bovenleiding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
rower

bovenleiding

Bericht door rower »

Ik wil graag op mijn nieuw te ontwerpen baan, bovenleiding aanleggen op het ic traject.
Is het mogelijk om dit in bv een dummy bovenleiding te doen de stroom kan gewoon vanaf de rails komen als het maar net lijkt of er dus bovenleiding is, hoe kan ik dit het beste doen.

Robert_N-Nm
Moderator

Re: bovenleiding

Bericht door Robert_N-Nm »

Ja das prima mogelijk, sterker de stroomvoerende variant is veel minder betrouwbaar zeker als je digitaal wilt rijden (daarbij ook volledig overbodig). Als voorbeeld van "dummy" bovenleiding kan je even in het Boppard draadje kijken, die bovenleiding is alleen aangebracht ter decoratie. Het bovenleidingsmateriaal is overigens van Viessmann daar, prima spul, geen soldeergedoe en lekker stevig.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Dus gewoon bevestigen van palen bovenleiding ertussen en verder niet aansluiten dus.
En kan je de bovenleiding dan laten verdwijnen in een tunnel ofzo anders rij je er met een panto tegen aan.

Jos

Bericht door Jos »

Gewoon de draad omhoog buigen zodat de panto wordt "opgevangen" voordat de loc weer in een zichtbaar gedeelte komt.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

ok duidelijk antwoord bedankt.

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Even hier op in hakend, is het mogelijk om bovenleiding van Sommerfeldt & Viessman door elkander te gebruiken?

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Vast wel, alleen denk ik dat de originele draden niet passen op elkaars concurent. Daarbij denk ik dat het helemaal niet zal staan als je ze door elkaar gebruikt.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Het is nml de bedoeling om bepaalde trajecten verschillende funties te geven. Er is een HSL-traject, waar moderne draad bovenkomt. Daar had ik de masten van Sommerfeldt voor in gedachte. Een trajectgedeelte naar standaard DB voorbeeld, waar de open structuur masten van Viessman voor gepland staan. Een trajectgedeelte NMBS, zal daar nog voor opzoek moeten naar bvlmasten. En het merendeel zal NS masten gaan krijgen, met ook een paar gotische bogen. Mits ik het voor elkaar krijg aan de houtlasercut een draad te bevestigen. Deze gedeeltes zullen her en der op elkander aansluiten, vandaar de vraag. Het herziene baanplan zal ik denk ik vanmiddag nog posten in zijn daartoe bestemde draadje (inmiddels al weer versie 5), na het goed nog te hebben doorgemeten etc. etc.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

martinb

Bericht door martinb »

En het merendeel zal NS masten gaan krijgen, met ook een paar gotische bogen. Mits ik het voor elkaar krijg aan de houtlasercut een draad te bevestigen.
Als je de website van Hugo in de gaten houdt... er komen n.a.w. vernieuwde Gotische bogen met een Y stuk in het midden. Met een beetje prutsen gaat het je trouwens wel lukken om er draden in te hangen. Blijven mooie mastjes... :D

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Straks verkrijgbaar bij de betere N-Spoor Shop ;)

Hans :D

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Juist, die bogen bedoelde ik. Had ze idd gezien op de n-projectsite.

Groetjes Ron

rene_k

Bericht door rene_k »

Ja, want als alles goed gaat komt behalve de Y in het midden aan 1 kant een uitsparing 1x1mm aan de zijkant in het middelste plankje om een uithanger in te kunnen lijmen. Hoeft dat niet meer geboord te worden. ;) (ben ook liever lui dan moe :D )

Groet,

René

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Kijk daar worden we vrolijk van. Weet iemand trouwens waar er NMBS gelijkende bvl te krijgen is?

Groetjes Ron

Plaats reactie