peco electrofrog wissels

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
rower

peco electrofrog wissels

Bericht door rower »

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik voor rails moet gebruiken in het zichtbare gedeelte.
Ik vind Peco wel mooi en in Engeland ook nog eens heel goedkoop.
Nu vraag ik me af hoe het zit met de wissels dit snap ik nl nog niet helemaal.
Ik lees her en der dat die wissels dus kortsluiting veroorzaken en je de boel dus moet ompolen.
Is dit alleen een probleem bij Peco wissels en bv niet bij Flm wissels.
Is dit ompolen lastig karweitje en heb je daar ook weer extra elektronica voor nodig.
Kan je anders ook de niet electrofrog wissels kopen of veroorzaken die weer andere problemen.
Zou toch wel wat info hierover willen voordat ik over ga tot aanschaf.

Rob Fongers

Re: peco electrofrog wissels

Bericht door Rob Fongers »

Rower,

Kijk eens hier, wel niet helemaal het antwoord op je vraag maar wel de richting.

En als je Peco neem, neem dan Electrofrog en je hebt geen electronica o.i.d. nodig maar adviseer het wel. Want een vuiltje op je wisseltong die de stroom naar je hartstuk voert betekent stop voor je trein en dat kan je door elektronica via bvb de SS voorkomen

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

shoven

Bericht door shoven »

Voor als je op de site van Rob hebt gekeken: een enkele wissel is een stuk simpeler aan te sluiten hoor. ;)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ja ok die had ik dus al gelezen, en was er ook al achter dat aansluiten van kruiswissels bij Peco niet zo eenvoudig is.
Nu hoef ik in principe geen kruiswissels te gebruiken tenminste, ik ben wel van plan om een spooraftakking te gebruiken in het onzichtbare gedeelte waar kruizen wel van pas kunnen komen.
Eentje daarvan kan ik waarschijnlijk voorkomen omdat ik er ook voor kan kiezen het ene spoor onder het andere spoor kan doorleiden.
Dit klusje zal wel lastig zijn, maar waar het mij omgaat is hoe zit dat met die electrofrog wissels gewoon enkele wissels en ook als ze bv omgedraaid zijn.
Moet je hier altijd stroom op aansluiten of kan je ze net als bij andere merken gewoon tussen de rest van de railsen plaatsen zonder draadjes.

shoven

Bericht door shoven »

Rower,

Het aansluiten van een electrofrog wissel is echt niet moeilijk.
Zie het plaatje.
Je ziet daar een electrofrog wissel; voor en na de wissel zitten gewone stukken rail. De 2 railstaven zitten aangesloten op het digitale signaal, de ene railstaaf op J en de andere op K.Bij de lichtblauwe lijnen kun je gewoon de wissel aansluiten op de railstukken, via een raillasje of solderen of wat jij wilt. Die stukken van de wissel krijgen hun 'stroom' van het aangrenzende railstuk. Je kunt ook aan de wissel aansluitingen voor J of K solderen, soms is dat nodig (als het wat ingewikkelder wordt met meerdere wissels aan elkaar). Van belang is dat het hartstuk (de 'frog' in het groene rondje) geisoleerd is van de aangrenzende railstukken (rode lijnen). Je kunt dat bijv. mbv isolatielasjes doen. Aan de rails van het hartstuk soldeer je vervolgens een draad die afwisselend met J of K gevoed wordt, afhankelijk van de stand van je wissel. De ServoSwitch heeft daar een aparte uitgang voor en regelt het voor jou, maar je kunt het ook zelf regelen, bijv. met een relais).

Afbeelding

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ok dit is al wel wat duidelijker inderdaad.
Nu nog een vraag als ik dus de wissel wil aansturen en daarvoor gewoon de peco aansturing wil gebruiken al heb ik gehoord dat die aardig veel herrie maken en moeilijk aan te sturen zijn.
Ik wil ze aansturen met een lenz ls150 decoder en pl10w van peco dus waar kan ik dan de servoswitch vinden, sorry maar ben nog wel een leek op dit gebied en heb zelf nooit goed een peco wissel in handen gehad.
Op de flm wissels zitten drie draden waar dan waarschijnlijk eentje dient voor switch hoe zit dat met peco.

shoven

Bericht door shoven »

Rower,

De Peco aandrijvingen maken nogal veel geluid. Teveel vind ik, maar anderen hebben er minder problemen mee. Voordeel is dat ze goedkoop zijn. Volgens mij kun je ze met een LS150 of zoiets wel aansturen. Gewoon aansluiten, niet moeilijk.
De Servoswitch is een heel ander verhaal, je hebt dan alleen het Servoswitch printje nodig (hier verkrijgbaar) en een servo. Dat printje verbind je met stroom, DCC en het puntstuk van je Peco wissel (een handleiding staat op de Rosoft site) en natuurlijk met de servo. De servo monteer je onder de plaat waar je wissel op zit, en via een stalen pen beweegt de servo je wisseltongen heen en weer.

