Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik zou eerst Heien
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
hoe staat het ermee joh
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
hoi martin
wat heb jij mooie slanke wissels
van welk merk zijn ze
wat heb jij mooie slanke wissels
van welk merk zijn ze
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hey.. gek op stoom. (ben je naam ff kwijt)
Het zijn peco code 55 wissels en rails waar martin mee werkt.
Aangezien ik op mn telefoon zit kan ik geen link geven. Maar even googlen levert vast genoeg info op.
Het zijn peco code 55 wissels en rails waar martin mee werkt.
Aangezien ik op mn telefoon zit kan ik geen link geven. Maar even googlen levert vast genoeg info op.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Klopt inderdaad, ik rijd met peco rails code 55, goede prijs, mooie kwaliteit en makkelijk te verwerken.
Bij n-spoorstore.nl van hans koop ik ze
Groetjes
Ps dit weekend helaas niks gedaan, had gisteren willen beginnen aan het bovenste niveau. Ben er niet aan toe gekomen, vandaag sinterklaad
Iedereen veel kado plezier!!
Bij n-spoorstore.nl van hans koop ik ze
Groetjes
Ps dit weekend helaas niks gedaan, had gisteren willen beginnen aan het bovenste niveau. Ben er niet aan toe gekomen, vandaag sinterklaad
Iedereen veel kado plezier!!
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ben weer ff lekker druk geweest en heb het framewerk afgemaakt:
Nu kan ik beginnen met de layout van de bovenbouw maar dan moet ik wel eerst een stel planken van 2,5 x 2 mtr op maat gaan zagen.... in de kou grrrr. Leuke hobby voor de wintermaanden zeggen ze dan
Nu kan ik beginnen met de layout van de bovenbouw maar dan moet ik wel eerst een stel planken van 2,5 x 2 mtr op maat gaan zagen.... in de kou grrrr. Leuke hobby voor de wintermaanden zeggen ze dan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
het was in de schuur gelukkig een stuk warmer dan gedacht, en met de juiste motivatie paraat kon het zagen gaan beginnen:
Na een poosje tekenen en zagen is het eerste gedeelte gezaagd, zie hier het resultaat:
Ik kan nu eindelijk de layout van het zichtbare gedeelte tekenen. Ik hoef nu alleen nog de helix te zagen en de sporen van het bergtraject.
Ben alleen zelf nog niet echt tevreden met de hoogte van het stations niveau, vind het iets aan de hoge kant als ik op mijn stoel zit. Kan er alleen niks meer aan doen, want de tafel kan niet zakken. En om nu het schaduwtraject smaller te maken.... Er is eerder een idee geoperd om de trace's onder het frame te bouwen, achteraf was het niet verkeerd geweest, alleen had ik dan weer een enorme uitdaging om eronder te komen. Compromis sluiten is niet altijd prettig
Ben wel content met de hoogte in het schaduwtraject, het is maar 17,5 cm. En toch hoog genoeg om overal goed bij te kunnen. Op de foto is het slecht te zien maar toch een kleine impressie:
Na een poosje tekenen en zagen is het eerste gedeelte gezaagd, zie hier het resultaat:
Ik kan nu eindelijk de layout van het zichtbare gedeelte tekenen. Ik hoef nu alleen nog de helix te zagen en de sporen van het bergtraject.
Ben alleen zelf nog niet echt tevreden met de hoogte van het stations niveau, vind het iets aan de hoge kant als ik op mijn stoel zit. Kan er alleen niks meer aan doen, want de tafel kan niet zakken. En om nu het schaduwtraject smaller te maken.... Er is eerder een idee geoperd om de trace's onder het frame te bouwen, achteraf was het niet verkeerd geweest, alleen had ik dan weer een enorme uitdaging om eronder te komen. Compromis sluiten is niet altijd prettig
Ben wel content met de hoogte in het schaduwtraject, het is maar 17,5 cm. En toch hoog genoeg om overal goed bij te kunnen. Op de foto is het slecht te zien maar toch een kleine impressie:
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dat zijn weer beste stappen die je maakt, Martin. Is het deel links op de tweede foto licht stijgend of vertekent de foto de werkelijke situatie?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
tnxs
Dat verschil lijkt zo omdat rechts omhoog loopt. Hij rust op de draadeinden van de helix aan de rechterkant
Dat verschil lijkt zo omdat rechts omhoog loopt. Hij rust op de draadeinden van de helix aan de rechterkant
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Je kunt natuurlijk ook je stoel verhogen, stukje van 20 cm ertussen lassen oid. Of een hogere stoel, nog makkelijker.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
martin hoe hoog is je tafel?
mvg vincent
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik zat dus ook gelijk te denken aan een hogere stoel! Of een barkruk? Sommige kunnen daar een hele avond op hangen.
Maar waarom kan je niks van de poten afhalen dan, onder je tafel? even een paar tijdelijke poten eronder, zagen en met een paar man op pakken, en laten zakken?
Groeten,
Dun Arno
ps. lijkt me wel een ideale hoogte om het geheel mooi te overzien, alleen lastig tijdens het bouwen lijkt me
Maar waarom kan je niks van de poten afhalen dan, onder je tafel? even een paar tijdelijke poten eronder, zagen en met een paar man op pakken, en laten zakken?
Groeten,
Dun Arno
ps. lijkt me wel een ideale hoogte om het geheel mooi te overzien, alleen lastig tijdens het bouwen lijkt me
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Pff als prof-adhd-er hoort er natuurlijk geen blikje energie drink op de foto he...
Die heb jij toch helemaal niet nodig..?
Maar t ziet er goed uit man. Steeds een stapje dichterbij het eindelijk rondjes kunnen rijden.
Die heb jij toch helemaal niet nodig..?
Maar t ziet er goed uit man. Steeds een stapje dichterbij het eindelijk rondjes kunnen rijden.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
De reden waarom hij niet lager kan is omdat mijn muren krom zijn. Het frame wil niet lager zakken. Ik denk inderdaad dat het een goede hoogte is om te kijken. Ik kan ook altijd mijn stoel nog verhogen, is zeker te doen. Alleen is de laptop dan minder fijn te bedienen. Ach kleinigheidje hou je toch
Ik heb een hele andere uitdaging, mijn baanplan gaat niet helemaal passen. De halte snoept de ruimte weg van het fabriek spoor. Nu kan ik de helix verschuiven maar dan móet de wisselstraat van de inrit station uit het zicht. Zal een boel passen en meten worden, ben benieuwd wat eruit komt.
Dat maakt de hobby uitdagend
Ik heb een hele andere uitdaging, mijn baanplan gaat niet helemaal passen. De halte snoept de ruimte weg van het fabriek spoor. Nu kan ik de helix verschuiven maar dan móet de wisselstraat van de inrit station uit het zicht. Zal een boel passen en meten worden, ben benieuwd wat eruit komt.
Dat maakt de hobby uitdagend
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
valt dusver nog mee, de wisselstraat blijft in zicht, alleen de fabriek zal komen te vervallen tot mijn spijt. dat word niet mooi met het goederendepot. De ruimte van de fabriek kan ik gebruiken voor een waterval, heeft de halte ook meteen een functie "schwarzwald-wasserfall"
perronlengte is ook minder dan berekend, in werkelijkheid maar 90 cm balen, maar tis niet anders. Scheelt gewoon 14 cm met winrail en dat terwijl de plaat al 5 cm langer is. Dus eigenlijk gewoon 19cm
Ik had dit wel verwacht, winrail is zeker niet heilig. Als mijn depot maar gaat passen wie mooi wil zijn.....
perronlengte is ook minder dan berekend, in werkelijkheid maar 90 cm balen, maar tis niet anders. Scheelt gewoon 14 cm met winrail en dat terwijl de plaat al 5 cm langer is. Dus eigenlijk gewoon 19cm
Ik had dit wel verwacht, winrail is zeker niet heilig. Als mijn depot maar gaat passen wie mooi wil zijn.....
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
ben vanavond weer druk geweest met het uittekenen van mijn baanplan. Achteraf bleek dat mijn hele ontwerp in Winrail niet overeenkomt met de realiteit. Was wel even schrikken en het heeft me dan ook best een kater opgelevert. De maten in Winrail kloppen maar het programma heeft de schaalverdeling van peco helemaal verkeerd ben ik achter gekomen.
Wat uiteindelijk niet pastte:
- uitgebreid locdepot
- fabrieksspoor
- bergstation
- lange perronlengte (deze is nu 90 cm op zijn langst)
Best slecht eigenlijk maar goed, ik kan hier uren over gaan tubben maar dat zit niet in mijn karakter. Ik ben snel aan de teken gegaan en heb eerst het station en de entree naar de helix getekend. Hierna heb ik het depot en de goederen secties getekend en heb de schade weten te beperken. Het depot krijgt nu een 3-sporige ringloods en een paar opstelsporen, de goederenafwikkeling heeft een loods met twee sporen en wellicht een aftakkend straatspoor. Dat is even afhankelijk van de gebogen peco wissel, ik kan die radius moeilijk bepalen.
Het tekenen van de wissels vond ik best lastig, vooral vanuit welk punt de hoek genomen moest worden. Na pas en meetwerk op een van de korte wissels kwam ik tot de conclusie dat het brandpunt vanaf de punt (kop van de wissel, hart rails) op 55 mm ligt. De wissels zijn 123mm lang. Moet wel eerst de spoorafstanden tekenen, deze heb ik op 28mm gehouden.
Hierna ben ik de grove lijnen van het paradespoor getekend waar twee bruggen in komen en heb ik het neventraject ontworpen. Het nevenstation bleek niet op de originele plek te passen, ik hield dan wel geteld 5 cm over voor straat tussen het hoofd station en de berg. Not done in mijn ogen. Echter door het verlies van het fabriek is er winst voor het nevenstation en zo lag de keuze deze naast de helix te plaatsen. Wel moet ik het enkelsporige lijntje achter de helix langs wurmen. Er is voldoende ruimte maar qua constructie ene uitdaging.
Het nevenspoortje krijgt hierdoor ook een paradestuk aan de raamzijde. Das wel weer erg leuk
Hier een paar foto's van de tekening, nadat dit is uitgezaagd en weer is neergelegd ga ik het paradespoor intekenen op nieuwe stroken en zagen om vervolgens te beginnen met de bouw van de helix.
Wat uiteindelijk niet pastte:
- uitgebreid locdepot
- fabrieksspoor
- bergstation
- lange perronlengte (deze is nu 90 cm op zijn langst)
Best slecht eigenlijk maar goed, ik kan hier uren over gaan tubben maar dat zit niet in mijn karakter. Ik ben snel aan de teken gegaan en heb eerst het station en de entree naar de helix getekend. Hierna heb ik het depot en de goederen secties getekend en heb de schade weten te beperken. Het depot krijgt nu een 3-sporige ringloods en een paar opstelsporen, de goederenafwikkeling heeft een loods met twee sporen en wellicht een aftakkend straatspoor. Dat is even afhankelijk van de gebogen peco wissel, ik kan die radius moeilijk bepalen.
Het tekenen van de wissels vond ik best lastig, vooral vanuit welk punt de hoek genomen moest worden. Na pas en meetwerk op een van de korte wissels kwam ik tot de conclusie dat het brandpunt vanaf de punt (kop van de wissel, hart rails) op 55 mm ligt. De wissels zijn 123mm lang. Moet wel eerst de spoorafstanden tekenen, deze heb ik op 28mm gehouden.
Hierna ben ik de grove lijnen van het paradespoor getekend waar twee bruggen in komen en heb ik het neventraject ontworpen. Het nevenstation bleek niet op de originele plek te passen, ik hield dan wel geteld 5 cm over voor straat tussen het hoofd station en de berg. Not done in mijn ogen. Echter door het verlies van het fabriek is er winst voor het nevenstation en zo lag de keuze deze naast de helix te plaatsen. Wel moet ik het enkelsporige lijntje achter de helix langs wurmen. Er is voldoende ruimte maar qua constructie ene uitdaging.
Het nevenspoortje krijgt hierdoor ook een paradestuk aan de raamzijde. Das wel weer erg leuk
Hier een paar foto's van de tekening, nadat dit is uitgezaagd en weer is neergelegd ga ik het paradespoor intekenen op nieuwe stroken en zagen om vervolgens te beginnen met de bouw van de helix.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Misschien moet je eerst even wat andere software proberen voor je alles vast gaat leggen. Ik heb zelf mijn hele Peco 55/80 baanplan met Xtrkcad getekend en toen gedeeltelijk met een plotter 1:1 geprint en gedeeltelijk nagetekend (de gemakkelijke/rechte stukken). En het geheel klopt bijna tot op de milimeter.martindomburg schreef:Achteraf bleek dat mijn hele ontwerp in Winrail niet overeenkomt met de realiteit.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dan heb je het toch niet goed ingegeven. Basis maten zijn wel degelijk van essentieel belang. En daarbij heb je met flex bogen ook nog eens een afwijking van wat je tekent en er uiteindelijk uitkomt.
Ik kan wel zeggen dat Wintrack wel degelijk met de werkelijkheid overeen komt. Aantal wissels komt overeen met de werkelijkheid
Ik kan wel zeggen dat Wintrack wel degelijk met de werkelijkheid overeen komt. Aantal wissels komt overeen met de werkelijkheid
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Das een goed idee, voor nu ben ik gered. Heb het nu allemaal met de maten uitgetekend, denk dat ik hier en daar nog wel een meet foutje gemaakt zal hebben maar de concequenties hiervan zullen niet groot zijn.
Maar voor de volgende ontwerp houd ik hem zeker in gedachte, dank je voor de tip. IS XtrCad moeilijk in gebruik??
Rob:
Echter gebruik ik Winrail, geen wintrack. Zit verschil in weet het is laat......
Van de wissels heb je inderdaad gelijk, en de rails kloppen an zich wel alleen wat je zegt de flex week wel enorm af. Moet hier inderdaad op terug komen. Geld ook voor Winrail
Het probleem zit hem denk ik in de omgevingsmaten van de werktafel. Ik heb ze gecontroleerd en het klopt als een bus. Maar toch als je de ontwerp bekijkt, waarin ik ook gebouwen van de fabrikanten als referentie heb gebruikt, is er meer getekend en mogelijk dan er hier in werkelijkheid past. Of de gebouwen zijn niet goed geschaald, of winrail.... Blijft speculeren.
Het viel me al op tijdens het bouwen van de vorige helix. Winrail gaf een percentage aan van 1,8 % terwijl als ik naar jouw tabel kijk zou ik bij 50mm en een radius van 260 op ongeveer 2.8% moeten zitten. In de praktijk blijkt dit ook eerder te kloppen dan die 1,8% van Winrail.... Bij mijn nieuwe helix ga ik naar 275 radius
Maar voor de volgende ontwerp houd ik hem zeker in gedachte, dank je voor de tip. IS XtrCad moeilijk in gebruik??
Rob:
Echter gebruik ik Winrail, geen wintrack. Zit verschil in weet het is laat......
Van de wissels heb je inderdaad gelijk, en de rails kloppen an zich wel alleen wat je zegt de flex week wel enorm af. Moet hier inderdaad op terug komen. Geld ook voor Winrail
Het probleem zit hem denk ik in de omgevingsmaten van de werktafel. Ik heb ze gecontroleerd en het klopt als een bus. Maar toch als je de ontwerp bekijkt, waarin ik ook gebouwen van de fabrikanten als referentie heb gebruikt, is er meer getekend en mogelijk dan er hier in werkelijkheid past. Of de gebouwen zijn niet goed geschaald, of winrail.... Blijft speculeren.
Het viel me al op tijdens het bouwen van de vorige helix. Winrail gaf een percentage aan van 1,8 % terwijl als ik naar jouw tabel kijk zou ik bij 50mm en een radius van 260 op ongeveer 2.8% moeten zitten. In de praktijk blijkt dit ook eerder te kloppen dan die 1,8% van Winrail.... Bij mijn nieuwe helix ga ik naar 275 radius
Laatst gewijzigd door martindomburg op 09 dec 2010 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Xtrkcad is in het begin even wennen, want de manier waarop je sommige dingen moet doen is niet helemaal intuitief, maar als je de tutorial/help doorloopt mag het geen probleem zijn. Als je evt problemen hebt, stuur me dan maar een PM.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Tnxs, ben hem al aan het downloaden. Het zal voor nu weinig meer uitmaken maar is nooit verkeerd om eens te proberen.evo schreef:Xtrkcad is in het begin even wennen, want de manier waarop je sommige dingen moet doen is niet helemaal intuitief, maar als je de tutorial/help doorloopt mag het geen probleem zijn. Als je evt problemen hebt, stuur me dan maar een PM.
groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
je bent aardig aan het tekenen geweest, wist niet dat je anouk had gevraagd te helpen
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He Martin, dat is balen zeg dat het niet past. Wel gaaf dat je dan alsnog maar wat verzint. Tja, wat moet je anders ook? Niet zomaar opnieuw beginnen natuurlijk. Enniewee, is 90 cm. niet erg kort? Kun je geen listig plan verzinnen? Zie hier toevallig bij Boppard een 151 met 11 kolenwagons net langs mijn perron passen, en dat is net zo lang (90 cm. zo'n beetje). Dat is dus een lok met 4 rijtuigen. Alles kan, maar kun je niet een listig plan verzinnen?