welke digitale startset

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
rower

welke digitale startset

Bericht door rower »

Hallo ik zal me even voorstellen ik ben Michel en ben nieuw op dit forum.
Vroeger als kind speelde ik al met treintjes na een baan van Marklin in ho gehad te hebben en ook zelfs een LGB spoor te hebben gehad, wil ik nu weer opnieuw met de hobby beginnen.
Het leek mij het beste om een n spoor aan te schaffen, ik weet nog wel van vroeger dat vanwege de ruimte het moeilijk is om een baanplan te maken.
Nu heb ik een zolder van 4 bij 3 meter en ben van plan dus om 3 tafels te maken 1 van 3.5 bij 1.20 daar aan vast 2.5 bij 1.20 en dan nog een klein stukje als soort van zichtbaar schaduwstation 1.20 bij 0.50.
Ik heb zo eens een beetje zitten rondkijken voor materiaal en nou denk ik dat het merk minitrix mij het beste lijkt qua modellen, alleen nu ben ik bang dat dat ook meteen het duurste merk is.
Ik wil dus digitaal gaan rijden en alles aansturen via een pc of laptop en vraag mij af welk beginsetje ik zou kunnen kopen of is het voordeliger om bv de digitaal controller los te kopen het merk hoeft niet hetzelfde te zijn als minitrix maar het moet natuurlijk wel werken.
Ook zou ik graag willen weten welk spoor het voordeligst is maar ook dit moet dus werken met de controller en waarschijnlijk de minitrix treinen.
Als laatste vraag heb ik nog omdat ik al een hele tijd zit te denken n of ho spoor maar toch voor dat eerste kies vanwege de ruimte of het mogelijk is om ook geluid in te bouwen in de locs vroeger had je dat helemaal nog niet maar het geeft toch wel heel wat extra`s aan de baan vind ik.

richard7877

Re: welke digitale startset

Bericht door richard7877 »

hallo michel

welkom hier op het forum!!

je kunt hier met al je vragen terecht
en wat je baan betreft houdt er wel rekening mee als je tafel 1.20 breed is dat je wel achteraan kunt komen
mijn armen redden dat namelijk niet ;) ;)
en wat mniitrix betreft valt wel mee met duur hoor
ik vind fleischmann persoonlijk duurder, maar je hebt natuurlijk ook nog vele andere merken
en wat betreft je vraag welke startset je moet kopen om met een latop/computer te rijden kan ik je niet adviseren ik zelf heb de locmaus om mee te rijden

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ik ben van plan om de tafel laag bij de grond te houden zeg 0.50 cm en de baan in modules te bouwen dus bij problemen zou ik het los kunnen maken zodat ik er beter bij kan. Dus om te beginnen kan ik dus ook met het mobile station van marklin die ook bij minitrix startsets verkocht word beginnen.
Of is het bv beter om zo`n intellibox van uhlenbrock aan te schaffen, met zo`n afmeting heb ik toch meerdere wissels seinen bezetmelders overwegen enz te besturen.
Ook gaan er denk ik zo`n 5 treinen op rijden.

shoven

Bericht door shoven »

Tja, dit roept wel een paar vragen op.
  • Hoeveel geld wil je eraan uitgeven?
  • Heb je een eindplaatje hoe groot je uiteindelijke baan gaat worden?
  • Wil je alles van 1 fabrikant of alles door elkaar kunnen gebruiken?
  • Wil je alleen met de PC of ook los rijden?
  • Wil je er zelf veel aan kunnen prutsen?
  • Enzovoorts.
Er zijn veel verschillende systemen en mogelijkheden met verschillende prijskaartjes. En afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen en je portemonnee is de een geschikter dan de ander. In het forum 'Digitale vraagbaak' is de vraag van jou overigens al een keer of 20 gesteld.

Alvast zomaar wat hints, maar check vooral de draadjes in het genoemde forum.
  • De ene centrale is geschikter voor handmatig rijden dan de ander.
  • Dinamo kan niet zonder PC rijden, dat geldt voor nog wat systemen.
  • Een Multimaus is niet echt handig als je met de hand veel wissels en locs tegelijk moet bedienen. Een TC of IB is daarvoor makkelijker, maar wel duurder.
  • Als je systeem groot is wordt Loconet interessant, en de mogelijkheid om boosters te gebruiken.
  • Met DCC heb je veel keus in fabrikanten, met andere systemen ook wel, maar bij sommige zit je aan 1 leverancier vast.
  • Voor rijdend materieel hoef je niet voor 1 fabrikant te kiezen, in N is alles door elkaar te gebruiken.
  • Enzovoorts
Kortom, orienteer je eerst goed en denk na over de eisen die je hebt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Hi,

Envoudige en toch complete instap centrales zijn Multi-Maus van Roco of Fleischmann.
Of een Profi-Boss van Fleischmann.

Iets duurder is een Intellibox Basic.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Hallo ja ik had gezien dat deze vraag al heel wat keren gesteld is maar ik dacht om me zo ook even voor te stellen.
De baan gaat ongeveer 6 meter rondom worden tenminste zoveel ruimte heb ik en waarschijnlijk 1.10 en als het kan 1.20 diep weet nog niet of ik er dan nog wel bij kan.
Ik heb al heel wat gelezen op dit forum en ook op andere sites maar ik ben ook zo iemand om eerst goed geinformeerd te zijn alvorens te beginnen dan kom ik later niet voor verassingen te staan.
Ik ben eigenlijk van plan om de baan in kleine stukjes op te bouwen ook vanwege mijn budget de uiteindelijke kosten maken mij niet zoveel uit ligt eraan hoe lang ik bezig met bouwen maar kan zo maar op een paar duizend euro uitkomen in het laatste stadium.
Misschien kan ik beter eerst beginnen met de tafel en sporenplan te maken al heb ik al wel verschillende schetsen, en dan later gewoon los de rails te kopen en dan uiteindelijk rijdend materiaal en misschien toch ook de intellibox volgens mij heb je dan wel wat meer mogelijkheden dan als je de multimaus of het mobile station gebruikt.
Nu heb ik nog wel een vraag wat dus nog steeds niet beantwoord is en ik kan er ook niks van vinden op het forum al heb ik niet alles doorgespit is het te doen om geluid in n locs in te bouwen.

Ron

Bericht door Ron »

Michel,

Digitaalservice in Almere heeft een BR50 van Fleischmann rondrijden, daar zit de sounddecoder in een wagonnetje achter de lok.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ok dat is natuurlijk ook een idee wat meer ruimte

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Guus (Piksov op het forum) heeft een BR 44 omgebouwd met een geluidsdecoder, het fijne weet ik er echter niet van. Wat ik wel weet is dat hij hiervoor een minitrix-lok heeft gebruikt en dat de decoder en de speaker in de tender zijn ingebouwd. De motor zit bij deze lok namelijk in de ketel verwerkt waardoor je geen extra wagentje achter de lok hoeft te hangen.

Ook de brawa en minitrix BR232 (Ludmilla) zijn geschikt voor de inbouw van een souddecoder zonder al teveel werk en zelfs in de 216 van brawa is een geluidsdecoder te zetten (http://www.1zu160.net/digital/einbau.php) zonder dat de speaker in zo'n wagentje gezet moet worden.

Voor wat betreft de opmerking, alles los in delen kopen en het stap voor stap op te bouwen. Ja en Nee. Digitaal bouwen vraagt ook om experimenteren met wisseldecoders, detectie en noem maar op. Daarvoor kan je beter een simpel baantje gebruiken ipv een complete complexe treinenbaan want dan kan je ook niets meer terugtraceren als er iets niet klopt. Dus met een klein startsetovaaltje en een simpele centrale beginnen uit een startset is helemaal zo gek nog niet. Daarbij de prijs van hetgeen in de startsets zit is lager dan de artikelen afzonderlijk.

Als voorbeeld fleischmann's 931084. Deze set bestaat uit een lok, 3 wagens en een railovaaltje en moet €329 uvp kosten. De lok kost los €179,- en de wagens €23,50, €21,90 resp. €33,90. De railset kost los 123€ en zit je al op de 390€, de centrale zit er dan niet bij en de decoder in de lok ook evenmin. Tuurlijk kan je tweedehands goedkoper uit zijn en zijn er winkels goedkoper dan die €329,- maar daar is de rails los ook goedkoper dus het principe blijft staan. Een startsetje is dus helemaal zo gek nog niet.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ok alleen welke kan ik dan dus het beste gebruiken als ik het in de toekomst wil uitbreiden met pc besturing.
Is het mobile station bv aan te sluiten via de pc en te sturen via koploper of ander programma ben er nog niet achter wat makkelijker werkt.

Robert_N-Nm
Moderator

Hoi,

Heel eerlijk, de Mobile station is niet de ideale centrale voor je plannen vanwege het gebruikte bus-systeem. Alle mobile stations zijn slechts indirect aan de computer te hangen via een grote centrale, de nieuwe MS ("rond"-uiterlijk) heeft daarvoor een CS-II nodig van Maerklin en de oude "rechthoekige" MS kan alleen via de Selectrixbus aan de computer worden gekoppeld. De tweede oplossing is nog (enigszins) zinvol en betaalbaar, zeker als je de oude MS laat updaten door de MTTM. De CS-II-oplossing is zonde van het geld icm de computer.

Ik denk persoonlijk dat de keuze voor een Multimaus of een Profiboss een hele verstandige is voor het instappen. De eerste is nog steeds volop verkrijgbaar in combinatie met diverse fleischmann startsets. De profiboss is een uitloopmodel en is in een beperkt aantal startsets verkrijgbaar (vooral met stoomloks), maar wel wat overzichtelijker naar mijn idee qua menu e.d. Beide zijn relatief eenvoudig aan de computer te knopen. Methode weet ik niet want ik rij Selectrix en heb geen Multimaus of Profiboss in huis, maar er zijn hier genoeg mensen die met een of beide centrales veel meer ervaring hebben.

Robert

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ok dan ga ik daar iets naar kijken de keuze voor mobile station komt omdat het merk minitrix mij wel aan staat qua treinmodellen en bij startsets van dat merk word die dus geleverd.
Maar goed met de kennis dat alles door mekaar kan rijden kan ik natuurlijk ook een startset van fleishmann kopen en later treintjes van minitrix.

Robert_N-Nm
Moderator

Hoi,

Ja bij de keuze voor een startset speelt dat natuurlijk ook wel mee, de voorkeur voor een bepaald modeltreintje omdat deze zo mooi is bijv.

Alleen is het een beetje zonde om straks tot de conclusie te komen dat je een besturing hebt die eigenlijk niet aan je wensen kan voldoen of zoiets. Uiteraard kan je ook een startset kopen van minitrix en vervolgens de mobile station doorverkopen via marktplaats/forum etc. Als je het een beetje handig doet dan heb je je multimaus of profiboss er (bijna) volledig weer uit en heb jij een set die dan volledig op je wensen aansluit. Das natuurlijk maar een ideetje/suggestie.

En andere optie is om Ebay.de of bij (vnl Duitse) handelaren eens op de websites te kijken. Er zijn er de nodige die onderdelen van startsets verkopen voor schappelijke prijzen. Kan je in een later stadium toch nog aan de gewenste trein komen voor een niet verkeerde prijs. Je mist alleen wel de originele verpakking. Ik heb al regelmatig componenten uit minitrix startsets zoals de V200.0 uit de 11129-starter voorbij zien komen (als voorbeeld).

Robert

Mctrain

Bericht door Mctrain »

Hoi Hoi,

Ben ook pas begonnen in N, en had toen een fleischman startset gekocht, omdat juist dat stoomlokje me erg aansprak (zat twin center bij, werkt voor mij perfect). Nu na een tijdje pas een extra stoomloc van trix erbij gekocht. En hoe mooi een lokje bij een startset ook uitziet, het zal nooit rijden zoals een los lokje, (tenminste dat is mijn ervaring). Die van de startset hoor je behoorlijk rijden (geluid), terwijl de nieuwe als een warm mes door de boter over de baan gaat. En de afwerking is ook veel beter. Staar dus niet blind op een speciaal lokje welke er bij zit, maar kijk voornamelijk naar de besturing en rails welke je zelf wilt.
De treinen komen vanzelf wel een keer.

