Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Ik ben bezig een baan te ontwerpen met gebruikmaking van Fleischmann piccolorails. In mijn schaduwstation dat reeds ontworpen is en waar al aan gebouwd wordt, gebruik ik normale standaard wissels. Nu vroeg ik me af wat de reden is dat sommige mensen adviseren om geen gebogen wissels te gebruiken. Dat de geometrie van Fleischmann daarmee verstoord kan worden, dat kan ik wel begrijpen, maar als je veel flex gebruikt en een behoorlijke ruimte hebt, waarom zou je dan niet in een bocht een gebogen wissel kunnen gebruiken om van het ene naar het andere spoor - even er van uitgaan dat er twee sporen naast elkaar liggen - te gaan?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Wel, de Fleischmann gebogen wissels en ik hebben een bewogen geschiedenis achter de rug. Ik bespaar je het verhaal, maar kom meteen tot de conclusies.
Ten eerste, besef dat binnenboog van de wissel een R1 radius is, wat betekend dat je met sommig materieel problemen mag verwachten (oa lange roco rijtuigen), maar dat is hetzelfde verhaal als voor de R1 bochten in het algemeen.
Ten tweede: gebruik NIEUWE wissels. Er gaan een hoop versies rond. Fleischmann heeft gaandeweg geleerd, het design aangepast en de wissel betrouwbaarder gemaakt. Koop dus nieuw, niet 2de hands, want dan weet je niet meer wat je krijgt voor je geld.
Ten derde, leg de wissels VLAK, maar dat is voor alle wissels het zelfde.
Ten vierde, let erop dat de rails die je aan de wissel aansluit, GEEN KNIK vormen. De binnenbocht is al een R1, de minste vermindering van de radius (door bijvoorbeeld een knik), geeft onherroepelijk ontsporingen tot gevolg. Zet de theoretische minimale straal uit, en zorg dat je er nooit onder komt.
Wagons met grote wielbasis en scherpe flenzen hebben de nijging om de tongen open te rijden. Met een vijl, inzicht en geduld is dit probleem grotendeels weg te werken.
Voila, mijn advies. Ik heb ze dus ook gebruikt, en sinds ik bovenstaande heb gerespecteerd, rijden de treinen zonder enig probleem over de wissels.
Succes,
Michiel
Ten eerste, besef dat binnenboog van de wissel een R1 radius is, wat betekend dat je met sommig materieel problemen mag verwachten (oa lange roco rijtuigen), maar dat is hetzelfde verhaal als voor de R1 bochten in het algemeen.
Ten tweede: gebruik NIEUWE wissels. Er gaan een hoop versies rond. Fleischmann heeft gaandeweg geleerd, het design aangepast en de wissel betrouwbaarder gemaakt. Koop dus nieuw, niet 2de hands, want dan weet je niet meer wat je krijgt voor je geld.
Ten derde, leg de wissels VLAK, maar dat is voor alle wissels het zelfde.
Ten vierde, let erop dat de rails die je aan de wissel aansluit, GEEN KNIK vormen. De binnenbocht is al een R1, de minste vermindering van de radius (door bijvoorbeeld een knik), geeft onherroepelijk ontsporingen tot gevolg. Zet de theoretische minimale straal uit, en zorg dat je er nooit onder komt.
Wagons met grote wielbasis en scherpe flenzen hebben de nijging om de tongen open te rijden. Met een vijl, inzicht en geduld is dit probleem grotendeels weg te werken.
Voila, mijn advies. Ik heb ze dus ook gebruikt, en sinds ik bovenstaande heb gerespecteerd, rijden de treinen zonder enig probleem over de wissels.
Succes,
Michiel
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Dat was het verhaal natuurlijk. Ik gebruik eigenlijk nergens een radius kleiner dan R3, de binnenbochtradius van mijn spiraal. Dus voor mij dan geen gebogen wissels, tenzij op een klein industrierangeerstukje.Saraan schreef:Ten eerste, besef dat binnenboog van de wissel een R1 radius is, wat betekend dat je met sommig materieel problemen mag verwachten (oa lange roco rijtuigen), maar dat is hetzelfde verhaal als voor de R1 bochten in het algemeen.
Wat is het bezwaar als een wissel op een licht hellend vlak ligt? Ik heb er eentje die op een hellend deel dat van 0 naar 3 mm loopt geplaatst moet worden. Ook het afbuigende deel ligt dan op hetzelfde hellende vlak en de vervolgrail stijgt aan beide zijden door naar 6 mm ofzo.Saraan schreef:Ten derde, leg de wissels VLAK, maar dat is voor alle wissels het zelfde.
Groeten,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Een hellend vlak is geen probleem. Ik bedoel eigenlijk dat de wissel niet op een knik mag liggen waardoor ie hol of bol komt te liggen. Ook de aansluitende sporen liggen best in het zelfde vlak als de wissel (hellend of horizontaal). Meer niet.
groeten,
Michiel
groeten,
Michiel
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Martin,
In mijn grootste schaduwstation heb ik 8 gebogen Flm's liggen. 4 daarvan worden niet bediend maar open gereden, omdat het uitgaande wissels zijn. Ik heb wel de gehele aandrijving eruit gehaald.
Ik kan niet zeggen dat ik problemen heb, al het materieel rijdt er over, weliswaar met schaal snelheid max 60Kmh. Trekduw, treinstel etc. Heb echter geen stoomloc,s die misschien ROET, ohoh wat een harmonie, op de rails gooien.
Grtz Rob
In mijn grootste schaduwstation heb ik 8 gebogen Flm's liggen. 4 daarvan worden niet bediend maar open gereden, omdat het uitgaande wissels zijn. Ik heb wel de gehele aandrijving eruit gehaald.
Ik kan niet zeggen dat ik problemen heb, al het materieel rijdt er over, weliswaar met schaal snelheid max 60Kmh. Trekduw, treinstel etc. Heb echter geen stoomloc,s die misschien ROET, ohoh wat een harmonie, op de rails gooien.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Dat is een hele geruststelling. Ik moet in mijn schaduwstation namelijk één wissel (plus het afslaande en doorgaande spoor) op een hellend vlak leggen. Bij de bouw bleek een van de poten van het frame namelijk net in de weg te zitten en ik wilde de wissel niet half horizontaal en een deel hellend leggen, want dat leek me niet de bedoeling. Door de wissel iets op te schuiven, zodat 'ie geheel hellend kwam te liggen, dacht ik dit te hebben opgelost en jij bevestigt dat mooi nog eens.Saraan schreef:Een hellend vlak is geen probleem. Ik bedoel eigenlijk dat de wissel niet op een knik mag liggen waardoor ie hol of bol komt te liggen. Ook de aansluitende sporen liggen best in het zelfde vlak als de wissel (hellend of horizontaal). Meer niet.
groeten,
Michiel
Hallo Rob, in mijn schaduwstation zitten geen gebogen wissels, maar gewoon normale wissels, dus daar speelt het probleem niet. Maar ik neem dit wel mee voor als ik aan de andere kant van de kamer nog een schaduwstation ga bouwen of moet bouwen omdat mijn materieel te veel toeneemt. Op mijn baan rijdt alleen eind tijdperk IV en tijdperk V, met uitzondering van die ene stomer die nog moet worden aangeschaft. Deeze trekt de Ländesbauartwagens die samen de museumtrein vormen. Deze loc komt nooit naar beneden. Als hij uit dienst is, dan neemt hij wel plaats in een locloods, waar ook de diesellocs nog wel mogen parkeren. Geen e-locs, want anders krijg je zo'n gedoe met bovenleiding. Maar niettemin dank voor je antwoord, net als Michiel trouwens. Alle antwoorden zijn altijd fijn en worden wel degelijk opgeslagen.R Fongers schreef:Martin,
In mijn grootste schaduwstation heb ik 8 gebogen Flm's liggen. 4 daarvan worden niet bediend maar open gereden, omdat het uitgaande wissels zijn. Ik heb wel de gehele aandrijving eruit gehaald.
Ik kan niet zeggen dat ik problemen heb, al het materieel rijdt er over, weliswaar met schaal snelheid max 60Kmh. Trekduw, treinstel etc. Heb echter geen stoomloc,s die misschien ROET, ohoh wat een harmonie, op de rails gooien.
Grtz Rob
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Veel wissels hebben een kleine radius voor de boog/bogen die erin zitten. Er zijn ook wissels die wat realistischer zijn, bijv. van Peco.
Deze code 55 wissel (de SLE386F) heeft een buitenradius van 914mm (36in) en een binnenradius van 457mm (18in).
