Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Ik zie 3 keerlusmodules.
1 in het schaduwstation en 2 rechts van het station. Dat is dubbelsporig en heb je voor beide sporen een keerlusmodule nodig.
1 in het schaduwstation en 2 rechts van het station. Dat is dubbelsporig en heb je voor beide sporen een keerlusmodule nodig.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Wim, je hebt helemaal gelijk, ik had het laatste plaatje over het hoofd gezien dat de lus bij het station nu dubbelsporig is. Dan heb je er 3 totaal nodig inderdaad.
-
Onderwerp starter - Berichten: 18
- Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Hi,
hierbij een kleine 3D impressie van de sporen per laag & een totaaloverzicht.
Foto 1: Schaduwstation
Foto 2: Middenlaag
Foto 3: Stationlaag
Foto 4: Totaal overzicht
hierbij een kleine 3D impressie van de sporen per laag & een totaaloverzicht.
Foto 1: Schaduwstation
Foto 2: Middenlaag
Foto 3: Stationlaag
Foto 4: Totaal overzicht
- Bijlagen
-
- Schaduwstation 3D.jpg (88.83 KiB) 1776 keer bekeken
-
- Middenlaag 3D.jpg (125.63 KiB) 1776 keer bekeken
-
- Stationlaag 3D.jpg (80.9 KiB) 1776 keer bekeken
-
- Totaaloverzicht 3D.jpg (120.97 KiB) 1776 keer bekeken
Grtz Kevin
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
-
Onderwerp starter - Berichten: 18
- Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
@FidOo & @WimR , bedankt voor jullie input!
Het is in Anyrail schijnbaar ook mogelijk om de keerlussen te laten zien..
Op onderstaand plaatje geeft Anyrail aan waar de keerlus zit..
Het is in Anyrail schijnbaar ook mogelijk om de keerlussen te laten zien..

- Bijlagen
-
- Keerlus.jpg (101.09 KiB) 1723 keer bekeken
Grtz Kevin
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Kevin,
Als je doet wat Anyrail laat zien dan kom je in de problemen want elk spoor in het station moet je dan van een keerlus module voorzien.
Als beide rechter sporen doet komt het goed.
Teken maar eens pijlen in elk spoor dan zie je waar het fout gaat, te beginnen bij de sporen links boven en beide een pijl van links naar rechts.
Het beste kan je er van uit gaan dat parallelle sporen dezelfde polariteit hebben, dan kan je altijd via wissels van spoor verwisselen.
Overigens heb ik elk ontwerp van mij nog nooit Anyrail de keerlussen goed zien aangeven.
Als je doet wat Anyrail laat zien dan kom je in de problemen want elk spoor in het station moet je dan van een keerlus module voorzien.
Als beide rechter sporen doet komt het goed.
Teken maar eens pijlen in elk spoor dan zie je waar het fout gaat, te beginnen bij de sporen links boven en beide een pijl van links naar rechts.
Het beste kan je er van uit gaan dat parallelle sporen dezelfde polariteit hebben, dan kan je altijd via wissels van spoor verwisselen.
Overigens heb ik elk ontwerp van mij nog nooit Anyrail de keerlussen goed zien aangeven.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Die lus op de middenlaag zorgt ook voor een extra keerlus. En ik vraag me af of je die moet willen want dat zit nu in het diagonale spoor en die is niet heel lang.
Hiermee kom je dus op totaal 4 keerlussen.
Hiermee kom je dus op totaal 4 keerlussen.
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Het diagonale spoor in de middenlaag kan je langer maken door de wissel in het onderste spoor meer naar rechts te leggen waardoor je een stukje 3 sporen naast elkaar krijgt.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
-
Onderwerp starter - Berichten: 18
- Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
@FidOo &@WimR ,
Hierbij plaats ik de aangepaste lagen.
- Het schaduwstation bevat nu geen wissel meer direct bij het uitkomen van de spiraal. Deze was nog aanwezig i.v.m. een oud ontwerp.
- Op de middenlaag heb ik het enkelsporig paradetraject langer gemaakt zoals Wim voorstelde. De wissels om op/af het enkelsporig traject te komen via de linkerkant, zijn nu verder opgeschoven.
- Bij het stationsgebied is de engelse wissel aan de linkerzijde vervangen door een normale wissel, daar deze vele malen goedkoper is & het resultaat hetzelfde is ( treinen dienen vanaf het buitenste spoor de stationsporen te kunnen bereiken ).
Kunnen jullie aangeven per laag waar jullie de keerlusmodule zouden aansluiten ?
Alvast bedankt.
Kevin
Hierbij plaats ik de aangepaste lagen.
- Het schaduwstation bevat nu geen wissel meer direct bij het uitkomen van de spiraal. Deze was nog aanwezig i.v.m. een oud ontwerp.
- Op de middenlaag heb ik het enkelsporig paradetraject langer gemaakt zoals Wim voorstelde. De wissels om op/af het enkelsporig traject te komen via de linkerkant, zijn nu verder opgeschoven.
- Bij het stationsgebied is de engelse wissel aan de linkerzijde vervangen door een normale wissel, daar deze vele malen goedkoper is & het resultaat hetzelfde is ( treinen dienen vanaf het buitenste spoor de stationsporen te kunnen bereiken ).
Kunnen jullie aangeven per laag waar jullie de keerlusmodule zouden aansluiten ?
Alvast bedankt.
Kevin
- Bijlagen
-
- Schaduwstation.jpg (94.78 KiB) 1162 keer bekeken
-
- Middenlaag.jpg (95.7 KiB) 1162 keer bekeken
-
- Stationsgebied.jpg (86.08 KiB) 1162 keer bekeken
Grtz Kevin
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
Hoi Kevin,
Ik heb je plaatjes even bewerkt.
Allereest geven de blauwe lijnen aan waar keerlusmodules zouden komen. Alle overige sporen doe je dus hetzelfde polariseren zodat je geen problemen krijgt met overloopwissels.
Ten tweede heb ik wat dingen in het rood gemarkeerd zoals je ziet. Ik benoem ze even per punt.
Schaduwstation: Prima, 1 keerlus in t blauw.

