Ken je deze al?
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/ ... nbesturing
En lees dan even deze stukjes
- wissels digitaliseren
- Het schakeltableau.
- Servo's en servo-aansturing.
Het wissel
Uni, insul of elektrofrog gaat over het type wissel dat je hebt en dan met name het hartstuk. Dat kan geschakeld worden en moet je dan aansturen. Insul is de makkelijkste, die kan het hartstuk niet aansturen. Bij Elektrofrog moet je het hartstuk apart aansturen en bij uni heb je de keuze. Het aansturen van het hartstuk is wat lastiger, maar zorgt ervoor dat treinen ook beter over de wissels rijden. Bij insulfrog is er een klein stuk stroomloos en vooral kleine locs hebben daar problemen mee.
De aandrijving
Je hebt dus de wisselaandrijving, die zorgt ervoor dat de wissel omgaat, maar ook de hartstukaansturing. Ik gebruik de Conrad wisselaandrijving, deze kan ook direct het hartstuk aansturen. Maar er zijn vele mogelijkheden van duur tot goedkoop. De afgelopen jaren zijn de servomotoren populair geworden, maar hoe dat werkt heb ik me nooit in verdiept.
De aansturing van de motor/servo
De volgende stap is hoe je de motor bediend, de wisselaansturing. Dat kan digitaal en dan heb je er een wisseldecoder bij nodig die past bij jouw wisselmotor of servo. Maar die decoder moet je weer aansturen met pc of digitale centrale, want zelf kan het ding niets. Je kunt ook simpele schakelaars gebruiken. Dat is erg goedkoop te maken.
Je kunt best de treinen digitaal laten rijden en de baan analoog besturen met simpele schakelaars. Je moet eerst voor jezelf bedenken wat je precies wil. Want dat bepaalt hoe je verder moet.
Hopelijk is het zo wat duidelijker
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch