Rockyrail wagens
Rockyrail wagens
Ik heb een stelletje van die Rockyrail containerwagens gekocht.
Prachtige karretjes, maar ik vind ze wel vrij zwaar lopen. Mijn Class 66 zonder asb's krijgt ze een van mijn hellingen niet op.
Hebben jullie dat zware lopen ook en wat heb je eraan gedaan?
Prachtige karretjes, maar ik vind ze wel vrij zwaar lopen. Mijn Class 66 zonder asb's krijgt ze een van mijn hellingen niet op.
Hebben jullie dat zware lopen ook en wat heb je eraan gedaan?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
- Moderator
Re: Rockyrail wagens
Even de asjes van je klaas verwisselen, met ASB-tjes moet het vast wel lukken. Maar goed das niet het antwoord op je vraag, wel een andere oplossing. Check of de asjes vrij lopen van de remblokjes, en evt verwijderen/afvijlen.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Steven,
Ze lopen idd zwaar. Heb reeds voor andere assen gekeken maar een probleem. Aslengte is 13,85 en niet verkrijgbaar in de handel wel 14 mm
Het zijn geen punt lagers maar deze zijn iets rond. Dus ook hier geen oplossing Klaas met ASB en 4 wagons trekt ze hier niet omhoog![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Ik blijf verder zoeken.
Ze lopen idd zwaar. Heb reeds voor andere assen gekeken maar een probleem. Aslengte is 13,85 en niet verkrijgbaar in de handel wel 14 mm
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Het zijn geen punt lagers maar deze zijn iets rond. Dus ook hier geen oplossing Klaas met ASB en 4 wagons trekt ze hier niet omhoog
Ik blijf verder zoeken.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Die Rockyrail wagens rijden hier ook voor geen meter. Zelfs een enkel setje opgenomen in een wat langere trein (12 wagons) zorgt ervoor dat de trein achter een BR182 (met ASB-tjes) niet meer door de klimspiraal komt terwijl dit zonder deze wagen geen enkel probleem is. Wat mij betreft de miskoop van het jaar... Denk dat ik ze maar op Marktplaats ga zetten ofzo... ![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Gr. Dave
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Gr. Dave
Robert,
In de materiaal test die jij in juni maakte van deze wagons, schreef jij dat je ze nog zou gaan testen op de baan van Jeroen.
Hebben jullie dat ondertussen al gedaan en zitten er in die baan geen helingen waar de problemen eventueel duidelijk worden.
Verder schrijf je hier boven, eventueel remschoentjes wegslijpen/vijlen indien de wielen niet vrij lopen.
Is dit een ervaring van jou, dat het kan helpen met deze wagons.
Ook ik heb 10 van deze wagons aangeschaft, echter nog niet mee gereden tot nu toe, behalve op een klein testrondje met een blijkbaar te krappe
R2 boog van roco rails, want daar hadden enkele wagons de neiging om de binnenste 2 wielen op te tillen, waarna ze keurig uit de rails gedrukt werden.
Steven, hoe groot is de radius van jouw helix? want zou het niet kunnen, dat in een te krappe boog toch ook bij jou er te veel druk op de wielen komt door een neiging tot wringen door die boog, waardoor dan ook natuurlijk de wagons weer een stuk zwaarder gaan rijden en dus moeilijker te trekken zijn?
mvg
Freddy
In de materiaal test die jij in juni maakte van deze wagons, schreef jij dat je ze nog zou gaan testen op de baan van Jeroen.
Hebben jullie dat ondertussen al gedaan en zitten er in die baan geen helingen waar de problemen eventueel duidelijk worden.
Verder schrijf je hier boven, eventueel remschoentjes wegslijpen/vijlen indien de wielen niet vrij lopen.
Is dit een ervaring van jou, dat het kan helpen met deze wagons.
