Dit is een typisch probleem met tender-aangedreven locomotieven; de tender is eigenlijk te klein om voldoen gewicht te kunnen hebben.
De gemakkelijkste optie is om er eerst voor te zorgen dat de sleep zo licht mogelijk rolt door alle wielen van alle wagons eens nauwkeurig te inspecteren en er voor zorgen dat ze licht lopen (puntlagers echt in de punt laten lageren, geen overbodige sleepkontakten, liefst sleepkontakten op de as, en niet op de wielbanden, spaarzaam smeren van de lagers, proper loopvlak van de wielen,...)
Een tweede optie is om de sleep lichter in gewicht te maken. Het lood in de bodem van de wagons eventueel verwijderen of halveren.
Een derde optie is om de steilste hellingen aan te pakken, bij te regelen de helling zo geleidelijk mogelijk stijgt, of in geval van een helix overwegen om een ring extra aan te leggen.
Een vierde optie is om te leven met de problematiek (zoals bij het grootspor). sommige locs rijden nu eenmaal liever een vlak traject, andere zijn beter ontworpen voor hellingrijk traject. Dubbeltractie is dan een optie, of verdeling van inzet van materieel in funtie van het relief.
Een vijfde optie is om de tender te verzwaren. Er is niet veel speelruimte, maar elke gram telt. Je kan de ruimte met het lampje van het sluitlicht recupereren en er lood in de plaats leggen. Als de decoder in de tender zit, deze in de lok plaatsen, en de vrijgekomen ruimte met lood invullen. De plastiek kolen er uit snijden, en in de plaats een hogere berg echte kolen aanbrengen met lood van binnen. Een tinnen preisertje in de vorm van een stoker op de looptrede van de tender plaatsen. Alles samen zou een substantieel verschil kunnen geven in trekkracht. Een leuk project, lijkt me.
succes!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)