2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Benno
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2010 16:01

2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Bericht door Benno »

hallo spoorliefhebbers

even een vraag , ik ben bezig met een baanplan en daar heb ik ook een engelse kruiswissel ingebouwd bij het hoofdstation zodat ik dan met twee sporen kan rijden met 2 trafo`s dan kan bv een goederetrein het staion passeren en verder gaan op de andere baan, voor de kruiswissel heb ik een isolatiepunt gemaakt anders krijg je twee trafo`s op 1 baan ,maar nu wil het geval dat de draaiknop stand van beide trafo`s hierdoor gelijk moeten staan in de zelfde richting.

is daar ook een andere oplossing voor ? want stel je voor je vergeet de andere trafo in de andere stand te zetten , ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en wat ik hiermee bedoel

Benno



FidOo
Berichten: 5928
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: vraagstelling

Bericht door FidOo »

Beste benno.

Ik snap je punt. Maar dit is helaas niet op te lossen als je analoog rijdt. Daar zit je altijd vast aan het feit dat je 2 gescheiden stroomkringen houdt. Wil je van de ene naar dr ander moet je doen wat je zojuist zelf hebt beschreven.

Oplossing: digitaal gaan rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: vraagstelling

Bericht door vantongeren »

Waarom zou je willen rijden met 2 trafo's. Heb je zoveel materiaal wat je tegelijkertijd wil laten rijden dat 1 trafo niet genoeg is?
Al gedacht aan een schakelaar er tussen bouwen die met 1 stand de gehele sectie op 1 trafo zet en de andere stand de twee sporen ieder door de eigen trafo van de benodigde spanning voorziet?

Ik werk ook met meerdere trafo's, maar dan voor specifieke secties.
Let er trouwens aan dat beide trafo's NOOIT gekoppeld mogen worden (staat ook in de gebruiksaanwijzing).

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Benno
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2010 16:01

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Bericht door Benno »

in ieder geval dank jullie wel voor je reactie , en aan Marcel de vraag hoe moet ik dit schakelen, wat jij zei met een schakelaar is daar een schema van

gr Benno



EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Bericht door EVR »

Voor wisselstroomtrafo's en wisselstroom in zijn algemeen geldt dat deze niet parallel geschakeld kunnen worden, door mogelijk faseverschil en als veiligheid dat de wanneer de stekker van slechts een trafo met de 230V~ verbonden is en de stekker van de andere trafo is niet verbonden is er op het tastbare deel van de stekker 230V~ komt te staan.

Gelijkstroom kan absoluut geparalleld worden en heeft geen schadelijke gevolgen. Hoe denk je anders van sectie naar sectie te kunnen rijden? De loc wordt dan tijdelijk bij het overgaan van de secties door twee trafo's gevoed, deze moeten uiteraard wel hetzelfde gepoold staan. Echter, een van de twee omgekeerd geeft een dijk van een kortsluiting door de loc heen met het totale vermogen van de trafo's.

Ik heb geen ervaring met andere rails dan Fleischmann Piccolo en deze engelse wissels hebben geen mogelijkheid tot gescheiden stroomkringen. Als je in het bezit van een Fleischmann Piccolo engels wissel zal je met een schakelaar de wissel van de ene naar de andere trafo moeten schakelen, dit zal een wisselschakelaar moeten zijn.


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Bericht door evo »

EVR schreef:Gelijkstroom kan absoluut geparalleld worden en heeft geen schadelijke gevolgen. Hoe denk je anders van sectie naar sectie te kunnen rijden? De loc wordt dan tijdelijk bij het overgaan van de secties door twee trafo's gevoed, deze moeten uiteraard wel hetzelfde gepoold staan.
Hier moet je toch ook mee uitkijken, want als de ene trafo anders staat dan de andere (bv. 5V en 10V), dan gaat er toch weer behoorlijk wat stroom door de stroomgeleiders in de lok lopen (I = (10-5)/0 = vonken).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Wim Ros

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Bericht door Wim Ros »

Ha leuk, de discussie over een onderwerp wat steeds weer zijn kop op steekt is weer begonnen. Mij benieuwen welke verhalen er nu weer opduiken.

Mvg
Wim.



EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Bericht door EVR »

De verhalen die opduiken zijn de volgende:

- Wisselspanning is nooit te parallelen
- Gelijkspanning kan wel geparalleld worden indien correct gepoold.

Moet eerlijk zeggen dat ik nooit vonken heb gezien bij het rijden van sector naar sector, ook bij niet exact gelijke spanningswaarden, ik zal daar eens op letten. Tot en met nu toe heb ik geen verbrande stroomgeleiders in de locs gevonden.


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?

Bericht door Rob Fongers »

Als ze tegen gepoold staan heb je kortsluiting. en dan spreekt dus de beveiliging aan.

Niets om je dus zorgen over te maken


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie