Draaischijf

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Kayo

Draaischijf

Bericht door Kayo »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum( een wat oudere herintreder van 70 lentes) en ben bezig met de bouw van een digitale N-spoor baan (Fleischmann picollo). In deze baan zit nu ook een Fleischmann draaischijf die ik met behulp van een Turncontrol 6915 C - ook Fleischmann - kan laten draaien. Ik heb mijn baan met een Ecos gekoppeld aan mijn PC. De baan wordt aangestuurd met behulp van het bekende softwareprogramma koploper van Pahasoft.
Maar hoe ik de turncontrol nu met koploper en of de Ecos digitaal kan laten communiceren is mij niet duidelijk. Ik kan daarover ook niets vinden in de handleiding van de Turncontrol (of ik lees het niet goed) In ieder geval begrijp ik het niet. De Ecos handleiding geeft alleen een oplossing voor Märklin.
Weet iemand hier op het forum hoe ik dat moet gaan doen? Of kan mij verder helpen?

Vriendelijke groet,

Kayo

Wim Ros

Re: Draaischijf

Bericht door Wim Ros »

Kayo,

Heel simpel je 6915 heeft een bepaald wisseladressen bereik welk dat staat in de handleiding.

In koploper teken je een draaischijf symbool en bij eigenschappen kies je voor Fleischmann en geef je het adres op van de eerste aansluiting dus het eerste wisseldecoderadres waar de 6915 op reageert.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Kayo

Bericht door Kayo »

Beste Wim,

Bedankt voor je snelle reactie! Deze handleiding van de Turncontrol heb ik en daar staat o.a. het volgende:

TURN-CONTROL DCC adressen van de overgangen

Digitaal adres = 50 met uitgang 4 =200
Digitaal adres 51 Uitgang 1 = 201 Uitgang 2 = 202 Uitgang 3 = 203 uitgang 4= 204
Digitaal adres 52 Uitgang 1 = 205 Uitgang 2 =206 Uitgang 3 = 207 Uitgang 4= 208 enz.

Nu begrijp ik dat de uitgangen digitale adressen weergeven, maar wat is het getal 50/51/52 etc. voor adres?
Hoe zet ik dat in Koploper? Ik zie in Koploper steeds maar een invulmogelijkheid voor 4 adressen per pagina - geen vijf.
Maar waarschijnlijk begrijp ik het niet goed?

Daarnaast kun je in de Ecos wel een draaischijf aanmaken en een digitaal adres ingeven maar dat werkt alleen maar met Märklin.

Vriendelijke groet,

Kayo

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Kayo,

50,51,52, zijn de wisseldecoder module adressen, die kun je gewoon vergeten in dit geval, daar heb je alleen iets aan als je een Twin-Center hebt. Verder vul je in koploper in dat je 52 wisseldecoder hebt, zover dat van toepassing is bij een ECoS.

Het eerste adres is dus 201 dat vul je in bij koploper als zijnde het eerste adres.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Kayo

Bericht door Kayo »

Wim,

Bedankt, ik zal dat eens even gaan uitproberen!

Vriendelijke groet,

Kayo

Onderwerp starter
Kayo

Bericht door Kayo »

Hallo Wim,

Het heeft even geduurd maar ik heb in de Ecos wissels met wisseladressen van de turncontrol aangemaakt en dat werkt! De draaischijf draait naar de diverse uitgangen als ik de wissels activeer. Dus je informatie hierover heeft mij weer een stap verder gebracht. Ik moet het nog in koploper zetten. Zodra dat werkt zal ik het je even laten weten. Maar in ieder geval bedankt!

Vriendelijke groet,

Kayo

Plaats reactie