Regio baan Sauerland

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Ongeveer

Re:regiobaan sauerland

Bericht door Ongeveer »

FidOo schreef: 13 feb 2025 09:44
Ongeveer schreef: 11 feb 2025 20:43 Webertal im Abenddammerung nach einem schwulen Tag
Had je een gay-parade op de baan die dag? :roll: :lol:

schwul = homosexueel
schwül = Zwoel

Duitse U wordt uitgesproken als Nederlandse OE
Duitse Ü wordt uitgesproken als Nederlangse U |:(

En ja ik ben vaak genoeg uitgelachen door de schoonfamilie!!

Verder natuurlijk een mooie foto Bob, mooi dat de lampjes het goed doen!
:D :D Nah so, toll
Nee geen leltterbakgemeenschap parade maar (u+Alt 252 geeft hier u²€²) een een u met umlaut kon ik zo gauw niet vinden, k had beter ue kunnen schrijven, dan is het zoals het wordt bedoeld.
Zo zijn er vele spraakverwarringen, maar nee, geen gay parade, meer een ohne umlaut ongevalletje.
Maar hoedje af voor je , Duits is nogal een ondergewaardeerde taal en veel mensen zijn het niet meer machtig te kunnen spreken en schrijven.
Schoonfamilie, een lijntje naar duitsland?
"Ich denke,also bin ich" .
Gruesst dich :)
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 13 feb 2025 16:25, 3 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Bob
Werkt aan Regiobaan Sauerland
Heeft SS Ongeveer,USS Walker, HMS BlueBell en Sail away gebouwd https://modelbrouwers.nl/albums/album/10645/

FidOo

Re: Regio baan Sauerland

Bericht door FidOo »

de umlaut is zeer simpel door simpelweg het "-toets in te drukken en dan de gewenste klinker (AEOUI).
Geen ALT combinatie nodig. en de ² kun je vaak ook creëren door CTRL+ALT+2 in te drukken. Maar dit werkt niet altijd en elk programma. Bijvoorbeeld Microsoft Teams wil daar ook nog wel eens een HEADER functie van maken.

Maar goed geen Gay-pride, maar gewoon Pride! Ook terrecht.

En ik ben de Duitse taal redelijk machtig inderdaad, met dank aan "ein schöne Deern" en zwei 2-talige kids. En dus ook Duitse schoonfamilie.
Al is de grammatica soms een ding. En zijn de Umlaut-uitspraken of veel meer de worden zonder umlaut nog wel eens een spraakverwarring waard. Want Huren is Hoeren in t duits en dat is soms best grappig :)

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Ongeveer

Re: Regio baan Sauerland verlichting

Bericht door Ongeveer »

Buiten is het nat en koud dus wat kun je dan beter doen?
Een poging gedaan met het zelf maken van een vakwerkmast met lampje, en ik ben niet ontevreden.
Een eerdere poging met bloembinddraad in zigzagvorm faalde jammerlijk, te grof, niet fraai en foeilelijk..
Nu als volgt gedaan:
Evergreen profieltjes;
een rietje van een Taksi frisdrankpakje(o.i.d.)met een diameter van 4mm;
een halfrond profieltje 1mm diameter, voor de armatuur houder;
een wattenstaafje om de lichtkap af te toppen;
en en wat alufolie.

Het rietje op maat geknipt, 6 mm lang,gehalveerd en de binnenkant bekleed met alufolie. Van het wattenstaafje een schijfje gesneden van 1x 2mm rond,en dit samengeperst tot een soort van halfrond.
Evergreen profieltjes gesneden, 1x1,5 staanders en 0,25x1.5mm voor de liggers.=(4x22cm in het echte leven)
Een profieltje van 0,6x0,1mm x9mm voor het voetje.
Gaatjes geboord 0,5mm voor de bedrading en die achterlangs op een staander geplakt. Zie je niets van want het is microdraad.
Topdwarsligger (zie 1ste foto) toch verwijderd i.v.m "voortschrijdend inzicht".
LEDje erin , het spul aan elkaar geplakt met UHU, respectievelik plasticlijm voor de plastic op plastic delen, een lik olijfgroen (Revell matt 46} erover en ... tadaaah
1,5 mm breed, 8 mm diep en iets meer dan 7 cm hoog, oftewel aan de voet 25 cm breed, 1meter 30 cm diep en 11,5 meter hoog. De nok van het station is 14meter in het echie. Moet kunnen, toch?
Veel gepriegel, dat wel maar dat is ook de bedoeling. :)
Afbeelding,Afbeelding
Afbeelding,Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze staan nog los i.v.m. verdere afbouw van het station. zoals een kleine'''''Gúterschuppen"en wat hekwerkjes en zo
PFFFHH een bouwpakket van een station is toch sneller gereed voor gebruik, maar minder bevredigend.
De volgende lantaarns, voor de locloods en het kleine rangeer terrein worden ronde palen(zoals ook in het grote voorbeeld)

Afbeelding, Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 13 feb 2025 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Bob
Heeft SS Ongeveer,USS Walker, HMS BlueBell en Sail away gebouwd https://modelbrouwers.nl/albums/album/10645/

leon1965

Bericht door leon1965 »

prachtige scratchbuild!!!

Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

leon1965 schreef: 13 feb 2025 18:34 prachtige scratchbuild!!!
Dank je,
Het leuke van scratch-builden is het uitvogelen hoe iets eruit ziet, hoe groot het in werkelijkheid is, hoe het in elkaar steekt. dat alleen al is al de helft van alle pret, en het vervolgens probeert te bouwen met allerhande zooi. En als het dan nog wat lijkt is het helemaal geweldig.

M.v.g. Bob

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

En het fijne is je hebt alle tijd …, ik volg je met veel plezier:)😹

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Jos

Bericht door Jos »

Heel mooi gedaan! Ik kan altijd genieten van zelfbouw.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Maurits71 schreef: 13 feb 2025 22:47 En het fijne is je hebt alle tijd …, ik volg je met veel plezier:)😹
Zeker, trouwens die heuvels en weiden daar in het Engelse zijn ook verbijsterend indrukwekkend, maarruh waar heb je de Flying Scotsman verstopt? :lol:

M.v.g. Bob

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

FidOo schreef: 13 feb 2025 12:03 de umlaut is zeer simpel door simpelweg het "-toets in te drukken en dan de gewenste klinker (AEOUI).
Geen ALT combinatie nodig. en de ² kun je vaak ook creëren door CTRL+ALT+2 in te drukken. Maar dit werkt niet altijd en elk programma. Bijvoorbeeld Microsoft Teams wil daar ook nog wel eens een HEADER functie van maken.

Maar goed geen Gay-pride, maar gewoon Pride! Ook terrecht.

En ik ben de Duitse taal redelijk machtig inderdaad, met dank aan "ein schöne Deern" en zwei 2-talige kids. En dus ook Duitse schoonfamilie.
Al is de grammatica soms een ding. En zijn de Umlaut-uitspraken of veel meer de worden zonder umlaut nog wel eens een spraakverwarring waard. Want Huren is Hoeren in t duits en dat is soms best grappig :)
En gevaarlijk als je geen ruzie wilt. :D

Nog even een vraagje.
Als ik idd 3 Leds in serie op een 12V voeding(4 is teveel denk ik) wil aansluiten moet ik dan om de juiste weerstand te berekenen het aantal Ma's per LED ook vermenigvuldigen, dus 3x 3V 20Ma wordt dan 9 V 60Ma, of ga ik dan de fout in . Mijn gevoel zegt van niet, maar dat is meer een gok dan wetenschappelijk onderbouwd :|
k heb inmiddels een setje weerstanden aangeschaft,en heb een handje vol 3V leds gekregen, k denkt 10Ma maar ja, weten we niet zeker, anders 20Ma
De weerstandjes hebben de volgende waarden, t.w. 220,470,1k,4,7k en10K .
R=u/i dus R=12/0,02 of moet het zijn R=12/0,06? En dan, het weerstandje wat ik kies is dat dan de juiste of moet ik er een tweede achter plaasten om te dimmen.Ik ga er dan maar van uit dat de uit de berekening opgeborrelde weerstandwaarde het juiste is voor een maximale lichtopbrengst zorgt. Dus een zwaardere(dubbele waarde??) of tweede weerstand zou e.e.a. wat dimmen, of praat ik nu weer onzin?
Alternatief is een 3V adapter opdiepen en elk LEDje voorzien van 1 weerstandje en vervolgens aansluiten, danwel ook in serie vastknopen.
Wat is wijsheid, beter?
k hoor graag

M.v.g. Bob

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Hmmm ik ben nog niet 100% tevreden met m'n lantaarnmasten. Als ik goesting heb ga ik het over doen maar dan met 1mm brede staanders, zal wat beter ogen denk ik.Moet wel moed verzamelen.

