Metalen "hart" in wissels
-
Onderwerp starter - Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
- Locatie: Uithoorn
Metalen "hart" in wissels
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon geen sluitend antwoord vinden op mijn vraag.
Ik heb een digitale startset 931086 van Fleischmann. Volgens de winkel zitten hier "luxe" wissels in. Deze hebben een metalen hart. Ook heb ik 2 Fleischmann uitbreidingssets (de 9190 en 9191), deze hebben ook wissels, maar zonder metalen hart.
Wanneer ik nu de trein laat rijden, rijdt deze prima over de "gewone" wissels heen. Wanneer de trein over een wissel rijdt met metalen hart, dan stopt de trein met een soort van piepgeluid. In de smartmouse komt dan ook een soort van sluitingsmelding te staan.
Wanneer ik dan het wissel (waar de trein op vastgelopen is) omzet, en vervolgens op de stopknop van de SmartMoude druk. Dan gaat alles zijn gangetje weer.
Is dit sluitingsverhaal te omzeilen, of kan ik beter in de winkel vragen of ze deze luxe wissels om willen ruilen voor de gewone variant?
Ik heb een digitale startset 931086 van Fleischmann. Volgens de winkel zitten hier "luxe" wissels in. Deze hebben een metalen hart. Ook heb ik 2 Fleischmann uitbreidingssets (de 9190 en 9191), deze hebben ook wissels, maar zonder metalen hart.
Wanneer ik nu de trein laat rijden, rijdt deze prima over de "gewone" wissels heen. Wanneer de trein over een wissel rijdt met metalen hart, dan stopt de trein met een soort van piepgeluid. In de smartmouse komt dan ook een soort van sluitingsmelding te staan.
Wanneer ik dan het wissel (waar de trein op vastgelopen is) omzet, en vervolgens op de stopknop van de SmartMoude druk. Dan gaat alles zijn gangetje weer.
Is dit sluitingsverhaal te omzeilen, of kan ik beter in de winkel vragen of ze deze luxe wissels om willen ruilen voor de gewone variant?
Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Re: Metalen "hart" in wissels
Dat piepgeluid kennen we wel, dat is de kortsluiting.
Gebeurt het bij alle wissels met gepolariseerd hartstuk ('luxe' wissels), of bij 1 exemplaar?
Omruilen lijkt me niet zo'n geweldig idee, normaal rijden deze wissels nl. een stuk beter als de 'gewone'. Als hij het niet goed doet, gewoon terug naar de winkel. Je betaalt er tenslotte genoeg voor.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Gebeurt het bij alle wissels met gepolariseerd hartstuk ('luxe' wissels), of bij 1 exemplaar?
Omruilen lijkt me niet zo'n geweldig idee, normaal rijden deze wissels nl. een stuk beter als de 'gewone'. Als hij het niet goed doet, gewoon terug naar de winkel. Je betaalt er tenslotte genoeg voor.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Metalen "hart" in wissels
De wissels met gepolariseerd puntstuk van Fleischmann polariseren normaal gezien zelf door middel van micro-schakelaars in de wissel. Wat je dus niet mag doen met deze wissels, is ze open rijden. Dan loopt het fout met kortsluiting als gevolg. Je moet de wissel steeds in de juiste stand zetten, ongeacht de richting dat je de wissel berijdt.
Een tweede probleem met deze wissels is dat de open wisseltong een tegengestelde polariteit heeft met de naastliggende vaste rail. Flenzen van oudere locs (die niet precies zijn afgesteld) durven wel eens tegen deze open wisseltong aanslepen, met kortsluiting als gevolg. Je zal dan een aandachtig moeten kijken wanneer de kortsluiting optreedt.
Indien je steeds kortsluiting krijgt op het puntstuk, zelfs bij normaal gebruik (niet open rijden), dan is er een probleem met de micro-schakelaar in de wissel. Als het om een nieuwe wissel gaat, zal je best je recht op garantie aanspreken. Indien het om een oude wissel gaat, is herstelling te overwegen, maar wees gewaarschuwd: eenvoudig is het niet!
Een tweede probleem met deze wissels is dat de open wisseltong een tegengestelde polariteit heeft met de naastliggende vaste rail. Flenzen van oudere locs (die niet precies zijn afgesteld) durven wel eens tegen deze open wisseltong aanslepen, met kortsluiting als gevolg. Je zal dan een aandachtig moeten kijken wanneer de kortsluiting optreedt.
Indien je steeds kortsluiting krijgt op het puntstuk, zelfs bij normaal gebruik (niet open rijden), dan is er een probleem met de micro-schakelaar in de wissel. Als het om een nieuwe wissel gaat, zal je best je recht op garantie aanspreken. Indien het om een oude wissel gaat, is herstelling te overwegen, maar wees gewaarschuwd: eenvoudig is het niet!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Metalen "hart" in wissels
Er zitten 2 draadbruggetjes in de wissel die je van bovenaf zo eruit kan nemen om de wissel "zelfdenkend" te maken.
Als je die eruit haalt heb je dan nog kortsluiting?
Zoja; Zijn er twee wissels met de afbuiging op elkaar aangesloten?
Zoja; onderling isoleren of zorgen dat beide wissels in elkaars rijrichting worden geschakeld (en dus niet een afslaand en een rechtdoor kan staan (zoals Michiel net aangaf)).
Groet,
Marcel
Als je die eruit haalt heb je dan nog kortsluiting?
Zoja; Zijn er twee wissels met de afbuiging op elkaar aangesloten?
Zoja; onderling isoleren of zorgen dat beide wissels in elkaars rijrichting worden geschakeld (en dus niet een afslaand en een rechtdoor kan staan (zoals Michiel net aangaf)).
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Onderwerp starter - Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
- Locatie: Uithoorn
Re: Metalen "hart" in wissels
Ik heb op mijn baan maar 2 luxe wissels. Bij deze treed de sluiting op. Dus als ik het goed begrijp moeten deze niet achterelkaar gelegd worden?
Ter verduidelijking 2 foto's:
Ter verduidelijking 2 foto's:
- Bijlagen
-
- IMG_7669.JPG (123.89 KiB) 2115 keer bekeken
-
- IMG_7667.JPG (121.84 KiB) 2115 keer bekeken
Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Re: Metalen "hart" in wissels
Hi,
Deze wissels kun je dus niet openrijden, ze moeten dus altijd in de juiste stand staan, ik denk dat dat je probleem is. Verder kun je veel van het hierbovenstaande vergeten, negeren, het wissel zelf regelt alles perfect voor je zolang de wisselstand maar overeenkomt met de route.
Mvg
Wim.
Deze wissels kun je dus niet openrijden, ze moeten dus altijd in de juiste stand staan, ik denk dat dat je probleem is. Verder kun je veel van het hierbovenstaande vergeten, negeren, het wissel zelf regelt alles perfect voor je zolang de wisselstand maar overeenkomt met de route.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
- Locatie: Uithoorn
Re: Metalen "hart" in wissels
Hmmm, dat vind ik (als beginner) waardeloos. Nu moet ik iedere keer op m'n knieen achter de trein aankruipen om de wissels goed te zetten. Want uiteraard staan juist die wissels iedere keer verkeerdWim Ros schreef:Hi,
Deze wissels kun je dus niet openrijden, ze moeten dus altijd in de juiste stand staan, ik denk dat dat je probleem is. Verder kun je veel van het hierbovenstaande vergeten, negeren, het wissel zelf regelt alles perfect voor je zolang de wisselstand maar overeenkomt met de route.
Mvg
Wim.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ik zal Harlaarin Badhoevedorp eens een mail sturen. Kijken of ze ze om willen ruilen.....
Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Re: Metalen "hart" in wissels
Omruilen zal ik maar niet doen daar krijg je spijt van. Een wisselaandrijving er aan en gewoon omzetten via een wisseldecoder en je digitale systeem.
Of een wisselaandrijving en gewoon ouderwets met drukknopjes.
Mvg
Wim.
Of een wisselaandrijving en gewoon ouderwets met drukknopjes.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
- Locatie: Uithoorn
Re: Metalen "hart" in wissels
Ehhh jaaaaa, natuurlijkWim Ros schreef:Omruilen zal ik maar niet doen daar krijg je spijt van. Een wisselaandrijving er aan en gewoon omzetten via een wisseldecoder en je digitale systeem.
Of een wisselaandrijving en gewoon ouderwets met drukknopjes.
Mvg
Wim.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Dus als ik er een wisselaandrijving aan zet, kan ik deze dan besturen met mijn multimaus? Of is het dan zo te regelen, dat wanneer de trein eraan komt, het wissel zelf schakelt?? (je leest het al, hier spreekt een n00b
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E
Re: Metalen "hart" in wissels
Eric,
2 mogelijkheden, met het zelfde resultaat.
1: je koopt 2 wisselaandrijvingen van fleischmann en plaatst die aan de betreffende wissels.
je koopt er een digitale wisseldecoder bij en sluit die ook aan volgens de gebruiksaanwijzing.
deze ga je vervolgens programeren, en daarna kun je ze met jouw multimaus bedienen.
Wil je automatische bediening, dan zul je het geheel moeten gaan koppelen met een pc, zodat een programma zoals koploper of itrain de bediening voor je kan doen, maar, dat vraagt nog heel wat meer ( o.a. bezetmelders en terugmelder maar ook een geschikte interface voor de pc en blokken maken voor de treinen), dus denk dat je dat beter eerst kunt vergeten, en pas later aan bod kunt laten komen.
2: je koopt ook hier de wisselaandrijvingen, en sluit ze aan op de wissels, echter nu koop je er gewone standaard analoge wisselschakelaartjes bij
monteer die op het plekkie waar je zit, sluit ze aan wederom volgens gebruiksaanwijzing, en je kunt simpelweg door op het knoppie drukken de wissels omschakelen.
Omruilen van de wissels zou echt zonde zijn, want er komt een moment dat je er maar wat blij mee bent. de kunstof hartstukken geven namelijk met vooral kleine locjes nogal eens problemen, doordat er op die hartstukken van kunstof geen stroom staat, rij je er iets te langzaam over heen met een locje met maar 1 of 2 stroomafnemende wielen, blijft hij er heerlijk staan en kun je alsnog over de baan kruipen om hem een zetje te geven zodat hij weer op de stroomhoudende rails staat.
mvg
Freddy
2 mogelijkheden, met het zelfde resultaat.
1: je koopt 2 wisselaandrijvingen van fleischmann en plaatst die aan de betreffende wissels.
je koopt er een digitale wisseldecoder bij en sluit die ook aan volgens de gebruiksaanwijzing.
deze ga je vervolgens programeren, en daarna kun je ze met jouw multimaus bedienen.
Wil je automatische bediening, dan zul je het geheel moeten gaan koppelen met een pc, zodat een programma zoals koploper of itrain de bediening voor je kan doen, maar, dat vraagt nog heel wat meer ( o.a. bezetmelders en terugmelder maar ook een geschikte interface voor de pc en blokken maken voor de treinen), dus denk dat je dat beter eerst kunt vergeten, en pas later aan bod kunt laten komen.
2: je koopt ook hier de wisselaandrijvingen, en sluit ze aan op de wissels, echter nu koop je er gewone standaard analoge wisselschakelaartjes bij
monteer die op het plekkie waar je zit, sluit ze aan wederom volgens gebruiksaanwijzing, en je kunt simpelweg door op het knoppie drukken de wissels omschakelen.
Omruilen van de wissels zou echt zonde zijn, want er komt een moment dat je er maar wat blij mee bent. de kunstof hartstukken geven namelijk met vooral kleine locjes nogal eens problemen, doordat er op die hartstukken van kunstof geen stroom staat, rij je er iets te langzaam over heen met een locje met maar 1 of 2 stroomafnemende wielen, blijft hij er heerlijk staan en kun je alsnog over de baan kruipen om hem een zetje te geven zodat hij weer op de stroomhoudende rails staat.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 nov 2010 22:57
- Locatie: Uithoorn
Re: Metalen "hart" in wissels
Aha
Het is mij helemaal duidelijk! Ik ga mij verdiepen in een digitale wisseldecoder, want dat lijkt mij (met het oog op uitbreiden van de baan) een goede investering
Bedankt voor al jullie antwoorden![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Het is mij helemaal duidelijk! Ik ga mij verdiepen in een digitale wisseldecoder, want dat lijkt mij (met het oog op uitbreiden van de baan) een goede investering
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Bedankt voor al jullie antwoorden
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Fleischmann Digital Startset + uitbreidingen C, D en E