NS 4105??
NS 4105??
Wie heeft er kleuren foto's of tekeningen van de NS 4105??
Ik heb vrijdag in Utrecht een stoomloc van Arnold gekocht (art.nr. 2516) daarbij zitten sticker om er een SNCB, SNCF, OBB, FS of NS loc van te maken. De NS stickers hebben het nr. "4105". De loc is nu (nog) geheel zwart, ik weet alleen niet of dat ook zo was.
Zelf kan ik op internet even niets vinden over de 4100 serie.
Wie weet hier meer van of kan mij op weg helpen??
Ik heb vrijdag in Utrecht een stoomloc van Arnold gekocht (art.nr. 2516) daarbij zitten sticker om er een SNCB, SNCF, OBB, FS of NS loc van te maken. De NS stickers hebben het nr. "4105". De loc is nu (nog) geheel zwart, ik weet alleen niet of dat ook zo was.
Zelf kan ik op internet even niets vinden over de 4100 serie.
Wie weet hier meer van of kan mij op weg helpen??
Re: NS 4105??
Dit is één van de locs die na de oorlog door de Duitsers afgestaan werden als herstelbetaling aan verschillende landen.
Voor Belgie bestaat er ook nog een groene versie (die bij mij netjes rondrijdt
)
Voor Belgie bestaat er ook nog een groene versie (die bij mij netjes rondrijdt
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: NS 4105??
Theo,
Weet jij toevallig of de Nederlandse uitvoering ook groen is geweest, of hebben ze hem zwart gelaten met alleen een NS nummer er op?
Weet jij toevallig of de Nederlandse uitvoering ook groen is geweest, of hebben ze hem zwart gelaten met alleen een NS nummer er op?
Re: NS 4105??
Na wat gevlooi op internet:
Van de kleur niets gevonden, ik weet niet of ze toen tijd hadden om te herschilderen...Vlak na de tweede wereldoorlog zijn er inderdaad een aantal Duitse locomotieven op Nederlands grondgebied achter gebleven. Deze zijn in 1947 allemaal teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het NS-personeel was over het algemeen niet positief over de Duitse stomers.
Het gaat om deze locomotieven:
3851-3855 (DRG Br.3810, Pruisische P8)
4051 (DRG Br. 172, Pruisische S102)
4101-4149 (DRG Br. 5525, Pruisische G81)
4201-4211 (DRG Br. 5516, Pruisische G71 en 2)
4651-4679 (DRG Br. 561, Pruisische G81 met loopwiel)
4751 (DRG Br. 562, Pruisische G82)
4801-4824 (DRG Br. 5710, Pruisische G10)
4901-4906 (DRG Br. 50)
5901-5910 (DRG Br. 740, Pruisische T11)
5951 (DRG Br. 743, Pruisische T12)
6401 (DRG Br. 86)
7501 (DRG Br. 9116, Pruisische T93)
9001 (DRG Br. 9210, Badische Xb)
9601-9602 (DRG Br. 945, Pruisische T16)
bron: "Onze Stoomlocomotieven in woord en beeld" van schrijver H. Waldorp.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: NS 4105??
Ha Sander,
Hier en stukje tekst uit "Onze Nederlandse stoomlocomotieven" van H. Waldorp:
Quote
Evenals bij de meeste Duitse locomotieven die hier te lande na de oorlog in 1945 werden aangetroffen, waren ook de G8-machines bijna alle defect en niet bruikbaar. Op de diverse depots werden de minst beschadigde van deze locomotieven hersteld en opgeschilderd, waarna er een deel regelmatig in dienst is geweest.
Van locomotief nr 4139, die beschadigd was, ontbrak de tender. Loc 4147 had een 3-assige tender met 12 m3 waterinhoud, 5 ton kolenvoorraad en een gewicht (dienstvaardig) van 33,5 ton; loc 4114 had een 4-assige tender met 16 m3 waterinhoud, 5 ton kolenvoorraad en 43 ton gewicht (dienstvaardig). De totale lengten over de buffers waren voor deze machines resp. 17230 mm en 18330 mm.
Door de vele buitenlandse locomotieven die na de oorlog in ons locomotiefpark opgenomen werden, is de nummering nogal eens gewijzigd. Zo droegen deze G8-machines van juni t/m oktober 1945 de nummers 4301-4349, doch toen de Engelse ID-locomotieven van het War Department in datzelfde jaar bij NS in dienst genomen werden, verhuisden de Duitse machines naar de 4100- serie en kregen de Engelse locomotieven de de nummers in de serie 4300-4500.
Daar de NS-locomotieven van de serie 3400 oorspronkelijk 4101-4120 genummerd waren, betekende dit dat de Duitse machines deze nummers voor de tweede maal gebruikten.
Loc 4101 droeg dat nummer zelfs voor de derde maal, na vooraf gegaan te zijn door de latere 3401 en de Duitse S10 (daarna 4051).
Loc 4105 was vóór juni 1945 genummerd NS 4004.
Locomotief 4140 behoorde tot 1935 aan de spoorwegen van Elzas-Lotharingen, maar ging in dat jaar met enige andere locomotieven van die maatschappij aan de DRB over, omdat toen het Saargebied aan Duitsland kwam en enige daarin gelegen lijnen van de AL in het bezit van de DRB kwamen.
Ook deze serie keerde in zijn geheel in 1947 naar Duitsland terug.
Unquote
Dat was nogal wat overtypewerk, maar nu weet je alles wat belang kan zijn. De in dienst gestelde locs werden dus wel overgeschilderd. Waarschijnlijk in de kleur die op dat moment de standaard was. Volgens mij was dat toen zwart..........
Er zullen waarschijnlijk geen nummerplaten voor gegoten zijn, dus reden ze rond (zoals alle achtergebleven Duitse locs) met een geschilderd nummer.
In het boek van Waldorp staat een basale tekening op schaal 1:100 met alleen de maatvoering. Ik denk niet dat je er iets aan hebt, want er worden verder geen details getoond.
Op bladzijde 234 toont Waldorp wel een G8 uit de serie 4206. Met een doorgstreept Duits nummer en een opgeschilderd Nederlands nummer.
Alle in Nederland aanwezige Duitse locs zijn uiterlijk in 1947 teruggegaan naar Duitsland.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet,
Rob
Hier en stukje tekst uit "Onze Nederlandse stoomlocomotieven" van H. Waldorp:
Quote
Evenals bij de meeste Duitse locomotieven die hier te lande na de oorlog in 1945 werden aangetroffen, waren ook de G8-machines bijna alle defect en niet bruikbaar. Op de diverse depots werden de minst beschadigde van deze locomotieven hersteld en opgeschilderd, waarna er een deel regelmatig in dienst is geweest.
Van locomotief nr 4139, die beschadigd was, ontbrak de tender. Loc 4147 had een 3-assige tender met 12 m3 waterinhoud, 5 ton kolenvoorraad en een gewicht (dienstvaardig) van 33,5 ton; loc 4114 had een 4-assige tender met 16 m3 waterinhoud, 5 ton kolenvoorraad en 43 ton gewicht (dienstvaardig). De totale lengten over de buffers waren voor deze machines resp. 17230 mm en 18330 mm.
Door de vele buitenlandse locomotieven die na de oorlog in ons locomotiefpark opgenomen werden, is de nummering nogal eens gewijzigd. Zo droegen deze G8-machines van juni t/m oktober 1945 de nummers 4301-4349, doch toen de Engelse ID-locomotieven van het War Department in datzelfde jaar bij NS in dienst genomen werden, verhuisden de Duitse machines naar de 4100- serie en kregen de Engelse locomotieven de de nummers in de serie 4300-4500.
Daar de NS-locomotieven van de serie 3400 oorspronkelijk 4101-4120 genummerd waren, betekende dit dat de Duitse machines deze nummers voor de tweede maal gebruikten.
