Overpeinzingen van een herbeginner...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

Wel of niet..daar gaat het om..
Ik zal meteen met de deur in huis vallen; ik heb geen materiaal, weinig ruimte en zoals iedereen te weinig tijd...Toch knaagt het idee van een spoorbaan al langer, dus uiteindelijk ga je een keer meten..
Om de tweede deur ook meteen in te trappen; een klein baantje van 1x2 meter trekt me niet, boeit me niet, wil ik niet, dus heb ik gezocht naar oplossingen om meer ruimte te kunnen gebruiken. De conclusie was al snel gevonden, ophangen aan katrollen dus.
Dan heb je iets van maatvoering in je hoofd, en begin je te lezen. Sommige dingen zijn voor de hand liggend...sommige discutabel...sommige zou je zelf nooit opgekomen zijn...Laten we maar eens beginnen met 1 van de lijstjes die ik tegenkwam...

1. Waar wilt u de modelbaan bouwen?

Hangend dus. Daarmee heb ik het voordeel dat de ruimte bruikbaar blijft voor andere doeleinden en het nadeel dat het allemaal wat complexer wordt.

2. Mag het eens een andere vorm hebben?

Ja hoor.

3. Schaal en spoorsoort

N, anders was ik hier niet. M'n oude marklin spullen op H0 zijn dus useless. De ruimte voor een grote baan op H0 heb ik niet.

4. Thema en tijdperk

Alpen/voorgebergte 1900-1920. Kleine stad met klein stukje industrie. Werktuigbouw/spoorbouw

5. Waarheen leidt de spoorweg

Uh....terug naar het begin, uiteindelijk :-)

6. Landschaps keuze

As above

7. Keuze in stations

1 Station(netje) met 2 doorlopende sporen en wat rangeer mogelijkheden
1 "Opstap" stationnetje

8. Helling

Ja, veel.

9. Bochten en kronkels

Ja, ook redelijk veel

10. Een ontwerp maken

Ja, gedaan.

11. Start set of niet?

Nee, denk het niet....

Dan volgen we nog wat adviezen....
Er wordt geadviseerd over hellingen;
- varierend van maximaal 2% stijging tot maximaal 4%. Ik vertrouw maar op hullie
en hullie. De laatste adviseert maximaal 3,5% bij R2...ok..noted
Enkele sporen in de alpen hebben een stijging van 2,6%, dus dat hou ik aan voor "zichtsporen"

Over bochten;
"De minimale radius bij spoor N is voor het meeste commerciele materieel ongeveer 200 mm, dus 40 cm doorsnede van de draaicirkel. Maar dat is:
- Ten eerste geen gezicht, als je er bijvoorbeeld met personenrijtuigen doorheen gaat.
- Ook voor sommige fabrieksloks te klein, bijvoorbeeld een aantal duurdere stoomlok modellen.
- Voor grotere kleinserie loks vaak zeker te klein.
- Levert veel wrijving op, dus je loks worden zwaar belast en de treinlengtes moeten korter." (van Beneluxspoor.net)

Ok, dan mag ik dus onder de volgende voorwaarden een radius van 200 gebruiken;
a) uit het zicht
b) kleine treinstellen/locs
Ok, gezien mijn landschaps/periode/thema keuze beperk ik me tot kleine treintjes....locje met wagonnetje of 5, waarbij het "oude", dus kortere, wagons zijn

Over digitaal en analoog;

Van alles, maar als ICT-er moet ik wel digitaal :-)

Over afstanden
Je reikwijdte is 80 centimeter.
Ok, alles is bereikbaar binnen 80 cm. met uitzondering van een klein gebied "in het midden" van omstreeks 20 centimeter doorsnee. De plaat wordt mede hierdoor bepaald;
L vormig; 280x320 over de langste zijden

Over do's and dont's
DO
- begin klein, hierover zo meer
- kies PECO Code55 (roept u maar, kan het niet wat goedkoper??)

DONT
- geen wissels kops op elkaar...ow?
- geen links/rechts chicanes :) ...hmm
- geen wissel direct na een bocht ...hmmmm
- dit niet en dat niet en foei foei foei....

Tja, dit werd me allemaal wat veel...als ik me hier allemaal aan MOET houden, kan ik beter gewoon 1 recht stuk leggen :D Zonder dollen, ik ben voornemens om de snelheden op het spoor ook realistisch te houden 0 tot 60 a 70 kmh., mag je hier dan in smokkelen??

Al met al kwam het volgende plan tot stand; de baan wordt in een aantal stappen gebouwd, waarbij de 1e stap bepalend is om er al dan niet mee door te gaan. De vervolgstappen zijn eerder afhankelijk van de financiele situatie en de TIJD....

Stap 1: stationnetje met wat rangeer mogelijkheden en 2 bovengrondse keerlussen om 1 en ander onder de knie te krijgen. Wat betreft wisselaansluiting, stroomvoorziening, decoders, software (koploper?) ben ik nog volledig blanco. Met stap 1 moet alles er wel in zitten; rangeren, wissels, koppelen/ontkoppelen (zonder ontkoppelrail, maar met bv http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/)

Die stap zou er ongeveer zo uit moeten zien, de doodlopende wissels zijn voor stap 2...;
klik

Hierbij meteen de eerste vragen; ik heb in Wintrack gebruik gemaakt van de peco wissels...had ik dit niet moeten doen? Welke wissels dan? Moet ik dan alles opnieuw intekenen? De wissels liggen uiteraard toch kops tegen elkaar...met de genoemde snelheid in gedachten een probleem?
Alle wissels moeten via PC worden aangestuurd..
Dan de keerlus, is die keerlus schakeling te bouwen voor iemand die niet dagelijks aan het solderen is? Een klontje tin ergens op rommelen lukt wel, maar een printje...

Als dit allemaal zou lukken is stap 2 aan de beurt;
klik

Hierbij nieuwe vragen....uiteraard wederom de aansturing, de stroomvoorziening ed...maarrr....is zoiets nog op te delen in segmenten???
De "bovenzijde" zal het alpenlandschap vormen, waarbij de achterkant open blijft en toegang biedt tot wissels en later te bouwen helixen...hoe splits je een berglandschap in segmenten?

In stap 3 wordt;
- een aanleg gemaakt naar de "berg" Helixen (1 stijgend rechts, 1 enkele daling links )
- een aanleg gemaakt naar een klimmend spoor de bergen in
- een route toegevoegd voor een laad/los idee op het industrie stuk (later meer....veeeel later)
- dalende helix naar schadustation
- het schaduwstation geplaatst

klik
en
klik

Het schaduwstation heb ik niet op 20 gelegd zoals hier en daar wordt geadviseerd..Ik heb kleine handen, duss....alternatieve uitleg is dat ik makkelijk kan rekenen met 3% stijging als de daling een veelvoud is van 3 centimeter....het station ligt dus op -18cm.
Het hoogste punt wordt straks +30 centimeter ongeveer, dus in totaal een pak van een halve meter...

In stap 4; de hele rataplan op een hoop....;
- rechts kan via 3 aanrij routes geklommen worden naar het hoogste niveau, vanwaar een zigzag naar beneden loopt, waarin 1 360 zit om hoogte te overwinnen
klik

Beter zichtbaar in Wintrack, met de volgende kanttekeningen;
- ik heb nogal wat moeite gehad met het "verspringen van hoogtes", dit kan genegeerd worden...tenzij je zin hebt het voor me te corrigeren :-)
- de percentages/doorrijhoogtes in de helixen kloppen niet altijd helemaal. Ik hou 3,5% aan als maximum, doorrijhoogte 50mm...
- de geplaatste gebouwtjes zijn maar "placeholders"
klik

En daar sta je dan; met een "enorm" plan in je hoofd, nul ervaring met n-spoor, oude Marklin spullen op H0, ICT kennis, wel enige kennis van electronica/electrotechniek..
De hamvragen zijn dan ook;
- kan (ik) het..:-)
- voor pak em beet 70 meter peco code55....en een 35 wissels...en een paar X-wissels....waar moet je op tellen aan electronica? (vuistregel?)
- zijn er leveranciers die extra kortingen bieden als je bv. 30 of 40 meter..of 10 wissels in 1x neemt?
- segmenteren...hoe dan...
- ik wil gaan rijden met een treintje of 4 tegelijk, met een aantal in "de rust"...hoeveel, trafo's, decoders, yadayada? Oftewel; help! :D
- wat is er "volledig automatisch" en realistisch te laden en lossen? Electromagneetje te besturen vanuit...?

Ik weet het, het is een lang verhaal...maar alle hulp is welkom, mits niet al te negatief :o
Dank voor jullie tijd en feedback!

Groetjes,
MadSeven/Max
Bijlagen
stap 1.jpg
stap 1.jpg (110.28 KiB) 4049 keer bekeken


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door Michiel »

Hoi MadSeven,

Allereerst, natuurlijk van harte welkom.

En dan, om met jouw zelfde deur in huis te vallen, er MOET niets, ALLES mag, zolang jij er maar plezier in hebt. Er bestaan een hoop do's en dont's die per ervaring komen, en je behoeden voor al te veel ergenis, maar nogmaals er MOET niets!

