Flm 724301 decoder probleem. Defect of te fixen?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hansepansje

Flm 724301 decoder probleem. Defect of te fixen?

Bericht door Hansepansje »

Recent heb ik een leuke digitale lok met sound aangeschaft: Fleischmann Piccolo 724301 (een rode BR218).
Volgens DecoderPro zit hier een Zimo MS580N18 decoder in.

Vooreerst deed deze lok het prima: hij reed goed en liet via de diverse geluidsopties goed van zich horen.
Tijdens een poosje proefrijden (op ovaaltje, aangestuurd met DCC+ centrale op Arduino Mega) vond er onverwacht een wijziging in het lokgedrag op: het geluid bleef functioneren, maar de lok reed niet meer. :?

Wat uitproberend bleef dit het geval: bijna alle decoderfuncties werken nog (geluid en verlichting), alleen de lok rijdt niet meer en ook de wisseling van rijrichting (front-/sluitseinen) functioneert niet.
Ik heb de kap van de lok verwijderd, de decoder uit de fitting gehaald en de motor geprobeerd: deze draait goed in beide richtingen.
Na terugplaatsen van decoder en kap blijft het gedrag van de lok ongewijzigd: wel geluid, maar niet rijden en geen wisseling front-/sluitseinen. :cry:

Met DecoderPro kan ik de decoder nog steeds goed uitlezen (en hoor ik ondertussen ‘zacht knorrende geluidjes’ uit de lok komen, zoals gebruikelijk). Maar rijden, ho maar.

Dus is nu mijn prangende vraag:
Is de decoder defect, of zou deze middels een bepaalde CV setting of wellicht een factory reset weer tot rijden zijn te bewegen?
Ik houd mij aanbevolen voor goede adviezen.

Groets, Hans

Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

WouterDeBanaan
Elektronica/Commercieel

Re: Flm 724301 decoder probleem. Defect of te fixen?

Bericht door WouterDeBanaan »

Ik zou beginnen met een decoder reset (meestal CV8=8)

----> Mijn store met printplaatjes & magneetkoppelingen
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

piksov

Bericht door piksov »

ah ... daar is ie weer...

Knorrende geluidjes ... dan lijkt mij je motor in orde en de motoruitgangen van de decoder ok

Het lijkt erop alsof de instellingen voor de motor niet meer goed staan.

Misschien max snelheid te laag, geen idee, zimo decoders hebben veel instellingen.

Reset van de decoder, dat al geprobeerd?

Anders een keer koffie komen drinken ... updaten we gelijk de firmware indien nodig...

groet,
Guus

Onderwerp starter
Hansepansje

Bericht door Hansepansje »

Top tip mannen! _o_
Inderdaad, de reset middels CV8=8 zorgt dat er ook kinetisch weer leven in de brouwerij komt.

Nu de geluidvolumes weer wat terugregelen, want standaard maakt 'ie voor een klein apparaat wel heel veel kabaal. Maar dat is me eerder ook gelukt, dus ik heb goede hoop. :)

En die koffie gaan we gewoon ook nog een keer doen Guus! :Thumb Ik geef wel een gil als ik weer in de buurt dreig te kunnen komen.

Groets, Hans

Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

WouterDeBanaan
Elektronica/Commercieel

Bericht door WouterDeBanaan »

Fijn dat het is opgelost!

----> Mijn store met printplaatjes & magneetkoppelingen
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen
Plaats reactie