Even in mijn archief gedoken. Hier een foto van de boottrein vanuit Hoek van Holland naar Berlijn(?) met een Mitropa rijtuig. Niet zeker of het exact hetzelfde type is als de Arnold uitvoering. Dit is net voor Maassluis omstreeks 1991.
Arnold 2025
Re: Arnold 2025
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Arnold 2025
Hier moet ik als Maassluizer even op reageren! Wat een geweldige foto dit! Ja ik heb de boottrein nog meegemaakt maar eigenlijk nog in de tijd dat treinen niet mijn grootste interesse hadden. Vooral de koplopers als IC naar Hoek van Holland kan ik mij nog herinneren.
Tegenwoordig is het een saaie Metro. Erg praktisch (vooral tot op het strand) maar qua afwisseling was vroeger toch echt beter!
PS om niet verder of-topic te gaan: Ik zag dat Arnold ook een RGP II uit brengt en vroeg me af, is dat niet hetzelfde model als dat REE al uitgebracht heeft?
Tegenwoordig is het een saaie Metro. Erg praktisch (vooral tot op het strand) maar qua afwisseling was vroeger toch echt beter!
PS om niet verder of-topic te gaan: Ik zag dat Arnold ook een RGP II uit brengt en vroeg me af, is dat niet hetzelfde model als dat REE al uitgebracht heeft?
Re: Arnold 2025
Mais non! (Oh nee!) De tweemotorige rames à grands parcours, kortweg RGP2 X2701 à 2720, waren een doorontwikkeling van de 79 stuks X2400 die al vanaf 1947 in dienst waren gesteld, maar dan beter uitgerust voor langere afstanden. Met hun vier frontramen in licht afgerond-platte vorm leken ze een beetje op de Blaue Blitze van de ÖBB. De RGP2 werden geleverd vanaf 1951 tot medio 1953 door De Dietrich in Reichshoffen (Bas-Rhin). Hun twee motoren van Renault van elk 300, later 340, PK maakten een maximumsnelheid van 124 km/u mogelijk. Zelf wogen ze dienstvaardig 45,5 t, hun bijpassende remorques/aanhangers XR7701 à 7720 waarmee ze steeds een tweerijtuigtreinstel vormden 32,2 t.Ik zag dat Arnold ook een RGP II uit brengt en vroeg me af, is dat niet hetzelfde model als dat REE al uitgebracht heeft?
De RGP1 waarvan REE modellen heeft gemaakt, waren eenmotorig, 825 PK sterk en 140 km/u snel. De eerste, X2721 à 2733, kwamen in 1955/1956 in dienst en waren groen+crème. De rode X2771 à 2781 kwamen later in 1956 en vanaf mei 1957 als TEE in dienst, onder meer als “Ile de France” op Amsterdam via Brussel en als “Parsifal” op Dortmund langs Samber en Maas.
Bonne chance, et salut de
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: Arnold 2025
En wederom niets. Heb wel zitten twijfelen over de DR 18 201 Tijdperk III, maar uiteindelijk besloten hem/haar niet aan te schaffen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Arnold 2025
Válery, Merci beaucoup,
Dat was een interessant stukje informatie. Ik had niet door dat REE de RGP1 was. Ik heb dat treinstel keertje in de handen gehad om hem met sound uit te rusten en vond het echt een machtig mooi treinstel. (ook contructie technisch zat die goed in elkaar)
En voor mij heeft Arnold ook niets.. die 18 201 blijft altijd gaaf en dat ze hem met dubbele tender uitbrengen is ook vet maar is ook niet echt nieuw ofzo.
Dat was een interessant stukje informatie. Ik had niet door dat REE de RGP1 was. Ik heb dat treinstel keertje in de handen gehad om hem met sound uit te rusten en vond het echt een machtig mooi treinstel. (ook contructie technisch zat die goed in elkaar)
En voor mij heeft Arnold ook niets.. die 18 201 blijft altijd gaaf en dat ze hem met dubbele tender uitbrengen is ook vet maar is ook niet echt nieuw ofzo.
Re: Arnold 2025
Voor zover ik weet is het Mitropa-rijtuig dat Arnold in het assortiment heeft het juiste, deze is ook in bezit van de SSN. De andere rijtuigen hebben een raam minder dan ik op de foto's van mijn vader zie:
Re: Arnold 2025
Dank voor de Mitropa plaatjes. Had de set al besteld met in het achterhoofd dat ik het destijds inderdaad zo wel eens gezien heb. Sommige geheugenstukjes werken dus toch nog goed
Re: Arnold 2025
Het enige verkeerde aan een stam op het Nederlandse trajectdeel zou zijn dat ie te kort is. Op sommige weekdagen werd(en) er wel een of twee rijtuig(en) toegevoegd. De Rembrandt-set kan worden uitgebreid tot een TEE Erasmus met de “Rheinpfeil”-set uit 2020. Op de koersbordeen van het panorama- en het restauratierijtuig van HN4299 staat «Hoek van Holland» als bestemming. Vandaaruit werden ze ’s nachts uitgewisseld met de Erasmus, waarin ze de volgende ochtend uit Den Haag HS (later CS) naar München vertrokken. Nieuw schijnen deze sets nu wel uitverkocht te zijn.MarkV schreef: ↑19 jan 2025 17:14Ik ga me de komende tijd meer verdiepen in Nederlandse TEE treinsamenstellingen. Met al die variëteiten moet je wel heel erg je best doen om een totaal verkeerde stam samen te stellen De set HN4387 Rembrandt past mooi in de verzameling, die gaat sowieso op het lijstje.
Twee geschikte versterkingsrijtuigen (Abteil en Großraum) voor de aangekondigde TEE Rembrandt zijn met wat googelen bij enige (web)winkels in D en F nog te vinden in set HN4364 (TEE Bavaria) uit 2022. Het iets hoger op de draaistellen staande barrijtuig neem je dan op de koop toe.
Groet van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)