Loc 4101 droeg dat nummer zelfs voor de derde maal, na vooraf gegaan te zijn door de latere 3401 en de Duitse S10 (daarna 4051).
Loc 4105 was vóór juni 1945 genummerd NS 4004.
Locomotief 4140 behoorde tot 1935 aan de spoorwegen van Elzas-Lotharingen, maar ging in dat jaar met enige andere locomotieven van die maatschappij aan de DRB over, omdat toen het Saargebied aan Duitsland kwam en enige daarin gelegen lijnen van de AL in het bezit van de DRB kwamen.
Ook deze serie keerde in zijn geheel in 1947 naar Duitsland terug.
Unquote
Dat was nogal wat overtypewerk, maar nu weet je alles wat belang kan zijn. De in dienst gestelde locs werden dus wel overgeschilderd. Waarschijnlijk in de kleur die op dat moment de standaard was. Volgens mij was dat toen zwart..........
Er zullen waarschijnlijk geen nummerplaten voor gegoten zijn, dus reden ze rond (zoals alle achtergebleven Duitse locs) met een geschilderd nummer.
In het boek van Waldorp staat een basale tekening op schaal 1:100 met alleen de maatvoering. Ik denk niet dat je er iets aan hebt, want er worden verder geen details getoond.
Op bladzijde 234 toont Waldorp wel een G8 uit de serie 4206. Met een doorgstreept Duits nummer en een opgeschilderd Nederlands nummer.
Alle in Nederland aanwezige Duitse locs zijn uiterlijk in 1947 teruggegaan naar Duitsland.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: NS 4105??
Zo Rob,
dat was heel wat type werk. Op de enige foto die ik kan vinden van dit type loc zie ik weinig kleurverschil. Ik denk dat ik hem zwart laat en alleen de decals er op ga plakken. Maar eerst heeft de loc een onderhoudsbeurt nodig en een decoder. De loc maakt een hoog gierend geluid, geen idee wat dat kan zijn. Als de loc nu gaat rijden gaat de verlichting aan, zowel voor als achter maar dat kan veranderd worden als de decoder word ingebouwd.
Bedankt voor je reactie.
dat was heel wat type werk. Op de enige foto die ik kan vinden van dit type loc zie ik weinig kleurverschil. Ik denk dat ik hem zwart laat en alleen de decals er op ga plakken. Maar eerst heeft de loc een onderhoudsbeurt nodig en een decoder. De loc maakt een hoog gierend geluid, geen idee wat dat kan zijn. Als de loc nu gaat rijden gaat de verlichting aan, zowel voor als achter maar dat kan veranderd worden als de decoder word ingebouwd.
Bedankt voor je reactie.
Re: NS 4105??
Ha Sander
Met dat hoge gierende geluid vraagt de loc waarschijnlijk om wat smering........
Ruimte voor een decoder zit er zeker in, je zou zelfs een aan een Tran DCX75D (bij H@ns verkrijgbaar) kunnen denken.
Groet,
Rob
Met dat hoge gierende geluid vraagt de loc waarschijnlijk om wat smering........
Ruimte voor een decoder zit er zeker in, je zou zelfs een aan een Tran DCX75D (bij H@ns verkrijgbaar) kunnen denken.
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: NS 4105??
Hoog gierend zijn het meestal de motorlagers (die as draait het snelste), wel spaarzaam smeren, anders ergernis met kollektor.Robboz schreef:Ha Sander
Met dat hoge gierende geluid vraagt de loc waarschijnlijk om wat smering........
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: NS 4105??
Theo,
dank je wel, ik heb alle tandwielen gisteravond gesmeerd maar het geluid is er nog. zal vanavond jouw tip even ter hand nemen.
dank je wel, ik heb alle tandwielen gisteravond gesmeerd maar het geluid is er nog. zal vanavond jouw tip even ter hand nemen.