Koolborstel vervangen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
evilnec
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2010 14:38

Koolborstel vervangen

Bericht door evilnec »

Ik heb een loc van fleischmann (7275), die heel stroef loopt.
Het is een oudje die al veel heeft meegemaakt en al bijna 20 jaar weer in een doosje heeft gezeten.

Adviezen opvolgend op dit forum ben ik die gaan schoonmaken en het plan opgevat om de koolborstels te vervangen.
Bij de winkel hadden ze gelukkig nog een setje liggen op zolder en ik ben aan de slag gegaan.

De loc uit elkaar gehaald, koolborstels verwijderd, de motor in een bakje met wasbenzine gedaan voor een etmaal, goed laten drogen en toen van plan om de nieuwe koolborstels erin te plaatsen.
Het koolgedeelte bleek uiteindelijk te groot en toen heb ik er met een mes iets vanaf geschaafd zodat deze in de motor paste.

Echter werkte de loc motorisch gezien niet meer, na het terugplaatsen van de oude koolborstels werkte het wel weer.

Zijn er specifieke eisen tov het plaatsen van de koolborstels waar ik misschien de mist in ben gegaan?

Ik heb niet veel ervaringen (dit is mijn eerste loc die ik uit elkaar haal) met het schoonmaken/demonteren van locs, maar heb wel de originele verpakking met daarin alle beschrijvingen


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Koolborstel vervangen

Bericht door Michiel »

Hallo Evilnec,

je geeft het zelf al aan, de kooltjes waren een beetje te dik. Ik denk dat ze nog steeds niet helemaal goed tot tegen de collector worden gedrukt. Een veertje duwt het kooltje normaal gezien tegen de collector, maar in dit geval zit een van beide kooltjes waarschijnlijk nog klem, en kan het niet voldoende diep gaan. Ten minste, dat is mijn veronderstelling... ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
evilnec
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2010 14:38

Re: Koolborstel vervangen

Bericht door evilnec »

is het dan ook belangrijk dat het veertje over "het puntje"van het kooltje schuift.
Of is het (zoals ik opmaak uit jouw antwoord) gewoon belangrijk dat het kooltje goed tegen het motortje wordt "gedrukt

ps supersnel antwoord, bedankt



twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Koolborstel vervangen

Bericht door twain »

de stroom/spanning loopt via het borsteltje naar de collector.. het is dus erg belangrijk dat hij goed tegen de collector drukt (dus het veertje tegen het kooltje en het kooltje tegen de collector.)
Lees anders even na hoe een elektromotor nu eigenlijk werkt dan kan je waarschijnlijk zelf heel snel nagaan waar je de mist in gaat.

groet,


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 993
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Koolborstel vervangen

Bericht door Marcel »

is het dan ook belangrijk dat het veertje over "het puntje"van het kooltje schuift.
Ja,aan èèn kant van het koolborsteltje is het smaller (puntje),dat moet inderdaad in het veertje passen.
Als je dat niet doet gaat het veertje scheef zitten (wat dan kortsluiting gaat maken)en drukt dan ook het borsteltje niet goed aan.



Wim Ros

Re: Koolborstel vervangen

Bericht door Wim Ros »

evilnec schreef:Ik heb een loc van fleischmann (7275), die heel stroef loopt.
Het is een oudje die al veel heeft meegemaakt en al bijna 20 jaar weer in een doosje heeft gezeten.

Adviezen opvolgend op dit forum ben ik die gaan schoonmaken en het plan opgevat om de koolborstels te vervangen.
Bij de winkel hadden ze gelukkig nog een setje liggen op zolder en ik ben aan de slag gegaan.
Zijn er specifieke eisen tov het plaatsen van de koolborstels waar ik misschien de mist in ben gegaan?

Ik heb niet veel ervaringen (dit is mijn eerste loc die ik uit elkaar haal) met het schoonmaken/demonteren van locs, maar heb wel de originele verpakking met daarin alle beschrijvingen
Als een lok 20 jaar niet gebruikt is, dan zal de olie opgedroogd zijn tot een stroperige substantie. Dan rest er niets anders deze te verwijderen en de lok met verse olie te smeren. Over het algemeen zijn de koolborstel gewoon goed, en die moet je eigenlijk alleen vervangen als ze versleten zijn. Mijn indruk is dat veel koolborstels ten onrechte worden vervangen.

Mvg
Wim.


Plaats reactie