Ik zal meteen met de deur in huis vallen; ik heb geen materiaal, weinig ruimte en zoals iedereen te weinig tijd...Toch knaagt het idee van een spoorbaan al langer, dus uiteindelijk ga je een keer meten..
Om de tweede deur ook meteen in te trappen; een klein baantje van 1x2 meter trekt me niet, boeit me niet, wil ik niet, dus heb ik gezocht naar oplossingen om meer ruimte te kunnen gebruiken. De conclusie was al snel gevonden, ophangen aan katrollen dus.
Dan heb je iets van maatvoering in je hoofd, en begin je te lezen. Sommige dingen zijn voor de hand liggend...sommige discutabel...sommige zou je zelf nooit opgekomen zijn...Laten we maar eens beginnen met 1 van de lijstjes die ik tegenkwam...
1. Waar wilt u de modelbaan bouwen?
Hangend dus. Daarmee heb ik het voordeel dat de ruimte bruikbaar blijft voor andere doeleinden en het nadeel dat het allemaal wat complexer wordt.
2. Mag het eens een andere vorm hebben?
Ja hoor.
3. Schaal en spoorsoort
N, anders was ik hier niet. M'n oude marklin spullen op H0 zijn dus useless. De ruimte voor een grote baan op H0 heb ik niet.
4. Thema en tijdperk
Alpen/voorgebergte 1900-1920. Kleine stad met klein stukje industrie. Werktuigbouw/spoorbouw
5. Waarheen leidt de spoorweg
Uh....terug naar het begin, uiteindelijk
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
6. Landschaps keuze
As above
7. Keuze in stations
1 Station(netje) met 2 doorlopende sporen en wat rangeer mogelijkheden
1 "Opstap" stationnetje
8. Helling
Ja, veel.
9. Bochten en kronkels
Ja, ook redelijk veel
10. Een ontwerp maken
Ja, gedaan.
11. Start set of niet?
Nee, denk het niet....
Dan volgen we nog wat adviezen....
Er wordt geadviseerd over hellingen;
- varierend van maximaal 2% stijging tot maximaal 4%. Ik vertrouw maar op hullie
en hullie. De laatste adviseert maximaal 3,5% bij R2...ok..noted
Enkele sporen in de alpen hebben een stijging van 2,6%, dus dat hou ik aan voor "zichtsporen"
Over bochten;
"De minimale radius bij spoor N is voor het meeste commerciele materieel ongeveer 200 mm, dus 40 cm doorsnede van de draaicirkel. Maar dat is:
- Ten eerste geen gezicht, als je er bijvoorbeeld met personenrijtuigen doorheen gaat.
- Ook voor sommige fabrieksloks te klein, bijvoorbeeld een aantal duurdere stoomlok modellen.
- Voor grotere kleinserie loks vaak zeker te klein.
- Levert veel wrijving op, dus je loks worden zwaar belast en de treinlengtes moeten korter." (van Beneluxspoor.net)
Ok, dan mag ik dus onder de volgende voorwaarden een radius van 200 gebruiken;
a) uit het zicht
b) kleine treinstellen/locs
Ok, gezien mijn landschaps/periode/thema keuze beperk ik me tot kleine treintjes....locje met wagonnetje of 5, waarbij het "oude", dus kortere, wagons zijn
Over digitaal en analoog;
Van alles, maar als ICT-er moet ik wel digitaal
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Over afstanden
Je reikwijdte is 80 centimeter.
Ok, alles is bereikbaar binnen 80 cm. met uitzondering van een klein gebied "in het midden" van omstreeks 20 centimeter doorsnee. De plaat wordt mede hierdoor bepaald;
L vormig; 280x320 over de langste zijden
Over do's and dont's
DO
- begin klein, hierover zo meer
- kies PECO Code55 (roept u maar, kan het niet wat goedkoper??)
DONT
- geen wissels kops op elkaar...ow?
- geen links/rechts chicanes
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- geen wissel direct na een bocht ...hmmmm
- dit niet en dat niet en foei foei foei....
Tja, dit werd me allemaal wat veel...als ik me hier allemaal aan MOET houden, kan ik beter gewoon 1 recht stuk leggen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Al met al kwam het volgende plan tot stand; de baan wordt in een aantal stappen gebouwd, waarbij de 1e stap bepalend is om er al dan niet mee door te gaan. De vervolgstappen zijn eerder afhankelijk van de financiele situatie en de TIJD....
Stap 1: stationnetje met wat rangeer mogelijkheden en 2 bovengrondse keerlussen om 1 en ander onder de knie te krijgen. Wat betreft wisselaansluiting, stroomvoorziening, decoders, software (koploper?) ben ik nog volledig blanco. Met stap 1 moet alles er wel in zitten; rangeren, wissels, koppelen/ontkoppelen (zonder ontkoppelrail, maar met bv http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/)
Die stap zou er ongeveer zo uit moeten zien, de doodlopende wissels zijn voor stap 2...;
klik
Hierbij meteen de eerste vragen; ik heb in Wintrack gebruik gemaakt van de peco wissels...had ik dit niet moeten doen? Welke wissels dan? Moet ik dan alles opnieuw intekenen? De wissels liggen uiteraard toch kops tegen elkaar...met de genoemde snelheid in gedachten een probleem?
Alle wissels moeten via PC worden aangestuurd..
Dan de keerlus, is die keerlus schakeling te bouwen voor iemand die niet dagelijks aan het solderen is? Een klontje tin ergens op rommelen lukt wel, maar een printje...
Als dit allemaal zou lukken is stap 2 aan de beurt;
klik
Hierbij nieuwe vragen....uiteraard wederom de aansturing, de stroomvoorziening ed...maarrr....is zoiets nog op te delen in segmenten???
De "bovenzijde" zal het alpenlandschap vormen, waarbij de achterkant open blijft en toegang biedt tot wissels en later te bouwen helixen...hoe splits je een berglandschap in segmenten?
In stap 3 wordt;
- een aanleg gemaakt naar de "berg" Helixen (1 stijgend rechts, 1 enkele daling links )
- een aanleg gemaakt naar een klimmend spoor de bergen in
- een route toegevoegd voor een laad/los idee op het industrie stuk (later meer....veeeel later)
- dalende helix naar schadustation
- het schaduwstation geplaatst
klik
en
klik
Het schaduwstation heb ik niet op 20 gelegd zoals hier en daar wordt geadviseerd..Ik heb kleine handen, duss....alternatieve uitleg is dat ik makkelijk kan rekenen met 3% stijging als de daling een veelvoud is van 3 centimeter....het station ligt dus op -18cm.
Het hoogste punt wordt straks +30 centimeter ongeveer, dus in totaal een pak van een halve meter...
In stap 4; de hele rataplan op een hoop....;
- rechts kan via 3 aanrij routes geklommen worden naar het hoogste niveau, vanwaar een zigzag naar beneden loopt, waarin 1 360 zit om hoogte te overwinnen
klik
Beter zichtbaar in Wintrack, met de volgende kanttekeningen;
- ik heb nogal wat moeite gehad met het "verspringen van hoogtes", dit kan genegeerd worden...tenzij je zin hebt het voor me te corrigeren
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- de percentages/doorrijhoogtes in de helixen kloppen niet altijd helemaal. Ik hou 3,5% aan als maximum, doorrijhoogte 50mm...
- de geplaatste gebouwtjes zijn maar "placeholders"
klik
En daar sta je dan; met een "enorm" plan in je hoofd, nul ervaring met n-spoor, oude Marklin spullen op H0, ICT kennis, wel enige kennis van electronica/electrotechniek..
De hamvragen zijn dan ook;
- kan (ik) het..
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- voor pak em beet 70 meter peco code55....en een 35 wissels...en een paar X-wissels....waar moet je op tellen aan electronica? (vuistregel?)
- zijn er leveranciers die extra kortingen bieden als je bv. 30 of 40 meter..of 10 wissels in 1x neemt?
- segmenteren...hoe dan...
- ik wil gaan rijden met een treintje of 4 tegelijk, met een aantal in "de rust"...hoeveel, trafo's, decoders, yadayada? Oftewel; help!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
- wat is er "volledig automatisch" en realistisch te laden en lossen? Electromagneetje te besturen vanuit...?
Ik weet het, het is een lang verhaal...maar alle hulp is welkom, mits niet al te negatief
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Dank voor jullie tijd en feedback!
Groetjes,
MadSeven/Max