Baan zonder naam
Re: Baan zonder naam
Zo wat gaat de tijd dan ineens snel. Hoogste tijd voor een update van de baanbouw.
Het baanplan is iets aangepast. De helix gaat niet volledig bestaan uit 4 sporen. Vanuit het schaduwstation begint het met twee rondes/blokken 4 sporig vanwege wat extra opstel en zodat de treinen niet op het onderste paradespoor ''voor de rooie'' lopen. Daarna gaat het met 2 sporen verder omhoog. Bovenaan de helix komt de situatie er dan als volgt uit te zien:
Achter deze wijziging zitten een paar gedachten:
- Bij de 4 sporige helix zou de helix en het schaduwstation onderdeel worden van de ronde die treinen rijden. In de praktijk zou dit betekenen dat treinen misschien wel 85-90% van de tijd rijden waar ik ze niet kan zien en ik mij zit dood te staren op wat lege sporen. Nu is de ronde in principe op het bovenste gedeelte en zullen de treinen enkel bij het opstellen in het schaduwstation de helix door gaan, kort gezegd ik heb meer te kijken.
- Het kostenplaatje van een 4 sporige helix die 8x rond gaat is mij erg tegen gevallen. Ik gebruik Fleischmann rails zonder bedding op de helix wat neerkomt op ongeveer €125-€150 per ronde. Geld waarvoor ik ook nog genoeg andere dingen op het wensenlijstje heb staan.
Behalve het aanpassen van het baanplan heb ik natuurlijk niet stil gezeten. Het schaduwstation is volledig aangesloten en staat inclusief adressen in iTrain. De helix is bijna 2x rond en hier kan ik dus bijna de wissels gaan leggen om van 4 naar 2 sporen (of andersom, maar net hoe je het bekijkt) te gaan. De bestelling voor deze rails is geplaatst, nu duimen dat het snel verzonden en geleverd gaat worden.
Allemaal een goed en gezond 2025 gewenst!
Het baanplan is iets aangepast. De helix gaat niet volledig bestaan uit 4 sporen. Vanuit het schaduwstation begint het met twee rondes/blokken 4 sporig vanwege wat extra opstel en zodat de treinen niet op het onderste paradespoor ''voor de rooie'' lopen. Daarna gaat het met 2 sporen verder omhoog. Bovenaan de helix komt de situatie er dan als volgt uit te zien:
Achter deze wijziging zitten een paar gedachten:
- Bij de 4 sporige helix zou de helix en het schaduwstation onderdeel worden van de ronde die treinen rijden. In de praktijk zou dit betekenen dat treinen misschien wel 85-90% van de tijd rijden waar ik ze niet kan zien en ik mij zit dood te staren op wat lege sporen. Nu is de ronde in principe op het bovenste gedeelte en zullen de treinen enkel bij het opstellen in het schaduwstation de helix door gaan, kort gezegd ik heb meer te kijken.
- Het kostenplaatje van een 4 sporige helix die 8x rond gaat is mij erg tegen gevallen. Ik gebruik Fleischmann rails zonder bedding op de helix wat neerkomt op ongeveer €125-€150 per ronde. Geld waarvoor ik ook nog genoeg andere dingen op het wensenlijstje heb staan.
Behalve het aanpassen van het baanplan heb ik natuurlijk niet stil gezeten. Het schaduwstation is volledig aangesloten en staat inclusief adressen in iTrain. De helix is bijna 2x rond en hier kan ik dus bijna de wissels gaan leggen om van 4 naar 2 sporen (of andersom, maar net hoe je het bekijkt) te gaan. De bestelling voor deze rails is geplaatst, nu duimen dat het snel verzonden en geleverd gaat worden.
Allemaal een goed en gezond 2025 gewenst!
Groet, EnricoS
Dat is een groot schaduwstation heerlijk veel plaats voor treinen en die helix is ook geen kleintje Enrico .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Mooie lange draadeinden,je kunt ook nog sperziebonen gaan kweken.
Ziet er goed en strak uit.
Ziet er goed en strak uit.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Thnx allen!
Over de ruimte niks te klagen en nog genoeg vrije sporen
De lange draadeinden ga ik zeker nodig hebben aangezien treinen hier 40cm gaan stijgen/dalen.
Inmiddels liggen de wissels in de helix en ga ik met 2 sporen verder. De wissels moeten alleen nog even aangesloten worden.
Over de ruimte niks te klagen en nog genoeg vrije sporen
De lange draadeinden ga ik zeker nodig hebben aangezien treinen hier 40cm gaan stijgen/dalen.
Inmiddels liggen de wissels in de helix en ga ik met 2 sporen verder. De wissels moeten alleen nog even aangesloten worden.
Groet, EnricoS
Vandaag ging het op zolder vooral om het even genieten en tegelijk testen van verschillende treinen. Tot mijn verbazing komen verschillende treinen die op mijn oude baan in dubbeltractie moesten rijden, op de nieuwe baan de helix (3 van de 8 ronden) op met slechts 1 loc.
Wat foto’s voor de beeldvorming:
Wat foto’s voor de beeldvorming:
Groet, EnricoS
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Thnx! Dat is de Hobbytrain H30161. Door een vriend van mij meegenomen vanuit Dortmund afgelopen jaar. Sommigen dromen er niet over om een Hobbytrain loc op de baan te zetten, zolang ze bij mij hun ding doen zie ik geen reden om ze te vermijden.
Groet, EnricoS
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Ik heb zelf ook meerdere Taurussen en Vectrons van Hobbytrain, geen problemen mee.. En naast de Fleischmannen vind ik ze ook niet extreem opvallen.
Een Fleischmann Vectron ontbreekt nog in mijn collectie dus die vergelijking kan ik nog niet maken. Wat niet is kan altijd nog komen!
Groet, EnricoS
-
Dat is een mooi groot schaduw station zeg. Daar kan je veel op kwijt. Ga je volgen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Afgelopen week was het ongelofelijk druk op het werk waardoor er weinig op zolder geknutseld kon worden. Van tijd tot tijd zit je natuurlijk wel nog wat te denken over de ideeën en ik kon geen goed gevoel krijgen bij de wissels in de helix. Wat als... na verloop van tijd één van deze wissels het begeeft. Een trein eraf pakken omdat deze om wat voor reden dan ook uit de rails gelopen is, is geen probleem. Maar een complete wissel vervangen zou een onbegonnen werk zijn.
Gelukkig is een baanplan nooit definitief en dus heb ik nog maar eens een wijziging doorgevoerd, dit keer met meer impact op het onderste gedeelte van de baan. De helix gaat nu in zijn geheel uit 2 sporen bestaan, geen wissels onderweg wat mij een beter gevoel geeft. Het paradespoor op de onderbaan zal hierdoor enkelsporig worden, maar ook dit brengt zijn charme met zich mee. Onderaan de helix en na het paradespoor komt een aftakwissel, beide goed te bereiken in geval van nood. Hierdoor hoeft het schaduwstation verder niet aangepast te worden.
Het grootste gedeelte van de aanpassingen zijn al doorgevoerd op de baan, de rest volgt vanavond of de komende dagen waarna ik weer verder de lucht in kan richting het bovenste gedeelte.
Gelukkig is een baanplan nooit definitief en dus heb ik nog maar eens een wijziging doorgevoerd, dit keer met meer impact op het onderste gedeelte van de baan. De helix gaat nu in zijn geheel uit 2 sporen bestaan, geen wissels onderweg wat mij een beter gevoel geeft. Het paradespoor op de onderbaan zal hierdoor enkelsporig worden, maar ook dit brengt zijn charme met zich mee. Onderaan de helix en na het paradespoor komt een aftakwissel, beide goed te bereiken in geval van nood. Hierdoor hoeft het schaduwstation verder niet aangepast te worden.
Het grootste gedeelte van de aanpassingen zijn al doorgevoerd op de baan, de rest volgt vanavond of de komende dagen waarna ik weer verder de lucht in kan richting het bovenste gedeelte.
Groet, EnricoS
-
Petje af hoor. Dat ziet eruit als een hoop planning en millimeterwerk om dat allemaal goed te krijgen. Maar dan heb je wel wat.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer: