Decoder Minitrix met geluidsfuncties

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hans

Decoder Minitrix met geluidsfuncties

Bericht door Hans »

Hallo allemaal,

Zoals ik bij "Stel jezelf voor" vertelde, heb ik van mijn vrouw een mooie loc gekregen met geluidsfuncties.
De S 3/6 van de K.bay.Sts.B. van Minitrix.
De bescikbare functies zijn:
f0 licht
f1 rijgeluid (prachtig!)
f2 fluit (lang)
f3 luchtpomp
f4 fluit (kort)
f5 koppeling
f8 geluidsvolume
Al die functies werken perfect, maar ik kan geen functie vinden om de rangeerstand in te schakelen. De gebruiksaanwijzing rept er met geen woord over.
Ik heb geen idee welke decoder Minitrix in de loc heeft gezet.
Misschien is rangeerstand helemaal niet mogelijk. Als dat zo is, zal ik in CV3 en CV4 de optrek- en afremvertraging wel op 0 moeten zetten als ik de snelheid wil meten met koploper(?). Doodeng, want ik heb nog nooit een loc geprogrammeerd (ik heb er nog maar één, en die staat nog gewoon in de fabrieksstand (alle standaard CV-waarden waren goed).

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt en hartelijke groet

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Spar

Re: Decoder Minitrix met geluidsfuncties

Bericht door Spar »

Hallo Hans,

Minitrix is zeer beperkt met instellingen van decoders, rangeerstand zit er waarschijnlijk dan ook niet op, je kan een belletje wagen naar: http://www.keuterman.nl/index.php

Verder, als je met de pc wil gaan rijden kan je inderdaad CV3 en 4 op nul zetten, het programma regelt het optrekken en afremmen van de loc/trein, bij de meeste programma's kan je het gewicht ingeven dan regelt het programma het optrekken en afremmen.

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Jos

Bericht door Jos »

Waarschijnlijk staat hij op DCC ingesteld, dan kun je gewoon gebruik maken van de CV's die bij dat protocol horen.
Je kunt alle functietoetsen koppelen aan een functie, wil je rangeren hebben moet je of 1 van de geluidsfuncties vervangen of, als je centrale dat kan, functies hoger dan F8 gebruiken.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Hallo Jos, Hallo Spar,

Bedankt voor jullie reactie.
Mijn centrale (Intellibox Basic) kan zeker wel meer dan 8 functies aan, maar ik ben bang dat de rangeerfunctie bij mijn loc inderdaad ontbreekt. Volgende week maar eens kijken op de site van Keuterman.
Ik heb vooreerst andere zorgen :( . De Intellibox wil niet meer communiceren met mijn computer. De eerste keer wel, maar de volgende dag niet meer. Ik heb al een mail naar Hobbytime gestuurd met een uitgebreid relaas van een hele zaterdag frustratie over een onvindbare virtuele com-poort. en ik ga natuurlijk op het forum op zoek naar een draadje (zo heet dat toch?) over dit probleem. Het zal iemand anders vast ook wel overkomen zijn.

Ik vraag me trouwens af of je met een Intellibox ook zonder computer een blokgestuurd systeem kan runnen. Ik heb de PC alleen daarvoor nodig, niet voor automatische routes e.d. Als daar nog geen draad van is zal ik die eens starten.

met hartelijke groet

Hans

PS kijk nou, het is me gelukt om een smiley in te voegen. Gewoon dubbelklikken, wie had dat kunnen denken :oops:

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Hans,

Misschien moet je nog de com port instellen op de PC.
Even kijken in : configuratiescherm-Apparatenbeheer-Com-port,Instellingen,

In het basismenu van de Intellibox moet het type van de gebruikte
computer (PC of MAC) en de dataoverdrachtsnelheid ingesteld
worden (zie menuonderdeel “Interface” hoofdstuk 5.9).
De seriële uitgang van de computer moet op de volgende wijze
geconfigureerd worden:
Baudrate 2400,4800,9600 of 19.200
Startbits 1
Stopbits 2
Databits 8
Parity geen
Handshake RTS (computerzijde)
CTS (Intellibox zijde)

In het programma moet de baudrate het zelfde zijn ingesteld als bij de com-port.

Keuterman kan je beter bellen, kan die mogelijk direct antwoord geven, mocht je het geluid te hard vinden, dan kan je gelijk vragen voor deze CV, had ik last van bij mijn RamTee.

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Spar, geef jij wel het juiste advies hier aan Hans? Klopt dit wel voor een IB-Basic? Ik dacht het niet.

Wederom bedankt voor medewerking.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Hans schreef:
Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb vooreerst andere zorgen :( . De Intellibox wil niet meer communiceren met mijn computer. De eerste keer wel, maar de volgende dag niet meer. Ik heb al een mail naar Hobbytime gestuurd met een uitgebreid relaas van een hele zaterdag frustratie over een onvindbare virtuele com-poort. en ik ga natuurlijk op het forum op zoek naar een draadje (zo heet dat toch?) over dit probleem. Het zal iemand anders vast ook wel overkomen zijn.
:
Als de IB-Basic niet wil communiceren, dan heb je op jouw computer niet de juiste USB driver geinstalleerd.
Als jij dat doet dan zal de computer een virtuele comport aanmaken voor je IB-Basic welke je kan terugvinden onder aparatenbeheer onder windows.
Hans schreef:Ik vraag me trouwens af of je met een Intellibox ook zonder computer een blokgestuurd systeem kan runnen. Ik heb de PC alleen daarvoor nodig, niet voor automatische routes e.d. Als daar nog geen draad van is zal ik die eens starten.
Ja, de IB-Basic kan ook zonder PC loks automatisch in een bloksysteem laten rijden, maar of dat voor jouw de ideale keus zal zijn, betwijfel ik.

Het systeem wat Uhlenbrock hiervoor aanbied noemen ze Lissy.
http://www.uhlenbrock.de/germany/PRODUK ... /index.htm
http://www.uhlenbrock.de/germany/PRODUK ... 2.I96EE2C7

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Hallo Spar, Hallo Wim,

ik heb de juiste driver voor mijn Windowsversie gedownload van Uhlenbrock. Die maakt inderdaad een virtuele poort aan, maar die heeft één keer gefunctioneerd (met iTrain). Toen ik het zaterdag met Koploper wilde proberen, was de poort nergens meer te vinden. Je wilt niet weten wat ik allemaal geprobeerd heb, inclusief volledig systeemherstel van Windows.

De instellingen voor de IB Basic zijn standaard inderdaad iets anders. Zo staat de baudrate standaard op 115200 en minder dan 19200 kan niet.
Startbit, stopbit, databit, pariteit, e.d. kan ik op de Basic niet aanpassen, alleen aan de computerkant. Ik ga er dus vanuit dat de driver daarvoor automatisch goed staat. De interface is technisch te vergelijken met Loconet interface 63120 en de programmering van de LNCV's moet ook zo ingesteld worden:
Module adres 1
Baudrate 115200
Loconet Directmodus 0,
aldus de handleiding.
Overigens ga ik er vanuit dat mijn IB naar de gallemiezen is. Op een andere computer heb ik dezelfde problemen en de IB herkent niet eens meer zijn eigen interne interface (het moduleadres springt steeds weer naar een vraagteken).
Echt balen, want het is mijn eerste kennismaking met digitaal rijden en ik heb het apparaat precies 4 dagen.
Rijden met mijn (enige) loc gaat overigens wel goed, inclusief geluidsfuncties.
Geluid kan ik harder en zachter zetten met f8.

Ik zal maandag Keuterman eens bellen.

Ik vind Lissy eigenlijk een heel mooi systeem, maar ik denk inderdaad niet dat Lissy wat voor mij is. Ik heb al moeite om mijn loc goed vast te houden, zonder iets van dat kleine priegelspul kapot gaat. ik zie mezelf nog geen Infraroodzendertjes onder mijn loc's zetten.

Erg bedankt voor jullie inbreng, ik laat de afloop natuurlijk weten.

Hartelijke groet

Hans

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Hans, en met welke windows versie werk je dan?

Mvg
Wim.

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Hans,

Het gaat niet zomaar kapot, door aansluiten op de computer.
Ik heb ook wel problemen met de laptop als ik de loco-buffer aansluit dat hij de poort niet kan vinden.
Ik haal dan de USB uit de lap-top en de stroom weg van de loco-buffer, en dan als ik alles weer opnieuw aansluit lukt het.
De instellingen die ik gaf waren bedoeld voor de PC, maar als je geen contact kan maken, dan kan je deze ook niet instellen.
Even rustig op nieuw beginnen.

Succes

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Dag Wim, dag Spar,

Ik gebruik Windows 7 Home Premium, 64 bits. De driver daarvoor is CP210x_VCP_Win7.exe.
Maar ik heb de zaak ook geïnstalleerd en aangesloten op de laptop van mijn vrouw. Die draait onder Windows XP. De driver daarvoor is USB-LocoNet-Interface.exe. Met hetzelfde droevige resultaat.
Het gekke is dat hij het eerst even heeft gedaan en bij de tweede keer een spontane reset gaf. Zelfs de taal was weer teruggezet naar Duits (en als je zelf reset gebeurt dat niet).

Spar, je hebt natuurlijk gelijk, maar ik ben bang dat ik toch een uitzondering op deze regel ben. Wat jij adviseerd heb ik ook geprobeerd, maar het is niet alleen dat ie de poort niet kan vinden, ook de LNCV-instellingen kan ik niet meer bereiken (eerst wel).

Volgens mij kun je eigenlijk niks verkeerd doen. Een USB poort kan maar op één manier worden aangesloten en ik heb de drivers meermaals opnieuw geïnstalleerd, nadat ik de vorige had verwijderd (op de harde manier, door systeemherstel te draaien, zodat ik er zeker van kon zijn dat er geen resten achter zouden blijven). Ik heb de handleiding een paar keer zorgvuldig doorgelezen. Aan mijn laptop kan het ook niet liggen, want op dezelfde USB-poort en met dezelfde USB-kabel is normaal een externe hardisk aangesloten en die draait als een zonnetje.

het enige verschil tussen de eerste keer aansluiten (toen ie wel deed) en de tweede keer (toen ie resette en de de poort onvindbaar bleef), was dat de tweede keer de IB al aanstond toen ik hem op de USB-poort aansloot. Maar dat mag niks uitmaken (staat althans niks van in de handleiding en lijkt mij ook sterk).
Volgens mij is de USB-poort van de IB gewoon kapot en heeft ie nog één gewerkt.

Maandag ga ik de importeur bellen (Hobbytime) en als dat niks oplevert ga ik dinsdag terug naar de leverancier (Wapstad in Rijswijk). Ik heb daar vorige week voor meer dan 1000 Euro spullen aangeschaft, waaronder de IB. Dus ik mag aannemen dat ik een nieuwe meekrijg.

vr.gr.
Hans

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Spar schreef:Hallo Hans,

De instellingen die ik gaf waren bedoeld voor de PC, maar als je geen contact kan maken, dan kan je deze ook niet instellen.
M.v.g. Spar
En ook die kloppen niet voor een IB-Basic.

En in de PC hoef je niets in te stellen, doet de besturings software voor je.

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Hans,

Goed plan, misschien kan je ook de lap-Top meenemen, kan je het daar even proberen.
Maar bel eerst van te voren, kan hij er rekening mee houden voor de tijdsduur.

Nogmaals Succes

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Hallo Wim en Spar,

Vandaag heb ik Hobbytime gebeld, maar de betrokken persoon was er niet. Ik heb daarom gemeld dat ik naar de leverancier zou gaan en dat ze mijn mail niet meer hoeven te beantwoorden.
Daarna ben ik naar Wapstad in Rijswijk getogen. Nadat ik mijn ervaringen verteld had, inclusief mijn overtuiging dat het aan de hardware lag, kreeg ik zonder verder moeilijk gedoe een nieuwe IB-Basic mee.
Goede service van Wapstad :D :D .
Thuis gekomen meteen aangesloten en de loc tufde er vrolijk vandoor.
Ik heb de IB nog niet opnieuw aangesloten op mijn laptop. Even moed verzamelen. Bovendien heb ik besloten om voor de trein-aansturing een aparte laptop te kopen, zonder overbodige toetsers en bellen. Dan kan ik hem aangesloten laten en mijn gewone laptop inzetten voor dagelijks gebruik.
Dus ik denk dat ik met aansluiten wacht tot ik die heb.

Ik heb ook Keutermans gebeld (het oorspronkelijke onderwerp was de decoder van mijn loc, weten jullie nog). Keutermans wist niet meer dan in de handleiding stond. Dus geen rangeerstand. Ik denk niet dat het erg is.
Ook qua CV's had ie niet meer info dan ik zelf al uit de handleiding kon halen. Hij wist niet welke decoder er in zit, dus internet zal ook geen soelaas bieden.
Het zij zo.

Nogmaals bedankt voor jullie inbreng en hartelijke groet

Hans

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Hans schreef:Hallo Wim en Spar,

Ik heb ook Keutermans gebeld (het oorspronkelijke onderwerp was de decoder van mijn loc, weten jullie nog). Keutermans wist niet meer dan in de handleiding stond. Dus geen rangeerstand. Ik denk niet dat het erg is.
Ook qua CV's had ie niet meer info dan ik zelf al uit de handleiding kon halen. Hij wist niet welke decoder er in zit, dus internet zal ook geen soelaas bieden.
Het zij zo.
Hans

De CV waarde die je uit CV 7 en CV 8 kunt lezen vertellen jouw en ons welke decoder het is.

Mvg
Wim.

shoven

Bericht door shoven »

Hans schreef:... Bovendien heb ik besloten om voor de trein-aansturing een aparte laptop te kopen, zonder overbodige toetsers en bellen. Dan kan ik hem aangesloten laten en mijn gewone laptop inzetten voor dagelijks gebruik. ...
Een tip: er zijn meerdere bedrijven die overtollige pc's van bedrijven en instellingen verkopen. Je hebt dan voor een habbekrats een computer. Ik heb dat zelf ook gedaan en mijn baan wordt nu aangestuurd door een pc van 50 euro. (+lcd scherm voor ook zoiets)
Voorbeeldje: http://www.hartdirect.nl (maar er zijn er nog veel meer)
Omdat het ding meestal toch niet verplaatst hoeft te worden volstaat een pc ook prima om Koploper etc te draaien, is vaak een stuk goedkoper dan een laptop.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Wim,
Bedankt, dat wist ik niet.
Volgende week ga ik een programmeerspoortje aansluiten en de loc erop zetten. Met de IB en handleiding daarvan moet het zelfs mij lukken om de cv's uit te lezen.
Ik heb mezelf een soldeerbout cadeau gedaan en ga eerst leren solderen. Op de site van Nproject staan goeie tips daarvoor.
De rails van het programmeerspoor wordt mijn eerste soldeerproject (d.w.z. na een aantal oefeningen op iets anders).

Steven,
Bedankt voor de tip. Ik ga eens rondneuzen, hoewel ik in principe ga voor een nieuwe. Ik wil bij het aansluiten van mijn IB geen enkel risico meer. Aan de andere kant betekent het prijsverschil natuurlijk algauw weer een paar mooie wagonnetjes.

hartelijke groet
Hans

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Wim Ros schreef:

De CV waarde die je uit CV 7 en CV 8 kunt lezen vertellen jouw en ons welke decoder het is.

Mvg
Wim.
Hallo Wim,

Het is me gelukt om de cv-waarden uit te lezen. Viel hartstikke mee. Maar ja, de eerste keer hè, dan ben je bang dat je wat fout doet en een goed werkende loc ineens niet meer goed werkt.
De cv-waarde in cv7 = 5
De cv-waarde in cv8 = 131.

Mij zegt het absoluut niks. Jou wel?

hartelijke groet,

Hans

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Hallo Rob, Hallo Wim,

Dat is snel. Ik heb meteen gekeken. Het merk is: Trix Modell eisenbahn.
Tja, ligt misschien voor de hand, maar nu weet ik het tenminste zeker.
Bovendien (en zeker zo belangrijk) heb ik weer wat geleerd.
Ik ga maar eens googlen.

dank en groet

Hans

Onderwerp starter
Hans

Bericht door Hans »

Beste mensen,

Even ter (voorlopige) afronding van dit onderwerp.

@minitrix decoder
Uiteindelijk ben ik aangeland bij de site van Doehler & Haass. De DHS220/222 lijkt in elk geval veel op de decoder in mijn loc.
D&H geeft op de site veel info. De soundmodule is waarschijnlijk aangesloten via de Susi-aansluitingen. Verder vind ik er geen gegevens over de sounddecoder, maar die zal ook niet van D&H zijn.
De CV-info van de loc-decoder geeft me niet veel meer info dan in de gebruiksaanwijzing. Behalve dat ook CV7 en CV8 genoemd worden, maar die had ik al van Wim.
Ik laat het hier verder bij en ga me concentreren op de planning en bouw van de baan.

@laptop (Steven)
Het is toch een nieuwe geworden. Ik liep tegen een mooie aanbieding aan.

@IB-Basic
Ik heb hem aangesloten en alle problemen zijn verdwenen.
Met een nieuwe IB, een nieuwe laptop, een nieuwe USB-kabel en opnieuw gedownloade drivers. Het zou bizar zijn geweest als het nog mis was.

Nogmaals dank voor jullie belangstelling en adviezen.

Hartelijke groet

Hans

Plaats reactie