Sluiting

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
sjoef

Sluiting

Bericht door sjoef »

Allen, ik heb een proefbaantje (een gedeelte van mijn schaduwstation) aangelegd en daar rijdt het spul (bijna) zoals het moet. De aansturing met koploper gaat goed, zo ook de afhandeling. Alleen heb ik op mijn wisselstraten regelmatig dat de boel stil staat. Nu worden mijn wissels omgezet doormiddel van tortoise motoren dus ik dacht het kontaktprobleem met de tongen en hartstuk op te lossen door deze mee te laten schakelen met de tortoise. Ik heb een draad aan het hartstuk gesoldeerd en laat deze schakelen zoals de tongen dat zouden doen. Maar op de een of andere manier blijf ik af en toe sluiting krijgen. Haal ik de schakeling van de tortoise motoren los dan gaat alles weer goed, behalve dan het stop probleem op die wissels. De achterliggende sporen zijn goed geisoleerd. Ik heb de boel al een keer of 20 op tekening gezet en denk dan de oplossing te hebben gevonden. Maar helaas. Ook heb ik de nodige draadjes op internet gelezen maar kom er niet uit. Mijn simpele redenering is dat als bijv de tongen linksaf buigend kontakt maken met rood, dan moet het hartstuk ook rood zijn en andersom. Ik maak gebruik van de peco 55 slimline wissels waarvan de veertjes zijn weggehaald. Wie begrijpt, en kan mij uitleggen wat ik verkeerd doe? Voor de koplopergebruikers onder jullie heb ik mijn database mee gezonden.

Jos

edit: uhmmmm....ik, zie mijn database niet. Ga het opnieuw proberen.
Laatst gewijzigd door sjoef op 27 jan 2009 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Re: Sluiting

Bericht door OBBinN »

Wisselpunten goed geisoleerd?
Draden aan de juiste sporen gesoleerd (niet dat je + aan de ene kan het hebt van de isolatie en - aan de andere kant? )

Zet anders ff die tekening hier (als dat mogelijk is ;) )

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Punten zijn volgens mij juist geisoleerd. Heb ze 1 voor 1 gecontroleerd en ook 1 voor 1 aangesloten. Anders zou het zonder de aangesloten hartstukken ook sluiting moeten geven. Maar in een bepaalde combinatie gaat het toch mis. Ik ga proberen er een tekening cq foto van te maken. Jullie horen van me.

Jos

Ik krijg mijn database als bijlage niet mee verzonden......

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Op welk moment gaat het mis? Als de wissel schakeld of op het moment dat een trein de wissel passeerd?

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Als de wissel omgezet wordt...... Dus dan onstaat er sluiting. Ik heb het echt al 20 keer nagelopen om te kijken of het hartstuk dezelfde spanning krijgt als de wisseltong. Ik snap er werkelijk niets van...........

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

En als je nu de bedrading van de wisselmotor weer loshaalt, heb je het dan nog steeds?
En met wat voor rails rij je?

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Wouter,

...als ik de bedrading weg haal gaat het, op het (soms) stoppen op de wissels na goed. Dus vandaar dat ik de hartstukken niet via de tongen wilde laten lopen maar via de schakeling. Mijn boeren verstand zegt dan.....wisseltong op de rode kant......hartstuk ook op de rode kant. (en andersom uiteraard) Ik gebruik overigens peco 55.

Jos

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Je zal dan toch bij het aansluiten van de bedrading een fout maken. Daar ikzelf (helaas) nog niet zover ben houd het voor mij nu ook een beetje op kwa info, sorry (tevens leer ik nu gelijk de oplossen mocht die komen (hoop het wel))

Een laatste idee; aan de onderkant van de wissel zit een draad die de tongen met het hartstuk 'verbinden', als die verbroken wordt...? Maar dit durf ik niet met zekereid te zeggen, dus dit zou ik nog niet doen. Vraag/kijk anders even op beneluxspoor.net, daar staat het vast wel ergens. Ik had er ooit een topic in mn favo's gezet over kortsluiting, echter ben ik die helaas verloren :(

EDIT:
even snel gezocht, deze zou het wel eens kunnen zijn!

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur

Saraan

Bericht door Saraan »

Ik heb geen ervaring met peco wissels, maar ik opper maar een theorie:

Als je schakelaar/relais sneller schakelt dan de wisseltong, dan leg je al de nieuw polariteit op de oude stand = PATS! Het is dus mogelijk een timing probleem.

