Saraan: een modelbaanverslag

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2396
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door H@Ns »

Misschien even nieuw draadje hierover opstarten?

groetjes

Hans :D


https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Hookies schreef: Rob: Mijn treinen rijden met geijkte snelheid. Althans, de drie die ik heb laten ijken, de anderen moeten nog over de testbaan heen en weer rijden, maar zoals eerder gezegd staat die baan even in revisie. Ik heb wel hele discussies gehad met iemand die beweerde dat cv3 en cv4 voor vrijwel alle decoders ook wel op 2 konden staan, maar als je echt stelt dat dat 0 moet zijn, dan is dat best aan te passen.
Koploper regeld het gehele afremmen en optrekken van je treinen. Ik heb ze standaard op 0 staan zodat deze geen invloed hebben op / in het proces van Koploper want als Koploper sneller wil remmen wordt die gehinderd door de instelling in de decoder en dat veroorzaakt dan ook weer dat hij met verkeerde uitkomsten gaat werken en zodoende de weg kwijt raakt. Je kan de optrek en afrem- snelheid dan ook in stellen bij Treintypes wat dus voor iedere trein anders kan zijn.
Hookies schreef: Waar kan ik dan 'aanvulling blokgegevens' in Koploper vinden?
In je baanoverzicht met rechtermuisknop een bloknummer aanklikken en dan verschijnt een menu waarin dit staat, in hetzelfde blad staat onderaan wat te doen bij lange trein.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Hookies »

R Fongers schreef:Koploper regeld het gehele afremmen en optrekken van je treinen. Ik heb ze standaard op 0 staan zodat deze geen invloed hebben op / in het proces van Koploper want als Koploper sneller wil remmen wordt die gehinderd door de instelling in de decoder en dat veroorzaakt dan ook weer dat hij met verkeerde uitkomsten gaat werken en zodoende de weg kwijt raakt. Je kan de optrek en afrem- snelheid dan ook in stellen bij Treintypes wat dus voor iedere trein anders kan zijn.
Dat is toch de optie massasimulatie, met van 0 tot 50 km in x seconden en van 50 tot 0 in x seconden?
R Fongers schreef:In je baanoverzicht met rechtermuisknop een bloknummer aanklikken en dan verschijnt een menu waarin dit staat, in hetzelfde blad staat onderaan wat te doen bij lange trein.
Gevonden. Gelukkig stonden de drie opties goed, alleen dat van de lange trein stond niet aangevinkt. Wat heb je hier voor maximum snelheid opgevoerd als het om een (schaduw)stationsblok gaat?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

[quote="Hookies"]
Dat is toch de optie massasimulatie, met van 0 tot 50 km in x seconden en van 50 tot 0 in x seconden?

Ja inderdaad, hoe groter de massa hoe langer het duurt, vergelijkbaar met CV 3&4. Geen massa - gewicht snel weg CV3&4 op 1of 2, grote massa bijv ertstrein duurt het heel lang voor die opgang is en stilstaat. bijv CV 3&4 op 4 of 5

Als die (Massa simulatie en CV 3&4) dus op elkaar inwerken heb je een probleem en gaat het Tunen in KPL traag of komt er niets van terecht


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2396
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door H@Ns »

Heren,

Nu terug naar onderwerp.

Koploper onderwerpen bespreken in nieuw te openen draadje. :!:

Hans :)


https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

En dan het vervolg van de bouw van mijn testbaantje. Volgend is een filmpje van de locomotief op mijn testbaantje dat omloopt. Het gaat 9 keer op 10 goed, dus nog werk aan de winkel. Ook het opduwen van de wagons is nog vreemd, maar dat komt omdat het omlopen nog "blind" gebeurt; de wagons worden nog niet gedetecteerd (geen stroomdetectie) en ik heb nog geen lichtsluis voorzien. Dat is voor de volgende fase.

filmpje van omlopende locomotief

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Ja leuk dat het werkt. Je hebt geen lichtsluis nodig om het te verfijnen daar zijn ook nog andere mogelijkheden voor. Maar in ieder geval weer een stap in de goede richting3

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Jos »

Werkt al mooi Michiel!

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

R Fongers schreef:Je hebt geen lichtsluis nodig om het te verfijnen daar zijn ook nog andere mogelijkheden voor. Maar in ieder geval weer een stap in de goede richting3
Grtz Rob
Mijn theorie (maar nog niet geprobeerd) is dat met stroomdetectie van de wagons (nog te voorzien), en een extra sectie net na de ontkoppelaar het ook moet te regelen zijn. Ik ga daarom de wissel achter de ontkoppelaar ook eens met bezetmelding uitrusten, en zien wat dat geeft.

bedankt voor de reacties,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Hier mn koploper baan file, gaat dus niet maar bij koploper staat ie wel te beschikking!!. Ik heb het opgelost met doorrijden cm met name in blok 14, 201 en 202. Je moet deze blokken in de optie blokken nog een aantal alternatieve stopplaatsen definiëren. tevens moet je gebruik maken van de treinlengte, dus lengte opslaan in blok en na gekoppeld weer lengte ophalen in blok

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Rob,

bedankt voor de hint. Ik ga er vanavond eens mee aan de slag (als de kinderen me de tijd geven ;) ). Ik laat wel iets weten wat ervan geworden is.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Rob,

ik heb de configuratie doorgevoerd zoals je had voorgesteld. Dat werkt, maar voor een vaste sleeplengte. Als je er een kortere of langere sleep in achterlaat, dan komt het niet meer goed. Blijkbaar berekend koploper niet de afstand tussen eerste bezetmelder en kop van de sleep.

Dus komt het verhaal weer terug op de methode om te melden dat het opduwen na koppeling ver genoeg is.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Ik ga ervan uit dat je 3 melders heb. 2 kan ook hoor want nr 2 is niet strikt noodzakelijk die moet je dan maar vergeten

| Melders |
>-Wissel-|--1--|--2--|--3--|-Wissel
| blok |

Als je van links binnenkomt passeer je melder 1 - 2 en stop op 3, hier laat je de trein net zo ver doorrijden totdat die boven de ontkoppelaar zit. (De ontkoppelaar zit op de schijding tussen melder 2 en 3). Afkoppelen omrijden en trein komt binnen via melder 1 en rijdt zover door totdat melder 3 bezet wordt. Dat is de eerste mogelijkheid

De 2de is een beetje omslachtiger
1) in onderhouden blokken bij stopplaats vanuit blok(?) naar blok waar wagon staat. extra stopplaats maken door eerst de eerste bezetmelder nr(1) aan te klikken. Daarna treinlengte invoeren bijv 10cm en opslaan.
2) in onderhouden blokken doorrijden cm, treintype of loc kiezen en vanuit welk blok (?) en aantal cm doorrijden, dit zal je een aantal keren moeten aanpassen omdat dit nogal nauw werkt maar meestal werkt het na 3 tot 4 keer.
3) In vaste treinroute bij afkoppelen treintype veranderen en lengte opslaan in blok.

Nu starten. nadat de locomotief is omgelopen en nog maar 10cm is, zal hij het blok binnenkomen en op de eerste melder stoppen nadat die het aantal cm is doorgereden wat je in onderhouden blokken had ingevoerd.

De eerste is voor verschillende lengtes beter maar dan moeten wel alle assen gedetecteerd zijn. in het 2de geval is dat niet nodig. Het is een keuze die je moet maken net zoals die lichtsluis. Daar heb ik echter geen ervaring mee en weet dus ook niet hoe die eruit zien en wat die voor ruimt die innemen op de baan.

In het filmpie Expression of Excitement ongeveer halverwege zie je een BR 103 omlopen zonder gebruik van lichtsluis dus puur op methode 2


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Rob, dat is precies wat ik gedaan heb! :) Je uitleg klop helemaal met mijn ervaring. Ik zou graag een collectie van treinen en samenstellingen kunnen keren, en ga dus verder met methode 1. Deze methode lijkt me flexibeler en betrouwbaarder (een extra feedback).

Ik ga op zoek naar een wagon met stroomopname, want nu zit ik een beetje stop.

met vriendelijke groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Ik heb een simulatie doorgevoerd van de methode met dubbele bezetmelder ter hoogte van de ontkoppelaar, en dat lijkt prima te verlopen. Het opduwen stopt op het moment dat de wagons (lees handgeplaatste weerstand) op het laatste blok komt gereden.

Nu heb ik de keuze: alle wagons met weerstandslak voorzien, of een lichtsluis bouwen. Een lichtsluis werkt logisch gezien identiek als een stroombezetmelder, alleen ik hoef niet alle wagons te voorzien van weerstandslak.

Ik ben voorstander om een potje weerrstandslak aan te schaffen; 2 vliegen in 1 klap: ook toevallig geloste wagons onderweg worden gedetecteerd (op secties met bezetmelders natuurlijk), alsook eeerrrgggg lange treinen over meerdere blokken. Wat is jullie ervaring of mening?