Ook ik heb 10 van deze wagons aangeschaft, echter nog niet mee gereden tot nu toe, behalve op een klein testrondje met een blijkbaar te krappe
R2 boog van roco rails, want daar hadden enkele wagons de neiging om de binnenste 2 wielen op te tillen, waarna ze keurig uit de rails gedrukt werden.
Steven, hoe groot is de radius van jouw helix? want zou het niet kunnen, dat in een te krappe boog toch ook bij jou er te veel druk op de wielen komt door een neiging tot wringen door die boog, waardoor dan ook natuurlijk de wagons weer een stuk zwaarder gaan rijden en dus moeilijker te trekken zijn?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Idem één koppeltje bij mij.spoor65 schreef: Ook ik heb 10 van deze wagons aangeschaft, echter nog niet mee gereden tot nu toe, behalve op een klein testrondje met een blijkbaar te krappe
Ik heb van dat paartje de afdekplaten in het midden moeten afnemen en het draaipunt oppoetsen (verf ?), nu rijdt hij vlot door R2.
Een van de wagens hangt nog wel lichtjes "scheef".
Morgen de afdekplaten "rechten" en alles terug erop, hopelijk alles ok.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Moderator
Hoi,
Jeroen heeft inderdaad zelf een sleepje rijden (minimaal 7 stuks) en gezien de reactie, of eigenlijk het gebrek hieraan, zou ik niet anders mogen concluderen dat ze daar keurig hun diensten doen. Op de sporadische ontkoppeling daargelaten uiteraard. De vijf wagens die ik heb staan hebben mij ook geen problemen gegeven, ik zal er morgen eens een klaasje voorhangen om te kijken maar icm de flm 185 rijden ze in ieder geval prima over m'n kato-testovaaltje. Met profikoppelingen dat wel. Het verhaal van de remschoentjes is slechts een eerste ingeving geweest. Ik heb wel ergens gelezen dat de flensen soms tegen de binnenzijde van de remschoenen aanlopen, elders ook over de draai-eigenschappen van het middelste draaistel. Exacte oplossingen heb ik nog niet kunnen ontwaren, maar als de remschoenen het probleem vormen door contact tegen de flensen zal daar wat moeten gebeuren en dan is de vijl erlangs wel een goede oplossing.
Ik zal morgenmiddag eens kijken naar de wagens die ik heb, misschien kan ik nog wat ontwaren. Maar voor nu even niet.
Robert
Jeroen heeft inderdaad zelf een sleepje rijden (minimaal 7 stuks) en gezien de reactie, of eigenlijk het gebrek hieraan, zou ik niet anders mogen concluderen dat ze daar keurig hun diensten doen. Op de sporadische ontkoppeling daargelaten uiteraard. De vijf wagens die ik heb staan hebben mij ook geen problemen gegeven, ik zal er morgen eens een klaasje voorhangen om te kijken maar icm de flm 185 rijden ze in ieder geval prima over m'n kato-testovaaltje. Met profikoppelingen dat wel. Het verhaal van de remschoentjes is slechts een eerste ingeving geweest. Ik heb wel ergens gelezen dat de flensen soms tegen de binnenzijde van de remschoenen aanlopen, elders ook over de draai-eigenschappen van het middelste draaistel. Exacte oplossingen heb ik nog niet kunnen ontwaren, maar als de remschoenen het probleem vormen door contact tegen de flensen zal daar wat moeten gebeuren en dan is de vijl erlangs wel een goede oplossing.
Ik zal morgenmiddag eens kijken naar de wagens die ik heb, misschien kan ik nog wat ontwaren. Maar voor nu even niet.
