Mischa's eerste N-baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Mischa's eerste N-baan

Bericht door tcm2803 »

Hallo,

Zoals beloofd in het 'voorstel hoekje' zal ik jullie ook op de hoogte proberen te houden van de vorderingen met betrekking tot mijn modelbaan. Zoals de titel al aangeeft ben ik nieuw met betrekking tot het bouwen op N-schaal, hiervoor heb ik altijd Marklin HO gereden. Omdat ik nu toe ben aan een grote baan met lange baanvakken, en een groot station heb ik gekozen voor minitrix / roco rails en ik moet dus helemaal opnieuw beginnen.

Ik heb gekozen om digitaal en analoog door elkaar heen te rijden, en daardoor ben ik uitgekomen op dinamo in combinatie met itrain. De software en de hardware moet ik nog aanschaffen, maar dat zal zeer waarschijnlijk erg snel gaan gebeuren. Misschien wel een leuk sinterklaas of kerst kadotje voor mezelf.

Verder heb ik grote bewondering voor de mooie banen die ik hier al zie, en met name ook het tempo waarmee sommige van jullie bouwen. Ik betwijfel of dat ik het nivo kan halen van de mensen hier, maar het belangrijkste is dat ik er een hoop plezier in heb. Ik bouw ook niet zo snel, dus maak je geen zorgen als ik een tijdje geen nieuwe dingen laat zien op dit forum, ook al probeer ik iedere maand een update te maken.

De reden dat ik niet zoveel bouw is omdat ik altijd graag samen bouw aan een modelbaan, en omdat ik ben verhuisd vanuit Gouda naar Almere, ken ik hier nog niet veel mensen, en moet het dus meestal alleen doen, en dan is de motivatie bij tijd en wijlen een beetje ver te zoeken. Aan de andere kant zijn jullie hier altijd welkom voor een bakkie koffie, of een biertje om eens te komen kijken of om een handje te helpen. Ik vindt het alleen maar leuk als mensen met dezelfde intresse eens langs zouden komen. Stuur gerust een pb'tje.

Bij dit artikel zitten een overzichtfoto van de tafel waarop ik aan het bouwen ga. Het wordt een redelijke baan qua oppervlakte, ik heb de foto's genomen vanaf 1 uiteinde van de tafel (sorry voor de rommel trouwens, ik weet dat ik nog moet stofzuigen). Het lange stuk is 5.40 x 1.88 meter lang. De L-vorm wordt compleet gemaakt door de extra tafel die je linksbovenin de foto kunt zien, deze is 1.90 x 1.88 meter.

Ik ben aan de lange kant begonnen met mijn eerste 8 sporige schaduwstation (nummer 1 van totaal 4 schaduwstations). Hier ligt de rails los in afwachting van de hardware en software die ik allemaal nog nodig heb.

Ik wens jullie veel plezier met het lezen van mijn stukje, en adviezen of vragen zijn altijd welkom, ik zal deze zo snel mogelijk beantwoorden of gebruiken in mijn modelbaan.

Verder wil ik Henry en Xander heel hartelijk bedanken voor hun antwoorden op al mijn vragen, want ik had er nogal wat!

Grt. Mischa
Overzicht ruwbouw 2
Overzicht ruwbouw 2
20101109 Overzicht ruwbouw 2.jpg (107.18 KiB) 4068 keer bekeken


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door henry »

gaaf micha, leuk om jouw baanopbouw nu te kunnen volgen.
zet hem op

groetjes henry


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door martindomburg »

Alderbarstens beste baan joh,

Word een mooi draadje, bij deze ben ik geabonneerd :lol:



AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door AAHendriks »

Veel succes Mischa. Ik ga je bouw verslag zeker volgen.


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1401
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door richard7877 »

hallo mischa

wat een ruimte heb je tot je beschikking joh!
houdt er wel rekening mee dat je nog wel overal bij kan

ik ga je draadje met veel genoegen volgen, dus als je weer wat foto's hebt plaatsen die hap ;) :D

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:Alderbarstens beste baan joh,

Word een mooi draadje, bij deze ben ik geabonneerd :lol:

Mee eens ik ook. laat maar komen die foto,s en de bijbehorende verhalen. :o :o
Ik zit op het puntje van mijn stoel.
Als ik niet boven ben. ;)

Sucses


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door PloFsky »

Hoi Mischa,
Het probleem om alleen aan het werk te zijn heb ik ook.
Vaak is mijn grote hulp, m'n oudste zoon, de weekenden druk.

Ik woon ook in Almere, misschien kunnen we 's bij elkaar kijken?

Groeten
PloFsky



Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door tcm2803 »

Hallo Allemaal,

Het is weer even stil geweest, maar dat komt omdat ik druk ben bezig geweest met de prijsopgave van het dinamo systeem wat ik nodig heb voor mijn modelbaan. Inmiddels ben ik bij Frans langsgeweest en ik heb een prijsopgave ontvangen. Nu moet ik nog even al het geld bij elkaar toveren, en de boel aanschaffen...

Verder vindt ik het erg fijn dat er alleen bij het maken van de treintafel al enthousiaste reacties bij staan, bedankt mannen, dit geeft mij de inspiratie om door te gaan. Dit weekeinde hoop ik jullie een update te geven met foto's! :) Hopelijk is dat het eerste schaduwstation gelegd! :)

@ PloFsky : Je hebt een PB'tje.

Grt. Mischa
Laatst gewijzigd door tcm2803 op 18 nov 2010 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door martindomburg »

Ben benieuwd, kom maar op met die foto's

Heb je een groot dinamo systeem? Als je hulp nodig hebt met de montage kan ik je altijd helpen, hoor het wel

groetjes



Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door tcm2803 »

Martin,

Ik heb helaas nog geen systeem, ik heb de offerte gekregen... Ik denk wel dat hij een beetje groot is... Ik had in ieder geval niet voldoende aan het basis-systeem. Het gaat me wel wat kosten, maar dan heb je ook wat! Een systeem wat ik al lang zocht maar niet leek te bestaan, maar nu toch gevonden!

Ik heb het systeem wel helemaal geassembleerd besteld, dat scheelt me weer een hoop avonden solderen! Dat is wel een groot voordeel! Je bent altijd welkom hoor, ik zal je een PB'tje sturen als de dinamo centrale er is. Ik kan denk ik wel wat hulp gebruiken met mijn eerste stappen met Itrain en Dinamo, dus alvast bedankt voor je aanbod!

Als je eerder wilt langskomen, stuur me dan even een pb'tje, dan maken we even een afspraak. Altijd gezellig om modelbouw enthousiasten op bezoek te krijgen. Je hebt zelf ook een mooie baan, ik zou deze graag eens in het echt zien als dat mag van je...

Grt. Mischa
Laatst gewijzigd door tcm2803 op 18 nov 2010 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door martindomburg »

He Misha,

Das een beste. Ik zit nu geschat op 2400,- maar dan heb ik een grote basis kast met 8 TM-H's, 1x PM32, 4x OC32 en alle extra prints zoals MDDec en SP4. Frans heeft ert een boel handige prints bij ontworpen die het systeem wel mooi maken.

Ik kan je best helpen met Itrain, doe voor Xander ook eea aan testwerk dus dat szit wel snor.

p.s.: PB is onderweg 8-)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door shoven »

tcm2803 schreef: Ik heb helaas nog geen systeem, ik heb de offerte gekregen... Ik denk wel dat hij een beetje groot is... Ik had in ieder geval niet voldoende aan het basis-systeem. Het gaat me net geen 3k kosten :(

[shock modus aan :o :o :o ]
Bijna € 3000 ??????? Hoe groot gaat die baan van jou worden?? :shock:
[shock modus uit]

Effe rekenen: forse baan, met 100 blokken, 100 wissels. Met DCC kost je dat 1 TC met een booster, zeg €400, 100*2/16 = 13 bezetmeldprintjes a €50, 100/8 = 12 WD10's a €35 = 400+650+420 = €1470. Koploper is gratis.

Budget start: medium baan, 40 blokken, 40 wissels. Met DCC via een Multimaus kost je dat 1 MM+S88XpressnetLI, zeg €100, 40*2/16 = 5 bezetmeldprintjes a €50, 40/8 = 5 WD10's a €35 = 80+250+175 = €525. Koploper ook hier gratis. Dit is ongeveer de grootte van mijn baan.

Voor dat verschil kun je wel een paar locs digitaliseren. 8-)
't Is jouw keuze natuurlijk maar ik zou het wel weten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door martindomburg »

ahhh booschappen

graag een wit brood, 2 doos eieren en een pakje koeken.

