Haperende wisselaandrijvingen
Haperende wisselaandrijvingen
Hoi,
Ik heb een aantal wisselaandrijvingen die niet echt meer lekker lopen.
Het zijn van die Minitrix dingen die je er aan de zijkant opklikt (art.nr. 14934 en 14935).
Ze zijn meer dan tien jaar oud, misschien wel 15. Weggooien vind ik zonde, ze zijn niet bepaald gratis en het zijn er een stuk of 8.
Wat kan ik er aan doen om die dingen wat beter gangbaar te maken? (voordat ik er spul ingooi dat het helemaal verpest)
Tips welkom!
Ik heb een aantal wisselaandrijvingen die niet echt meer lekker lopen.
Het zijn van die Minitrix dingen die je er aan de zijkant opklikt (art.nr. 14934 en 14935).
Ze zijn meer dan tien jaar oud, misschien wel 15. Weggooien vind ik zonde, ze zijn niet bepaald gratis en het zijn er een stuk of 8.
Wat kan ik er aan doen om die dingen wat beter gangbaar te maken? (voordat ik er spul ingooi dat het helemaal verpest)
Tips welkom!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Steven,
Open maken, als het kan. Schoonmaken met alcohol, goed laten drogen en daarna het spoeltje met hele dunne olie heel licht insmeren.
Grtz Rob
Open maken, als het kan. Schoonmaken met alcohol, goed laten drogen en daarna het spoeltje met hele dunne olie heel licht insmeren.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Haperende wisselaandrijvingen
In verband met het smeren, zou ik niet de spoel smeren, maar het ijzeren palletje dat heen en weer wordt getrokken.
groeten,
groeten,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Die bedoelde ik dus ook, sorry voor het misverstand.
Grtz Rob
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Vandaag even checkje gedaan.
Mijn trafo (oud Trix bakkie) is een 14V AC ding met 14 VA. Dus 1A...
Ik heb ergens gelezen dat de Minitrix wisselaandrijvingen nogal wat stroom trekken. Dus dan zou dit wel eens krap kunnen zijn...
Weet iemand hier meer over? Wordt het tijd om een nieuwe trafo te bestellen? (Tips?)
Mijn trafo (oud Trix bakkie) is een 14V AC ding met 14 VA. Dus 1A...
Ik heb ergens gelezen dat de Minitrix wisselaandrijvingen nogal wat stroom trekken. Dus dan zou dit wel eens krap kunnen zijn...
Weet iemand hier meer over? Wordt het tijd om een nieuwe trafo te bestellen? (Tips?)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Dat is inderdaad een beetje aan de krappe kant (ook mijn ervaring een paar jaar geleden )...
Wat je wel kan doen is deze spanning gelijkrichten met een brugcel (3A), elco er achter van 2200uF tot 4700uF (35V) en daar je wissels mee schakelen.
Nog beter is het om dezelfde schakeling te gebruiken met een iets zwaardere trafo (12-15V AC) die > 2A kan leveren, echter is bij een zwaardere trafo deze brugcel en elco niet noodzakelijk. Dit omdat een Minitrix aandrijving op z'n top (en bij wat zwaarder lopende aandrijvingen/wissels), zo'n 2 tot 2,5A kan trekken (bij 14V AC).
Zo'n brugcel en een elco op je huidige trafo zou misschien net die stroom kunnen geven die er voor nodig is.
Groetjes,
Dave
Wat je wel kan doen is deze spanning gelijkrichten met een brugcel (3A), elco er achter van 2200uF tot 4700uF (35V) en daar je wissels mee schakelen.
Nog beter is het om dezelfde schakeling te gebruiken met een iets zwaardere trafo (12-15V AC) die > 2A kan leveren, echter is bij een zwaardere trafo deze brugcel en elco niet noodzakelijk. Dit omdat een Minitrix aandrijving op z'n top (en bij wat zwaarder lopende aandrijvingen/wissels), zo'n 2 tot 2,5A kan trekken (bij 14V AC).
Zo'n brugcel en een elco op je huidige trafo zou misschien net die stroom kunnen geven die er voor nodig is.
Groetjes,
Dave
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Hallo Steven,
Tja, mag je op dit forum ook een klein beetje tegenspreken?
Dan zal ik zeggen: wees voorzichtig met smeren. Dat is tijdelijk effectief maar door de loop van tijd wat stof erbij enz......: daardoor wordt die dunne olie "dikker" (lees stroperiger) en zie daar, je mag het zelf raden.
Omdat ik digitaal rij en er nogal wat van die trixaandrijvingen in mijn opstelsporen zitten heb ik bewust alle "eindafschakelingen" verwijderd.
Daarnaast blijft natuurlijk dat je wel power nodig hebt.
mvg
Henk
Tja, mag je op dit forum ook een klein beetje tegenspreken?
Dan zal ik zeggen: wees voorzichtig met smeren. Dat is tijdelijk effectief maar door de loop van tijd wat stof erbij enz......: daardoor wordt die dunne olie "dikker" (lees stroperiger) en zie daar, je mag het zelf raden.
Omdat ik digitaal rij en er nogal wat van die trixaandrijvingen in mijn opstelsporen zitten heb ik bewust alle "eindafschakelingen" verwijderd.
Daarnaast blijft natuurlijk dat je wel power nodig hebt.
mvg
Henk
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Natuurlijk mag je tegenspreken Henk, dit forum is voor discussie, informatie en dat soort dingen en daarbij horen ook verschillende meningen.
Ik heb nog niets aan de aandrijvingen gedaan, de metalen kast is niet/lastig open te krijgen en ik ben bang de boel naar de eeuwige jachtvelden te helpen als ik teveel kracht gebruik bij het openmaken. je kunt door het gaatje het aandrijfstangetje zien en daar kan dus een drup fijne olie in, maar daar ben ik wat huiverig voor, ook na jouw opmerking. Misschien probeer ik het met een exemplaar dat al bijna dood is...
Ik verwacht binnenkort een paar van die nieuwe Peco wisselaandrijvingen (de PL10WE) en ga eens kijken hoe die bevallen. Als dat goed werkt vervang ik misschien alles wel daardoor, de kosten zijn te overzien (£5 per stuk). Peco heeft ook van de Minitrix-achtige dingen, die zijn een pond of 6. Is misschien ook nog een optie.
Ik heb nog niets aan de aandrijvingen gedaan, de metalen kast is niet/lastig open te krijgen en ik ben bang de boel naar de eeuwige jachtvelden te helpen als ik teveel kracht gebruik bij het openmaken. je kunt door het gaatje het aandrijfstangetje zien en daar kan dus een drup fijne olie in, maar daar ben ik wat huiverig voor, ook na jouw opmerking. Misschien probeer ik het met een exemplaar dat al bijna dood is...
Ik verwacht binnenkort een paar van die nieuwe Peco wisselaandrijvingen (de PL10WE) en ga eens kijken hoe die bevallen. Als dat goed werkt vervang ik misschien alles wel daardoor, de kosten zijn te overzien (£5 per stuk). Peco heeft ook van de Minitrix-achtige dingen, die zijn een pond of 6. Is misschien ook nog een optie.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Hallo Steven,
Proberen open te maken met een "slechte" is natuurlijk de beste methode. (of bedoelde je dat druppie?) Met zulk soort dingen is het vaak: Je weet hoe het moe(s)t als je klaar ben. Wel moet je nog een (door)verbinding solderen. Let wel, de spoel zal nu zo lang als er spanning op staat bekrachtigd blijven.
Hoewel die "groene" Peco aandrijvingen wat zuiniger met energie omspringen dan de "zwarte" blijven het toch nog stroomvreters. En dat was ook een beetje jouw (minitrix)probleem dacht ik. Wil je met die Peco's naar digitaal heb je ook best wel een zware wisseldecoder nodig (richting 3A) voor een betrouwbaar functioneren.
Het beste lijkt me dat je toch ook uitkijkt naar een wat zwaardere voeding. (zoals de anderen ook adviseerden)
Op beurzen liggen genoeg gebruikte treintrafo's.
mvg
Henk
Proberen open te maken met een "slechte" is natuurlijk de beste methode. (of bedoelde je dat druppie?) Met zulk soort dingen is het vaak: Je weet hoe het moe(s)t als je klaar ben. Wel moet je nog een (door)verbinding solderen. Let wel, de spoel zal nu zo lang als er spanning op staat bekrachtigd blijven.
Hoewel die "groene" Peco aandrijvingen wat zuiniger met energie omspringen dan de "zwarte" blijven het toch nog stroomvreters. En dat was ook een beetje jouw (minitrix)probleem dacht ik. Wil je met die Peco's naar digitaal heb je ook best wel een zware wisseldecoder nodig (richting 3A) voor een betrouwbaar functioneren.
Het beste lijkt me dat je toch ook uitkijkt naar een wat zwaardere voeding. (zoals de anderen ook adviseerden)
Op beurzen liggen genoeg gebruikte treintrafo's.
mvg
Henk
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Hoi Henk,
Heb die stap inmiddels gemaakt. Nieuwe trafo van tante Conrad met 45 VA tegen 14V. 's kijken wat dat doet.
Inmiddels ook (groen) Peco spul binnen (wissels + aandrijvingen). Ga de komende dagen wat testjes uitvoeren...
Heb die stap inmiddels gemaakt. Nieuwe trafo van tante Conrad met 45 VA tegen 14V. 's kijken wat dat doet.
Inmiddels ook (groen) Peco spul binnen (wissels + aandrijvingen). Ga de komende dagen wat testjes uitvoeren...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Haperende wisselaandrijvingen
Brandweer in Erremuu staat standby tel 112....................
Suc6 Steven
Suc6 Steven
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek