Die kabelverdeler is nieuw voor mij was is het voordeel ten op zichte van zo,n soldeerstrip?
Leuke baan trouwens
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Groetjes marco
Hoi Marco,marco schreef:Hoi wimpie hoe bevestig je de rail op dat dikke schuim?
Die kabelverdeler is nieuw voor mij was is het voordeel ten op zichte van zo,n soldeerstrip?
Leuke baan trouwens![]()
Groetjes marco
Steven,shoven schreef:Wordt het niet een enorme dradenwinkel onder je baan met zo'n verdeelpunt? Je verdeelt nu de draden direct aan het begin en trekt dan (neem ik aan) de draad naar het punt op de baan waar het nodig is.
Ikzelf heb een ringleiding waardoor er 1 bundel rondgaat. Pas op het punt waar de baan signaal nodig heeft tak ik een draad af van de ringleiding. Dat kost je volgens mij veel minder meters draad. Of mis ik iets?
Hi Wim,Wimpie schreef:Hoi Joost,
Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Ben het met Wim eens,Wim Ros schreef:Hi Wim,Wimpie schreef:Hoi Joost,
Alleen het aansturen van de wissels middels een servo moter en servo decoder is veel werk en heeft voor mijn niet het resultaat behaald wat ik ervan verwachte. Stil mooi en omschakelbaar is het niet geworden. Wel bewerkbaar om te monteren.
Leg dat dan eens uit waarom je dit vind. Want mijn ervaring is dat het heel erg mooi en langzaam werkt en dat het stil is in vergelijking met andere aandrijf methodes. Het monteren is al even gemakkelijk.
Mvg
Wim.
Nico,nico42 schreef:Nou Wim we zijn benieuwd naar je baanplan en even een vraagje tussendoor ik lees heel veel over bezetmelders kun je dan bijv. aan een lampje zien waar een trein staat???
Martin,martindomburg schreef:Hoi Wim,
Heb je mijn draadje eens gelezen? Ik maak gebruik van klikband. Een enorm sterk kunstof klitteband waarmee je gemakkelijk de servo positioneerd vastklikt en bij een fout zo weer los haalt. Het werkt uitstekend en montagentijd per servo inclusief klaarmaken is maar 5 minuten.
Met klaarmaken doe ik een stukje staaldraad 0,8 mm (conrad € 0,79 p.m.) buigen op lengte. De servo onder de baan klikken en het staafje afknippen op de juiste lengte. Ik maak gebruik van de OC32 en daar kan je elke servo precies afstellen op bereik en snelheid via je pc. Ik hoef zelfs niet op te letten op de midenstand want dat stel ik in het configuratie programma in. Het gaat zelfs zover dat je de tongen zou kunnen laten klapperen tegen het eindpunt maar dat gaat me in N spoor net te ver.
Nadat ik de servo's heb geprogrameerd bevestig ik een microswitch tegen de arm en sluit ik de draden van de polarisatie aan. Piece of cake hierzo en het werkt perfect. Als ik de servo los moet halen hoef ik hem alleen opnieuw af te stellen en hij doet weer vrolijk mee. En het is nog leuk ook om te doen![]()
groetjes