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Dirk »

Als ik het goed begrijp zal die weerstandslak aan de laatste wagon van de trein moeten komen.
Kan je dan niet beter een sluitlicht aan die wagons plaatsen?
Nadeel hiervan is wanneer je een kopstation hebt en de wagon hierdoor gedraaid is.

Wat je ook kan doen is een weerstand tussen de assen van de laatste wagon plaatsen
=> zie deze link ivm weerstandslak en die weerstand.


Tot op de trein.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Bijna al mijn wagons rijden met weerstandlak. Nadeel is dat in de loop der tijd de laklaag door temperatuur schommelingen barst en de weerstand waarde afneemt nen je dit dus moet herhalen.

Ik heb er ook een paar met een smd weerstand tussen de assen met als grote nadelen extra rijweerstand en tevens een piepend geluid van metaal op metaal omdat er geen smering is.

@Dirk,

Natuurlijk kan je alleen de laatste wagen detecteren maar als je zoals ik wisselstraten vrijgeeft na een bezet melding, dan moet je dus ook detectie in je straten hebben, moet je wel alle wagons detecteren. Ik heb alle assen van de wagons gedaan juist om het bovenstaande enigszins te voorkomen. Bijkomend voordeel is ook dat je wieltjes mooi schoon blijven omdat er altij een klein stroompje over de wielen loopt die voorkomt dat deze vervuilen. En vuile wielen maken dat een wagonnetje gaat hobbelen. Het mooiste wat je kan doen is die smd weerstand te plaatsen zoals in de link en met Bison elektro te verbinden.

Gr Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Als ik ooit de moed onder de arm heb genomen ga ik eens proberen om smd-weerstanden aan wielen de plakken. Voorlopig doe ik het met weerstandslak en kijk uit naar de ervaring om "gedetecteerde" wagons over de baan rond te slepen. Ga ik misschien toch nog mijn wisselstraten met bezetmelders uitrusten! hahahah! :D

De bestelling is geplaatst, nog een paar daagskes geduld en ik kan de laatste hand leggen aan mijn testbaantje.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Ik ben begonnen met de aanleg van het hoofdstation, namelijk met het leggen van de rails, voorlopig nog vastgeprikt...
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Jos »

Dat begint er al goed uit te zien Michiel. Ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

...en dan het vervolg van mijn omloop-testbaantje: de metalen wielen zijn binnen, alsook de weerstandslak. Ik heb de rijtuigen nu voorzien met de nieuwe wielen met een weerstandswaarde tussen 5K en 10K Ohm. De rijtuigen worden nu gedetecteerd, en het opduwen van de rijtuigen na koppeling is beperkt. Ik weet nu ook dat met een strategische positionering van de koppelaar tov de blokscheiding het opduwen tot een minimum kan beperkt worden. Het testbaantje is ondertussen afgebroken; de onderdelen en kennis gaan naar de "echte" baan.

Filmpje

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Wat ik je nog als tip mee kan geven is het volgende. Nu je de aansluitingen gaat maken op je baan adviseer ik je blok voor blok aan te sluiten en te testen. Je verliest dan niet het overzicht en weet precies wat er gebeurd of fout gaat. Als je nu 6 blokken tegelijk doe met een aantal wissels er tussen verlies je gauw het overzicht en wordt het een stuk moeilijker om de fouten te zoeken. Ik ben overigens ook zo begonnen, heb geen test baantje gedaan maar een voor een.

Veel succes

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Rob, ik heb nu ongeveer 25 blokken (+80 secties) te bekabelen, met bezetmelders en diodebruggetjes. Daartussen zitten 4 keerlusmodules (type Funky), een 20 tal wissels, een paar ontkoppelaars,... verdeeld over 4 voedingsbanen.

Ik mag dus niet eerst 13 weken dagelijks bekabelen, dan mijn koploper opstarten en op de pannekoek duwen? :shock:

:lol: :lol: :lol: Je hebt gelijk! Blokje voor blokje! ;)

groeten,
MIchiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

De bekabeling en tevens de digitalisering van mijn baan loop op zijn laatste loodjes. Treinen rijden, koploper regelt... op een paar probleempjes na loopt alles op sokken. Het verslag ervan is natuurlijk op mijn website "Saraan" te volgen, maar ik heb er ook meteen een agenda rubriek toegevoegd, zodat jullie alvast kunnen uitkijken naar wat komen gaat! :D
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Jos »

Dat zijn mooie stomertjes Michiel. Welke zijn dat?

Groetjes,
Jos


Plaats reactie