Middenlaag: Hier zit ook 1 keerlus, in t blauw aangegeven.
Rode opmerking 1: Hier zit een engelse wissel als overloopwissel. Ik zou deze hier weghalen en vervangen voor 2 gewone wissels. (gebruik deze dan weer boven bij punt 3
. Tevens zou ik de wissels verder naar rechts leggen indien je punt 2 opvolgt.
Rode opmerking 2: Heeft ook een beetje met 1 te maken. Als je de ruimte rechts nu weg laat kun je het hele opstelgebied naar rechts schuiven. Hierdoor heb je meer ruimte voor je overloopwissels. Deze ruimte voegt niks toe!

Station: Hier heb je 2 keerlussen. Beide in t blauw aangegeven.
Rode opmerking 3: Hier heb je een vreemde wisselstraat aangelegd die niet realistisch is. De overloopwissels vormen nu een bottleneck want zowel de binnenkomende als de vertrekkende treinen moeten over diezelfde wissels. Volgens mij zou je het eerder moeten aanleggen zoals de schets die ik er onder heb gemaakt. De kruising zou zelfs geen Engelse wissel hoeven zijn.
Rode opmerking 4: Ik zou het station nog iets diagonaler leggen en de ruimte tussen de bocht en de wisselstraat onderin minimaliseren.

Dit zijn mijn 2 cents.
Ik heb je plaatjes even bewerkt.
Allereest geven de blauwe lijnen aan waar keerlusmodules zouden komen. Alle overige sporen doe je dus hetzelfde polariseren zodat je geen problemen krijgt met overloopwissels.
Ten tweede heb ik wat dingen in het rood gemarkeerd zoals je ziet. Ik benoem ze even per punt.
Schaduwstation: Prima, 1 keerlus in t blauw.

Middenlaag: Hier zit ook 1 keerlus, in t blauw aangegeven.
Rode opmerking 1: Hier zit een engelse wissel als overloopwissel. Ik zou deze hier weghalen en vervangen voor 2 gewone wissels. (gebruik deze dan weer boven bij punt 3

Rode opmerking 2: Heeft ook een beetje met 1 te maken. Als je de ruimte rechts nu weg laat kun je het hele opstelgebied naar rechts schuiven. Hierdoor heb je meer ruimte voor je overloopwissels. Deze ruimte voegt niks toe!

Station: Hier heb je 2 keerlussen. Beide in t blauw aangegeven.
Rode opmerking 3: Hier heb je een vreemde wisselstraat aangelegd die niet realistisch is. De overloopwissels vormen nu een bottleneck want zowel de binnenkomende als de vertrekkende treinen moeten over diezelfde wissels. Volgens mij zou je het eerder moeten aanleggen zoals de schets die ik er onder heb gemaakt. De kruising zou zelfs geen Engelse wissel hoeven zijn.
Rode opmerking 4: Ik zou het station nog iets diagonaler leggen en de ruimte tussen de bocht en de wisselstraat onderin minimaliseren.

Dit zijn mijn 2 cents.
-
Onderwerp starter - Berichten: 18
- Lid geworden op: 19 jan 2025 14:28
Re: Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd baanplan
@FidOo ,
bedankt voor je terugkoppeling! Ik heb wel nog wat vragen op basis van je terugkoppeling m.b.t het station;
1. De stationsporen zijn 2-zijdig te bereiden. Er wordt in dit plan links gereden, waardoor er bij het uitkomen van het buitenste spoor in de spiraal, gekruist moet worden om de stationsporen te bereiken. Je geeft aan dat een gewone kruising zou moeten volstaan, echter kom ik dan voor mijn gevoel niet meer op het binnenste spoor uit als de treinen het station inrijden via de rechterkant, omdat de kruising ze dan weer naar het buitenste spoor stuurt ? Naar mijn mening moeten er dan toch 1/2 Engelse wissels komen
of zit ik hier verkeerd ?
Daarnaast heb ik reeds een wijziging doorgevoerd
- De linker wisselstraat op de middenlaag is aangepast en de ruimte rechts is verkleind.
grtz Kevin
bedankt voor je terugkoppeling! Ik heb wel nog wat vragen op basis van je terugkoppeling m.b.t het station;
1. De stationsporen zijn 2-zijdig te bereiden. Er wordt in dit plan links gereden, waardoor er bij het uitkomen van het buitenste spoor in de spiraal, gekruist moet worden om de stationsporen te bereiken. Je geeft aan dat een gewone kruising zou moeten volstaan, echter kom ik dan voor mijn gevoel niet meer op het binnenste spoor uit als de treinen het station inrijden via de rechterkant, omdat de kruising ze dan weer naar het buitenste spoor stuurt ? Naar mijn mening moeten er dan toch 1/2 Engelse wissels komen
of zit ik hier verkeerd ?
Daarnaast heb ik reeds een wijziging doorgevoerd

- De linker wisselstraat op de middenlaag is aangepast en de ruimte rechts is verkleind.
grtz Kevin
- Bijlagen
-
- Aanpassing middenlaag.jpg (96.95 KiB) 632 keer bekeken
Grtz Kevin
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen
Modelspoorscenery Tips & Tricks - https://www.facebook.com/groups/modelspoorscenery
Modelspoor Baanplannen - https://www.facebook.com/groups/modelspoorbaanplannen