Robert
Eigenaardig , op een Zwitsers forum was er een boel herrie, omdat op RockyRail wagens geen profi koppelingen zouden passen of tenminste niet onderling zouden kunnen koppelen????? Dat lukt bij U dus wel ?Robert_N-Nm schreef:Hoi,
De vijf wagens die ik heb staan hebben mij ook geen problemen gegeven, ik zal er morgen eens een klaasje voorhangen om te kijken maar icm de flm 185 rijden ze in ieder geval prima over m'n kato-testovaaltje. Met profikoppelingen dat wel.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
@dentheo: Er zit gewoon een NEM-schacht op dus zou geen probleem mogen zijn. Of haken buffers etc. in elkaar? Ik heb tussen loc en wagon 1 een Tillig stangetje geplaatst, geen probleem.
@freddy: de helix is Flm R2 als kleinste straal.
@freddy: de helix is Flm R2 als kleinste straal.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Zoiets, was wel "onbruikbaar" schreef men.shoven schreef:@dentheo: Er zit gewoon een NEM-schacht op dus zou geen probleem mogen zijn. Of haken buffers etc. in elkaar? .
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Moderator
De schacht is geen NEM-schacht omdat de diverse afmetingen niet voldoen aan de NEM standaard, ze zijn korter en de schacht zelf is iets te klein. Bij mij rijdt het prima door de kato V11-set maar daar is de kleinste boogstraal geloof ik 41cm hetgeen ongeveer gelijk is aan R3 van fleischmann. Tests op Minitrix R1 geven bij mij geen problemen mbt het verhaken van buffers, ook niet bij S-curves. Overigens is het wel een een beetje wringen door die bochten dus ik denk dat de gemiddelde lok geen lange sleep kan trekken door een R1 configuratie, Roco R1 is een absolute onmogelijkheid overigens. MTX R2 zal beter gaan, maar zal ook nog wel eens iets stroefheid kunnen geven, alleen heb ik die niet thuis op de plank liggen.
De Klaas-test volgt later vandaag aangezien het even iets meer tijd kost om de rails neer te leggen incl. een helling
Robert
De Klaas-test volgt later vandaag aangezien het even iets meer tijd kost om de rails neer te leggen incl. een helling
Robert
Joo,
zoals Robert al had bedacht: de RR's geven hier totaal geen problemen, integendeel. Er was er slechts eentje die soms wat chagrijnig was en ontkoppelde, maar als ik hem ergens anders in de sleep hang (7 stuks, dus 14 'wagons') niks geen moeite. Heb hier Fleischmann R1 op de baan, zelfs ook in S-curves en dat gaat allemaal prima. Het zijn vrij zware wagons, dat wel, maar de 185.2 van MTX sleurt de boel zonder problemen de hellingen op......
J
zoals Robert al had bedacht: de RR's geven hier totaal geen problemen, integendeel. Er was er slechts eentje die soms wat chagrijnig was en ontkoppelde, maar als ik hem ergens anders in de sleep hang (7 stuks, dus 14 'wagons') niks geen moeite. Heb hier Fleischmann R1 op de baan, zelfs ook in S-curves en dat gaat allemaal prima. Het zijn vrij zware wagons, dat wel, maar de 185.2 van MTX sleurt de boel zonder problemen de hellingen op......
J
-
Nou,
ik kan me helemaal aansluiten bij Steven. Nem schacht is volledig bruikbaar en zowel KK als de Tillig koppelstangen werken buiten gewoon goed. Ik heb niet eerder zo een kort gekoppeld stel gehad waar de buffers elkaar net niet raken.
Ook in R1 geen enkel probleem.
ik kan me helemaal aansluiten bij Steven. Nem schacht is volledig bruikbaar en zowel KK als de Tillig koppelstangen werken buiten gewoon goed. Ik heb niet eerder zo een kort gekoppeld stel gehad waar de buffers elkaar net niet raken.
Ook in R1 geen enkel probleem.
Grtzz Rob
-
- Moderator
Vijf wagens op 2,5% is dubieus, 4% is onmogelijk met de class 66 zonder ASB's, even extrapoleren, 3% gaat zeker niet lukken met 5 vijf wagens laat staan meer dan 5. De effecten moeten nog beoordeeld worden met ASB's maar die staan in bestelling.
Robert
Robert