De drie draden aan een Flm wisselaandrijvingen zijn aarde/nul (zwart) en stroom voor de ene resp. de andere kant (donker/lichtbruin) op schakelen; het komt precies overeen met de aansluitingen op de LS150. Ze zijn alleen bruikbaar met Flm wissels.

Bij de drie opties waar jij het over hebt kun je dus nodig hebben:
  • Een LS150 (€35 voor 6 wissels), Peco aandrijving PL-10WE (plm. 5 pond), Peco wissel (plm. 8 pond): Per wissel dus plm. €6 + 13 pond
  • Een Servoswitch (€13,50), een servo (plm. €3 tot €5), Peco wissel: per wissel dus plm. €17,50 + 8 pond
  • Een LS150, Flm wisselaandrijving (plm. €17), Flm wissel (met gepolariseerd hartstuk plm. €25): per wissel dus plm. €48
De laatste is het simpelst te monteren, maar heeft een bijpassend prijskaartje. Bij de eerste optie weet ik niet precies hoe de polarisatie van het hartstuk gaat, Peco heeft daar een vrij goedkope oplossing voor dacht ik. De tweede optie heeft mijn voorkeur, maar anderen denken daar anders over.
Dit zijn nieuwprijzen, als je tweedehands gaat kun je nog aardig besparen, het loont om te shoppen.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Heb welleens gehoord van een peco pl13 servoswitch maar kan die nergens meer terugvinden

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Nou, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Een PL13 is een stel contacten die je monteerd op de PECO wisselaandrijving.
Komt dus als extra bij en op je PECO aandrijving. Staat allemaal op de site van PECO.

Een ServoSwitch is een benaming voor een digitale decoder die een servo aan kan sturen.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Dan weet ik nu dus nog steeds niet welke draad en waarvan ik aan het hartstuk kan monteren om kortsluiting te voorkomen.
Ik zal duidelijk zijn dat ik eerst met de lenz ls150 een pl10w op de electrofrog wissel wil aansturen, daarbij isoleer ik het hartstuk dus en weet niet welke draad er dan op het hartstuk moet om de juiste pol te hebben zodat de trein niet stil komt te staan op de wissel.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Rower,

De draad die je aan het puntsuk moet monteren komt van het moedercontact van een enkelpoligeomschakelaar.
De twee andere aansluitingen van de schakelaar komen van de linker en rechter railstaaf.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Ja ok wim alleen welke schakelaar moet ik daarvoor gebruiken heb ik nog meer nodig dan alleen de lenz ls150 en de pl10w of heb ik er nog meer voor nodig.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Rower, het antwoord heb jij je zelf al gegeven.
http://pufferwillies.co.uk/uk2ecommerce ... r_pl-10_s/

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Nou dan ga ik binnekort maar eens van die spullen bestellen dan kan ik het zelf gaan uitproberen.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Overigens toch nog even wat verder gelezen te hebben, was niet helemaal tevreden kwam ik tegen dat alleen het isoleren van 2 spoorstafen al voldoende zou moeten zijn.

Vincent

Bericht door Vincent »

Dat kan idd, maar de bedrijfzekerheid wordt er niet beter op.
Er kan stof en vuil tussen de tong en de rail komen waardoor de punt zonder spaning komt te staan.

Mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

rower schreef:Overigens toch nog even wat verder gelezen te hebben, was niet helemaal tevreden kwam ik tegen dat alleen het isoleren van 2 spoorstafen al voldoende zou moeten zijn.
Tja, als je geen idee hebt hoe iets werkt, en als je de gegeven informatie niet begrijpt, kun je natuurlijk dit soort conclusies trekken.

Maar, bij een wissel met een geleidend punt stuk, en in het geval van een PECO wissel, en dus met puntstuk polarisatie MOET je sowieso de spoorstaven isoleren die aansluiten op het puntstuk. Want anders heb je gewoon kortsluiting via de rest.

Maar bij peco kun je volstaan met alleen isoleren zonder extra aansluiting via een externe schakeling, dat is correct. Alleen zal dit op den duur en na het ballasten van het spoor storing opleveren en dus niet bedrijfszeker zijn. Het beste is dus om het puntstuk bij de aanleg van je spoor te verbinden en dus aan te sluiten op een externe schakelaar. Maar de beste leermeester is de keiharde werkelijkheid.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Klopt Wim dat heb ik ook gelezen dat dat niet bedrijfszeker is maar het zou kunnen.
Dat ik het niet snap, nou ja ik snap natuurlijk wel dat als je de plus met de min gaat verbinden wat er dus gebeurt bij het omzetten van de wissel je kortsluiting krijgt.
Als je dus het spul isoleert heb je daar geen last meer van alleen als er dus wat tussen zit of er een veertje is niet zo best meer krijgt het hartstuk geen stroom meer inderdaad dus je loc komt stil te staan bij lagere snelheden.
Ik moet nog steeds uitvinden welk draadje en waarvan ik aan het hartstuk kan solderen, maar zoals ik zelf al zei ga ik binnenkort wel wat van dat spul bestellen er zal ook vast een gebruiksaanwijzing bij zitten.
Waar het mij omgaat zoals ik al eerder heb gezegd is de vraag wat ik nodig heb om dit goed te doen wat ik dus moet bestellen, is een peco wissel met de pl10w en een decoder al genoeg om het spulletje digitaal te maken(en bedrijfszeker te maken) of heb ik meer nodig, ik kwam zelf al even met de pl13 al weet ik niet wat voor ding dat is.

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

moedercontact van een enkelpoligeomschakelaar dit zinnetje snap ik dus niet. Overigens ik had het eerder over een pl13 maar zie dus dat een pl15 ook kan weet iemand het verschil, na even denken en opnieuw lezen denk ik dat je met enkelpoligeomschakelaar dus een van die bedoelt.

shoven

Bericht door shoven »

Rower, check de link eens die Wim gegeven heeft. Je zat er zelf al heel dicht bij.
Wim Ros schreef:Rower, het antwoord heb jij je zelf al gegeven.
http://pufferwillies.co.uk/uk2ecommerce ... r_pl-10_s/
Als ik die link check is de PL13 dus een extra stukje bij je PL10 die zorgt voor de schakeling van het puntstuk.
Dus wat heb je nodig? Een LS150 of vergelijkbaar product, een PL10 en een PL13. En die PL10 zou ik eerst eens proberen, want ze maken een takkeherrie.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Klopt ja ik had zelf gevonden op verschillende sites dat je de pl13 en ook de pl15 kan gebruiken om het hartstuk te polariseren.
Ik werd alleen een beetje van de wijs gebracht door mensen die het over een servoswitch omschakel dingetjes enz hadden.
Maar dus inderdaad klopt het dus wat ik zelf had gezegd, had ik het toch niet verkeerd gelezen.
Ik wou gewoon nog even een antwoord van de wijzen hier of ik het bij het goede end had.
Ik ben nou eenmaal iemand die voor dat ie begint goed voorbereid wil zijn, een chirurg gaat ook niet opereren voordat die aan zijn studie is begonnen toch.

Ik heb gehoord dat die pl10w`s een takkeherrie maken ja en zou er ook eerst eentje willen uitproberen of willen horen ergens voordat ik er gelijk een stuk of wat aanschaf. Ik heb ook gehoord dat die switches die op conrad te koop staan ook niet zo stil zijn, ik denk dat geheugendraad het stilst is maar daar durf ik me niet aan te wagen als beginner.
Overigens kan je ze ook aansturen met een servomotortje en dan digitaal besturen met bv een oc32 dat is zelfs een stuk goedkoper dan met de lenz, maar ook dat vind ik nog een beetje moeilijk.
Ik ga dus eerst een pl10w uitproberen en als ik de herrie wel wat vind meevallen dan lijkt me het de makkelijkste optie en anders tja dan moet ik me in die andere opties gaan verdiepen.

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

Ik denk als je een PL10 kunt aansluiten en aansturen je ook een ServoSwitch met servo kunt aansluiten. Er is hier op het forum ruim voldoende kennis aanwezig om je daar mee te helpen.

Kijk eens op http://www.rosoft.info/index.html voor een wat uitgebreidere omschrijving.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

evo

Bericht door evo »

Regelmatig steekt het takkeherrie verhaal hier de kop op. Ik heb tientallen PL10's in mijn baan zitten en vind het enorm meevallen. Je hoort een tik bij het schakelen, maar takkeherrie.... nee
Of het geluidsniveau acceptabel is ligt aan een aantal factoren:
- jouw tolerantie
- hoe vaak er een wissel schakelt
- hoe lang de wissel aangestuurd wordt (dit bepaalt de hoeveelheid energie - de MERG decoders die ik gebruik heb ik op de kortste pulslengte gezet)
- wat de constructie van de baan is (of die als klankkast werkt)
- hoe belangrijk je geluid vind (gebruik je bv. geluidsdecoders in loks, etc)

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
rower

Bericht door rower »

Zou je mij een link van zo`n decoder kunnen geven, zoals ik gehoord heb werkt alleen de lenz ls150 met een pl10w maar sommigen zeggen dat dat zelfs niet werkt dus vandaar.

shoven

Bericht door shoven »

Steven

>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie