Verzwaren locs
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Verzwaren locs
Even een gekke vraag, wellicht dat hij al eens is gesteld maar kan het zo ff niet vinden.
De reden waarom mijn analoge stoom(tender)locs de berg moeilijk opkomen is omdat de tender doorslipt. Ik heb bijv een BR50 met 4 aangedreven assen waarvan 2 met antislip. Maar ze staan gewoon te spinnen, tis geen zachte compound dus een burn-out zonder effect
dan helpt een cruise control volgens mij ook niet meer. Ik denk dus de enige manier is om de tender te verzwaren lijkt mij. Maar hoe doe je dat nu het beste ??
De reden waarom mijn analoge stoom(tender)locs de berg moeilijk opkomen is omdat de tender doorslipt. Ik heb bijv een BR50 met 4 aangedreven assen waarvan 2 met antislip. Maar ze staan gewoon te spinnen, tis geen zachte compound dus een burn-out zonder effect
dan helpt een cruise control volgens mij ook niet meer. Ik denk dus de enige manier is om de tender te verzwaren lijkt mij. Maar hoe doe je dat nu het beste ??
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Verzwaren locs
Martin,
Ik denk dat je geen ruimte vind in je tender om die te verzwaren. Wat je kan doen is de antislip bandjes om te draaien. Je moet er ook rekening mee houden dat je moet roest rijden om dit euvel te verminderen. Hier rijdt een BR 41 met 13 kolenwagons over de hele baan. maar die heeft wel 5 assen en 2 x2 ASB.
Anders gewoon de sleep beperken
Ik denk dat je geen ruimte vind in je tender om die te verzwaren. Wat je kan doen is de antislip bandjes om te draaien. Je moet er ook rekening mee houden dat je moet roest rijden om dit euvel te verminderen. Hier rijdt een BR 41 met 13 kolenwagons over de hele baan. maar die heeft wel 5 assen en 2 x2 ASB.
Anders gewoon de sleep beperken
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Verzwaren locs
Ik zie dat toch net even wat anders. Een lok verzwaren omdat de hellingsgraad hoog is? Klinkt mij als een omgekeerde wereld.
Zou juist lichter moeten zijn, of anders gewoon minder stijl klimmen
Haal het gewicht eens uit de wagons, misschien dat dat nog helpt. Iig meer kans dan bij de lok verzwaren...
Groet,
Marcel
Zou juist lichter moeten zijn, of anders gewoon minder stijl klimmen
Haal het gewicht eens uit de wagons, misschien dat dat nog helpt. Iig meer kans dan bij de lok verzwaren...
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
Van Tongeren:
in mijn verhaal vertel ik niks over de hellingsgraad. Die is gewoon goed, zie mijn draadje (radius 265, tussenhoogte 50 mm 1,8 %). Het probleem zit 'm in de te lichte tenders, mijn v200, BR80, BR65, BR 151 en NS 1600 hebben het nergens over. zelfs niet mer 12 fallss wagens of 5 verlichte rijtuigen.
Jos: Ik heb lood geprobeerd maar zoals Rob al zegt, geen ruimte
Rob: Kan je dat roestrijden verduiddelijken?
in mijn verhaal vertel ik niks over de hellingsgraad. Die is gewoon goed, zie mijn draadje (radius 265, tussenhoogte 50 mm 1,8 %). Het probleem zit 'm in de te lichte tenders, mijn v200, BR80, BR65, BR 151 en NS 1600 hebben het nergens over. zelfs niet mer 12 fallss wagens of 5 verlichte rijtuigen.
Jos: Ik heb lood geprobeerd maar zoals Rob al zegt, geen ruimte
Rob: Kan je dat roestrijden verduiddelijken?
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Verzwaren locs
Ja,
je baan moet ingereden worden. alles is glad ligt vuil op etcccc. Als je een paar dagen gereden hebt zijn juist de stukken waar het slecht gaat dan gezuiverd. De wieltjes van je loc hebben het zelfde probleem. de ASB moet verruwen om meer adhesie te krijgen dus het is helemaal niet errug dat ze doorslippen op den duur gaat het beter.
Maar de je hebt toch ook stroom afname in de loc of niet? Zodoende zou je er 2 ASB wielen bij kunnen zetten. Het verbaasd me een beetje dat zo een zware loc toch slipt. Zware loc bedoel ik dus mee grote die vroeger dus gewoon de lange Heinrich trok.
Ennn loopt het aandrijfwerk, dus niet de tender maar de stangen, van de loc zelf wel soepel dit geldt ook voor de wagons?
je baan moet ingereden worden. alles is glad ligt vuil op etcccc. Als je een paar dagen gereden hebt zijn juist de stukken waar het slecht gaat dan gezuiverd. De wieltjes van je loc hebben het zelfde probleem. de ASB moet verruwen om meer adhesie te krijgen dus het is helemaal niet errug dat ze doorslippen op den duur gaat het beter.
Maar de je hebt toch ook stroom afname in de loc of niet? Zodoende zou je er 2 ASB wielen bij kunnen zetten. Het verbaasd me een beetje dat zo een zware loc toch slipt. Zware loc bedoel ik dus mee grote die vroeger dus gewoon de lange Heinrich trok.
Ennn loopt het aandrijfwerk, dus niet de tender maar de stangen, van de loc zelf wel soepel dit geldt ook voor de wagons?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Verzwaren locs
Ok Martin,
Zwaardere locomotieven hebben ook vaak zwaardere motoren.
Roestrijden, nog nooit van gehoord, behalve dan op het grootspoor
Ben benieuwd naar het roestrijden, maar voor jou zou ik zo echt geen oplossing weten
Zou het misschien een keer 'moeten zien', want zo op deze manier is het erg lastig, behalve te veel weerstand waardoor er geen kracht over blijft.
Ik mag dan wel trots zijn tot de van Tongeren's te behoren, maar zeg maar gewoon Marcel
Groet,
Marcel
Zwaardere locomotieven hebben ook vaak zwaardere motoren.
Roestrijden, nog nooit van gehoord, behalve dan op het grootspoor
Ben benieuwd naar het roestrijden, maar voor jou zou ik zo echt geen oplossing weten
Zou het misschien een keer 'moeten zien', want zo op deze manier is het erg lastig, behalve te veel weerstand waardoor er geen kracht over blijft.
Ik mag dan wel trots zijn tot de van Tongeren's te behoren, maar zeg maar gewoon Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
Tnxs Marcel, ut was al laat
Ik heb wel het idee dat er vekeerde kwaliteit slipbandjes op zijn gekomen. Voor de servicebeurt reed de loc beter omhoog. Aan de vermogen ligt het niet. Als ik ze rustig aandruk schiet hij meteen omhoog. Het gebeurt ook al op vlak terrein merktte ik.
Rob: Vind het ook een vreemd verhaal. Maar de 23-er slipt ook, tis alleen bij locs met losse tender. Andere vliegen omhoog met de zware sleep. Zal het drijfwerk ook wel even controleren.
Wat doen jullie eraan om het drijfwerk beter te laten lopen? drupje olie erop?
groetjes
Ik heb wel het idee dat er vekeerde kwaliteit slipbandjes op zijn gekomen. Voor de servicebeurt reed de loc beter omhoog. Aan de vermogen ligt het niet. Als ik ze rustig aandruk schiet hij meteen omhoog. Het gebeurt ook al op vlak terrein merktte ik.
Rob: Vind het ook een vreemd verhaal. Maar de 23-er slipt ook, tis alleen bij locs met losse tender. Andere vliegen omhoog met de zware sleep. Zal het drijfwerk ook wel even controleren.
Wat doen jullie eraan om het drijfwerk beter te laten lopen? drupje olie erop?
groetjes
Re: Verzwaren locs
Dit is een typisch probleem met tender-aangedreven locomotieven; de tender is eigenlijk te klein om voldoen gewicht te kunnen hebben.
De gemakkelijkste optie is om er eerst voor te zorgen dat de sleep zo licht mogelijk rolt door alle wielen van alle wagons eens nauwkeurig te inspecteren en er voor zorgen dat ze licht lopen (puntlagers echt in de punt laten lageren, geen overbodige sleepkontakten, liefst sleepkontakten op de as, en niet op de wielbanden, spaarzaam smeren van de lagers, proper loopvlak van de wielen,...)
Een tweede optie is om de sleep lichter in gewicht te maken. Het lood in de bodem van de wagons eventueel verwijderen of halveren.
Een derde optie is om de steilste hellingen aan te pakken, bij te regelen de helling zo geleidelijk mogelijk stijgt, of in geval van een helix overwegen om een ring extra aan te leggen.
Een vierde optie is om te leven met de problematiek (zoals bij het grootspor). sommige locs rijden nu eenmaal liever een vlak traject, andere zijn beter ontworpen voor hellingrijk traject. Dubbeltractie is dan een optie, of verdeling van inzet van materieel in funtie van het relief.
Een vijfde optie is om de tender te verzwaren. Er is niet veel speelruimte, maar elke gram telt. Je kan de ruimte met het lampje van het sluitlicht recupereren en er lood in de plaats leggen. Als de decoder in de tender zit, deze in de lok plaatsen, en de vrijgekomen ruimte met lood invullen. De plastiek kolen er uit snijden, en in de plaats een hogere berg echte kolen aanbrengen met lood van binnen. Een tinnen preisertje in de vorm van een stoker op de looptrede van de tender plaatsen. Alles samen zou een substantieel verschil kunnen geven in trekkracht. Een leuk project, lijkt me.
succes!
De gemakkelijkste optie is om er eerst voor te zorgen dat de sleep zo licht mogelijk rolt door alle wielen van alle wagons eens nauwkeurig te inspecteren en er voor zorgen dat ze licht lopen (puntlagers echt in de punt laten lageren, geen overbodige sleepkontakten, liefst sleepkontakten op de as, en niet op de wielbanden, spaarzaam smeren van de lagers, proper loopvlak van de wielen,...)
Een tweede optie is om de sleep lichter in gewicht te maken. Het lood in de bodem van de wagons eventueel verwijderen of halveren.
Een derde optie is om de steilste hellingen aan te pakken, bij te regelen de helling zo geleidelijk mogelijk stijgt, of in geval van een helix overwegen om een ring extra aan te leggen.
Een vierde optie is om te leven met de problematiek (zoals bij het grootspor). sommige locs rijden nu eenmaal liever een vlak traject, andere zijn beter ontworpen voor hellingrijk traject. Dubbeltractie is dan een optie, of verdeling van inzet van materieel in funtie van het relief.
Een vijfde optie is om de tender te verzwaren. Er is niet veel speelruimte, maar elke gram telt. Je kan de ruimte met het lampje van het sluitlicht recupereren en er lood in de plaats leggen. Als de decoder in de tender zit, deze in de lok plaatsen, en de vrijgekomen ruimte met lood invullen. De plastiek kolen er uit snijden, en in de plaats een hogere berg echte kolen aanbrengen met lood van binnen. Een tinnen preisertje in de vorm van een stoker op de looptrede van de tender plaatsen. Alles samen zou een substantieel verschil kunnen geven in trekkracht. Een leuk project, lijkt me.
succes!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
Kijk dat is een leuk idee, de kracht van het forum in volle glorie
Die kolen met lood is een leuke en inderdaad het lampje. Ik heb ook wel eens gehoord over "zware lak"verf met lood erin. De binnenkant van de kap insmeren ermee. Kent iemand dat??
Die kolen met lood is een leuke en inderdaad het lampje. Ik heb ook wel eens gehoord over "zware lak"verf met lood erin. De binnenkant van de kap insmeren ermee. Kent iemand dat??
Re: Verzwaren locs
Hallo Martin,
Ik heb een br 23 van fleischmann met hetzelfde probleem , helling van niks (2.0 %) en slippen die handel , en heir maakt het niet uit of hij los rijdt of met een sleep wagens. heb ook van alles geprobeerd maar met als geen enkele verbetering.
Gr Jan
Ik heb een br 23 van fleischmann met hetzelfde probleem , helling van niks (2.0 %) en slippen die handel , en heir maakt het niet uit of hij los rijdt of met een sleep wagens. heb ook van alles geprobeerd maar met als geen enkele verbetering.
Gr Jan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
Rob:
Je tips hebben gewerkt betreft het roestrijden. De BR50 trekt nu een hele stam Falns wagens naar boven zonder moeite
Je tips hebben gewerkt betreft het roestrijden. De BR50 trekt nu een hele stam Falns wagens naar boven zonder moeite
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Verzwaren locs
Martin,
Leuk om te terugkoppeling te horen waar een aantal van ons dus de nodige scepsis over hadden.
Fijn dat het opgelost is
Leuk om te terugkoppeling te horen waar een aantal van ons dus de nodige scepsis over hadden.
Fijn dat het opgelost is
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
Dit is een bekend verschijnsel hoor.
Bij mij had het spul een paar maanden niet gereden omdat ik de baan opnieuw aan het opbouwen was. Niets dan ellende bij de eerste rondjes, ook met de wissels. Stug doorrijden en bij sommige locs een klein beurtje, en na een tijdje rijdt het weer prima. Inderdaad, roest rijden.
Bij mij had het spul een paar maanden niet gereden omdat ik de baan opnieuw aan het opbouwen was. Niets dan ellende bij de eerste rondjes, ook met de wissels. Stug doorrijden en bij sommige locs een klein beurtje, en na een tijdje rijdt het weer prima. Inderdaad, roest rijden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
Hallo,
Voor het verzwaren van wat voor een lok dan ook heb ik ooit in een boekje een hele handige tip gelezen.
Er zijn in de vakhandel lood staafjes of lood draad in verschillende diktes te koop.
Als je het metaal uit de lok haalt is het volgende het beste te doen....
Als je een looddraad hebt van 5 mm doorsnede dan neem je een 5 mm staalboor en boort gaten in het gewicht blok uit de lok. Kun je bijvoorbeeld een gat boren van 6 mm diep dan knip of snij je een stukje van 5 a 6 mm lengte van de 5 mm draad af (wat dus in het geboorde gat past) en vult het gat. Een beetje passen en meten maar succes gegarandeerd. Kortsluiting en pas problemen heb je zo ook niet, ruimte is op deze manier in je lok altijd te vinden.
m vr gr
Mick
Voor het verzwaren van wat voor een lok dan ook heb ik ooit in een boekje een hele handige tip gelezen.
Er zijn in de vakhandel lood staafjes of lood draad in verschillende diktes te koop.
Als je het metaal uit de lok haalt is het volgende het beste te doen....
Als je een looddraad hebt van 5 mm doorsnede dan neem je een 5 mm staalboor en boort gaten in het gewicht blok uit de lok. Kun je bijvoorbeeld een gat boren van 6 mm diep dan knip of snij je een stukje van 5 a 6 mm lengte van de 5 mm draad af (wat dus in het geboorde gat past) en vult het gat. Een beetje passen en meten maar succes gegarandeerd. Kortsluiting en pas problemen heb je zo ook niet, ruimte is op deze manier in je lok altijd te vinden.
m vr gr
Mick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
He Mick das een goede, in de tenders zitten gewichtsblokken. Deze zijn hier best voor geschikt
Iemand zin om een proefje te doen met verslag?? ben er nu nog niet aan toe anders duurt het zo lang
Iemand zin om een proefje te doen met verslag?? ben er nu nog niet aan toe anders duurt het zo lang
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Verzwaren locs
IJdele hoop Martin,
Je gaat boren en je houd allemaal lucht over omdat je het niet passend erin krijgt.
Het werkt nu toch en daar is het ook zo voor bedoeld
Je gaat boren en je houd allemaal lucht over omdat je het niet passend erin krijgt.
Het werkt nu toch en daar is het ook zo voor bedoeld
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Verzwaren locs
Hoi allemaal,
Ook ik ben in het gelukkige bezit van een FLM 023, en ook bij mij zit er geen puf in met een behoorlijke treinsamenstelling zoals ook bij de Bundesbahn gereden werd.
Nou viel het mij laatst op tijdens het reinigen en smeren van deze loc dat het clipje waar de motor mee gefixeerd word op de tandwielen speling heeft.
Vindt het sowieso een slecht systeem, schroeven zijn beter, maar toen ik op deze clip drukte pakte ook het wormtandwiel van de motoras beter op de vertragingstandwielen.
Zit nog te denken hoe ik deze clip strakker kan plaatsen, het is in ieder geval (hoop ik) een voorzetje voor andere 023-bezitters.
Dacht gooi het even in de groep
Groet,
Hans.
Ook ik ben in het gelukkige bezit van een FLM 023, en ook bij mij zit er geen puf in met een behoorlijke treinsamenstelling zoals ook bij de Bundesbahn gereden werd.
Nou viel het mij laatst op tijdens het reinigen en smeren van deze loc dat het clipje waar de motor mee gefixeerd word op de tandwielen speling heeft.
Vindt het sowieso een slecht systeem, schroeven zijn beter, maar toen ik op deze clip drukte pakte ook het wormtandwiel van de motoras beter op de vertragingstandwielen.
Zit nog te denken hoe ik deze clip strakker kan plaatsen, het is in ieder geval (hoop ik) een voorzetje voor andere 023-bezitters.
Dacht gooi het even in de groep
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Verzwaren locs
Zoals eerder vermeld is de br023 van flm gewoon een rampen ding.
1 omdat de aandrijving in de tender zit. Wat niet direct een probleem hoefd te zijn. Maar door punt 2
2 de slipbandjes zitten niet op dezelfde as. In een bocht maar ook soms rechtdoor gaat de tender door het lage gewicht een beetje wringen. Dwz dwars ten opzichte van de rails komen te staan. Hierdoor duwt hij zichzelf los van het spoor en hebben de asb geen grip meer.
Helaas heb ik nog geen goede oplossing kunnen verzinnen.
1 omdat de aandrijving in de tender zit. Wat niet direct een probleem hoefd te zijn. Maar door punt 2
2 de slipbandjes zitten niet op dezelfde as. In een bocht maar ook soms rechtdoor gaat de tender door het lage gewicht een beetje wringen. Dwz dwars ten opzichte van de rails komen te staan. Hierdoor duwt hij zichzelf los van het spoor en hebben de asb geen grip meer.
Helaas heb ik nog geen goede oplossing kunnen verzinnen.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Verzwaren locs
He Joost,
Die tip met het inbrengen van lood in de contragewichten. Zou dat hier niet tegen helpen??
groetjes
Die tip met het inbrengen van lood in de contragewichten. Zou dat hier niet tegen helpen??
groetjes