Ik ben toch in de verleiding gekomen om eventueel een Farish stoomlok te kopen (een War Department 8f, dat tijdens de oorlog in half Europa werd ingezet). Ik weet dat de schaal niet helemaal klopt (iets te groot), maar tja, het lijkt me wel een mooie aanvulling. Heeft iemand ervaring met de rijeigenschappen van deze modellen (of Farish in het algemeen), al dan niet gedigitaliseerd?
groeten,
Rijeigenschappen Farish?
Re: Rijeigenschappen Farish?
Hoi Michiel,
Ik heb welgeteld 1 lokje van Graham Farish, de NS 600. Rijeigenschappen van dit ding zijn echt belabberd, staat bij mij meestal als dummy op de baan.
Maar het model dat jij noemt ken ik niet. Mijn lokje is zeker 15 jaar oud (kan ook meer zijn)
Groetjes,
Jos
Ik heb welgeteld 1 lokje van Graham Farish, de NS 600. Rijeigenschappen van dit ding zijn echt belabberd, staat bij mij meestal als dummy op de baan.
Maar het model dat jij noemt ken ik niet. Mijn lokje is zeker 15 jaar oud (kan ook meer zijn)
Groetjes,
Jos
Re: Rijeigenschappen Farish?
Hier zijn twee lokjes van Graham Farih aanwezig, twee Bakkies (NS 5/600). De oudste is nu al zo'n 25 jaar oud en rijdt matig, vrij langzaam net als het grote voorbeeld. De ander is veel jonger en rijdt ook veel sneller en rustiger. Beide hebben wel een goede trekkracht, zeker voor zo'n klein lokje zonder antislipbandjes. Ik ben er wel tevreden over, ze zijn vrijwel onverwoestbaar (de oudste is inmiddels al van een bureau en van de trap gevallen maar rijdt nog steeds).
Digitaal zijn ze nog niet dus daar kan ik niks van zeggen.
Digitaal zijn ze nog niet dus daar kan ik niks van zeggen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Rijeigenschappen Farish?
Jos, Rick,
bedankt voor jullie reactie. Nu weet ik iets meer van wat ik ervan mag verwachten, (en wat ik ervoor zou willen spenderen )
groeten,
bedankt voor jullie reactie. Nu weet ik iets meer van wat ik ervan mag verwachten, (en wat ik ervoor zou willen spenderen )
groeten,
Re: Rijeigenschappen Farish?
Hoi Michiel,
Je weet dat dit spul in Engeland veel goedkoper is dan hier, toch?
Goede kans dat het daar nieuw goedkoper is dan 2e hands op eBay.
Kijk bijv. eens bij http://www.ehattons.com
Je weet dat dit spul in Engeland veel goedkoper is dan hier, toch?
Goede kans dat het daar nieuw goedkoper is dan 2e hands op eBay.
Kijk bijv. eens bij http://www.ehattons.com
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Rijeigenschappen Farish?
Steven,
bedankt voor de tip en de interessante link! In elk geval, gezien mijn gebrek aan ervaring en kennis van Farish en Dapol materieel, zou ik er voorlopig toch maar een paar tientjes aan geven. Trouwens, deze bovenstaande modellen zijn niet nieuw te vinden. Het zijn omgeschilderde modellen naar de kleuren van het Engelse "War Department" van tijdens de 2de wereldoorlog. Het is geen prioriteit om ze te hebben, maar mocht het geluk mij toeslaan,en de prijs blijft modest, laat ik ze natuurlijk niet liggen.
groeten,
Michiel
bedankt voor de tip en de interessante link! In elk geval, gezien mijn gebrek aan ervaring en kennis van Farish en Dapol materieel, zou ik er voorlopig toch maar een paar tientjes aan geven. Trouwens, deze bovenstaande modellen zijn niet nieuw te vinden. Het zijn omgeschilderde modellen naar de kleuren van het Engelse "War Department" van tijdens de 2de wereldoorlog. Het is geen prioriteit om ze te hebben, maar mocht het geluk mij toeslaan,en de prijs blijft modest, laat ik ze natuurlijk niet liggen.
groeten,
Michiel
Re: Rijeigenschappen Farish?
De NS8811 en NS8825 zoals ze later in Nederland rondreden zijn zo uitgebracht door Graham Farish. Voor zover ik weet zijn de 8800 alleen in het groen uitgegeven.
Er zijn zelfs speciale ombouw componenten verkrijgbaar om ze digitaal te kunnen maken (is waarschijnlijk ook zelf te doen). De NS8800 serie is in Engeland bekend als de "J94", als je daar op zoekt in combinatie met de letters DCC kom je een hoop informatie tegen.
Ook de 500/600 zijn digitaal te maken op ongeveer dezelfde wijze, maar zoek eens op "Class 08" of "Shunter" en er gaat een wereld voor je open.
P.S. Ik heb zelf twee 8800 en vier 500/600 modelletjes aangeschaft (ik moet ze nog ophalen). Dat de schaal niet helemaal juist is klopt ook, maar er is domweg niets anders te krijgen (ook geen klein serie modellen want die zijn allemaal op dezelfde lok gebaseerd).
Er zijn zelfs speciale ombouw componenten verkrijgbaar om ze digitaal te kunnen maken (is waarschijnlijk ook zelf te doen). De NS8800 serie is in Engeland bekend als de "J94", als je daar op zoekt in combinatie met de letters DCC kom je een hoop informatie tegen.
Ook de 500/600 zijn digitaal te maken op ongeveer dezelfde wijze, maar zoek eens op "Class 08" of "Shunter" en er gaat een wereld voor je open.
P.S. Ik heb zelf twee 8800 en vier 500/600 modelletjes aangeschaft (ik moet ze nog ophalen). Dat de schaal niet helemaal juist is klopt ook, maar er is domweg niets anders te krijgen (ook geen klein serie modellen want die zijn allemaal op dezelfde lok gebaseerd).
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Re: Rijeigenschappen Farish?
Hier twee 600's en een 8800 van een jaartje of tien oud. Ze kunnen redelijk snel, maar ook best mooi langzaam. Ze hebben alledrie nogal een vreemde waggelgang, ongeacht de snelheid. Trekkracht is prima.
Sven
Sven