Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben vanmiddag weer druk geweest met Itrain, ik heb een test gekregen van Xander en de wissels werken nu prachtig :D

Ga vanvond verder met de hartstukpolarisatie en een beetje testen van Itrain. Het word wel steeds leuker nu :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben begonnen met de volgende zes wissels te voorzien van de microswitchen. Kan merken dat ik meer handigheid heb gekregen met solderen. De contacetn worden steeds kleiner 8-) Ik word nog wel eens goed :D Heb ook de bedrading gefatsoeneerd bij de scissor, alles werkt nu goed.

Nu is het klaar, lekker CSI kijken met een bakkie koffie :|


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vandaag een workshop Dinamo gehad bij Frans, was erg leerzaam. Heb Frans weer het hemd van het lijf gevraagd en een boel geleerd. Sorry Frans

Vanavond de polarisatie in orde gemaakt en de bedrading gefatsoeneerd. Moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat zo. Alles rijd lekker en op een paar kleine plekjes na denk ik niet veel werk te hebben met het schoonmaken van de rails. :D

Zag wel een paar hobbels en plekjes van de lijm maar geen rare bewegingen dusver. Komende week ga ik de extra opstelspoor inbouwen en de locs ijken. Zal deze week wel een paar foto's plaatsen van de vorderingen. Ze zijn nu zo minimaal dat het plaatsen geen nut heeft. (maar het zijn de details die het doen :) )

groetjes



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

jouw kennende kan frans meteen naar de hei om een weekje bij te komen :mrgreen: :D :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

:oops:





:mrgreen:


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door BenQ »

Het lijkt wel of de server een verkeerde tijd heeft, het is nu bijna 23:00 en Martin heeft een bericht om 23:46 geplaatst.
Kan ook zijn dat Martin de de verkeerde tijd in zijn pc heeft staan.
Ben even wat draadjes langs gegaan en zag dat je dezelfde fout maakte als ik, alleen bij mij had ik de connector van het verkeerde type, het moest femail zijn en ik had mail geinstalleerd en niks wilde er rijden, maar ik kwam er gelukkig achter en nu rijd alles als een trein. Alleen de nummers omdraaien.
Martin, je repte ook over een minitrix die de verkeerde kant op gaat, de motor zit dan verkeerd, even 180 gr draaien om zijn as.
Zelf rijd ik ook met dinamo en iTrain, Fleischmann rails en verder alles wat wil rijden.
Groet, Ben Quanjer


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

He Ben,

Dat is het mooie van de hobby 8-)

Ik heb het geprobeerd om de loc om te draaien maar dan gaat de verlichting de verkeerde kant op :o was geen succes. Er komt wellicht een aanpassing in Itrain dat je kan aangeven dat een loc omgepoold moet worden.

groetjes



Matheus
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 aug 2010 15:10

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Matheus »

Hoi Martin.

Ben bedoeld hier dat je de motor moet uitnemen en deze 180° draaien ten opzichte van zijn huidige positie in de loc.
Bij wijze van spreken, het + contakt moet bij omdraaien het - contact worden.
De ganse loc gewoon omkeren baat niet.

Mvg.
Matheus.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dat bedoelde ik ook, de verlichting zit apart geschakeld


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben vanavond aand e gang geweest met het ijken van de locs waarmee ik ga testen. Moet zeggen dat de rij eigenschappen door de puls breedte modulatie sterk zijn verbeterd. Natuurlijk werken de goede eigenschappen van de peco rails ook mee.

Gaat lekker zo, van de week het opstelspoor en de rails ontdoen van overtollig lijm. 8-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Weer even een update, ben vanavond aan de slag gegaan met het extra opstelspoor in het schaduwstation. Door de nieuwe halte heb ik een extra pendelmogelijkheid. Om te voorkomen dat deze korte trein een lang schaduwspoor bezet houd heb ik er een opstelspoor voor bijgemaakt.

Hier moest het komen:
Afbeelding

Omdat het spoor vlak langs de rand loopt heb ik een paar stroken hout gezaagd als valbeveiliging voor eventueel ontspoorde locs en wagons.

Eerst de wissel voorzien van draden voor de hartstukpolarisatie. Tis even oefenen maar het resultaat mag er wezen
Afbeelding

Vervolgens de wissel uitgespaard en de gaten aftekenen voor de draden geboord. Hierna heb ik de wissel bijgeplaatst
Afbeelding

Het spoor gelegd
Afbeelding

Afbeelding

En een hypermodern 21e eeuws stootblok
Afbeelding

Morgen de servo en de bedrading aansluiten en ik ben weer een spoortje rijker :mrgreen:


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door evo »

Dat doe je netjes Martin!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo heb de baan nu netjes, vandaag heb ik voor de leuk een filmpje gemaakt van een proefrit op mijn schaduwgedeelte. De kwaliteit is niet denderend, mijn wapen is een Samsung Jet 8-) en dan maakt de verwerking naar flv formaat van youtube er ook niet veel beters van. Maar als je weet dat dit een BR50 is met 12 Falns wagons dan maakt het wel wat leuker. Snelheid is trouwens op schaal 80 km/h

Doet ie best goed in de helix al zeg ik het zelf :mrgreen:

enjoy: http://www.youtube.com/watch?v=mbgTYUHIZBA


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Hookies »

Leuk filmpje Martin. Misschien gezichtsbedrog, maar zag ik de wagons bij de dalende rit in de spiraal af en toe wat opwippen (of was dat het camerawerk?)?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

voornamelijk een defect aan de cameraman :lol:

Er zit wel 1 plekje waar de trein een hobbeltje meemaakt. Dit is een soldeerlas die iets uit het fatsoen is. Maak de trein merkt hier niks van en tot dusver heb ik geen problemen van ondervbonden. Ben bang dat als ik deze los maak ik de zaak alleen maar vererger.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hier weer update van mijn kant,

Vandaag de laatste hand gelegd aan het reinigen van het spoor. Ik heb inmiddels alle oneffenheden en ongewenste lijmresten verwijderd. Het viel allemaal wel mee en het testen gaat naar behoren.

Wat me wel tegenvalt is de gevoeligheid van de stoomlocs. Allen Flm stomers hebben de ene dag nergens last van maar de volgende dag is of het draaiwerk vast of lopen ze slecht. Deze gaan weer terug de doos in voor nader onderzoek 8-)

De V200 is echter perfect en dus gedoemd om al het testwerk uit te voeren :) wat eens traf

Na het testwerk de bovenleiding in de helix en ik kan weer gaan bouwen !!!


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door evo »

martindomburg schreef:Wat me wel tegenvalt is de gevoeligheid van de stoomlocs. Allen Flm stomers hebben de ene dag nergens last van maar de volgende dag is of het draaiwerk vast of lopen ze slecht.
Heb ik ook last van, maar als je de zaak goed geolied houdt, dan valt het mee.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

martindomburg schreef:De V200 is echter perfect en dus gedoemd om al het testwerk uit te voeren :)
Als je nu eens je slechtst rijdende loc zou gebruiken als testloc? Dan ben je haast zeker dat alle andere locomotieven ook probleemloos rijden. 't Is maar een idee. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Klopt inderdaad, goed geolied houden is een pre. Omdat ik niks meer had heb ik via ebay een stel locs opgekocht. In eerste instantie zien ze er perfect uit maar nu blijkt dat er 1 een kromme as heeft en de rest of te weinig en de ander te veel olie heeft gehad. Wat me opvalt is dat de locs elke dag weer anders rijden, wat niet erg is als je ze rondjes laat rijden maar o wee als ze moeten rangeren op kruipsnelheid.....

Ik heb de loop getest met de slechtste loc en de infrastructuur van de rails zijn goed. Ik laat een aantal locs met wagons rijden en luister of ik gekke tikken hoor. Dat duid op obstakels in of op de rails. Tevens kijk ik of ze niet wiebelen of rare bewegingen moeten maken. Dat zou betekenen dat er een knik in de rails zit of een wissel of raillas niet goed zit. Belangrijk is dat er niks ontspoort. Op zich maakt het vind ik niet uit of je een slechte loc neemt of een goede, als de rails goed is dan zal de slechte loc nog steeds slecht presteren. Wanneer ik het wel toe kon passen is met de tests in de helix. Als de zwakste loc omhoog komt met een trein dan lukt het voor de rest ook wel.

Althans dat dacht ik, mijn BR50 kwam met een 5-rijtuig tellende sneltrein niet omhoog maar met een 12 wagon tellende kolentrein Falsn weer wel. Het is dus erg belangrijk om meerdere scenario's te testen. Maar eigenlijk is het belangrijkste dat de infra goed is en de locs en wagons nergens ontsporen of vreemd doen.

Ik test nu de instellingen van de servo's en Itrain door routes uit te proberen. Dat kan je beter doen met een goed lopende loc anders blijf je andrukken. :shock:

Later wil ik alle locs goed schoon gaan maken. ik heb op n-project al een boel tips gelezen en dat is mooi werk voor als de infra van de rest getest kan worden :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vandaag ben ik met Leon van perlo wat dingen in mijn baan wezen testen. Bij bepaalde locs werden puls signalen opgewekt waardoor de servo's spookgedrag vertoonde als deze over wissels reed. Tevens gebeurde er vreemde dingen als ik de OC32 progreameerde. Omdat dit een "nieuwe" storing is heb ik Leon op bezoek gehad om te onderzoeken waar het vandaan kwam. Deels lag de oorzaak bij mezelf, Leon gaat nu iets ontwerpen waardoor dit probleem minder snel voorkomt.

Ik zal het hele technische gebabbel achter wege laten maar ik ga nu de OC32 buiten de Dinamo kast monteren en voorzien van dezelfde voedingsbron als de servo's.

Leon en Frans bedankt voor de goede service :D


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Dit klinkt nog wat duister. We zijn benieuwd, naar oorzaken en oplossingen.
Als ik zo kijk heb je toch geen rare dingen in je baan?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Nee zeker niet, de OC32 is nog niet zo lang uit (sinds juli). Deze is ontworpen als print voor servo's en LED gemonteerd onder de baan. Ik daarintegen ben de eerste die hem ingebouwd in mijn Dinamo systeem wilde hebben. Daarbij heb ik me lelijk verkeken in de gevoeligheid van de stuurpulsen, toen we er op Dinamo Users niet uitkwamen is Leon bij mij thuis langs geweest om mijn situatie te bekijken. Daarbij vonden we een probleem die nieuw was.

Even een idee (simpel uitgelegd):
Ik heb een gestabiliseerde voeding waarmee ik de servo's en seinen voed, Dinamo heeft een eigen voeding waarmee ook de OC32 werd gevoed. Hierdoor kreeg ik een lus van de GND en die veroozaakte storingen die werden opgepikt door de servo's. Daardoor gingen de servo's spoken als ik met een loc over de baan reed. Om de pulsen tegen te gaan heeft Leon de ontstoringsprint SP4 ontwikkeld. Dit is een resultaat uit Railz waar hij wel 60 in de baan heeft ingebouwd. Daar zijn deze problemen niet omdat ze in de baan zitten en daarom dicht bij de gebruikers zitten. met lange lengtes ter communicatie zelfs.

Dit euvel was opgelost tot ik met de BR80 ging rijden, deze kreeg het voor elkaar dat als de loc over een wissel reed de servo's stuiptrekkingen kregen. Dit hebben we nu opgelost door de OC32 buiten de Dinamo kast te plaatsen zoals het ook is ontworpen. De voeding van de OC32 komt nu vanuit dezelfde bron als die van de servo's en dat geeft een stabielere GND. Vanuit diezelfde bron zit de GND op de kast van Dinamo ook aangesloten en nu heb ik i.p.v. een GND lus een ster gecreeerd. Vanuit Dinamo Users forum hadden we al een oplossing gevonden in de vorm van condensators op de SP4 print om de laatste storingen eruit te filteren.

Het enige euvel wat Leon nu gaat onderzoeken en daarom was mijn storing ook apart, als ik de OC32 configureer vanuit de PC terwijl de communicatie met Dinamo open is gaan de servo's ook spoken. Ik ben de eerste die de OC32 rechtstreeks vanuit Dinamo aanstuurd dus je snapt het wel, moet ik weer een nieuw iets ontdekken :D

Is niet zo spannend en ik ben er van overtuigd dat Leon kan achterhalen wat de oorzaak is, het systeem werkt verder perfect.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

OK.
Ik wil nl. de OC32 gebruiken voor de aansturing van lichtjes en seinen dus ben wel geïnteresseerd in evt problemen met dat ding.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Met de lichten en seinen heb ik tot dusver geen problemen gehad. Dat is niet gevoelig voor externe invloeden. Het probleem ligt ook niet bij de OC32 maar in de manier waarop je servo's bekabeld en voedt. De servo's zijn enorm gevoelig voor externe invloeden. De aanpassingen die ik moet maken zijn ook in de bekabeling gelukkig. Alleen de storing tijdens het configureren zou een software fout kunnen zijn. Dat is Leon nu aan het onderzoeken.

Richtlijnen bij het voeden van servo's:

- Plaats de OC32 zo dicht mogelijk bij de gebruikers, zo houd je de kans dat een pulsdraad externe invloeden krijgt zo klein mogelijk
- Gebruik de SP4 print waarop je 4 servo's kan aansluiten (€ 7,50)
- van de SP4 naar de OC32 kan je het beste met een UTP kabel leggen
- gebruik een gestabiliseerde voeding van 7,5V om de servo's te voeden. De SP4 maakt daar een correcte spanning van.
- Via RS485 communiceren. Deze kan vele meters aan en is niet gevoelig voor storingen. Deze worden door de OC32 eruit gefilterd

Voeden van de OC32 en servo's:
- 1 gestabiliseerde voeding 12V
- hierop sluit je de GND van de servo's, OC32 GND (massa) en de twee GND pins van K5 aan. Sluit alle GND's dus aan in ster op de GND van de voeding
- de voeding 12V gebruik je voor LED's, Relais en de VP van de OC32. De OC32 maakt van die VP een 5V voeding voor de print zelf.
- met een 6 tal diodes in serie kan je die 12V verlagen naar 7,5V om de servo's mee te voeden.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo weer even een update uit mijn kleine kamertje 8-)

Ben de afgelopen dagen bezig geweest met het aanpassen van mijn bedrading. Zo heb ik de OC32 buiten de kast geplaatst om zo beter bij de print te kunnen om aanpassingen te maken. Je kutn er bijvoorbeeld drivers op plaatsen voor verschillende componenten. Zo heb je voor servo's weertsandbankjes nodig en voor de led zogenaamde "sink drivers". Je hebt ook nog "source drivers". Staat in de manuel :)

Ik heb op de OC32 een DS32 (docking station) geplaatst om de draden rechtstreeks aan te sluiten op de OC32. Omdat ik deze bedrading dus kwijt ben in mijn schakelkast, of zoals door sommige al omgedoopt in telefooncentrale ;), heb ik nu meer ruimte voor de bedrading van de blokkaarten TM-H en de kaart voor de magneetartikelen PM32. Dit kwam me goed uit want zo kan ik de bedrading beter verwerken.

Afbeelding
De kast met de relais en de eerste twee TM-H's

Afbeelding
De OC32

De problemen met de communicatie zijn inmiddels door Leon verholpen. Het probleem zat hem in de software en inmiddels is er een nieuwe firmware vrij gegeven. Het is nu warempel stil op mijn baan :lol: .

Ziet er goed uit en ik ga deze week een start maken met de bovenleiding van de helix. Verslag volgt :)


Plaats reactie