Met iets dergelijks kun je toch een bochtwissel gebruiken zonder je loks de marteling van krappe bogen te laten doormaken.
Deze code 55 wissel (de SLE386F) heeft een buitenradius van 914mm (36in) en een binnenradius van 457mm (18in).
Met iets dergelijks kun je toch een bochtwissel gebruiken zonder je loks de marteling van krappe bogen te laten doormaken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Steven,
Marteling ??
Nee hoor R1 is geen probleem bij mij zelfs niet in de klimspiraal. Wissel straten zijn mijn grootste probleem. Heb in mn schaduw station ook 2 gebogen achter elkaar liggen dus bijna haaks de hoek om en Nada problemo.
Grtz from Erremoe
Marteling ??
Nee hoor R1 is geen probleem bij mij zelfs niet in de klimspiraal. Wissel straten zijn mijn grootste probleem. Heb in mn schaduw station ook 2 gebogen achter elkaar liggen dus bijna haaks de hoek om en Nada problemo.
Grtz from Erremoe
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Ik heb een Roco 1300 (CoCo) die helemaal niet blij is met R1.
Maar ja, dat is een analoge lok, en die gaan de deur uit dus dit probleem ook. (Iemand interesse by the way? )
Een aantal andere hangen flink door in de R1 bochten, maar dat is een kwestie van het gaspedaal rustig bedienen...
Maar ja, dat is een analoge lok, en die gaan de deur uit dus dit probleem ook. (Iemand interesse by the way? )
Een aantal andere hangen flink door in de R1 bochten, maar dat is een kwestie van het gaspedaal rustig bedienen...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Ik heb Roco eurofirma rijtuigen gehad, en in een R1 bocht van Fleischmann sleepten de flenzen tegen de kast. Met een Arnold stoomlok wordt de voorloper zodanig ver opzij getrokken dat de stroomafnemers naast de flens vallen en de as blokkeerd in die extreme stand.
Dus, over het algemeen gaat het goed, maar verwacht toch hier en daar aan een probleem. De BigBoy zal waarschijnlijk de R1 bocht ook niet halen, vrees ik.
groeten,
Michiel
Dus, over het algemeen gaat het goed, maar verwacht toch hier en daar aan een probleem. De BigBoy zal waarschijnlijk de R1 bocht ook niet halen, vrees ik.
groeten,
Michiel
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Ook hier problemen met R1: Wagons en loks met 3-assige draaistellen hebben bijna allemaal problemen met R1. Ook de Roco Clean wagens ontsporen hier doordat de railgum buiten de railstaven komt.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Re: Wel of geen geboegn wissels gebruiken?
Heb ook in het begin veel ontsporingen gehad met de Fleischmann gebogen wissels uit de startset. Ben zelfs terug naar de winkel geweest maar werd daar niet wijzer van.
Ik heb uiteindelijk met minutieuze bijduwing van de boosdoener-spoorstaaf (met je nagels, geen tang svp) en soms een namaak-verkanting met een dun kartonnentje eronder een redelijk resultaat bereikt.
Advies: volg de tips van Michiel (Saraan) op; dat helpt.
Verder nog dit: ik heb ook gebogen wissels van R3 naar R4 gebruikt van Minitrix omdat Fl. die wisselradius niet had/heeft. Ik vind het achteraf mooiere bochten dan de R1/R2 van Fl. en ze zijn lang niet zo ontsporingsgevoelig. Als beginner was ik wat huiverig om zomaar een ander merk rail toe te voegen maar dit is best bevallen.
Frans.
Ik heb uiteindelijk met minutieuze bijduwing van de boosdoener-spoorstaaf (met je nagels, geen tang svp) en soms een namaak-verkanting met een dun kartonnentje eronder een redelijk resultaat bereikt.
Advies: volg de tips van Michiel (Saraan) op; dat helpt.
Verder nog dit: ik heb ook gebogen wissels van R3 naar R4 gebruikt van Minitrix omdat Fl. die wisselradius niet had/heeft. Ik vind het achteraf mooiere bochten dan de R1/R2 van Fl. en ze zijn lang niet zo ontsporingsgevoelig. Als beginner was ik wat huiverig om zomaar een ander merk rail toe te voegen maar dit is best bevallen.
Frans.