:mrgreen:


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door Jos »

Pfff, vanmiddag bij Halfords nog een splinternieuwe dinamo gezien voor €4,99 :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door Rob Fongers »

Hebbuh ze daar treintjes :shock: :shock: :shock: :shock:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door martindomburg »

Die Dinamo ken ik, gaat als een trein :lol:


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7647
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door Krab »

Das toch ouderwets bij mij zit hij inde naaf van het voorwiel ,
of hebben jullie het daar niet over :mrgreen: :mrgreen:



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3746
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door Schachbrett »

Die trein gaat sneller als het licht. :mrgreen:


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door Jos »

Ohhh, vandaar dat "beetje stoom" :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door martindomburg »

Aldus een wijs man uit maaskantje zou reageren:

koekwous dan draait ie te snel jonguh Hoezo doete gij een dinamo in uwe naaf :shock:

:mrgreen:



FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door FidOo »

martindomburg schreef:Aldus een wijs man uit maaskantje zou reageren:

koekwous dan draait ie te snel jonguh Hoezo doete gij een dinamo in uwe naaf :shock:

:mrgreen:
Hahahaha... :lol:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Mischa.

Even een vraag van mijn kant.
Wat voor land deel ga jij op jou baan uitwerken.
Wat voor treinmatrieel heb jij zoal in bezit.
Kortom vertel er eens wat over.

Martin de Deugd



Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door tcm2803 »

Martin heeft een aantal vragen gesteld, deze ga ik hier even beantwoorden:

Ik beeld niet echt 1 land uit, maar het grensgebied van zuid-west-duitsland, dit geeft voor mij de gelegenheid om zowel de TGV, als de ICE, en de krokodil te laten rijden, dit antwoord verraad natuurlijk al dat ik er niet vies van ben om verschillende periodes door elkaar te gaan rijden, ik hou bijvoorbeeld ook van echt grote stoomlocs! :)

Omdat ik net ben overgestapt van Marklin HO, naar N (minitrix rails en alle merken treinen), heb ik nog niet echt veel. Ik heb een ICE-2 met 6 bakken. En een periode IV trein (rood bruin) met 6 passagierswagons, tevens heb ik een dieseltrein (uit startset) en ik heb nog een aantal andere dingen op het oog.

Verder komt er een mooi paradespoor van ongeveer 4 meter lang, en een mooi station met 5 sporen. De perronlengtes zullen 1.60m zijn, verder hoog in de bergen 1 dubbel spoor die over een grote brug gaat en dan weer verdwijnt in de berg.

Verder komt er een groot rangeerterrein met een oppervlakte van 1.8 x 1.2 m. Met draaischijf en de moderne versie (zo'n rechthoekige bak, hoe heet dat ook al weer?) hiervan. De draaischijf wordt voor stoomlocomotieven, dus zonder bovenleiding. De rechthoekige bak voor elocs.

Dit klinkt veel, maar je ziet bij mij de rest eigenlijk niet...

Ik zal van de treinen foto's plaatsen op het moment dat mijn eerste schaduwstation klaar is, ik ben druk bezig met alle aansluitingen te maken, en ik hoop volgende week alle wissels in huis te hebben die ik nodig heb (9 opstelsporen dus 16 wissels). Hopelijk heb ik volgende week dus een leuke update voor jullie!

Ik ga weer even knutselen!

Grt. Mischa


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Gebruikersavatar

PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door PloFsky »

Hey Mischa,
Het was indrukwekkend gisteren, wat een ruimte (en budget) heb jij ter beschikking!

Thnx voor de materialen, de trafo werkt.
Zaterdag ga ik een nieuw proefrondje maken mét geluiddempend materiaal eronder.

Gr
Pieter PloFsky



Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Mischa's eerste N-baan

Bericht door tcm2803 »

Hallo Pieter,

Het was inderdaad erg gezellig gisteren! Ik ben blij te horen dat je wat aan het materiaal had, en we zullen elkaar spoedig weer spreken, als bij jou iets rijdt, of bij mij moeten we elkaar maar weer eens opzoeken! :)

Ik hoop dat de tips met geluidsisolatie je een handje hebben geholpen, ik ben benieuwd naar je testresultaat! :)

Grt. Mischa


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Plaats reactie