FLM versus MTX: Wissels & Rails
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
FLM versus MTX: Wissels & Rails
Hallo Allemaal,
Ben druk bezig met de laatste hand te leggen aan het baanplan. De baan zelf wordt Peco 55, maar ik ben nog besluiteloos over welk merk te gebruiken in het schaduwstation.
Het is de bedoeling om in het schaduwstation, de kosten ook wat te drukken. Dus 2dehands wissels te gebruiken. Mijn gevoel zegt me dat dat FLM wat robuster is dan MTX en dus een betere keuze 2dehands is. Wordt alles nieuw aangelegd, wat is dan de beste keus budgetgewijs. FLM, MTX of Peco. Is er ergens een redelijk overzicht te vinden, van gemiddelde prijzen per meter en per wissel? En wat zijn jullie eigen ervaringen.?
Gr Ron
Ben druk bezig met de laatste hand te leggen aan het baanplan. De baan zelf wordt Peco 55, maar ik ben nog besluiteloos over welk merk te gebruiken in het schaduwstation.
Het is de bedoeling om in het schaduwstation, de kosten ook wat te drukken. Dus 2dehands wissels te gebruiken. Mijn gevoel zegt me dat dat FLM wat robuster is dan MTX en dus een betere keuze 2dehands is. Wordt alles nieuw aangelegd, wat is dan de beste keus budgetgewijs. FLM, MTX of Peco. Is er ergens een redelijk overzicht te vinden, van gemiddelde prijzen per meter en per wissel? En wat zijn jullie eigen ervaringen.?
Gr Ron
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
2e handsprijzen: zie marktplaats.
Peco is nieuw veruit het goedkoopst, voor een tientje heb je een wissel (bij kopen in UK). Bij Flm Piccolo is dat plm 17,50, Minitrix ook zoiets. De nieuwe Flm (het oude Roco) is aanmerkelijk goedkoper, maar zou ik niet meteen aanbevelen.
Aandrijvingen zijn er voor Peco in meerdere soorten, van 5 pond voor de Peco aandrijving tot plm. €17 voor complete servoaandrijving.
Voor Flm tik je voor een wisselaandrijving een euro of 14 af, bij Minitrix net iets minder.
Algemeen durf ik wel te stellen dat je voor de 2e hands prijzen voor Fleischmann of Minitrix je nieuw Peco-spul hebt.
Kwaliteit: alledrie goed, maar Peco heeft wat mooiere (slankere) wissels.
Peco is nieuw veruit het goedkoopst, voor een tientje heb je een wissel (bij kopen in UK). Bij Flm Piccolo is dat plm 17,50, Minitrix ook zoiets. De nieuwe Flm (het oude Roco) is aanmerkelijk goedkoper, maar zou ik niet meteen aanbevelen.
Aandrijvingen zijn er voor Peco in meerdere soorten, van 5 pond voor de Peco aandrijving tot plm. €17 voor complete servoaandrijving.
Voor Flm tik je voor een wisselaandrijving een euro of 14 af, bij Minitrix net iets minder.
Algemeen durf ik wel te stellen dat je voor de 2e hands prijzen voor Fleischmann of Minitrix je nieuw Peco-spul hebt.
Kwaliteit: alledrie goed, maar Peco heeft wat mooiere (slankere) wissels.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Kijk dat is bruikbare info, bedankt voor de snelle feedback.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Nou ik denk dat je er een klein beetje naast zit steven.
Ik heb voor mijn vorige baanplan, praktisch al het materiaal gekocht voor 300 euro. (2e hands minitrix in goede staat).
De nieuw waarde daarvan lag iets boven de 1100 euro.
Daarintegen is en blijft het wel 2e hands en niet net zoals peco nieuw. En peco is gewoon mooier. Dat mag gezegt worden.
Ik heb voor mijn vorige baanplan, praktisch al het materiaal gekocht voor 300 euro. (2e hands minitrix in goede staat).
De nieuw waarde daarvan lag iets boven de 1100 euro.
Daarintegen is en blijft het wel 2e hands en niet net zoals peco nieuw. En peco is gewoon mooier. Dat mag gezegt worden.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Ik ben het wel met Steven eens, vooral wat betreft de slankere wissels. Heb flm het grootste deel van mijn leven tot nu toe altijd aangeprijst, maar na mijn ervaring met Peco, ga ik nooit meer voor iets anders (althans als er geen beter spul wordt gefabriceerd)
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Sinds mijn begin in n-treinenwereld heb ik Fleischmann rails gebruikt, nooit gekeken naar iets anders, aangezien ik zeer tevreden ben over Flm Piccolo rails. Ik heb geen ervaring met de door collegamodelbouwers steeds vaker gebruikte Peco, dus daar kan ik zelf geen zinnig woord over zeggen. Fleischmann rails is door de opbouw zeer stevig en robuust, daarbij is het inderdaad wel de stevigste qua prijzen voor nieuw en tweedehands. Op beurzen kun je goed tweedehands materiaal vinden, wissels voor ca. eur 12,50, recht 222mm voor ca. eur 1 - 2,- en wisselaandrijvingen van ca. eur 5,- (minder mooie staat) tot eur 15,- (nieuw).
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Mazzel kun je altijd hebben met tweedehands. Dat had ik ook voor mijn vorige baan, een mooie partij Flm voor een habbekrats. Maar als ik kijk naar de reguliere prijzen in Houten e.d. voor 2e hands Flm is dat vergelijkbaar met Peco nieuwprijzen.FidOo schreef:Nou ik denk dat je er een klein beetje naast zit steven.
Ik heb voor mijn vorige baanplan, praktisch al het materiaal gekocht voor 300 euro. (2e hands minitrix in goede staat).
De nieuw waarde daarvan lag iets boven de 1100 euro.
Daarintegen is en blijft het wel 2e hands en niet net zoals peco nieuw. En peco is gewoon mooier. Dat mag gezegt worden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Ja daar heb je dan wel gelijk in steven.
Laat ik het zo zeggen. Ik vind de losse stukjes van minitrix makkelijker om mee te werken. Maar als ik het nu opnieuw zou doen dan kies ik ook voor peco.
Het is gewoon net ff mooier en door geen vaste geometrie flexibeler in bouw dan andere. En idd redelijk goedkoop.
Laat ik het zo zeggen. Ik vind de losse stukjes van minitrix makkelijker om mee te werken. Maar als ik het nu opnieuw zou doen dan kies ik ook voor peco.
Het is gewoon net ff mooier en door geen vaste geometrie flexibeler in bouw dan andere. En idd redelijk goedkoop.
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Voor een schaduwstation is zorg nummer 1 de betrouwbaarheid. Het maakt niet uit of de rails mooi is of in mooie ruime bogen ligt. Zolang je er maar blind op kan vertrouwen. Of je nu je sporen met flex legt of met standaard stukjes, het maakt niet veel uit, zolang je de rails zorgvuldig vlak legt, en een goed elektrisch contact verzekert. Klassieke potentiële problemen natuurlijk wel vermijden (R1 bogen, boog-tegenboog, ...) Wissels zijn in elk geval 90% van de ellende. Als er iets fout loopt, is het meestal op of rond een wissel. Daarom, kies je wissels met zorg, en leg ze met veel zorg.
En dan nog een tip uit eigen ervaring: vermijd de Fleischmann wissels met elektrisch puntstuk. De interne schakelaartjes zijn erg kwetsbaar, en geven snel slecht contact => ergernis en ellende!
En dan nog een tip uit eigen ervaring: vermijd de Fleischmann wissels met elektrisch puntstuk. De interne schakelaartjes zijn erg kwetsbaar, en geven snel slecht contact => ergernis en ellende!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Dat is idd de reden van mijn vraag, het moet goed functioneren. Het lijkt mij van belang om stroomdragende hartstukken te gebruiken voor alle wissels op de baan, ook in het schaduwgedeelte om een betere doorstroming te creëren. Als de FLM wissels dan duurder zijn dan Peco en op de koop toe de Peco wissels ook nog eens minder gevoelig zijn voor storing. Tja, dan lijkt de keuze niet moeilijk. Ben inmidels ook het schaduwgedeelte aan het uittekenen, zodra dat klaar is zal ik dat plan in het draadje zetten van mijn baan.Michiel schreef:Voor een schaduwstation is zorg nummer 1 de betrouwbaarheid. Het maakt niet uit of de rails mooi is of in mooie ruime bogen ligt. Zolang je er maar blind op kan vertrouwen. Of je nu je sporen met flex legt of met standaard stukjes, het maakt niet veel uit, zolang je de rails zorgvuldig vlak legt, en een goed elektrisch contact verzekert. Klassieke potentiële problemen natuurlijk wel vermijden (R1 bogen, boog-tegenboog, ...) Wissels zijn in elk geval 90% van de ellende. Als er iets fout loopt, is het meestal op of rond een wissel. Daarom, kies je wissels met zorg, en leg ze met veel zorg.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 3&start=10
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Hallo Overdijk,
Waarom zou je een risico nemen om voor het schaduw station tweedehands wissels/rail nemen, je moet er dan wel goed bij kunnen, voor het geval dat er een wissel hapert.
Als je even goed rond kijkt dan kan je Peco voor weinig kopen, en al zou je dan genoegen nemen met de conrad/hofman wisselmotoren dan ben je nog geen 20 Euro kwijt per wissel.
Peco wissel gaan zelden of nooit kapot.
Van Fleischman/Piccolo kan ik dit niet zeggen, de prijs van de Fleischman/Roco kan ik niet maar ik denk dat deze wel duurder zullen zijn, maar zeker ook beter dan de piccolo versie.
M.v.g. Spar
Waarom zou je een risico nemen om voor het schaduw station tweedehands wissels/rail nemen, je moet er dan wel goed bij kunnen, voor het geval dat er een wissel hapert.
Als je even goed rond kijkt dan kan je Peco voor weinig kopen, en al zou je dan genoegen nemen met de conrad/hofman wisselmotoren dan ben je nog geen 20 Euro kwijt per wissel.
Peco wissel gaan zelden of nooit kapot.
Van Fleischman/Piccolo kan ik dit niet zeggen, de prijs van de Fleischman/Roco kan ik niet maar ik denk dat deze wel duurder zullen zijn, maar zeker ook beter dan de piccolo versie.
M.v.g. Spar
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Het zijn vaak eerder de aandrijvingen die het begeven dan de wissels zelf.
En in dat geval zou ik bij moeilijk bereikbare plekken per definitie niet voor Conrad aandrijvingen (of andere aandrijvingen waarbij je moet schroeven) gaan maar zou ik kiezen voor de 'klikbare' aandrijvingen zoals b.v. Minitrix en/of Fleischmann. Ik gebruik zelf ook Minitrix wissels + aandrijvingen, tot op heden probleemloos, maar mocht er een probleem zijn, kan ik zo de aandrijving eraf klikken en een nieuwe erop zetten. En als het wissel zelf kapot gaat en je deze moet vervangen is dit bij een Peco wissel net zoveel werk (of zelfs meer als je het puntstuk polariseert) als met een Minitrix of Fleischmann wissel.
Van alle +/- 40 wissels heb ik overigens maar 2 of 3 nieuwe in gebruik, de rest is allemaal 2e-hands.
Gr. Dave
En in dat geval zou ik bij moeilijk bereikbare plekken per definitie niet voor Conrad aandrijvingen (of andere aandrijvingen waarbij je moet schroeven) gaan maar zou ik kiezen voor de 'klikbare' aandrijvingen zoals b.v. Minitrix en/of Fleischmann. Ik gebruik zelf ook Minitrix wissels + aandrijvingen, tot op heden probleemloos, maar mocht er een probleem zijn, kan ik zo de aandrijving eraf klikken en een nieuwe erop zetten. En als het wissel zelf kapot gaat en je deze moet vervangen is dit bij een Peco wissel net zoveel werk (of zelfs meer als je het puntstuk polariseert) als met een Minitrix of Fleischmann wissel.
Van alle +/- 40 wissels heb ik overigens maar 2 of 3 nieuwe in gebruik, de rest is allemaal 2e-hands.
Gr. Dave
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: FLM versus MTX: Wissels & Rails
Ik heb de proef op de som genomen en het plan voor het schaduwstation in zowel een FLM als een Peco versie gemaakt.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 3&start=10
Het kosten verschil is enorm (handige optie trouwens in Wintrack). Ik heb voor de Peco 55 rails de prijzen gehanteerd van Rails of Sheffield, voor de FLM Piccolo rails de prijzen van Freebit en daar waar niet voor handen de prijzen van de Fleischmann website. Voor hetzelfde railplan, is de prijs voor Peco 705 pond = +/- 845 euro. De prijs om het in FLM uit tevoeren is 2250 euro. Een verschil van 1405 euro!!! Om met FLM te gaan werken, moet ik het al voor ongeveer 1/3 van de nieuwprijs tweedehands kopen, zonder een garantie of het dan ook perfect werkt. Prijzen zijn berekend exclusief wisselaandrijvingen en verzendkosten.
Ik denk dat voor mij de keuze bijdeze wel duidelijk zal zijn. Ondanks dat Peco wissels en wisselaandrijvingen misschien lastiger aan te leggen c.q. vervangen zijn, de tijd die je er meer aan spendeert betaald zich ruimschoots terug.
Gr. Ron
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 3&start=10
Het kosten verschil is enorm (handige optie trouwens in Wintrack). Ik heb voor de Peco 55 rails de prijzen gehanteerd van Rails of Sheffield, voor de FLM Piccolo rails de prijzen van Freebit en daar waar niet voor handen de prijzen van de Fleischmann website. Voor hetzelfde railplan, is de prijs voor Peco 705 pond = +/- 845 euro. De prijs om het in FLM uit tevoeren is 2250 euro. Een verschil van 1405 euro!!! Om met FLM te gaan werken, moet ik het al voor ongeveer 1/3 van de nieuwprijs tweedehands kopen, zonder een garantie of het dan ook perfect werkt. Prijzen zijn berekend exclusief wisselaandrijvingen en verzendkosten.
Ik denk dat voor mij de keuze bijdeze wel duidelijk zal zijn. Ondanks dat Peco wissels en wisselaandrijvingen misschien lastiger aan te leggen c.q. vervangen zijn, de tijd die je er meer aan spendeert betaald zich ruimschoots terug.
Gr. Ron
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55