Groeten,

Arno

Robert_N-Nm
Moderator

@Arno
Ja en nee, de eerste plaats is de keuze voor digitaal & railsysteem, daarna materieel inderdaad. Maar gezien hetgeen er momenteel aan varianten aan sets te krijgen valt, zou ik qua trein wel rekening houden met je voorkeur qua materieel. Het kopen van een digitale set met heel modern materieel is niet handig als je voorkeur bij ouderwetse stoomtractie en diesels van tijdperk III liggen. Kan je boel weer verkopen...

Daarnaast is minitrix geen fleischmann. Van fleischmann weet ik dat ze motorisch soms compromissen sluiten bij startsets. Zo hadden alle BR 218 loks geen vliegwiel terwijl de loks die los werden verkocht (standaard assortiment) daar wel mee waren uitgerust.
Minitrix maakt meestal een compromis op de bedrukkingen, dus minder bedrukkingsslagen bespaard ook geld. Motorisch zijn ze dan prima in orde (en ik heb meerdere minitrix-loks uit startsets) en ik heb gezien de bijschriften (V200.0, glockenankermotor mit schwungmasse) geen enkele rede om aan te nemen dat dit beleid bij Trix veranderd is.

Robert

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Toch allemaal wel erg bruikbare tips heeft me wel aan het denken gezet.
En om het nu allemaal nog wat moeilijker te maken zit ik ook nog steeds te prakiseren zeker nadat ik vandaag even op een modelbouw beurs ben geweest om ipv n spoor ho spoor te gebruiken.
Qua besturing kan ik die tips natuurlijk ook gebruiken al weet ik niet want tja net als minitrix mij aanstaat staat marklin mij dat ook alleen weet ik dus niet of ik dat kan combineren met fleishmann in ho dus (ik weet dat dit niet de plaats is voor ho discusies maar ben er ook nog niet helemaal uit).
Misschien is het makkelijker om eerst de sporen aan te schaffen en de tafels te bouwen en dan gewoon een intelli box te kopen, volgens mij werken die nog weer beter dan bv een profi boss of multimaus.

ps treinen worden tijdperk v dus zo modern mogelijk.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Marklin en Fleischmann/roco enz is zonder ombouw biet op elkaar te gebruiken.

Simpelweg omdat Marklin 3 rail systeem heeft (de bekende pukkels in de bielsen en sleper tussen de wielen).

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Roco startsetje (art. 21200), hier en daar te koop voor onder de €200 nieuw. Dan heb je een Multimaus, loc met decoder (DB BR101), wat rails en wissels en een paar OBB/DB IC-rijtuigen. Voor 29 piek en 95 cent koppel je hem aan de pc.
Ik heb begrepen dat de Mobile stations van Trix wat beperkingen kennen, maar anderen kunnen daar meer zinnige dingen over zeggen.

Als jouw baan 1.10 of 1.20 diep wordt, wordt het heel lastig om bij een ontsporing achteraan en bij te komen. Een cm of 80 is een stuk handiger, of zorgen dat je er aan de achterkant bij kan.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ik ga zeker experimenteren met die dieptes maar het dak loopt schuin op dus misschien maakt dat het wat makkelijker.
Maar na een nacht slapen en wat gemeet in de ruimte en gepuzzel in anyrail ga ik toch verder met ho spoor, iemand nog een idee voor een goed forum of is daar hier ook plaats voor.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Rower,

Wil je niets aanpraten. Maar H0 geeft je maar de helft van de mogelijkheden als bij N spoor. Qua prijs zal het elkaar niet veel ontlopen wel in aantallen :shock: :shock:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

shoven

Bericht door shoven »

rower schreef:Ik ga zeker experimenteren met die dieptes maar het dak loopt schuin op dus misschien maakt dat het wat makkelijker.
Maar na een nacht slapen en wat gemeet in de ruimte en gepuzzel in anyrail ga ik toch verder met ho spoor, iemand nog een idee voor een goed forum of is daar hier ook plaats voor.
Een schuin dak maakt het meestal alleen maar moeilijker.
Wat is doorslaggevend geweest voor jou om toch H0 te kiezen? Qua ruimte ga je er zwaar op achteruit natuurlijk, op elke vierkante meter kun je plm. 4x minder kwijt (lengte x breedte).
Voor H0 kun je Beneluxspoor.net of het 3-Rail forum eens checken.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ik denk toch dat detail en aanbod bij mij de doorslag heeft gegeven.
Ik heb na wat meten en denken bepaald dat ik 4.70m op het lange stuk heb en ook nog een stuk van 3.50 met een tussenstuk er tussen van 2.50 meter dus in totaliteit 10.70 met een diepte tussen de 0.60 en 1.10.
Volgens mij kan ik dan best een behoorlijke baan maken in ho waarom ik veel was gaan kijken naar n was omdat ik niet zeker wist of ik ruimte had voor de keerlussen enz.

FidOo

Bericht door FidOo »

Beste rower.

Ik wil je adviseren om de baan topics van diverse mensen hier eens door te lezen.
Je zult versteld staan van se details. De kunst zit het namelijk niet in het aanbod, maar in de handigheid van degene die het bouwt. Dat geldt ook voor h0.

Verder ben ik van mening dat een kleinere schaal meer mogelijkheden biedt Tot nabootsen van een realistische omgeving en sporenplan.

Anyway ik hoop dat je de keuze in ieder geval nog eens goed overweegt.
Het zou zonde zijn als je een keuze maakt waar je misschien spijt van krijgt.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Mctrain

Bericht door Mctrain »

Mocht het je helpen:

Heb eerst ook een baan gehad in Ho, op maar 2,5m bij 0,6m, was (is) echt een leuke baan geworden, dus op een (kleine) ruimte, kun je dus echt wel wat leuks maken in H0. Maar als ik nu kijk wat ik in N kwijt kan op een baantje van maar 1,8m bij 0,6m WOW! En er is genoeg voor te krijgen, en als ik hier op het forum rond kijk, zijn er echt wel bij die zeer mooie dingen maken, niet van H0, laat staan in het echt, te onderscheiden. Realisme is er zeker in N.
En als ik nu zo af en toe naar mijn H0 baantje ga (staat nog bij mijn pa en ma) vind ik het gewoon eigenlijk geen gezicht, die grote (lompe) wagonnetjes.
Al moet ik wel zeggen, dat ik daar een echte damploc en eentje met sound heb staan, deze zijn dan wel weer geweldig, maar ik mag toch hopen dat ze binnenkort het spul zo klein krijgen, dat ze dit ook in N verwerkt krijgen.

Scenery is zeer mooi te maken (zie de experts hier op het forum), en min. zo mooi als in Ho, zo niet nog mooier, omdat het langer duurt voor je iets op een baan opmerkt.
Wat ik bedoel: Sommige maken van een paar vierkante mm, een prachtig scenario, wat je in eerste instantie niet opvalt, maar door lang naar een baan te 'turen' je ineens vanalles ziet, dit vind ik in H0 minder.

Groeten,

Arno

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Jullie hebben ook wel gelijk hierin hoor en qua detail is er ook niet zoveel verschil in N of HO, overwegen doe ik zeker nog steeds.
Ik heb laatst een baanplan gemaakt op het beneluxspoor forum met de vraag of dat mogelijk is in HO, maar inderdaad met de ruimte die ik heb is dat moeilijk volgens hun.
Ik heb nu weer een ander gemaakt maar zit nog steeds te tobben vanwege lange treinlengtes.
Stel ik laat een ICE trein rijden die vindt ik wel erg mooi en zag zelfs een eurostar in N in HO heb ik die nog niet gezien, een beetje realistisch heb je dan wel 4 tot 5 tussenwagons nodig de intercity`s hier (koploper) rijden ook meestal met 2 keer 3 treinstellen dus 6 treinstellen.
De lengte van de trein word dan tegen de 1.5 meter in HO dus in het langste stuk van 470cm waar nog de keerlus afmoet en de bocht naar rechts misschien een stuk over van 350 cm dan past de trein daar maar ruim 2 keer in.
Ook op het station is dat lastig met 150cm trein dan moet je aardig wat ruimte hebben zodat ik dan waarschijnlijk mijn andere tafel als alleen station moet gaan gebruiken, dit zijn toch nog wel dingen die mij bezig houden.
Voorlopig kan ik toch nog niet beginnen en moet de zolder ook nog opruimen misschien dat ik in het begin van het jaar ga beginnen met de tafel en een startsetje dus heb nog wel even tijd om me te orienteren.

Plaats reactie