Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Moet nog wel even wachten voor 'ie in huis is en kan rijden, maar dan laat ik het zeker weten.

Vincent, ik heb de spanners nog niet gebruikt. Moest eerst een storing opsporen en een ondergrond voor een oprit naar een brug maken. Maar dan zal ik ook met foto's wel laten zien hoe die spanners werken.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jerome »

Hallo,

Die spanners werken perfect, ik gebruik ze al jaren. Het eerst een beetje oefenen, maar het gaat steeds beter. Op diverse foto´s in mijn draadje zie je de flexspanners in gebruik. Bijvoorbeeld halverwege deze post van de bouw van mijn baan, Denfeld III: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 8&start=20

Greetz, Jeroen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik had ze inderdaad bij jou gezien en volgens mij heb je me zelfs de link naar Conrad gegeven. Van de week eens kijken of het allemaal werkt zoals ik wil.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Tussen de bedrijven door is er ook nog wat aangelegd. Ik had een tijdje terug een brug aangeschaft en de plek voor die brug was ook al lang en breed uitgedacht. Maar het moet natuurlijk wel allemaal passen en lukken.

Het stijgende spoor was al een paar weken terug aangelegd. Alleen moest er nog een boog komen die waterpas zou eindigen, zodat de brug ook waterpas kan liggen. Keurig nagemeten met een bovenleidingmast of dat geen problemen zou geven en dat is niet het geval. Het begin van de brug heeft (toevallog) dezelfde hoogte als een stukje blauwe ondervloer. Om die reden houdt de blauwe ondervloer iets eerder op dan de lat die op de (hier wat dikkere) poten rust. De middelste poot is overigens nog los. De brug kan zo ook mooi op deze houten poot rusten. Natuurlijk ga ik dat later nog wel aankleden met DAS klei, want een houten uiteinde ziet er niet uit.

Aan de andere kant van de brug komt zo'n zelfde constructie. Die is nog in de maak, maar met een juist houten blokje en een rest stukje 8 mm mdf is al wel goed uit te beelden wat de bedoeling is. De brug gaat over een spoor (moet nog wel wat blauwe plaat wegnsijden, want die was iets te ruim berekend) en naast het spoor komt nog een weg te liggen die toegang geeft tot Hookyville. Aan de spiraalkant gaat de weg via een overweg over het ene spoor in en verdwijnt dan weer in een bergwand. Dat is echter iets voor later.

Na de brug kruist het spoor nog twee sporen, namelijk die vanuit de spiraal de baan opkomen. Het brugspoor, zoals we het maar even zullen noemen, gaat na de houten pijler heel licht stijgen om zo als buitenspoor in de spiraal naar boven te komen en min of meer te eindigen naast het doorlopende binnenspoor in de spiraal. Deze twee sporen zullen naar het kookeiland Esdorf gaan.

Foto's dan maar, want daar draait het toch om.

Schuin van boven bezien (de brug moet nog verweerd worden):

Afbeelding

Vanaf een afstand bekeken:

Afbeelding

Een van de preisertjes heeft ook alvast een foto genomen:

Afbeelding

De pers werd van de bouwlocatie geweerd, maar vanuit een helikopter was een goed beeld te krijgen.

Afbeelding

Nog wel een vraagje: hoe bevestig je zo'n brug aan het hout? Houtlijm, met behulp van een lijmpistool?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Ik heb mijn bruggen met een paar druppeltjes houtlijm vast gezet.
Dat droogt transparant op en is lekker stevig.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Soms meet je van alles in Wintrack, maar dan blijkt de praktijk toch net even anders te liggen. Ik zal dat proberen uit te leggen aan de hand van onderstaande foto en wat mijn bedoeling was.

Afbeelding

Het gaat om het spoor waar de rails met punaises deel van uitmaken. Dit is een stuk flex om twee uiteinden van sporen keurig met elkaar te verbinden zonder dat we qua radius onder de R3 gaan zitten. Het zal eerder nog groter zijn dan de maximale radius 4 van de Piccolorails van Fleischmann.

Anyway, in het midden had ik een melder gepland. Deze melder was geen stoppunt, maar had als functie het vrijgeven van de wissel aan het begin van dit spoor, dat overigens in twee richtingen te berijden is. In de oorspronkelijke tekening leek ik genoeg ruimte te hehben om tussen de inrijmelder en deze middenmelder mijn langste trein (de Thalys van 1.28 meter) te plaatsen. Hetzelfde geldt voor het stuk tussen de middenmelder en de stopmelder.

Máár helaas is die ruimte niet groot genoeg. De Thalys zal altijd een stukje meenemen van de inrijmelder, maar steekt niet uit over de wissel. Hij blijft binnen zijn eigen gebied zonder andere sporen te hinderen. Daarvoor is wel weer ruimte zat. Is het in Koploper geoorloofd dat een trein twee melders in werking zet of gaat die vlieger niet op? Dit is oplossing 1.

Anders zie ik nog wel drie oplossingen.

2) Er komt een middenmelder puur voor melding en zonder functie van vrijgeven. Misschien zonde van de melder, maar dat meldpunt was toch al begroot en is niet door een ander punt meer op te vullen.

3) Er komt helemaal geen middenmelder en we hebben dus één leeg punt in de bezetmelddecoder.

4) De Thalys mag dit spoor niet in (is ook niet de bedoeling, want anders krijgt de Thalys meer het idee van een buurttreintje), maar alleen treinen korter dan een meter mogen dit spoor berijden en dan kan ik de middenmelder toch zijn 'vrijgeeffunctie' meegeven. In Koploper is het toch mogelijk om aan te geven dat treinen langer dan een bepaalde lengte dit spoor niet mogen betreden?

Oplossing 1 heeft mijn voorkeur, maar dat hangt af van technische zaken. Als dat niet kan, heb ik toch sterk een voorkeur voor oplossing 4.

Wie kan mij van een goed advies voorzien?


Rechts zie je nog een wirwar van draden. Geen gezicht en behoorlijk omslachtig allemaal. Dat gaat straks anders worden ingericht. De draden gaan door rietjes van de ene kant naar de andere kant, zeg maar in de buurt van de 'witte' brug. De rietjes moeten dan een beeld geven van een pijpleiding.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hookyville op weg

Bericht door FidOo »

Volgens mij heeft koploper er geen problemen mee als er door 1 trein 2 secties bezet gemeld worden. Maar daarvoor moet natuurlijk wel heel de trein bezetmelding geven.

Daarnaast is optie 4 geen probleem. Je kunt in koploper prima aangeven welke trein ergens niet mag komen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Het is geen probleem voor koploper dat 1 of meerdere melders in een blok bezet zijn en beïnvloed dus niet het treinverkeer in de wisselstraat voorafgaand aan het blok.

Echter indien het blok korter is als de treinlengte zal deze de wissel cq voorgaand blok niet vrijgeven indien bij "actie bij te lange trein "geselecteerd in aanvulling blokgegevens.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik heb er nog even over nagedacht en ik ga voor mijn oplossing 4. Gewoon het spoor in tweeën delen en de Thalys voor dit spoor uitsluiten. Het is ook een beetje gek als de Thalys rondjes om de stad heen gaat rijden. Die mag lekker op het station stoppen en dan als een haas weer doorrijden naar het schaduwstation. Pas als het kookeiland gereed is (over enkele jaren) mag de Thalys wat langer boven blijven.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zoals elders al aangegeven zou ik ook nog wat foto's plaatsen in dit topic. Het zijn locs die ik soms al twee jaar geleden gekocht had en eentje stond hier zelfs in de boekenkast toen ik in 1996 in dit huis trok. Het was een aankoop van mijn vader. Vier van deze locs zijn inmiddels digitaal gemaakt. Omdat ze dus voor het eerst na de ombouw bij mij op de baan kunnen staan, heb ik er toch even foto's van gemaakt. Het zijn geen echte nieuwe aanwinsten, vandaar dat ik ze hier even plaats. De ombouw is gerealiseerd door Joost van Dijk, op dit forum beter bekend als FidOo.

DE BR103 die ingezet gaat worden om de Rheingold/TEE-wagens te trekken. Ik heb wel weer verschillende wagens van dit type, uiteenlopend van Trix, Fleischmann tot hele oude, bijna blikken gevallen van ik meen Minitrix. Nu heb ik wel eens gehoord dat eigenlijk maar een van deze merken de wagens in de juiste schaal heeft uitgebracht. Wie weet welke?

Afbeelding

Dan het oude dieseltje van mijn pa. Het is een Italiaans bakkie van Lima dat onder de noemer D361 zijn ritjes maakte. Ondanks dat niet alle assen stroom voeren, rijdt de Italiaan zeer goed, helemaal als je bedenkt hoe oud de machine wel niet is.

Afbeelding

Dan de BR212 voor vrachtvervoer en het betere rangeerwerk.

Afbeelding

En tot slot de Pendolino van Fleischmann. Dit stel zal in de toekomst gaan pendelen tussen Hookyville en Esdorf.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Veel modelspoorders zijn enorm bedreven in het werken met flexrails. Ik heb er ook een paar in mijn baan, maar dat zijn eerder de lange rechte stukken. Tot voor kort had ik geen gebogen flex liggen, maar dankzij de flexspanners ben ik er nu ook in geslaag om een mooie flex neer te leggen. Het is een boog naar rechts, stukje recht en dan weer boog naar links, waar het dan weer aansluit op normale rails. Het is allemaal goed uitgekomen en het ligt ook lekker vast. Hiermee ben ik nu ook in staat om op de bovenbaan rond te kunnen rijden. Al zijn nog niet alle draadjes aangesloten. Eerst even het fotobewijs.

Afbeelding

Afbeelding

En vanaf de spiraalkant gezien (let niet op het oog met draadjes aan de linkerzijde, want dit wordt straks anders opgelost):

Afbeelding

Een oplettende kijker ziet hier ook een andere brug staan. Deze is wat korter en biedt me meer ruimte (zo'n 6 cm) tussen de brugpijler aan de rechterzijde en de twee spiraalsporen die daar achterlangs lopen. Deze wil ik niet in het zicht hebben. Met de groene brug, zie foto, kom ik ook wel uit, maar dan heb ik een zeer geringe ruimte om mee te werken. Qua spoorlengte in de brug scheelt het al gauw 4 cm.

Dit was de andere brug, maar die krijgt dan een mooi plaatsje op het kookeiland, waar ook nog wel wat sporen elkaar kruisen.

Afbeelding

Iemand een idee wat voor kleur ik de nieuwe brug (hij zat nog in een oude doos met huisjes van vroeger) het beste kan geven, uitgaande van een Duitse situatie?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jerome »

Zo zie je Martin,

Flexrails leggen valt best mee hé? Ziet er mooi uit.

Groet, Jeroen



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik overweeg toch om de groene brug hier terug te plaatsen. Hij komt hier veel beter tot zijn recht dan die grijze brug. Ik zal de brug iets meer naar links moeten verplaatsen, maar dat is niet zo'n enorm probleem. Dat heeft wel een volgende vraag tot gevolg. Meteen na de brug moet een tunnelingang en een bergwand komen. Hoe dik is zo'n tunnelingang en jullie bergwanden. Met andere woorden: hoeveel cm heb ik minimaal nodig om het profiel van de vrije ruimte in een boog (die vrije ruimte zal ik moeten testen tenzij iemand dit meteen kan zeggen) te kunnen waarborgen?

Foto 1: de brug zoals 'ie dan moet komen te liggen (hij ligt nu niet waterpas, maar dat is straks natuurlijk wel zo. Dit is alleen maar voor de beeldvorming).

Afbeelding

Foto 2: het erg dikke blokje waar de brug alleen aan de linkerzijde op steunt. Het blokje is minder breed te maken.

Afbeelding

Hopelijk kan iemand deze vragen beantwoorden, want dan kan ik dit deel afhandelen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Een tunnelingang is een paar mm dik (als je het plastic plaatje bedoelt). Bergwanden: zo dik als jij ze maakt; sterk afhankelijk van het gebruikte materiaal.
Voor het profiel van vrije ruimte is er dacht ik een norm, die kun je vinden op de site van het n-project.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Heb het gevonden. De vrije ruimte in een boog met een straal van 396 mm bedraagt bij de langste rijtuigen 7 mm.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zoals elders vermeld is vandaag de Lint binnengekomen. Ik heb nog even een paar foto's genomen.

Het verlichte treinstel:

Afbeelding

Sluitlichten. De display zegt dat de trein naar Winterberg gaat:

Afbeelding

De Lint in een bocht:

Afbeelding

Modelspoorders hebben natuurlijk ook veel rommel. Uiteindelijk gooi je zelden iets weg. Omdat ik de laatste tijd vaak ergens op stap of tegenaan loop, heb ik een paar rails en wat planken aangeschaft. Na een uurtje werk hingen de planken.

Afbeelding

Weer een uur later waren de planken nagenoeg vol.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zo nu en dan stuurt de spoorleiding van Hookyville een trein de baan op. Gewoon even een ritje maken. Maar net als bij de NS en ProRail gaat er hier ook wel eens wat fout. De combinatie loc en wagens klopt natuurlijk van geen kant, maar dat is het punt niet. De machinist was het verkeerde spoor opgereden en zag tot zijn schrik dat de rails voor hem opeens ophielden en dat de brug naar het bergmassief ook nog niet op zijn plaats gehesen was. Dus achteruit maar weer terug. De bewoners van de flat hebben ongetwijfeld hun ogen uitgekeken. Overigens zijn de lichten in de tweede wagen gedoofd. Hier ligt iets op het spoor wat er niet thuis hoort. De machinist zal na terugkeer de technische dienst inseinen.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Wederom, complimenten en een verdiende pluim voor jou. ;)
Het ziet er ook weer zeer netjes uit, perfect verzorgt.
Weer eens mooi matrieel erbij.
Kortom ik blijft echt steets vol genieten van Hookyville.
Sucses Martin.

Met vriendelijke groetjes van Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jeroen »

Hi Martin (Hooterville Martin ;) ) .....maar even hier :) .

Ik zou graag wat foto's zien van de neus van dat treinstel, vooral met de front/sluit-verlichting aan. Wat heb je voor dat ding moeten betalen als ik zo vrij mag zijn dat te vragen.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3750
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Hookyville op weg

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Die zien er wel makkelijk uit van die opbergplanken,dan kom je tenminste een keer van je troep af rond de baan.
Goed idee. ;)

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik ga morgen even kijken wat ik voor je kan doen Jeroen. DE UVP is 299 euro. Je kan hem mogelijk via een Duitse site of MTE (als je daar 'lid' bent) wel goedkoper krijgen, maar ik wilde geen risico nemen. Je zal maar net zien dat de eerste serie is uitverkocht en er verder geen Lints meer gemaakt worden. De dealer in Oegstgeest kreeg er ook maar twee en eentje was dus voor mij.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vanmiddag ga ik even wat foto's voor Jeroen maken.

Inmiddels heb ik het sporenplan voor Hookyville ook in Koploper weten te zetten. Moet nog wel de wisselnummering zichtbaar maken, maar dat is detailwerk.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Hookyville op weg

Bericht door matthew »

Hookies schreef:Ik ga morgen even kijken wat ik voor je kan doen Jeroen. DE UVP is 299 euro. Je kan hem mogelijk via een Duitse site of MTE (als je daar 'lid' bent) wel goedkoper krijgen, maar ik wilde geen risico nemen. Je zal maar net zien dat de eerste serie is uitverkocht en er verder geen Lints meer gemaakt worden. De dealer in Oegstgeest kreeg er ook maar twee en eentje was dus voor mij.
In breda bij modeltrein2000 hebben ze er een stuk of 4 liggen, zelfde prijs

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het einde van het sporen leggen nadert met rasse schreden. Een overzicht van de meest recente werkzaamheden.

Het stijgende spoor naar de brug ligt nu in zijn geheel. Okay, er moet nog wat draad aan de ringleiding en een bezetmelddecoder, en nog een isolatie aanbrengen, maar de geteste treinen klimmen zonder moeite omhoog naar de brug.

Afbeelding

Eerder speelde ik nog met het idee om de tunnel meteen na de brug te laten beginnen, maar dat gaat niet gebeuren. Is in werkelijkheid ook zelden zo, want men wil toch wat veiligheidswegen inbouwen. Na de brug rijdt de trein via een uit de berg gehakte ruimte, omgeven door steunmuren, naar de iets verderop gelegen tunnelingang.

Afbeelding

Hier een opname van iets dichterbij. Links het brugspoor, in het midden het rondlopende spoor op de bovenbaan (niet geschikt voor treinen langer dan een meter) en rechts de op- en afrit naar de spiraal.

Afbeelding

Een persfotograaf had zich verdekt opgesteld op het bouwterrein, dat eigenlijk niet toegankelijk is voor niet-bevoegden. Het leverde wel een plaatje van het spoor onder de brug op. Op de achtergrond zijn nog enkele andere sporen te zien.

Afbeelding

Het laatste te leggen gedeelte op de tafel van de bovenbaan. Het spoor dat zich een weg baant achter de spiraal langs richting Esdorf. Hier zal ik nog wel wat moeten doen met plankleggers en die in de muur bevestigen. Het bouwen van de opbergplanken heeft me genoeg vertrouwen gegeven dat zoiets hier ook mogelijk is. Pas als ik dit achter de spiraal langs heb gekregen, kan ik verder met het spoor van de brug de spiraal in te laten draaien. Je moet er immers wel goed bij kunnen. Met één flexje of drie railstukjes is het leggen voorlopig dus even klaar. Dan is dit deel van het plan toch nog in een jaar gerealiseerd. Wel nog wat isolaties maken en opvullen, draadjes aan de ringleiding en de bezetmelders koppelen, de wissels aan de decoders hangen en niet te vergeten de keerlus technisch rondmaken. Dan kan het echte testen gaan beginnen. Koploper is er al een heel eind klaar voor.

Afbeelding

Wat zie ik hier? De eerste pijpleiding dient zich al aan. Vanuit de spiraal (lees: berg) richting de tafel. In de pijpleiding zitten wat draadjes verstopt, zodat die aan het oog worden onttrokken.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Re: Hookyville op weg

Bericht door Wim Ros »

Hookies schreef:Vanmiddag ga ik even wat foto's voor Jeroen maken.

Inmiddels heb ik het sporenplan voor Hookyville ook in Koploper weten te zetten. Moet nog wel de wisselnummering zichtbaar maken, maar dat is detailwerk.
Waarom moet jij je wisselnummers zichtbaar maken, als je er met je muis boven gaat hangen komt het nummer gewoon in beeld, en als je er op klikt gaat het wissel op je baan gewoon om zonder dat je daar een nummer voor hoeft te zien of te weten, als je het maar goed hebt ingegeven op het baanontwerp.

Mvg
Wim.


Plaats reactie