Baanspanning
-
Onderwerp starter - Berichten: 2
Baanspanning
Ik heb een startset N-spoor van Fleischmann met een (witte) z21 aangeschaft, inclusief de bijbehorende router. De baanspanning heb ik ingesteld op 18 volt. Met de multimeter meet ik echter maar 4,5 tot 5 volt op de rails. De locomotief rijdt ook erg stotterig; het lijkt dat het contact met de rails hapert. Weet iemand welke aktie ik het best kan ondernemen?
BVD!
BVD!
-
Re: Baanspanning
Met een multimeter de baanspanning meten is niet nauwkeurig
Ivm dat het een digitale spanning betreft.
Wat je kan doen is hem op wisselspanning zetten, maar zelfs dat is niet accuraat genoeg om helemaal juist te meten.
Wel met een scoop oid
Ivm dat het een digitale spanning betreft.
Wat je kan doen is hem op wisselspanning zetten, maar zelfs dat is niet accuraat genoeg om helemaal juist te meten.
Wel met een scoop oid
-
Als je de baanspanning wil meten moet je even hier naar toe gaan viewtopic.php?p=273355#p273355. Zover ik weet is het toegepaste printje met de onderdelen ook los te bestellen, dus zonder digitale meter.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 2
Bedankt voor jullie reactie!
Ik ben niet zo'n techneut en zeker niet op electronisch gebied. Mijn hobby bestaat meer uit het creeren van scenery, maar de treintjes moeten natuurlijk wel goed rijden.
Ik ga er maar van uit dat er geen storing in de z21 centrale zit. Is deze centrale wel voldoende geschikt voor 21 m1 spoor met twee locomotieven? Ik heb om de 1,5 meter draadjes van 0,25 mm2 aan de rails gesoldeerd die naar een centraal punt leiden. Vandaar gaan 1mm2 draden met een lengte van ca 2 m1 naar de z21 centrale. Voor de voeding van wissels, verlichting enz. gebruik ik een aparte transformator.
Eerst maar eens goed aan de slag met schoonmaken van (nieuwe) rails en wielen met twee locomotieven.
Ik ben niet zo'n techneut en zeker niet op electronisch gebied. Mijn hobby bestaat meer uit het creeren van scenery, maar de treintjes moeten natuurlijk wel goed rijden.
Ik ga er maar van uit dat er geen storing in de z21 centrale zit. Is deze centrale wel voldoende geschikt voor 21 m1 spoor met twee locomotieven? Ik heb om de 1,5 meter draadjes van 0,25 mm2 aan de rails gesoldeerd die naar een centraal punt leiden. Vandaar gaan 1mm2 draden met een lengte van ca 2 m1 naar de z21 centrale. Voor de voeding van wissels, verlichting enz. gebruik ik een aparte transformator.
Eerst maar eens goed aan de slag met schoonmaken van (nieuwe) rails en wielen met twee locomotieven.
-
Die z21 zou dat makkelijk aan moeten kunnen en zo te lezen zou de voeding van de rails ook ok moeten zijn. Ik neem aan dat ook de draadjes van de verschillende blokken goed aangesloten zijn?
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
En het schoonmaken van nieuwe rails kan geen kwaad. Die komt niet noodzakelijkerwijs schoon uit het doosje
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Eh sinds wanneer kan je de baanspanning (uitgangsspanning) van de witte z21 regelen? Die is altijd 18 V ingangsspanning en rond de 18V uitgangsspanning. De zwarte Z21 kan je wel regelen. Als je iets tussen de witte z21 en je baan hebt geknutseld om je baanspanning in te stellen dan zal daar je probleem zitten neem ik aan. Of je hebt iets proberen in te stellen wat met de witte z21 niet kan en is dat je probleem.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Contacteer:
Wilco, je kan de ingangsspanning ook aanpassen. Ik heb de zwarte gevoed met 15v komt 14,3v uit. Werkt perfect.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Ik had een witte en nu een zwarte Z21,
Bij de witte is de baanspanning niet instelbaar en deze is de voeding spanning min 1.4 volt, bij de standaard 18 V voeding op de baan dus 16,6 volt.
Bij de zwarte is de baanspanning wel instelbaar maar de maximum spanning is voeding spanning minus 1,4 volt.
Bij de witte zou ik een voeding aanraden van 16 v wat een baanspanning geeft van 14,6 volt, en bij de zwarte de uitgangs spanning ook rond de 14,5 V instellen.
De 18 volt voeding is eigenlijk bedoelt voor HO wat een hogere spanning gebruikt, rond de 14 volt is prima voor spoor N.
Bij de witte is de baanspanning niet instelbaar en deze is de voeding spanning min 1.4 volt, bij de standaard 18 V voeding op de baan dus 16,6 volt.
Bij de zwarte is de baanspanning wel instelbaar maar de maximum spanning is voeding spanning minus 1,4 volt.
Bij de witte zou ik een voeding aanraden van 16 v wat een baanspanning geeft van 14,6 volt, en bij de zwarte de uitgangs spanning ook rond de 14,5 V instellen.
De 18 volt voeding is eigenlijk bedoelt voor HO wat een hogere spanning gebruikt, rond de 14 volt is prima voor spoor N.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Dat is iets anders dan de uitgangsspanning regelen. De topicstarter meldde immersdwarsligger schreef: ↑27 jan 2025 11:03 Wilco, je kan de ingangsspanning ook aanpassen. Ik heb de zwarte gevoed met 15v komt 14,3v uit. Werkt perfect.
De baanspanning heb ik ingesteld op 18 volt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie