decoder kopen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

decoder kopen

Bericht door rower »

Hoi,

Heb laatst een loc van Hobbytrain gekocht.
Ik had eigenlijk gehoopt dat er een soort van stekker inzat voor de decoder maar die zit er dus niet in.
Nu is het artnr 244498, ik heb hem even open gemaakt en de handleiding gelezen.
Nu heb ik gezien dat er 6 soldeerpunten inzitten om de decoder te monteren.
Natuurlijk heb ik al op het forum zitten lezen en kwam op een kuhn n025 decoder terecht, ik denk dat deze wel in te bouwen is in deze loc.
Ik hoop dan natuurlijk dat er ook een beschrijving bij zit met overeenkomstige kleuren van draad zodat ik hem goed kan aansluiten.
Ik ben op zoek gegaan op het internet naar winkels en kan eigenlijk alleen de decodershop vinden maar die geven een levertijd aan van 14 dagen is dit normaal.
Misschien dat er iemand is die nog een andere winkel weet of evt ook andere decoders die erin passen zodat mijn keuze wat breder word.
Ik ben daarnaast een beginner en eigenlijk word dit mijn eerste decoder inbouw klopt het dat het alleen de bedoeling is om dus deze 6 draden eraan te solderen en meer niet of zie ik wat over het hoofd.



Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Oh misschien wel handig om er even bij te vermelden dat ik een multimaus gebruik voor aansturing en van plan ben om verder uit te breiden via de bekende set naar itrain of koploper op de pc.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: decoder kopen

Bericht door martinb »

Helpt dit? http://www.wittis-modellbahn.de/Digital ... ytrain.pdf

Bel even met http://www.n-spoorstore.nl/ of die nog 025 op voorraad hebben, anders is modeltreinexpress een goed alternatief is mijn ervaring.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Ja dat helpt wel al heb ik de rode maar van binnen hetzelfde zo te zien.
Ik zal eens kijken of die winkels ze in voorraad hebben bedankt.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: decoder kopen

Bericht door spoor65 »

Je kunt natuurlijk ook ff contact op nemen met ons eigen H@ns

oftewel idd de n-spoorstore, die heeft ze meestal wel op voorraad of snel leverbaar.
Overigens, ook de Tran decoders kan Hans leveren, en die zijn zo te horen bij de mede forum gebruikers ook prima, en ook nog eens lekker klein.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: decoder kopen

Bericht door shoven »

spoor65 schreef: Overigens, ook de Tran decoders kan Hans leveren, en die zijn zo te horen bij de mede forum gebruikers ook prima, en ook nog eens lekker klein.
Dat verschilt wel per model, check dat vooraf even, bijvoorbeeld op http://www.tran.at.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Ik heb die tran alleen met 8 draden gezien en die kuhn past wel er is nog een behoorlijke ruimte tussen de motor en het dak in.
Ik zal eerst inderdaad eens contact opnemen met nspoorstore had niet gezien dat die ook decoders verkopen.



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: decoder kopen

Bericht door Dave »

http://www.tran.at/Produkte/DCX75.shtml

Diemoejehebbe... ;)

Als ik ruimte genoeg heb prop ik er meestal een Kuehn N025 in.
Bij twijfel een Tran DCX74 of DCX75 (wat duurder maar echte aanraders).
Als ik 4 functies wil aansturen dan een Zimo MX620N (front- en sluitseinen aan beide zijden b.v. individueel schakelbaar maken).

Gr. Dave



FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: decoder kopen

Bericht door FidOo »

Mijn advies: kuehn n045 als de n025 te dik is.

Is goedkoper als de tran en in mijn ogen beter / betrouwbaarder dan de tran.
De tran is nog wel net een stukje dunner.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: decoder kopen

Bericht door shoven »

Ik heb laatst een Tran DCX74z gebruikt. Superklein en werkt prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Ik probeer nu eerst de kuhn al is die moeilijk leverbaar.
Ik vind het een beetje zonde een decoder in bv duitsland te kopen verzendkosten zijn bijna net zoveel als de decoder zelf.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: decoder kopen

Bericht door Rob Fongers »

Kühn moeilijk leverbaar, nou dat valt wel heel erg mee hoor 8-) 8-)

http://www.n-spoorstore.nl/ heeft hem in ieder geval


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: decoder kopen

Bericht door spoor65 »

Idd Rob heeft gelijk,

H@ns heet hem op zijn site n-spoorstore inmiddels weer als leverbaar staan, gisteren stond hij nog als verkocht gereserveerd, dus heeft blijkbaar weer nieuwe voorraad binnen.

dus niet twijfellen gewoon ff hans mailen of direct bestellen via de site, en je hebt hem in no-time in huis.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Heb ik al gedaan en waarschijnlijk n.a.v mijn berichtje heeft die de beschikbaarheid weer even aangepast op zijn site.
Ik heb hem inmiddels bestelt en Hans heeft hem al verstuurt ook, nu alleen nog even inbouwen als die hier is.
Bedankt voor de info.



Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Kan even melden dat de loc digitaal is.
Nu nog even cv programeer functie uitvinden op de locmaus, meer als voor en achteruit rijden doet ie nog niet.



C1Rob
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 dec 2010 23:02
Locatie: Biddinghuizen, Flevoland

Re: decoder kopen

Bericht door C1Rob »

Ik heb ook ongeveer op het zelfde moment zo'n kheun n025 gekocht om in mijn nieuwe aanwinst te plaatsten (fleischmann 212 DB).

Mijn duits is niet al te super maar ik las iets over een rangeer functie die de decoder heeft? Wat moet ik me hier bij voor stellen? Ik druk op 1 van mijn functie knoppen en de snelheid word beperkt en de stappen nauwkeuriger of?

Ik heb ook een paar vraagjes over de inbouw aangezien ik dit morgen wil gaan proberen(ik vind het een beetje nutteloos om hier weer een topic voor te openen):

http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-212.php
1. ik moet het kleine spoeltje wat er nu nog in zit verwijderen toch?(volgens mij is dat de Entstörsatz ?) Het spoeltje zit tussen het rode en oranje draadje op de eerste foto en er zit nog iets tussen het grijze en oranje draadje.

2. Ik snap niet helemaal wat die masse anschluss is(massa? als in stroom loos?) Bij mij lopen die banen helemaal door. Moet ik op 1 of andere manier de banen onderbreken tussen het zwarte en het grijze draadje en net links van het grijze draadje? Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?

Sorry voor de beginners vragen, ben niet helemaal op kennis op het gebied van electronica. Ik heb ooit eens een soldersetje gekocht(heel basis) om een keer mee te beginnen maar er is nooit iets van gekomen. Is het trouwens een beetje te doen met een normale soldeerbout? of is het echt aan te raden om een smallere te nemen?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: decoder kopen

Bericht door Rob Fongers »

C1Rob schreef: 1. ik moet het kleine spoeltje wat er nu nog in zit verwijderen toch?(volgens mij is dat de Entstörsatz ?) Het spoeltje zit tussen het rode en oranje draadje op de eerste foto en er zit nog iets tussen het grijze en oranje draadje.
Ja dat spoeltje maakt verbinding tussen de rail en motor via de printbaan en moet verwijderd worden
2. Ik snap niet helemaal wat die masse anschluss is(massa? als in stroom loos?) Bij mij lopen die banen helemaal door. Moet ik op 1 of andere manier de banen onderbreken tussen het zwarte en het grijze draadje en net links van het grijze draadje? Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?
Je kan de banen doorsnijden met een scherp mesje door te krassen. Beter is dit meet een slijpschijfje (Proxxon of Dremel) te doen. Massa geeft in dit geval aan de verbinding tussen motor en rail. Aangezien je de motor door de decoder laat draaien moet elke verbinding met de rail verbroken worden.
Sorry voor de beginners vragen, ben niet helemaal op kennis op het gebied van electronica. Ik heb ooit eens een soldersetje gekocht(heel basis) om een keer mee te beginnen maar er is nooit iets van gekomen. Is het trouwens een beetje te doen met een normale soldeerbout? of is het echt aan te raden om een smallere te nemen?
Het beste voor precisie werk is wel een dunnen punt vermogen 15-25W. Als je echt door ga met deze hobby is het aan te raden om een soldeerstation te kopen waar je ook de temperatuur kan regelen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Ik heb ook een instelbare temp op mijn soldeerbout maar is er wel eentje van 60 watt.
Ik heb gemerkt dat het het makkelijkst gaat toch wel rond de 350 dan zitten die draadje zo vast gewoon een beetje draad vertinnen en een beetje soldeer op het soldeerpunt even een paar seconden erbij en klaar.
Dat stukje wat de puntjes verbind moet eraf, dat had ik ook laten zitten de eerste keer,erg stom kortsluiting tot gevolg gelukkkig was alles nog heel na deze actie.

Overigens ik ben bezig geweest met cv instellen maar krijg de sluitverlichting niet aan de praat wel de front verlichting die wit is maar als ik de andere op ga gaat die niet rood branden, remvertraging optrekversnelling max en min snelheid ben ik al uit wel leuk speelgoed zo als je het vergelijkt met analoog dan moest je dat dus zelf doen met de draaiknop.



Wim Ros

Re: decoder kopen

Bericht door Wim Ros »

Zit er dan wel een roodlampje in, oftwel zit er wel sluitverlichting in?

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

In de beschrijving van de fabrikant dan wel staat er dat ie sluitverlichting heeft.
Nadat ik hem heb opengemaakt zie ik 2 een per kant doorzichtige ledjes zitten inderdaad waarvan er eentje brand wanneer die rechtdoor rijd.
Sommige ledjes kunnen meer kleuren bevatten dus dacht dat deze dat ook zouden kunnen maar misschien ook wel niet.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: decoder kopen

Bericht door Rob Fongers »

Nou als er maar 1 led per kant in zit is dat dus gewoon wit


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: decoder kopen

Bericht door FidOo »

Ik ken geen 212 die standaard met front/sluit verlichting is uitgevoerd. Denk ook niet dat de jouwe dat heeft.

Anders ff foto maken zonder kap dan weten we het waarschijnlijk snel genoeg.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

C1Rob
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 dec 2010 23:02
Locatie: Biddinghuizen, Flevoland

Re: decoder kopen

Bericht door C1Rob »

FidOo schreef:Ik ken geen 212 die standaard met front/sluit verlichting is uitgevoerd. Denk ook niet dat de jouwe dat heeft.

Anders ff foto maken zonder kap dan weten we het waarschijnlijk snel genoeg.
haalt er 2 door elkaar ;) ik had de 212 en Rower iets anders geloof ik ;)

Maar bedankt voor de tips. Ik ga zo maar eens even proberen ;)



FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: decoder kopen

Bericht door FidOo »

A idd rob. Ik zie het nu.

Wat betreft je rangeerfunctie geldt het volgende:
F4 schakelt deze functie. Dit heeft 2 gevolgen.
1 de snelheid wordt gehalveerd.
2 de rem en optrek vertraging wordt uit geschakeld. Maw hij reageert alsof hij analoog rijdt.

Wat betreft het massa verhaal: dit ie gewoon een term. Je chassis van de lok werkt gewoon als een stroomgeleider. Deze geldt eigenlijk als massa punt omdat er meer dan 1 verbinding naar loopt. Zoals je verlichting, en je motor. Overigens met digitaal mag je.motor dus niet in verbinding staan met deze massa! De 212 is zeer eenvoudig om te bouwen. Kijk gewoon goed naar de plaatjes en vertaalt de tekst eens via een vertaalwebsite.

@ rower. Heb je wel verlichting op de juiste manier aangesloten? Check even goed of je dus vanaf 1 draad van de verlichting naar beide leds gaat. Er vanuit gaande dat er dus 2 leds aan 1 zijde aanwezig zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: decoder kopen

Bericht door rower »

Er zit maar 1 led aan een kant, waarvan er maar eentje het doet.
De Loc is digitaal voorbereid dus ik hoefde alleen maar 6 draadjes aan 6 puntjes te solderen en de kleuren heb ik zo gedaan zoals in de beschrijving.
Wat ik dus dacht dat als ik vooruit rijd de led wit is zoals dat ook is dus, en als ik de andere kant opgaat de led rood word maar dat gebeurd dus niet.


Plaats reactie