M.v.g. Bob

FidOo

Bericht door FidOo »

3x 3V 20Ma wordt dan 9 V 60Ma

Dit is fout. het wordt 9V 20mA (lees mijn oorspronkelijke bericht bij de leds nog eens, daar staat het in uitgelegd!) dus 0.02 en je weerstand minimaal die waarde hebben die je als uitkomst krijgt.
Groter mag ook dan Dim je de LED's. Dat hoeft dus geen 2e aparte weerstand te zijn.

Gewoon 1 weerstand en dan groter kiezen als de minimale waarde!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

FidOo schreef: 14 feb 2025 16:54 3x 3V 20Ma wordt dan 9 V 60Ma

Dit is fout. het wordt 9V 20mA (lees mijn oorspronkelijke bericht bij de leds nog eens, daar staat het in uitgelegd!) dus 0.02 en je weerstand minimaal die waarde hebben die je als uitkomst krijgt.
Groter mag ook dan Dim je de LED's. Dat hoeft dus geen 2e aparte weerstand te zijn.

Gewoon 1 weerstand en dan groter kiezen als de minimale waarde!
Top 't is me nu helemaal duidelijk, bedankt voor je geduld met me 8-)

M.v.g. Bob

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

De Viesmannetjes zijn gearriveerd,, verlaagd tot 4,5cm, geverfd en geplaatst.
Afbeelding

Viesmann warm wit is wel erg warm, rooie oortjesbuurt warm, maar ja vooruit maar.

Bahnof Webertal nadert haar voltooing. Nog wat hekwerk, een kleingoed overslag punt, het perron meubilair in de verf zetten en dan kan het opengesteld worden voor het publiek.
De armseinen komen er ooit ook nog wel. Moet eens broeden op hoe die te maken, alternatief wordt kopen bij een duitse fa want hier zijn die bouwpakketjes niet meer te krijgen.

Tevens een nieuw trekpaardje verwelkomt in m'n stal. Lief ding, maar trekken, ho maar, 4 wagonnetjes en het is gedaan met de stoomzwoeger, 3 gaat nog net. Let wel 5% hellingspercentage, maar wel met een bocht. Kan ook niet anders,4 aandrijfwieltjes zonder slipbandje en licht van gewicht. Kennelijk vindt Fleischmann dat dan weer niet nodig..........'t zal.
Gelukkig voor de forensen op het traject Webertal ,Nirgendwo, Coradorf en Bad Gerard... 3 karretjes is met dit boemeltje voldoende om het passagiersaanbod te verwerken," :D
De magneet voor de relais wel onder het eerste wagonnetje moeten doen, vrije ruimte tot de rails onder het chassis van de loc is te krap, en dan heb ik toch magneetjes van 1mm. 't gaat mis op de wissels. (zij het niet op alle)
Maar al met al een leuk setje 3+loc
Afbeelding

M.v.g. Bob

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Mooi weer, maar koud en zelf verkouden dus maar niet naar buiten
Een poging gedaan om een Gepäck und Kleinstück-goederen overslag te maken voor het station.
Ingedieënten: karton, klompje multiplex, lucifers,houtlijm, stukje schuurpapier en Humbrol cream nr 103
Afbeelding,Afbeelding,Afbeelding
't ziet er acceptabel uit. Het hele ding is 5,5 om 4,5 om 3,5cm hoog.
Afbeelding
We gaan van deze week eens verzinnen hoe we een look-a like schuifdeur kunnen maken. dan nog een regengootje, wat aanplakbiljetten en dan denk ik dat ie wel kan.

M.v.g. Bob

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Het Gepäck und Kleingut loodsje is klaar,inclusief zelf gebouwde lorrie.
Afbeelding

Het station is voor het publiek geopend en in bedrijf
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de grond bewerken, steenslag, onkruid en zo
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 18 feb 2025 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Bob

Onderwerp starter
Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Hoe een mooi resultaat krijgen met het aankleden van de ruimten tussen de rails bij het station?.
Geen idee hoe dit in "real life"eruit ziet, 'k kom daar nooit : :o
Volstorten me alleen Afbeelding lijkt me nogal "basic". Ik hou me aanbevolen voor wat tips &tricks

M.v.g. Bob
Plaats reactie