En dan, om tot de kern van je verhaal te komen. Je hebt een ambitieus plan in je hoofd, en niets anders kan je echt boeien dan dit plan. Wel, dan adviseer ik je, doe er wat aan! ;) Maar hoe? hoor ik je denken. Wel het antwoord is simpel: denk aan een puzzel met vele stukjes. Bouw stukje voor stukje met als einddoel, als alles aan elkaar gekoppeld is, die mega-baan dat je steeds had willen hebben.

Het enorme voordeel hiermee is, dat je klein kan beginnen. Een plank is al voldoende. Hierop kan je experimenteren, ervaring opdoen, en leren van je fouten. Maar, eenmaal af, is het het eerste stukje van je baan. Zo ga je verder: stukje voor stukje.

Zo zie je, alleen maar voordelen... ten minste, dat is feitenlijk mijn plan. Want zoals jij, heb ik ook een mega-projekt in mijn hoofd, waar ik plaats noch middelen voor heb. Maar toch bouw ik het: beetje bij beetje. En tijd brengt raad.

Geniet ervan!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

Hey Michiel,

Da's leuk, jouw site heb ik helemaal doorgekeken...waanzinnig hoe je van start bent gegaan met originele tekeningen en foto's!

Groetjes en dank,
Max



Fritzo
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2010 20:24
Locatie: Zundert

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door Fritzo »

Hoi Mad7,

m'n eerste post hier en al meteen een reactie op je vragen, alsof ik er verstand vam heb :mrgreen:


Een paar dingen/vragen die me als medebeginner zo te binnen schieten:

- ambitie is een mooi ding, maar wat jij aan wilt pakken, ook al is het in stappen, lijkt veel hooi op de vork. Het gevaar dreigt dan dat het op een gegeven moment niet leuk meer is, heb ik zo her en der gelezen. Zou je toch niet beter wat kleiner beginnen? Groter kan altijd nog, plak je er gewoon een plaat/module aan.
- uit je uitgebreide verhaal maak ik op dat het geheel in katrollen aan een plafond komt te hangen. Gezien de afmetingen van de baan 280x320 zal dat in het midden van een ruimte zijn denk ik, anders kun je nooit overal bij. Wat ik me daarbij zo afvraag is wat het geheel gaat wegen. Een enkel railsje weegt natuurlijk niks, een enkel decodertje ook niet,maar alles bij elkaar zal het een flink gewicht worden denk ik. Dus let er op dat de bevestiging aan plafond (en het plafond zelf :mrgreen: ) dit makkelijk aankan.
- je plan bestaat, gezien je klimspiralen, uit verschillende hoogtes. Kun je het geheel straks wel hoog genoeg optakelen om er nog steeds onderdoor te kunnen?
- wat het je gaat kosten aan rails, wissels etc is wel op te zoeken op internet, dat ben ik zelf zo tussendoor ook aan het doen. Maar waar ik als beginner ook benieuwd naar ben zijn inderdaad de kosten van alle decoders, bezetmelders en overige elektronica. Ruw geschat zou ik een bedrag van minimaal € 2.000 denken, maar laat de echte ervaringsdeskundigen dat graag voorrekenen. Ik ben benieuwd!
- wat qua kosten ook hard kan gaan is de aanschaf van allerlei scenery. € 20 voor een kerkje, boerderijtje etc. is niks. Maar ik besef dat dat niet allemaal in 1 keer hoeft, hoor. Da's bij de meeste zo vermoed ik :D .
- van de don'ts zou ik me niet al te veel aantrekken, het is tenslotte jouw baan! Behalve enkele praktische don'ts misschien zoals die twee wissels aan elkaar. Als je dat wel doet schijnt de kans op ontsporingen groter te zijn en dat wil je niet hebben, dus een stuk rechte rails ertussen is een pré, daar heb je alleen maar gemak van.
- voor de rest zou ik gewoon beginnen en gaandeweg loop je dan vanzelf tegen dingen aan die je moet oplossen en dingen waarover je zelf heel tevreden bent. Als ik naar mezelf kijk: het is soms 80% van de tijd nadenken, nazoeken, uitproberen en dan pas 20% werkelijk realiseren. Maar dat maakt het ook zo leuk vind ik, anders kun je net zo goed een kant en klare baan kopen...
- de keuze voor tijdperk 1900-1920 vind ik overigens een hele leuke, is weer eens wat anders dan de meesten . Is ook meteen weer een fijne uitdaging, want alles op je baan moet dus in die tijd passen. Respect! 8-)
- ik hoop dat je mijn punten niet als negatieve kritiek opvat, want zo is het zeker niet bedoeld! Ik neem mijn petje af voor je plannen en ambitie, en wens je veel succes met de verdere voortgang. Als je van het vervolg hier op het forum verslag gaat doen (graag met vééél foto's ;) ) ga ik het zeker volgen!'

Groeten,
Adrie


Minitrix analoog proefbaantje
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door Jos »

Welkom Max,

Leuk te zien dat je al veel uitgedacht hebt. Peco kun je in de UK ongeveer 1/3 goedkoper kopen, ik heb zelf alles bij Hattons gekocht.
Verdere kosten: Reken op 50 euro voor 16 bezetmeldpunten, rond de 20 euro voor servomotor met bijbehorende decoder voor elke wissel.
Servo's bij Conrad, de rest bij Wim Ros te krijgen. Beter/goedkoper vind je niet.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

Hey Fritzo, ik spring even in :D

m'n eerste post hier en al meteen een reactie op je vragen, alsof ik er verstand vam heb :mrgreen:

Ook welkom !

- ambitie is een mooi ding, maar wat jij aan wilt pakken, ook al is het in stappen, lijkt veel hooi op de vork. Het gevaar dreigt dan dat het op een gegeven moment niet leuk meer is, heb ik zo her en der gelezen. Zou je toch niet beter wat kleiner beginnen? Groter kan altijd nog, plak je er gewoon een plaat/module aan.

Stap 1 leek me eigenlijk al wat klein, maar de vervolgstappen zou ik misschien kleiner moeten maken...

- uit je uitgebreide verhaal maak ik op dat het geheel in katrollen aan een plafond komt te hangen. Gezien de afmetingen van de baan 280x320 zal dat in het midden van een ruimte zijn denk ik, anders kun je nooit overal bij. Wat ik me daarbij zo afvraag is wat het geheel gaat wegen. Een enkel railsje weegt natuurlijk niks, een enkel decodertje ook niet,maar alles bij elkaar zal het een flink gewicht worden denk ik. Dus let er op dat de bevestiging aan plafond (en het plafond zelf :mrgreen: ) dit makkelijk aankan.

Heb je volledig gelijk in; mijn huis is uit 1850, dus de balken dragen het "met een kushandje" (rondhout van 20 a 25 centimeter, om de 60 centimeter...)...De rest wordt een kwestie van staalkabels en katrollen...

- je plan bestaat, gezien je klimspiralen, uit verschillende hoogtes. Kun je het geheel straks wel hoog genoeg optakelen om er nog steeds onderdoor te kunnen?

Dat is inderdaad een dilemma...initieel wilde ik een totale hoogte (inclusief schaduw) van 40 centimeter..dat is nu al 55 geworden....Ik kan er zeker wel onderdoor, maar of het nog een beetje fraai is...

- wat het je gaat kosten aan rails, wissels etc is wel op te zoeken op internet, dat ben ik zelf zo tussendoor ook aan het doen. Maar waar ik als beginner ook benieuwd naar ben zijn inderdaad de kosten van alle decoders, bezetmelders en overige elektronica. Ruw geschat zou ik een bedrag van minimaal € 2.000 denken, maar laat de echte ervaringsdeskundigen dat graag voorrekenen. Ik ben benieuwd!

Waar baseer je de schatting op? Ik gok zelf ook maar...dus misschien weet jij meer ;)

- voor de rest zou ik gewoon beginnen en gaandeweg loop je dan vanzelf tegen dingen aan die je moet oplossen en dingen waarover je zelf heel tevreden bent. Als ik naar mezelf kijk: het is soms 80% van de tijd nadenken, nazoeken, uitproberen en dan pas 20% werkelijk realiseren. Maar dat maakt het ook zo leuk vind ik, anders kun je net zo goed een kant en klare baan kopen...

Yup, ik zit al 2 weken te tekenen in Wintrack..dit is de...6e editie ofzo :-)

- de keuze voor tijdperk 1900-1920 vind ik overigens een hele leuke, is weer eens wat anders dan de meesten . Is ook meteen weer een fijne uitdaging, want alles op je baan moet dus in die tijd passen. Respect! 8-)

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat de meest populaire keuze is, maar dit tijdperk biedt zoveel mogelijkheden...je treinen blijven noodgedwongen kleiner, de snelheden lager. Daarnaast is de wereld redelijk gespannen, er is enorm veel ontwikkeling...tja...gewoon COOL :D

- ik hoop dat je mijn punten niet als negatieve kritiek opvat, want zo is het zeker niet bedoeld!
Zeker niet!
Ik neem mijn petje af voor je plannen en ambitie, en wens je veel succes met de verdere voortgang. Als je van het vervolg hier op het forum verslag gaat doen (graag met vééél foto's ;) ) ga ik het zeker volgen!'

Ik zal m'n best doen (ALS), maar weet van een auto en motor project dat ik uiteindelijk zo intens gefocust ben dat ik vergeet foto's te maken :-(

@Jos; "rond de 20 euro voor servomotor met bijbehorende decoder voor elke wissel" ; toch Peco wissels gebruiken? Of iets anders? Dus de totaalprijs per wissel-van-jouw-keuze? :D

Dank voor jullie input!


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2305
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door martinb »

Hoi Max,

Als maker van je eerste deel van je lijstje van http://www.nproject.org/nl/diversen/beg ... hobby.html even een aantal zaken.
Om het wellicht wat makkelijker te maken hebben we de tien meest belangrijke stappen hier neergezet. MOET je die stappen volgen? Nee, natuurlijk niet. (Punt) Het is je eigen modelbaan, dus doe lekker wat je er zelf mee wilt doen.
5: Waarheen leidt de spoorweg. Dit is wel een serieus punt en met alleen een <<Uh....terug naar het begin, uiteindelijk
>> ga je volgens mij voorbij aan het doel van de vraag. Er staat:
Een trein in een rondje laten rijden is even leuk, maar een trein die steeds terugkeert op het beginpunt (zonder tussenstations en andere stop momenten) is na een uurtje echt wel uitgereden. Bedenk daarom goed de reden waarom die trein "waar" rijdt en waarheen die gaat. Wellicht gaat die naar een station "buiten beeld"? Iedere trein die rijdt moet een reden hebben om op moment x daar te zijn. Zodra je gaat nadenken.....wat gaat die trein nu doen, en waarom.... is er iets niet helemaal goed gegaan.
Dit is wel serieus bedoeld. Zonder een echt einddoel blijft het treintje rijden en gaat je baan uiteindelijk vervelen is mijn eigen ervaring.....

Hellingen met 2,6% zou geen probleem mogen zijn.
De stelling "de beste helling is geen helling" lijkt wellicht grappig, maar er zit wel een grond van waarheid en zorg in......
Verder schrijf je nog het volgende:
DONT
- geen wissels kops op elkaar...ow?
- geen links/rechts chicanes ...hmm
- geen wissel direct na een bocht ...hmmmm
- dit niet en dat niet en foei foei foei....

Tja, dit werd me allemaal wat veel...als ik me hier allemaal aan MOET houden, kan ik beter gewoon 1 recht stuk leggen Zonder dollen, ik ben voornemens om de snelheden op het spoor ook realistisch te houden 0 tot 60 a 70 kmh., mag je hier dan in smokkelen??
Zoals gezegd, je MOET niets, maar de bovenstaande tips zijn er echt niet voor niets..... Dit voorkomt ontsporingen. Wil je wel het risico lopen? Prima, je MOET niets. Eigen keuze.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door Michiel »

Bon, het overpeinzen gaat voort...

Om je project te kunnen verwezenlijken, heb je een concept nodig. Jouw specifieke uitdaging gaat naar een baan dat je kan omhoog takelen, tot tegen het plafond. Je grootste vijand: gewicht!

In jouw geval zou ik een licht maar stevig frame maken, van ofwel hout, of mogelijk beter alluminium, met segmenten van 60 op 60 cm. 60cm omdat dit een handige reikafstand is om over te werken. Om de 2 segmenten voorzie je een mangat, zodat je nooit verder dan over de afstand van 1 segment moet werken. Dit frame maak je als eerste, met het takelsysteem, want als dit mislukt, dan hoef je niet verder te fantaseren, dan houdt het op.

In elke sectie van 60x60cm past dan een blok isomo (piepschuim) dat je sculpteert naar wens, en dat je volledig voorziet van rails, bekabeling, scenery... Elk blok isomo afzonderlijk is als een eenheid gemakkelijk te maken, als een soort losstaand diorama. Eenmaal klaar, pas je het op zijn definitieve plaats, en verbind je het met de omliggende segmenten.

Het geheel is dus een uiterst lichte constructie, dat je heel gemakkelijk sectie per sectie kan bouwen en toevoegen. Dit is louter een voorstel van concept, dat je heel veel vrijheid geeft. Maar het is aan jou om te beslissen. Jij bent baas. Ik geef je gewoon maar stof tot nadenken. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

@Martin;

Waarheen; tja, natuurlijk, mijn antwoord was meer bedoeld als; alle banen zijn beperkt in hun reikwijdte, sporen en omvang, dus uiteindelijk keer je altijd terug naar het begin :D
- Er zal een "sneltrein" lopen, die al dan niet gebruik maakt van het schaduwstation om een langere looptijd te simuleren
- er zal/zullen 1, of 2, stoptreintjes lopen, die op het hoofdstation en het opstappunt stoppen. Mogelijk in tegengestelde richting
- de "rest" zal industriespul zijn. Ik denk aan 1 treintje dat aan en afvoer doet van grondstoffen en geproduceerde goederen, en 1 treintje dat uitsluitend rangeert binnen het industrie terrein

Do's and dont's; de vraagstelling is eigenlijk hoe risicovol dit is binnen mjin plan..ik moet aannemen dat de factoren anders zijn bij een ICE van 1,5 meter die met 200 kmh over de baan gaat, dan bij een stoomtreintje met 5 wagonnetjes dat met 60 over de baan keutelt....

De beste helling is geen helling....tja, da's geen optie voor mij :lol:

@Michiel; ik geloof je meteen, maar kan me er zo weinig bij voorstellen...een plaatje van 60x120 met materieel en scenery kan toch niet ECHT wat wegen? Ik bedoel maar, een motorblok van 150 kg trek je ook zo naar het plafond....ik was voornemens om met dun multiplex te werken en de bergen volledig hol te laten (lekker papier mache, zoals "vroeger" bij m'n Maerklin baantje....Het piepschuim is zeker een optie, maar kan ik denk ik moeilijk uithollen? Toch is het werken in 60x60 delen wel een aantrekkelijk idee...

Dank voor de terugkoppeling, ik kijk uit naar meer!

Intussen een nieuwe vraag; ik vind wel 10tallen oplossingen om wissels digi aan te sturen, maar de totaalprijs per wissel ontgaat me...waar moet ik nou op tellen??
Ik mik vooralsnog op Peco wissels, servo aangedreven, DCC...dus;
- de prijs van de wissel, plus
- de prijs van de servo, plus
- de prijs van de aansturing van de servo (per wissel), plus
- ...?

Nogmaals dank!



FidOo
Berichten: 6013
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door FidOo »

Ik heb even puntje voor je.

Baan aan het plafond is opzich handig. MAAAAR....... omdat ik deze afweging ook gemaakt heb (en besloten heb om dat niet te doen.)
Ik wilde ook bergen op de baan... dan is je hoogte vanaf niveau 0 al gauw een cm of 40. Daar onder krijg je nog een schaduw station die minimaal 20cm onder niveau 0 moet liggen ivm bereikbaarheid. Dan zit je al gauw op 60 / 65 cm hoogte..

Nu weet ik niet hoe hoog de ruimte is waarin dit komt.. maar als je een plafond hebt op 2.5m dan heb je maar 1.9m effectieve ruimte over. nou lijkt me dat niet zo handig.

Wat betreft de prijs heb je daar ongeveer alles wel mee gehad.. (misschien wat klein materiaal van een euro om het te bevestigen)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

@FidOo

Klopt, ik reken zelf met 55 nu; 18 cm voor schaduw, omdat ik heel kleine handen heb en omdat het makkelijk rekent :-) (3cm per meter/3%) Daarbovenop dan omstreeks 30 cm gebergte, plus plaatdiktes etc....
Aangezien ik op mijn werkkamer (schuindak, verlaagd plafond) het plafond eruit ga rammen, komt de hele zaak dus op de huidige plafond hoogte, plus/min een paar centimeter....het enige wat nog een verassing blijft is wat er achter dat verlaagd plafond uitkomt....

We rekenen verder!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door shoven »

MadSeven schreef:
Intussen een nieuwe vraag; ik vind wel 10tallen oplossingen om wissels digi aan te sturen, maar de totaalprijs per wissel ontgaat me...waar moet ik nou op tellen??
Ik mik vooralsnog op Peco wissels, servo aangedreven, DCC...dus;
- de prijs van de wissel, plus
- de prijs van de servo, plus
- de prijs van de aansturing van de servo (per wissel), plus
- ...?

Nogmaals dank!

Ervan uitgaande dat je een werkende DCC centrale hebt heb je nodig: wissels, servo's en een aandrijving, c'est tout.

Peco wissels kosten tussen de 7 en 10 pond per stuk, afhankelijk van welke je neemt. In code 55 is meer te krijgen dan in code 80. Ingewikkelde zaken als kruiswissels zijn wat duurder. In Engeland kopen is een stuk aantrekkelijker, in NL moet je toch rekenen op 30-40% hogere prijzen voor Peco.
Met servo-aandrijving praat je over 18 euro per wissel als je de Servoswitch aandrijving van Wim R. koopt, inc. servo, wel zelf in elkaar solderen.
Met een Uhlenbrock servo-aandrijving (67810) praat je over 36 euro voor 4 servo's. Plus dan nog de servo's (onder de 5 piek per stuk). Iets goedkoper dus, maar met wisselende ervaringen (lees elders op dit forum bij Jos en Sjaak).
ESU en nog wat anderen bieden ook e.e.a. aan.
Je kunt ook de OC32 overwegen, maar daar kunnen anderen dan ik je een betere prijsindicatie voor geven.

Even een vergelijking met traditionele aandrijvingen. Daarbij heb je nl nodig: een wissel (uiteraard), een aandrijving (plm. €18 bij Fleischmann) en een wisseldecoder (plm. €35 voor 8 wissels). Als je Peco wisselaandrijvingen neemt is het een stuk goedkoper, die zijn 5 pond per stuk (maken wel een klere-herrie).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2305
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door martinb »

Do's and dont's; de vraagstelling is eigenlijk hoe risicovol dit is binnen mjin plan..ik moet aannemen dat de factoren anders zijn bij een ICE van 1,5 meter die met 200 kmh over de baan gaat, dan bij een stoomtreintje met 5 wagonnetjes dat met 60 over de baan keutelt...
Mijn ervaring is dat het niets uit maakt. Kleine treinen, grote treinen, hard of zacht.... ze houden er allemaal niet van.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

martinb schreef:
Do's and dont's; de vraagstelling is eigenlijk hoe risicovol dit is binnen mjin plan..ik moet aannemen dat de factoren anders zijn bij een ICE van 1,5 meter die met 200 kmh over de baan gaat, dan bij een stoomtreintje met 5 wagonnetjes dat met 60 over de baan keutelt...
Mijn ervaring is dat het niets uit maakt. Kleine treinen, grote treinen, hard of zacht.... ze houden er allemaal niet van.
Heh bah...terug naar de tekentafel dus?


@Shoven; grotendeels duidelijk; de Wim R oplossing komt dus op omstreeks 72 euro per vier (plus solderen), de Uhlenbrock op 56 per vier?
Ik las inderdaad veel over de "herrie" van de Peco wissels, vandaar dat ik meteen maar doorschiet naar de servo's.....wel een helder verhaal, dank je!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door shoven »

MadSeven schreef: @Shoven; grotendeels duidelijk; de Wim R oplossing komt dus op omstreeks 72 euro per vier (plus solderen), de Uhlenbrock op 56 per vier?
Ik las inderdaad veel over de "herrie" van de Peco wissels, vandaar dat ik meteen maar doorschiet naar de servo's.....wel een helder verhaal, dank je!
Ja.
Met de genoemde verschillen in kwaliteit/gemak/ervaringen.
Ik ga dus zelf voor de Wim R oplossing.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door martindomburg »

He Madseven,

Ik ken je gevoel. Ik ben ook herintredent met een iets te ambitieus plan voor een (her)beginner. Maar met de kennis van het forum kom je al een boel te weten voor je zelf de fouten maakt. Wat al eerder is verteld begin stap voor stap. Zo ben ik begonnen met het schaduwgedeelte te leggen, bedraden en testen. Nu dat goed werkt ga ik pas verder met de rest en zo pak je stukje voor stukje alles op.

Zo ben ik nu bezig met het frame van de bovenbouw. Ik bepaal niet alles, alleen de locatie van de rails en waar ik ongeveer wat wil hebben. Zo laat ik ruimte om te improviseren. Zodra ik aan het landschap wil gaan beginnen probeer ik alles in kleine projecten te verdelen zoals: de halte, station, depot, fabriek, dorp e.d.

Ook langs gaan bij mensen en beurzen bezoeken helpt behalve de portomonee ook enorm mee aan je inspiratie. :mrgreen: Vooral bij de keuze of je wel of niet digitaal wilt gaan en met welke systemen is er maar een oplossing: vergelijken!!!!! Hier vragen hefet weinig zin, je krijgt verschillende meningen en ideeen.

Zelf heb ik ook gekozen voor peco 55, erg gemakkijk te verwerken en moooii !! Voor de wissels heb ik ook gekozen voor servo aandrijving. Om de servo's aan te sturen gebruik ik de OC32 icm met de SP4 (http://dinamo.vanperlo.net/), hiermee kan je 32 servo's aan sturen voor bij elkaar € 115,- getest en wel. Maar met de OC32 kan je ook 32 leds aansturen of 32 relais, hij kost maar 55,- dus valt nog mee.

Maar ook hiermee geld vergelijk alle systemen goed voor je iets aanschaft. Ik zat zelf lang te twijfelen tussen Hybride (Dinamo) of Decoder (Zoals Intellibox). Ook met programma's als Koploper en Itrain is het smaak en gevoel wat de boventoon voert.

Laatste tip: Kijk goed wat jezelf mooi vind en laat je niet leiden door je portomonee, je kan beter iets meer uitgeven aan het geen je echt wilt hebben dan een tussenoplossing. Kom je altijd van terug :geek: (geld voor alles!!)

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door Jos »

MadSeven schreef: @Shoven; grotendeels duidelijk; de Wim R oplossing komt dus op omstreeks 72 euro per vier (plus solderen), de Uhlenbrock op 56 per vier?
Ik las inderdaad veel over de "herrie" van de Peco wissels, vandaar dat ik meteen maar doorschiet naar de servo's.....wel een helder verhaal, dank je!
De Wim Ros oplossing kost 13,50 bij zelf solderen, gebouwd 18 euro. En is vele malen betrouwbaarder dan de UB en ook heel veel makkelijker te programmeren.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

Jos schreef:
MadSeven schreef: @Shoven; grotendeels duidelijk; de Wim R oplossing komt dus op omstreeks 72 euro per vier (plus solderen), de Uhlenbrock op 56 per vier?
Ik las inderdaad veel over de "herrie" van de Peco wissels, vandaar dat ik meteen maar doorschiet naar de servo's.....wel een helder verhaal, dank je!
De Wim Ros oplossing kost 13,50 bij zelf solderen, gebouwd 18 euro. En is vele malen betrouwbaarder dan de UB en ook heel veel makkelijker te programmeren.

Groetjes,
Jos
Ok, dank voor de correctie!



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door Spar »

Hallo Max,

Je bent goed bezig, wat ik mij afvraag waarom er vaan naar het rondje wordt gekeken dat op een startset staat.
Als je een startset aanschaf is er altijd een voorbeeld van een ovaaltje.

Kijk is op de volgende link: http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... RailSystem ,
hier word gebruik gemaakt van modules, het is niet zwaar en makkelijk te bewerken, er staan veel video's op over baanbouw, en is ook te gebruiken in N-Spoor.

Te koop bij verschillende vakhandels.

Misschien iets voor jou.

M.v.g. Spar


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

Spar schreef:Hallo Max,

Je bent goed bezig, wat ik mij afvraag waarom er vaan naar het rondje wordt gekeken dat op een startset staat.
Als je een startset aanschaf is er altijd een voorbeeld van een ovaaltje.

Kijk is op de volgende link: http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... RailSystem ,
hier word gebruik gemaakt van modules, het is niet zwaar en makkelijk te bewerken, er staan veel video's op over baanbouw, en is ook te gebruiken in N-Spoor.

Te koop bij verschillende vakhandels.

Misschien iets voor jou.

M.v.g. Spar
Hey Spar,

Nee, is me toch teveel pre-fab..maar er zitten wel een paar leuke idee-en tussen....Toch bedankt voor de tip!



Wim Ros

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door Wim Ros »

Beste overpeinzer,

Mijn Tip in deze is als je de juiste prijzen wil weten van een bepaald artikel kijk dan even bij de aanbieder zelf.
HIER vind je alle uitvoeringen die beschikbaar zijn, en boven een bepaald aantal in een keer aangeschaft gelden er andere prijzen.

Suc6 met je verdere overpeinzingen.

Mvg
Wim R



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

Hey Wim,

Sneaky geplugged, maar je site had ik al gevonden :D ...ik worstel nog met wat waarvoor is en hoeveel je er van nodig hebt :shock:
Ik puzzel verder en ga onder!

MM


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door shoven »

MadSeven schreef: ...ik worstel nog met wat waarvoor is en hoeveel je er van nodig hebt
Lees en vraag en je zult het weten. In het forum Digitale Vraagbaak staan meerdere draadjes over wat je nodig hebt om digitaal te beginnen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door MadSeven »

Wim Ros schreef:Beste overpeinzer,

Mijn Tip in deze is als je de juiste prijzen wil weten van een bepaald artikel kijk dan even bij de aanbieder zelf.
HIER vind je alle uitvoeringen die beschikbaar zijn, en boven een bepaald aantal in een keer aangeschaft gelden er andere prijzen.

Suc6 met je verdere overpeinzingen.

Mvg
Wim R
Je prijs en je product werden door mij niet genoemd en niet gesuggereerd. Ik vroeg om suggesties en prijzen en die heb ik gekregen, waarvoor mijn dank.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Overpeinzingen van een herbeginner...

Bericht door shoven »

MadSeven schreef:
Wim Ros schreef:Beste overpeinzer,

Mijn Tip in deze is als je de juiste prijzen wil weten van een bepaald artikel kijk dan even bij de aanbieder zelf.
HIER vind je alle uitvoeringen die beschikbaar zijn, en boven een bepaald aantal in een keer aangeschaft gelden er andere prijzen.

Suc6 met je verdere overpeinzingen.

Mvg
Wim R
Je prijs en je product werden door mij niet genoemd en niet gesuggereerd. Ik vroeg om suggesties en prijzen en die heb ik gekregen, waarvoor mijn dank.
Het komt wat typisch over. Maar dat kan.
Maar is je vraag nu beantwoord?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie