Rails lijmen
Rails lijmen
Hallo, ik lees dat je de rails het beste kunt plakken met verdunde houtlijm. Maar waarmee verdun je de houtlijm en in welke verhouding?
Jos
Jos
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Re: Rails lijmen
Wat voor merk rails, en bedoel je de rails vastplakken aan de onderrgrond, of dat je ze vanzelf vastplakt met het ballasten?
Nee, het gaat puur om het vastlijmen aan de onderplaat. Het is nog voor het schaduwstation dus ballasten is nog niet van toepassing.
Jos
PS...het gaat om peco 55 rails
Jos
PS...het gaat om peco 55 rails
Hallo,
Boekbinderslijm blijkt ook erg goed te werken, werkt tevens geluidsdempend, meende ik eens te hebben gelezen, maar, wat mss nog het belangrijkste is, je kunt de rails altijd weer los halen, en lijmvrij maken, zonder beschadigingen.
Blijkt verkrijgbaar te zijn bij o.a. Pipoos winkels.
Mvg
Freddy(spoor65)
Boekbinderslijm blijkt ook erg goed te werken, werkt tevens geluidsdempend, meende ik eens te hebben gelezen, maar, wat mss nog het belangrijkste is, je kunt de rails altijd weer los halen, en lijmvrij maken, zonder beschadigingen.
Blijkt verkrijgbaar te zijn bij o.a. Pipoos winkels.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Dat klopt Freddy. Boekbinderslijm is zeer geschikt voor het vastlijmen van piccolorails. Ik doe het zelf ook en het werkt prima, ook als je een rail weer los wilt halen. Verkrijgbaar inderdaad bij Pipoos.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Hoi Martin,
En niet alleen voor piccolorails denk ik hoor, maar zeker ook wel in combinatie met andere merken. waaronder peco.
mvg
Freddy(spoor65)
En niet alleen voor piccolorails denk ik hoor, maar zeker ook wel in combinatie met andere merken. waaronder peco.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
En moet ik die boekbinderslijm ook verdunnen? Zoja, voor diegene die dit gebruiken, wat is dan de verhouding? Ook wil ik weten hoe lang de tijd is voor het drogen/uitharden?
Jos
Jos
Ongetwijfeld zal dat zo zijn Freddy, maar ik heb alleen getest met m'n eigen piccolorails.spoor65 schreef:Hoi Martin,
mvg
Freddy(spoor65)
Jos, ik heb de boekbinderslijm niet verdund. Wellicht dat anderen hier wel ervaring mee hebben. Ook het drogen en uitharden (dat laatste is toch meer een term voor ballasten, want ik lijm de rails aan de onderzijde en dan hardt er volgens mij niets uit) heb ik niet gemeten. Ik heb 's middags en 's avonds wat gedaan, wat zware materialen op de rails gelegd of geklemd en de volgende ochtend zat het vast.sjoef schreef:En moet ik die boekbinderslijm ook verdunnen? Zoja, voor diegene die dit gebruiken, wat is dan de verhouding? Ook wil ik weten hoe lang de tijd is voor het drogen/uitharden?
Jos
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Martin bedankt. Ik denk dat ik voor de boekbinderslijm ga. Het enige wat ik graag nog zou willen weten is het volgende..... Als ik verdunde houtlijm zou gebruiken kan ik me voorstellen dat als de rails al op zijn plekkie ligt ik met een kwast wat lijm tussen de bielzen kan laten lopen. Is dit ook met boekbinderslijm mogelijk? (ik weet nl niet hoe dik dat spul is)
Jos
Jos
Boekbinderslijm is ook vrij dunne lijm hoor. Ik had zo ongeveer de hele rails ingesmeerd en dan kwamen bij het aandrukken wel wat lijmdruppels onder de rails vandaan. Dus een paar druppies is genoeg.
Mijn werkwijze is iets anders. Ik lijm eerst 2mm isolerend ondertapijt op de houten ondergrond met gewone contactlijm (houtlijm laat te gemakkelijk los). Deze laag dient voor de geluidsisolatie, en is doeltreffender dan (naar mijn ervaring) kurk.
Dan lijm ik de rails (om het even welk merk) met druppeltjes cyanoacrylaat lijm (secondenlijm) om de 10 cm. Dat werkt snel en gemakkelijk, het testrijden kan meteen beginnen.
De bedding wordt dan met boekbinderslijm aangebracht, om de geluidsisolatie te garanderen (houtlijm wordt keihard waardoor de bedding een geluidsbrug wordt.
Deze methode bevalt me prima tot op heden, maar met beddingen aanleggen heb ik nog geen ervaring.
groeten,
Dan lijm ik de rails (om het even welk merk) met druppeltjes cyanoacrylaat lijm (secondenlijm) om de 10 cm. Dat werkt snel en gemakkelijk, het testrijden kan meteen beginnen.
De bedding wordt dan met boekbinderslijm aangebracht, om de geluidsisolatie te garanderen (houtlijm wordt keihard waardoor de bedding een geluidsbrug wordt.
Deze methode bevalt me prima tot op heden, maar met beddingen aanleggen heb ik nog geen ervaring.
groeten,
Ik lijm de rails vast op blauwe ondervloerplaten van de Gamma. Deze worden normaal gebruikt voor onder laminaatvloeren. Om die platen op het hout te bevestiogen, gebruik ik wel houtlijm. Dus ik lijm de rails niet meteen vast op het hout. De blauwe platen zorgen namelijk ook voor geluiddemping. Die zal ik ook gebruiken voor de 'normale' baan, want als je het goed afsnijdt, heb je dan al een leuke vorm voor een bedding. Daar gaat de ballast dan over en je hebt een bredere bedding. Piccolorails hebben zelf al een eigen bedding, maar ik maak het graag een paar mm breder.Saraan schreef:Mijn werkwijze is iets anders. Ik lijm eerst 2mm isolerend ondertapijt op de houten ondergrond met gewone contactlijm (houtlijm laat te gemakkelijk los). Deze laag dient voor de geluidsisolatie, en is doeltreffender dan (naar mijn ervaring) kurk.
groeten,
Mvg,
Martin