Conrad wissel aandrijving

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
schipper
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:45

Conrad wissel aandrijving

Bericht door schipper »

Hallo Allemaal,

Bij het door mij toegepaste analoge systeem om treinen en wissels aan te sturen is het nodig om bij de redelijk goedkope Conrad wisselaandrijvingen een "Interface" van 2 kleine gelijkstroom relais toe te passen.

Mijn vraag is of dit ook bij digitale aansturing ook noodzakelijk is.
De Conrad wisselaandrijvingen werken immers op AC (wisselspanning)

Indien "digitaal rijders" zo'n interface nodig hebben, wil ik vragen of er belangstelling is voor het laten ontwikkelen van een standaard interface print op eurocard formaat voor het aansturen van 1 t/m 12 Conrad wisselaandrijvingen.
Uiteraard geldt hierbij dat een volledig gebruik (bij 12 wissels) van zo'n kaart het meeste rendement oplevert.

Met vriendelijke groet, Schipper



Wim Ros

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door Wim Ros »

Beste Schipper, de Conrad wisselaandrijving werkt gewoon met een wisselspanning daar heb je helemaal niets extra's voor nodig.
Digitaal zijn er speciale decoders die een motorische wisselsaandrijving kunnen aansturen, wil je hem aansturen met een normale wisseldecoder dan is daar een simpele hulpschakeling voor de koop of zelf te maken de naam van de schakeling is LA010 te koop bij de firma Lenz, en die geven zelf een schema, voor het nabouwen ervan. Waarom zo ingewikkeld?
Verder komt er uit iedere treintrafo een wisselspanning voor het bedienen van de wissels.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
schipper
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:45

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door schipper »

Hallo Wim,

Bij het systeem wat ik toe pas is wel een interface nodig.
Daar ik niets van Digitaal weet stelde ik dan ook de vraag of het daar wel of niet nodig is om er een interface tussen te plaatsen. Het is zeker niet mijn bedoeling om het ingewikkelder te maken.

Groet, Schipper.



Wim Ros

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door Wim Ros »

schipper schreef:Hallo Wim,

Bij het systeem wat ik toe pas is wel een interface nodig.
Schipper, vertel ons dan eens waarom jij daar dan een interface voor nodig hebt. Zeker analoog is dat niet nodig.
Met 2 simpele drukknopjes is het te bedienen.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
schipper
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:45

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door schipper »

Hallo Wim,

Ik gebruik het analoge systeem van Mecktronics.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van een WIS-print welke informatie verwerkt betreffende de er achterliggende (station) sporen en er voor zorgt dat een naderende trein automatisch naar een vrij spoor geleid wordt.
Krijgt de WIS-print informatie dat er na het (de) wissel(s) geen vrij spoor is dan wordt de naderende trein binnen een stopsectie voor het wissels afgestopt.

De WIS-print schakelt de wissel maar kan alleen gelijkspanning verwerken.
De meeste wisselspoelen kunnen met zowel gelijk- als wisselspanning geschakeld worden, echter de Conrad wisselaandrijvingen niet.
Door nu de WIS-print 2 gelijkspanningsrelais te laten schakelen kan de Conrad aandrijving op de juiste draad van wisselspanning voorzien worden.
Ik heb dit reeds goed werkend, maar de opstelling is zodanig dat niet iedereen dit makkelijk toe zal kunnen passen.
Zouden er nu voldoende mensen zijn die een interface voor de Conrad aandrijving nodig hebben en net als ik naar een eenvoudige montage hiervan zoeken kan het redelijk goedkoop gerealiseerd worden.
Vandaar mijn vraag op dit Forum.
Nu monteer ik de relais gewoon op een test-printplaat (eurocard format) en werken de Conrad aandrijvingen prima binnen het door mij gebruikte systeem.
Het is best mogelijk om her en der een enkele printplaat te laten maken, maar je zult begrijpen dat dit altijd meer kost dan het in grotere aantallen laten produceren.

Met vriendelijke groet, Schipper


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door Rob Fongers »

En wat zegt Mecktronics hierover?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door Wim Ros »

Schipper, dan kun je dit ook gewoon oplossen met de LA010 schakeling, want ook uit een wisseldecoder komt een gelijkspanning, en is dus aan de uitgang gelijk aan je Mecktronics wisselaansturing. Het is een beetje afhankelijk of de schakeling naar de plus of naar de min schakelt welke uitvoering je van de LA010 nodig hebt. Maar het is niet meer dan twee transistors 2 weerstanden en afhankelijk van de uitvoering 2 diodes.

http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... A010KJ.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... 0strip.jpg
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/LA010

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
schipper
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:45

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door schipper »

Hallo Wim,

Sorry voor dit late antwoord, maar ik ben even op vakantie geweest.
Jouw oplossing ziet er eenvoudig uit en ga ik verder mee stoeien.

hartelijk dank, Schipper.



Onderwerp starter
schipper
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:45

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door schipper »

Hallo Wim,

Met de door jou aangegeven oplossing werkt het schakelen van de Conrad aandrijvingen nu prima.
Daar bij de door jou aangewezen decoder de 2 diodes van de Conrad aandrijving weggelaten moesten worden heb ik dit op een andere print als de gebruikelijke WIS-print van het systeem van Mecktronics toegepast nl. de WIS-P en toen schakelde de Conrad ook heel mooi.
De wisselspanning voeding en de 2 diodes hebben mij geheel op het verkeerde been gezet, maar door jouw aanwijzingen ben ik er nu uit en hopelijk kunnen er ook onder de N-spoorders hier hun voordeel mee doen.
Een Conrad wisselaandrijving is tenslotte veel goedkoper als die van de gangbare treinenmerken.

Nogmaals bedankt.

Groet, Schipper
Wim Ros schreef:Schipper, dan kun je dit ook gewoon oplossen met de LA010 schakeling, want ook uit een wisseldecoder komt een gelijkspanning, en is dus aan de uitgang gelijk aan je Mecktronics wisselaansturing. Het is een beetje afhankelijk of de schakeling naar de plus of naar de min schakelt welke uitvoering je van de LA010 nodig hebt. Maar het is niet meer dan twee transistors 2 weerstanden en afhankelijk van de uitvoering 2 diodes.

http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... A010KJ.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... 0strip.jpg
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/LA010

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Tonh
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 dec 2008 20:36
Locatie: Groningen

Re: Conrad wissel aandrijving

Bericht door Tonh »

Hallo medespoorders,
Bij het gebruik van de conrad wisselmotor is bij mij de behoefte ontstaan om een extra wisselcontact te hebben.
Het interne wisselcontact gebruik ik voor het polariseren van het puntstuk.
Er borrelde een heel eenvoudige oplossing op.
Een plaatje zegt in dit geval meer dan tekst.
Nog wel even de voor en tegens:
Voordeel:
- vrij te gebruiken wisselcontact
- met een beetje handigheid (zijn we allemaal hier) eenvoudige te monteren.
- lage kostprijs 1,37 eur per microswitch.
Nadeel:
- per wissel 3 extra draden onder je baan.

Nog even een paar extra tips: lijm het, van de motor overgebleven, "stangetje" met 2 componenten lijm op de microswitch.
De switch zelf heb ik met warmtelijm op de motor gemonteerd.
(na voortschrijdend inzicht met contactlijm)
Indien een uitgebeidere tekstuele uitleg noodzakelijk is, hoor ik dat graag.
Nou, klaar met schrijven, hieronder het plaatje.

http://home.kpn.nl/houge000/mdlspr/extr ... otor00.JPG

Groet
Ton


Plaats reactie