Ik ben benieuwd naar de oplossing!
groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Michiel....ook dat het ik uitgeprobeert en gemeten. Wat jij omschrijft is (bijna) onmogelijk. Op het moment dat de wisselmotor omgaat, is in het middenstuk geen schakeling meetbaar. met andere woorden.....op het moment dat de motor omgaat is de verbinding met punt A weg en pas aan het einde is de verbinding met punt B gemaakt.

Jos

Dave

Bericht door Dave »

Nou... Die sluiting hoeft maar een fractie van een seconde eerder te zijn dan je multimeter kan meten.
Oftewel, de spanning kan al omgepoold zijn voordat je meter dat in de gaten heeft.
Je centrale zal bij detectie van een kortsluiting (welke in minder dan 1ms doorgegeven wordt), nog enkele milliseconden wachten en dan is het voor hem pas een echte kortsluiting en zal deze de spanning eraf gooien.

En je moet wel een hele snelle multimeter hebben (of een scope) om dan te kunnen stellen dat dit onmogelijk is.
9 van de 10 multimeters zijn niet zo snel... Sterker nog... Ik denk dat dit precies is wat er gebeurd als je 100% zeker weet dat je het goed aangesloten hebt.

Groetjes,
Dave

Saraan

Bericht door Saraan »

Als ik het goed voor heb, schakelen die tortoise motoren langzaam, en dan snap ik het wel dat je merkt dat de timing van het omschakelen geen probleem mag geven. Maar ergens zal er toch iets fout zitten. Misschien kan je hier eens een schets of schema plaatsen hoe de aansluiting is doorgevoerd.

groeten,

Michiel

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

de fout zit um in het schakelen (en de aansluiting) van de tortoise. Als er 2 achter elkaar zitten dan maak ik sluiting via de tortoise. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen en oplossen. Maar zodra ik meer weet heren jullie het.

Jos

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Wat bedoel je met "Als er 2 achter elkaar zitten"? Wissels, treinen, muizen...?

In het geval van 2 wissels, dan moet je ze nog beter isoleren. In het geval van de muizen je draden controleren op aanknagingen :mrgreen:

Verder zou ik het helaas ook niet meer weten...

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Ik bedoel uiteraard 2 wissels, enne....ze zijn goed geisoleerd. 2 treinen kunnen het niet zijn want dat kan ik niet betalen. En over muizen gesproken.......daar heb ik een kat voor. En die vindt ze heerlijk. Maar, alle gekheid op een stokje, je hebt gelijk. Mijn antwoord was niet erg duidelijk. Ik zal voortaan duidelijker zijn. :mrgreen: :mrgreen:

Jos

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

:mrgreen: De gekheid op hetzelfde stokje :P

Maar ik kan je helaas niet verder helpen. Op het moment dat ikzelf mn schaduwstation van de nodige elektronica ga voorzien komt het probleem misschien ook bij mij kijken, maar dat weet ik nog niet.

Succes met het verdere onderzoek en mocht er een oplossing zijn, dan hoor ik die graag :D

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur

Saraan

Bericht door Saraan »

Jos,

heb je al verslagen gelezen als onderstaande? Misschien brengt het licht in de duisternis.

http://www.sodigi.com/electrofrog.htm
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

succes,

Michiel

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Hoi Michiel, nee deze had ik nog niet gevonden. Ga ze bekijken. Je hoort van me.
In ieder geval bedankt.

Jos

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Na lang zoeken en uitproberen heb ik het lek boven water. Gedeeltelijk zoals eerder werd geopperd heeft het te maken met het schakelmoment van de tortoise. Die schakelt soms al als de tongen nog tegen de andere rails liggen. Ik kan mijn probleem oplossen door de schakeling te vertragen. Zodat de polaristatie pas plaats vindt als de tongen werkelijk om zijn. Maar ja..........ik heb geen flauw idee hoe. Is er onder jullie iemand die mij kan helpen aan een eenvoudige schakeling die voor een vertraging zorgt van ongeveer een halve seconde met het doorlaten van de spanning A of B naar het hartstuk?

Jos

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Dat wordt wel een ingewikkelde schakeling om je wissels om te gooien. Je zou kunnen denken aan een Darlingtontrap. die komt langszaam op. Maar waarom vraag je het niet aan Wim Ros, die is heel behept met dit soort zaken, of gewoon op het BNLS forum

Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie