2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
hallo spoorliefhebbers
even een vraag , ik ben bezig met een baanplan en daar heb ik ook een engelse kruiswissel ingebouwd bij het hoofdstation zodat ik dan met twee sporen kan rijden met 2 trafo`s dan kan bv een goederetrein het staion passeren en verder gaan op de andere baan, voor de kruiswissel heb ik een isolatiepunt gemaakt anders krijg je twee trafo`s op 1 baan ,maar nu wil het geval dat de draaiknop stand van beide trafo`s hierdoor gelijk moeten staan in de zelfde richting.
is daar ook een andere oplossing voor ? want stel je voor je vergeet de andere trafo in de andere stand te zetten , ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en wat ik hiermee bedoel
Benno
even een vraag , ik ben bezig met een baanplan en daar heb ik ook een engelse kruiswissel ingebouwd bij het hoofdstation zodat ik dan met twee sporen kan rijden met 2 trafo`s dan kan bv een goederetrein het staion passeren en verder gaan op de andere baan, voor de kruiswissel heb ik een isolatiepunt gemaakt anders krijg je twee trafo`s op 1 baan ,maar nu wil het geval dat de draaiknop stand van beide trafo`s hierdoor gelijk moeten staan in de zelfde richting.
is daar ook een andere oplossing voor ? want stel je voor je vergeet de andere trafo in de andere stand te zetten , ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en wat ik hiermee bedoel
Benno
Re: vraagstelling
Beste benno.
Ik snap je punt. Maar dit is helaas niet op te lossen als je analoog rijdt. Daar zit je altijd vast aan het feit dat je 2 gescheiden stroomkringen houdt. Wil je van de ene naar dr ander moet je doen wat je zojuist zelf hebt beschreven.
Oplossing: digitaal gaan rijden.
Ik snap je punt. Maar dit is helaas niet op te lossen als je analoog rijdt. Daar zit je altijd vast aan het feit dat je 2 gescheiden stroomkringen houdt. Wil je van de ene naar dr ander moet je doen wat je zojuist zelf hebt beschreven.
Oplossing: digitaal gaan rijden.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: vraagstelling
Waarom zou je willen rijden met 2 trafo's. Heb je zoveel materiaal wat je tegelijkertijd wil laten rijden dat 1 trafo niet genoeg is?
Al gedacht aan een schakelaar er tussen bouwen die met 1 stand de gehele sectie op 1 trafo zet en de andere stand de twee sporen ieder door de eigen trafo van de benodigde spanning voorziet?
Ik werk ook met meerdere trafo's, maar dan voor specifieke secties.
Let er trouwens aan dat beide trafo's NOOIT gekoppeld mogen worden (staat ook in de gebruiksaanwijzing).
Groet,
Marcel
Al gedacht aan een schakelaar er tussen bouwen die met 1 stand de gehele sectie op 1 trafo zet en de andere stand de twee sporen ieder door de eigen trafo van de benodigde spanning voorziet?
Ik werk ook met meerdere trafo's, maar dan voor specifieke secties.
Let er trouwens aan dat beide trafo's NOOIT gekoppeld mogen worden (staat ook in de gebruiksaanwijzing).
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
in ieder geval dank jullie wel voor je reactie , en aan Marcel de vraag hoe moet ik dit schakelen, wat jij zei met een schakelaar is daar een schema van
gr Benno
gr Benno
Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
Voor wisselstroomtrafo's en wisselstroom in zijn algemeen geldt dat deze niet parallel geschakeld kunnen worden, door mogelijk faseverschil en als veiligheid dat de wanneer de stekker van slechts een trafo met de 230V~ verbonden is en de stekker van de andere trafo is niet verbonden is er op het tastbare deel van de stekker 230V~ komt te staan.
Gelijkstroom kan absoluut geparalleld worden en heeft geen schadelijke gevolgen. Hoe denk je anders van sectie naar sectie te kunnen rijden? De loc wordt dan tijdelijk bij het overgaan van de secties door twee trafo's gevoed, deze moeten uiteraard wel hetzelfde gepoold staan. Echter, een van de twee omgekeerd geeft een dijk van een kortsluiting door de loc heen met het totale vermogen van de trafo's.
Ik heb geen ervaring met andere rails dan Fleischmann Piccolo en deze engelse wissels hebben geen mogelijkheid tot gescheiden stroomkringen. Als je in het bezit van een Fleischmann Piccolo engels wissel zal je met een schakelaar de wissel van de ene naar de andere trafo moeten schakelen, dit zal een wisselschakelaar moeten zijn.
Gelijkstroom kan absoluut geparalleld worden en heeft geen schadelijke gevolgen. Hoe denk je anders van sectie naar sectie te kunnen rijden? De loc wordt dan tijdelijk bij het overgaan van de secties door twee trafo's gevoed, deze moeten uiteraard wel hetzelfde gepoold staan. Echter, een van de twee omgekeerd geeft een dijk van een kortsluiting door de loc heen met het totale vermogen van de trafo's.
Ik heb geen ervaring met andere rails dan Fleischmann Piccolo en deze engelse wissels hebben geen mogelijkheid tot gescheiden stroomkringen. Als je in het bezit van een Fleischmann Piccolo engels wissel zal je met een schakelaar de wissel van de ene naar de andere trafo moeten schakelen, dit zal een wisselschakelaar moeten zijn.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
Hier moet je toch ook mee uitkijken, want als de ene trafo anders staat dan de andere (bv. 5V en 10V), dan gaat er toch weer behoorlijk wat stroom door de stroomgeleiders in de lok lopen (I = (10-5)/0 = vonken).EVR schreef:Gelijkstroom kan absoluut geparalleld worden en heeft geen schadelijke gevolgen. Hoe denk je anders van sectie naar sectie te kunnen rijden? De loc wordt dan tijdelijk bij het overgaan van de secties door twee trafo's gevoed, deze moeten uiteraard wel hetzelfde gepoold staan.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
Ha leuk, de discussie over een onderwerp wat steeds weer zijn kop op steekt is weer begonnen. Mij benieuwen welke verhalen er nu weer opduiken.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
De verhalen die opduiken zijn de volgende:
- Wisselspanning is nooit te parallelen
- Gelijkspanning kan wel geparalleld worden indien correct gepoold.
Moet eerlijk zeggen dat ik nooit vonken heb gezien bij het rijden van sector naar sector, ook bij niet exact gelijke spanningswaarden, ik zal daar eens op letten. Tot en met nu toe heb ik geen verbrande stroomgeleiders in de locs gevonden.
- Wisselspanning is nooit te parallelen
- Gelijkspanning kan wel geparalleld worden indien correct gepoold.
Moet eerlijk zeggen dat ik nooit vonken heb gezien bij het rijden van sector naar sector, ook bij niet exact gelijke spanningswaarden, ik zal daar eens op letten. Tot en met nu toe heb ik geen verbrande stroomgeleiders in de locs gevonden.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: 2 gescheiden stroomkringen via engelse kruiswissel?
Als ze tegen gepoold staan heb je kortsluiting. en dan spreekt dus de beveiliging aan.
Niets om je dus zorgen over te maken
Niets om je dus zorgen over te maken
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek