engelse wissel goedkoper?
engelse wissel goedkoper?
Heren,
Engelse wissels zijn een stuk duurder dan gewone wissels..maar als je uitgaat van een aandrijving met servo/decoder op een wissel als deze (klik) of deze, dan ben je door de prijs van decoders en servo's goedkoper uit?
Engelse wissel (met 1 aandrijving); 1 decoder + 1 servo ( = (prijs wissel) + (+/- 20 euro))
alternatief; 4 wissels = 4 decoders + 4 servo's? ((prijs wissel) + (4x20 euro)
Exacte bedragen doen er even niet toe...
Toch?
Tnx,
M7
Engelse wissels zijn een stuk duurder dan gewone wissels..maar als je uitgaat van een aandrijving met servo/decoder op een wissel als deze (klik) of deze, dan ben je door de prijs van decoders en servo's goedkoper uit?
Engelse wissel (met 1 aandrijving); 1 decoder + 1 servo ( = (prijs wissel) + (+/- 20 euro))
alternatief; 4 wissels = 4 decoders + 4 servo's? ((prijs wissel) + (4x20 euro)
Exacte bedragen doen er even niet toe...
Toch?
Tnx,
M7
Re: engelse wissel goedkoper?
We hebben hier ook dames hoor.MadSeven schreef:Heren,
De 1e (klik) link levert mij alleen een plaatje van een Marklin logo op.
De 2e levert een plaatje van een kruiswissel op. Die zijn door 2 wissels te vervangen, ik zou niet weten waarom je er 4 nodig hebt. En dan wordt de prijs een stuk relevanter.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: engelse wissel goedkoper?
Je moet natuurlijk niet appels met peren vergelijken
Dit soort nietszeggende informatie is dus volkomen nutteloos
Dit soort nietszeggende informatie is dus volkomen nutteloos
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: engelse wissel goedkoper?
Ooit, een eeuw geleden, vond men de Engelse wissel een ideale oplossing, en gebruikte men het te overvloede:
Brussel Noord rond 1935
Maar ze bleken minder betrouwbaar en merkelijk duurder in onderhoud dan de enkelvoudige wissel. Tegenwoordig worden ze enkel toegepast als er sterke argumenten voor zijn. Normaal zal men zo spaarzaam mogelijk omgaan met wissels, en zeker met Engelsmannen.
Brussel Noord 2010
Een Engelse wissel zou je technisch gezien, qua rijmogelijkheden, kunnen vergelijken met 2 wissels punt tegen punt. Maar een wisselstraat wordt ontwikkelt naar nuttige rijmogelijkheden en tijdsbeeld. Wissels punt tegen punt leggen wordt hoe dan ook vermeden.
Ik hoop hiermee een iets bredere kijk te hebben gegeven op de beginstelling, en dat deze bijdrage een hulp kan zijn in de beslissing om in een wisselstraat een Engelsman of een enkelvoudige wissel te gebruiken.
Brussel Noord rond 1935
Maar ze bleken minder betrouwbaar en merkelijk duurder in onderhoud dan de enkelvoudige wissel. Tegenwoordig worden ze enkel toegepast als er sterke argumenten voor zijn. Normaal zal men zo spaarzaam mogelijk omgaan met wissels, en zeker met Engelsmannen.
Brussel Noord 2010
Een Engelse wissel zou je technisch gezien, qua rijmogelijkheden, kunnen vergelijken met 2 wissels punt tegen punt. Maar een wisselstraat wordt ontwikkelt naar nuttige rijmogelijkheden en tijdsbeeld. Wissels punt tegen punt leggen wordt hoe dan ook vermeden.
Ik hoop hiermee een iets bredere kijk te hebben gegeven op de beginstelling, en dat deze bijdrage een hulp kan zijn in de beslissing om in een wisselstraat een Engelsman of een enkelvoudige wissel te gebruiken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: engelse wissel goedkoper?
Hm, als je van 2 parallele rijbanen in beide rijrichtingen wilt kunnen wisselen, heb je er toch 4 nodig?shoven schreef:We hebben hier ook dames hoor.MadSeven schreef:Heren,
De 1e (klik) link levert mij alleen een plaatje van een Marklin logo op.
De 2e levert een plaatje van een kruiswissel op. Die zijn door 2 wissels te vervangen, ik zou niet weten waarom je er 4 nodig hebt. En dan wordt de prijs een stuk relevanter.
Ik snap niet wat er nutteloos is, het is een prijsvergelijking op basis van functionaliteit?
Schoonheid is even niet van belang...en de gekozen engelse wissel slechts een voorbeeld..
Ennuh, je hebt gelijk, sorry dames!
- Bijlagen
-
- voorbeeld.jpg (52.46 KiB) 3400 keer bekeken
Re: engelse wissel goedkoper?
Wat je hier toont is een kruiswissel, en geen Englese wissel. Een kruiswissel wordt maar zelden gebruikt. Normaal worden de overlopen van het ene naar het andere spoor, na elkaar geplaatst. Als er echt geen ander mogelijk is, zou men een kruiswissel kunnen gebruiken.
Of je nu een kant-en-klare kruiswissel koopt, of het op bouwt uit de elementaire onderdelen (4 wissels en een kruising) of helemaal zelf bouwt met spoorstaven en balsahout, dat is eigen voorkeur. Het probleem met het opbouwen van de kruiswissel met standaard wissels en kruising, is dat je spoorafstand niet behouden blijft. Je zal dan moeten snijden in je wissels. De kruiswissel van Peco is een erg mooi ding.
Of je nu een kant-en-klare kruiswissel koopt, of het op bouwt uit de elementaire onderdelen (4 wissels en een kruising) of helemaal zelf bouwt met spoorstaven en balsahout, dat is eigen voorkeur. Het probleem met het opbouwen van de kruiswissel met standaard wissels en kruising, is dat je spoorafstand niet behouden blijft. Je zal dan moeten snijden in je wissels. De kruiswissel van Peco is een erg mooi ding.
Laatst gewijzigd door Michiel op 10 dec 2010 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: engelse wissel goedkoper?
Oh, maar dat is een ander verhaal. Die 2 parallelle banen had je er de eerste keer niet bij verteld. Wat we kregen was een verhaal over een Engels wissel, en die kun je vervangen door 2 wissels.
Wat jij hier schetst is iets als de Peco SL-E383F kruiswissel:
En daar heb je echt meer dan 1 aandrijving voor nodig, en de prijs is vergelijkbaar met 4 wissels + 1 kruising.
Tja, hoe meer aandrijvingen je nodig hebt hoe duurder. Het is ook een afweging, prijs versus betrouwbaarheid zoals Michiel al aangaf.
Wat jij hier schetst is iets als de Peco SL-E383F kruiswissel:
En daar heb je echt meer dan 1 aandrijving voor nodig, en de prijs is vergelijkbaar met 4 wissels + 1 kruising.
Tja, hoe meer aandrijvingen je nodig hebt hoe duurder. Het is ook een afweging, prijs versus betrouwbaarheid zoals Michiel al aangaf.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: engelse wissel goedkoper?
Hey Shoven, Michiel,
Die parallele banen ontbraken inderdaad, maar daarom nam ik al 4 wissels
Het plaatje is inderdaad PECO, maar hetzelfde is toch te bereiken met bijvoorbeeld; http://medienpdb.maerklin.de/product_fi ... /14960.jpg
Ok, het is foeilelijk, maar daar even van afgezien? Je gebruikt hier toch maar 1 aandrijving? Ik begrijp denk ik het verschil niet tussen het model met 1 of meerdere aandrijvingen
Als je inderdaad meer aandrijvingen nodig hebt, vervalt het natuurlijk....en gezien de lelijkheid kun je het denk ik alleen maar in een hoekje achter een schaduwstation achter gesloten deuren met de gordijnen dicht gebruiken...
De verwarring kruis of engels ben ik nog niet uit, zelfs niet na de uitleg van Wiki...
Die parallele banen ontbraken inderdaad, maar daarom nam ik al 4 wissels
Het plaatje is inderdaad PECO, maar hetzelfde is toch te bereiken met bijvoorbeeld; http://medienpdb.maerklin.de/product_fi ... /14960.jpg
Ok, het is foeilelijk, maar daar even van afgezien? Je gebruikt hier toch maar 1 aandrijving? Ik begrijp denk ik het verschil niet tussen het model met 1 of meerdere aandrijvingen
Als je inderdaad meer aandrijvingen nodig hebt, vervalt het natuurlijk....en gezien de lelijkheid kun je het denk ik alleen maar in een hoekje achter een schaduwstation achter gesloten deuren met de gordijnen dicht gebruiken...
De verwarring kruis of engels ben ik nog niet uit, zelfs niet na de uitleg van Wiki...
- Bijlagen
-
- foeilelijk.jpg (11.98 KiB) 3375 keer bekeken
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: engelse wissel goedkoper?
Nou die verwarring schep je dus zelf.
Je laatste plaatje moet ik nog tegen komen in reality.
Kijk eens goed naar de foto van Michiel. Daar zie je dus vele variaties. kruising, wissel, engels wissel met enkele en dubbele aandrijving.
Kruiswissels komen alleen voor in rangeer gebieden en stations. Deze beperken de ruimte en vergroten de mogelijkheden van het kiezen en benutten van sporen
Je laatste plaatje moet ik nog tegen komen in reality.
Kijk eens goed naar de foto van Michiel. Daar zie je dus vele variaties. kruising, wissel, engels wissel met enkele en dubbele aandrijving.
Kruiswissels komen alleen voor in rangeer gebieden en stations. Deze beperken de ruimte en vergroten de mogelijkheden van het kiezen en benutten van sporen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: engelse wissel goedkoper?
Ja, tuurlijk. De volgende tekst in de Wiki is van mijn hand;R Fongers schreef:Nou die verwarring schep je dus zelf.
"Modelspoorweg
In de modelspoorbouw werd de naam 'kruiswissel' vroeger wel gebruikt als een Engels wissel werd bedoeld. Dit komt waarschijnlijk door een vertaling van het Duitse Kreuzungsweiche, wat Engels wissel betekent. Op het eerste gezicht is een Engels wissel ook goed bruikbaar om een overloopmogelijkheid te maken tussen twee evenwijdige sporen"
Laatst gewijzigd door MadSeven op 10 dec 2010 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: engelse wissel goedkoper?
Da's leuk bedacht, maar als je gewoon rechtdoor wilt, moet je dan dus over het engels wissel rijden ipv rechtdoor zoals bij de kruiswissel. Dat lijkt me niet gewenst. Maar het kan wel, als jij dat wilt. In de grote boze buitenwereld zul je het echter niet tegenkomen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: engelse wissel goedkoper?
Afgezien van het kronkelplaatje is het niet wezenlijk anders dan dit;
http://users.telenet.be/kapiteijn/K_rai ... _slank.jpg
@Michiel; hier (linksboven) zitten dus 2 aandrijvingen in als je "beide rijrichtingen, beide kanten" op wilt?
Dan wordt de vergelijking dus 2 tegen 4 aandrijvingen?
http://users.telenet.be/kapiteijn/K_rai ... _slank.jpg
@Michiel; hier (linksboven) zitten dus 2 aandrijvingen in als je "beide rijrichtingen, beide kanten" op wilt?
Dan wordt de vergelijking dus 2 tegen 4 aandrijvingen?
Re: engelse wissel goedkoper?
Ja, en het ziet er echt niet uit en vormt ook echt wel een lelijke chicane...de toepassing zou net voor een station zijn, zodat zowel aankomende als vertrekkende treinen in richting A, het perron en het volgende blok kunnen kiezen. De oplossing waarbij de baan 1 spoor opschuift is misschien een optie, maar als ik het goed begrijp heb je daar ook de dubbele aandrijving voor nodig.shoven schreef:Da's leuk bedacht, maar als je gewoon rechtdoor wilt, moet je dan dus over het engels wissel rijden ipv rechtdoor zoals bij de kruiswissel. Dat lijkt me niet gewenst. Maar het kan wel, als jij dat wilt. In de grote boze buitenwereld zul je het echter niet tegenkomen.
Thanks!
Re: engelse wissel goedkoper?
Het voorstel zoals je hierboven geeft, om evenwijdige sporen met een Engelse wissel te verbinden, wordt "in het "echt" nooit toegepast. Het is te ingrijpend op het treinverkeer. Men zal steeds 2 enkelvoudige overloop wissels toepassen, en als het echt niet anders kan, een kruiswissel.
Maar uiteindelijk ben jij baas, en het is jouw baan. Als je dit een boeiende, en goede oplossing vindt, dan moet je het gewoon doen. Zolang je plezier hebt, is alles toegestaan, want daar draait het om. en dan kunnen er nog 100 "betweters" op hun kop staan. Het blijft jouw baan. (Maar probeer het toch maar eens uit om een testbaantje. Misschien vind je die oplossing dan toch niet zo denderend )
P.S. Het "linksboven"-voorbeeld zal je in het echt zelden of nooit zien.
Maar uiteindelijk ben jij baas, en het is jouw baan. Als je dit een boeiende, en goede oplossing vindt, dan moet je het gewoon doen. Zolang je plezier hebt, is alles toegestaan, want daar draait het om. en dan kunnen er nog 100 "betweters" op hun kop staan. Het blijft jouw baan. (Maar probeer het toch maar eens uit om een testbaantje. Misschien vind je die oplossing dan toch niet zo denderend )
P.S. Het "linksboven"-voorbeeld zal je in het echt zelden of nooit zien.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: engelse wissel goedkoper?
Je moet een tekst niet uit zn verband trekken want dat is dus het gene waarmee jij dus verwarring schept
Op het eerste gezicht is een Engels wissel ook goed bruikbaar om een overloopmogelijkheid te maken tussen twee evenwijdige sporen.Men zal dat in het grootbedrijf echter nooit zien. Het is daardoor immers niet mogelijk met volle snelheid op hetzelfde spoor door te rijden, en bovendien zullen tegemoetkomende treinen elkaar hinderen, zelfs als ze aan dezelfde kant van de constructie blijven.
Op het eerste gezicht is een Engels wissel ook goed bruikbaar om een overloopmogelijkheid te maken tussen twee evenwijdige sporen.Men zal dat in het grootbedrijf echter nooit zien. Het is daardoor immers niet mogelijk met volle snelheid op hetzelfde spoor door te rijden, en bovendien zullen tegemoetkomende treinen elkaar hinderen, zelfs als ze aan dezelfde kant van de constructie blijven.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: engelse wissel goedkoper?
whateverR Fongers schreef:Je moet een tekst niet uit zn verband trekken want dat is dus het gene waarmee jij dus verwarring schept
Op het eerste gezicht is een Engels wissel ook goed bruikbaar om een overloopmogelijkheid te maken tussen twee evenwijdige sporen.Men zal dat in het grootbedrijf echter nooit zien. Het is daardoor immers niet mogelijk met volle snelheid op hetzelfde spoor door te rijden, en bovendien zullen tegemoetkomende treinen elkaar hinderen, zelfs als ze aan dezelfde kant van de constructie blijven.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: engelse wissel goedkoper?
Niet whatever
Maar meer goed lezen
Maar meer goed lezen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: engelse wissel goedkoper?
Joh als je niks nuttigs bij te dragen hebt, ga dan wat anders doen. Je loopt een drama te maken over de vraag of het een kruiswissel of engelse wissel is, terwijl zelfs de van Dale daar niet duidelijk in is, zie ook hiervoor dezelfde link, een stuk waar je gemakshalve overheen leest. Dan verwijt je mij dat ik verwarring maak, terwijl note bene in dezelfde link duidelijk wordt dat die verwarring al veel langer bestaat.
Ik zal speciaal voor jou nog een keer citeren waar mijn goed gelezen verwarring vandaan komt;
"Een kruiswissel is bij de spoorwegen een combinatie van vier wissels en een kruising. Door deze constructie is het mogelijk in beide richtingen van het ene spoor op het andere te komen.
Eventueel kunnen in een kruiswissel een of meer wissels vervangen worden door een Engels wissel."
en
"In de modelspoorbouw werd de naam 'kruiswissel' vroeger wel gebruikt als een Engels wissel werd bedoeld"
Bovendien doet het er helemaal niet toe, de vraag ging over aandrijvingen en kosten. Of dat in het grootbedrijf wel of niet voorkomt is niet ter zake.
Aangezien de andere heren het wel schijnen te begrijpen kan de vraag wat mij betreft gesloten worden, ja, je kunt het zo bouwen, ja, hebt 2 aandrijvingen nodig, ja, daardoor wordt het prijsverschil al weer flink minder.
Ik zal speciaal voor jou nog een keer citeren waar mijn goed gelezen verwarring vandaan komt;
"Een kruiswissel is bij de spoorwegen een combinatie van vier wissels en een kruising. Door deze constructie is het mogelijk in beide richtingen van het ene spoor op het andere te komen.
Eventueel kunnen in een kruiswissel een of meer wissels vervangen worden door een Engels wissel."
en
"In de modelspoorbouw werd de naam 'kruiswissel' vroeger wel gebruikt als een Engels wissel werd bedoeld"
Bovendien doet het er helemaal niet toe, de vraag ging over aandrijvingen en kosten. Of dat in het grootbedrijf wel of niet voorkomt is niet ter zake.
Aangezien de andere heren het wel schijnen te begrijpen kan de vraag wat mij betreft gesloten worden, ja, je kunt het zo bouwen, ja, hebt 2 aandrijvingen nodig, ja, daardoor wordt het prijsverschil al weer flink minder.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: engelse wissel goedkoper?
Nou,
Ik zal het je simpel vertellen. Als je nog geeneens weet wat je vraagstelling cq opmerkingen zijn geweest kan je natuurlijk heel lang zoeken om je gelijk te halen maar het feit blijft dat je verzand in onzin.
Slaap lekker Gekke7
Ik zal het je simpel vertellen. Als je nog geeneens weet wat je vraagstelling cq opmerkingen zijn geweest kan je natuurlijk heel lang zoeken om je gelijk te halen maar het feit blijft dat je verzand in onzin.
Slaap lekker Gekke7
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: engelse wissel goedkoper?
Och mannen, jullie moeten (Max) MadSeven niet tegenspreken niet het openbaar op het forum en niet via een PB, dat zal uiteindelijk leiden tot het gooien met modder en het halen van zijn zogenaamde gelijk. Ten lijve mogen ondervinden. We zullen het maar houden op gebrek aan kennis en tunnelvisie. We hebben onze nieuwste telg op het forum mogen verwelkomen, hij moet het nog even leren zullen we maar denken.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: engelse wissel goedkoper?
Maak jullie maar geen zorgen, ik heb de admin al gemailed dat hij me mag deleten.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik toch op aardig wat forums actief ben en nog nooit zulke onzin heb meegemaakt. Ik nodig iederen van harte uit de vraagstelling en de reakties nogmaals goed te lezen; blijkbaar begrijpen sommigen de vraag wel, anderen niet.
Dat Wim "ik heb de meeste bans" zich er weer mee bemoeit, verbaast me niks, ik denk dat je op de moddergooi schaal boven menig ander staat.
Mij is duidelijk geworden dat er veel kennis op het forum is, dat er een scala aan moddergooi voorbeelden zijn en dat daar steeds dezelfde mensen bij betrokken zijn. Sterker nog, ik werd de EERSTE dag al gewaarschuwd voor schreeuwlelijk Wim, apart, niet?
Ik wens jullie veel plezier met het wentelen in jullie zelfingenomen zelfbeeld en veel plezier met elkaar.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik toch op aardig wat forums actief ben en nog nooit zulke onzin heb meegemaakt. Ik nodig iederen van harte uit de vraagstelling en de reakties nogmaals goed te lezen; blijkbaar begrijpen sommigen de vraag wel, anderen niet.
Dat Wim "ik heb de meeste bans" zich er weer mee bemoeit, verbaast me niks, ik denk dat je op de moddergooi schaal boven menig ander staat.
Mij is duidelijk geworden dat er veel kennis op het forum is, dat er een scala aan moddergooi voorbeelden zijn en dat daar steeds dezelfde mensen bij betrokken zijn. Sterker nog, ik werd de EERSTE dag al gewaarschuwd voor schreeuwlelijk Wim, apart, niet?
Ik wens jullie veel plezier met het wentelen in jullie zelfingenomen zelfbeeld en veel plezier met elkaar.
Re: engelse wissel goedkoper?
Goed dan,
Deze dame is het nu zat.
Ik verzoek een ieder elkaar in zijn waarde te laten.
Een beter forum begint bij jezelf.
Graag weer terug naar het onderwerp.
Reacties die geen betrekking hebben op de vraagstelling worden verwijderd.
Ilse
Deze dame is het nu zat.
Ik verzoek een ieder elkaar in zijn waarde te laten.
Een beter forum begint bij jezelf.
Graag weer terug naar het onderwerp.
Reacties die geen betrekking hebben op de vraagstelling worden verwijderd.
Ilse
Re: engelse wissel goedkoper?
ik ben het ook niet altijd met wim eens maar dit is niet nodig en vindt het ongepast.MadSeven schreef:Maak jullie maar geen zorgen, ik heb de admin al gemailed dat hij me mag deleten.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik toch op aardig wat forums actief ben en nog nooit zulke onzin heb meegemaakt. Ik nodig iederen van harte uit de vraagstelling en de reakties nogmaals goed te lezen; blijkbaar begrijpen sommigen de vraag wel, anderen niet.
Dat Wim "ik heb de meeste bans" zich er weer mee bemoeit, verbaast me niks, ik denk dat je op de moddergooi schaal boven menig ander staat.
Mij is duidelijk geworden dat er veel kennis op het forum is, dat er een scala aan moddergooi voorbeelden zijn en dat daar steeds dezelfde mensen bij betrokken zijn. Sterker nog, ik werd de EERSTE dag al gewaarschuwd voor schreeuwlelijk Wim, apart, niet?
Ik wens jullie veel plezier met het wentelen in jullie zelfingenomen zelfbeeld en veel plezier met elkaar.
vindt de laatste foto van het kruiswissel absoluut niet toepasbaar en is ook geen optie om toe te passen.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: engelse wissel goedkoper?
Heren,
Dit draadje is nu gesloten
Hans
Dit draadje is nu gesloten
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders