Noord-Scharwoude vanaf 1935
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Dank jullie wel voor het mee denken.
Henry, ik zal kijken of ik nog wat wissels op de kop kan tikken. Ik had als uitgangspunt om de wissel die ik heb (6x links en 6x rechts) te gebruiken. Voor het bovenstaande ontwerp heb ik van beiden al 1 extra nodig. Toch is het ook weer zonde om te bezuinigen op een paar wissels. Ik wil eerst schaduwstation Heerhugowaard gaan maken, dan heb ik in eerste instantie slecht 3 extra wissels nodig (de aandrijving kan altijd later nog).
Henry, ik zal kijken of ik nog wat wissels op de kop kan tikken. Ik had als uitgangspunt om de wissel die ik heb (6x links en 6x rechts) te gebruiken. Voor het bovenstaande ontwerp heb ik van beiden al 1 extra nodig. Toch is het ook weer zonde om te bezuinigen op een paar wissels. Ik wil eerst schaduwstation Heerhugowaard gaan maken, dan heb ik in eerste instantie slecht 3 extra wissels nodig (de aandrijving kan altijd later nog).
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Omdat een keerlus voor mij nieuw is ben ik even gaan zoeken bij Rosoft voor een oplossing, daar vond ik het volgende:
http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Als ik dan naar de tweede foto kijk, is dat dan al voldoende om digitaal door de lus te kunnen rijden, ik gebruik alleen een Arnold centrale (geen PC, Koploper of iets dergelijks)?
Er staat onder dat de lengte van C1 bepalend is voor de lengte van de langste trein die door de keerlus kan rijden. Dit houdt in loc+rijtuigen/wagons??
http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Als ik dan naar de tweede foto kijk, is dat dan al voldoende om digitaal door de lus te kunnen rijden, ik gebruik alleen een Arnold centrale (geen PC, Koploper of iets dergelijks)?
Er staat onder dat de lengte van C1 bepalend is voor de lengte van de langste trein die door de keerlus kan rijden. Dit houdt in loc+rijtuigen/wagons??
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Sander,
Dat is idd voldoende om digitaal door de lus te rijden. Dit is volledig onafhankelijk van PC en een stand alone
Meerdere mensen rijden met een volledig gedetecteerde trein en of met sluitlichten. Daarom moet alles van de trein vanaf de eerste tot laatste as zich in C1 bevinden. Jouw treinen zijn m.i. nooit langer als je opstelsporen. De boog van wissel tot wissel tot wissel is aanzienlijk langer dan je opstel sporen dus het kan geen probleem zijn.
Dat is idd voldoende om digitaal door de lus te rijden. Dit is volledig onafhankelijk van PC en een stand alone
Meerdere mensen rijden met een volledig gedetecteerde trein en of met sluitlichten. Daarom moet alles van de trein vanaf de eerste tot laatste as zich in C1 bevinden. Jouw treinen zijn m.i. nooit langer als je opstelsporen. De boog van wissel tot wissel tot wissel is aanzienlijk langer dan je opstel sporen dus het kan geen probleem zijn.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
oke, dank je wel voor het antwoord.
Ik dacht het al wel maar wilde graag even een bevestiging. Half januari (als het salaris binnen) maar een zo'n module bestellen.
Ik dacht het al wel maar wilde graag even een bevestiging. Half januari (als het salaris binnen) maar een zo'n module bestellen.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Daarnet een geweldig filmpje gevonden van mijn meest favoriete loc: BELLO (ik kom oorspronkelijk uit Bergen, sorry)
http://www.youtube.com/watch?v=Fn0H3r9lUEE
http://www.youtube.com/watch?v=Fn0H3r9lUEE
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Vanmiddag even hout gehaald om verder te gaan met het schaduwstation en de helix om daar te komen.
Afgelopen week maar even bezig geweest met wat schuim om de oversteek naar de andere kant van het kanaal te maken, voor zowel de weg als het spoor.
Afgelopen week maar even bezig geweest met wat schuim om de oversteek naar de andere kant van het kanaal te maken, voor zowel de weg als het spoor.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Vanmiddag even hout gehaald om verder te gaan met het schaduwstation en de helix om daar te komen.
Afgelopen week maar even bezig geweest met wat schuim om de oversteek naar de andere kant van het kanaal te maken, voor zowel de weg als het spoor.
Afgelopen week maar even bezig geweest met wat schuim om de oversteek naar de andere kant van het kanaal te maken, voor zowel de weg als het spoor.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Inderdaad. Zelf ben ik ook van plan mijn baan op die manier vorm te gaan maken. Waar heb je deze platen gehaald? Ik heb al vaak gekeken bij Karwei en gamma en zo, maar het enige wat ik daar kan vinden is gewone tempex/piepschuim (isomo voor de vlaamstaligen...).
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
hoi sander
mooi zo gelijk de hoogte verschilen in te bouwen geen gedoe met gaas
is dat hardschuim
Gr andy
mooi zo gelijk de hoogte verschilen in te bouwen geen gedoe met gaas
is dat hardschuim
Gr andy
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
De platen die ik gebruikt heb komen uit de bouwmarkt van mijn vader. Het zijn een soort tempex (piepschuim) platen maar dan geperst. Ze worden vaak gebruikt als dak-isolatie. Ik heb ze met een afbreekmesje op maat gesneden en wil ze nu met een rasp verder bewerken. Als laatste zal er het afgewerkt worden met gips.
Ondertussen ben ik bezig geweest met 1 van de 2 helixen, ben zelf wel tevreden:
Hij moet nog goed afgesteld worden, ook moet er nog een schuurpapiertje langs en de verbindingen moeten nog verlijmd worden. Nu maar wachten tot de rails binnen is.
Ondertussen ben ik bezig geweest met 1 van de 2 helixen, ben zelf wel tevreden:
Hij moet nog goed afgesteld worden, ook moet er nog een schuurpapiertje langs en de verbindingen moeten nog verlijmd worden. Nu maar wachten tot de rails binnen is.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Is die bouwmarkt van je vader een keten, zo ja, welke? Het grote nadeel van gewoon piepschuim is dat de bolletjes los komen als je gaat schuren, raspen. Vandaar mijn vraag waar je het gekocht/gekregen/geleased hebt. Of was het een restpartij/afval of zo?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Maarten, het is zeker geen rest partij. Het zijn dak isolatie platen.
Ik heb ze zelf uit zijn zaak in Bergen (NH) hij heeft ook twee Fixet winkels (Alkmaar en Schoorl) of ze het daar ook hebben weet ik niet.
Ik zal hem van de week eens vragen wat de echte naam van dit spul is.
Ik heb ze zelf uit zijn zaak in Bergen (NH) hij heeft ook twee Fixet winkels (Alkmaar en Schoorl) of ze het daar ook hebben weet ik niet.
Ik zal hem van de week eens vragen wat de echte naam van dit spul is.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hee Sander,
Dat is pas een mooie helix! Heel mooi, de draadeinden aan de binnenkant; kan je overal prima bij!
Groet,
Rob
Dat is pas een mooie helix! Heel mooi, de draadeinden aan de binnenkant; kan je overal prima bij!
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Alleen wel oppassen met je verkanting; als de baan te ver overhelt kan er wel eens wat omvallen en naar beneden kukelen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hé, volgens mij ken ik die plek met die brug!
Ik heb een aantal jaar geleden een plaatje van dat schuim bij een hornbach gehaald. (andere bouwmarkten hadden het niet, dit leek me het dichtst bij blauw/roze schuim dat zo de hemel in geprezen wordt..Werkt prettig, maar als je gaat snijden, schuren en raspen wordt het ook een troep, net als met bolletjespiepschuim. Oh wat was het schoonmaken toch een dolle pret toen..)
Ik heb een aantal jaar geleden een plaatje van dat schuim bij een hornbach gehaald. (andere bouwmarkten hadden het niet, dit leek me het dichtst bij blauw/roze schuim dat zo de hemel in geprezen wordt..Werkt prettig, maar als je gaat snijden, schuren en raspen wordt het ook een troep, net als met bolletjespiepschuim. Oh wat was het schoonmaken toch een dolle pret toen..)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
@ Rob, dank je wel, zitten een paal kleine schoonheidsfoutjes in de Helix maar ach ja, het is mijn eerst en je ziet er straks weinig van.
@TV-man, hoezo kan je deze plek met die brug?? Ik hoor graag van je waar het is, hoor je van mij of dat klopt.
@TV-man, hoezo kan je deze plek met die brug?? Ik hoor graag van je waar het is, hoor je van mij of dat klopt.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
De Xtreme keerlus module van Rosoft is inmiddels binnen. De Arnold centrale is vervangen voor een Mobile Station van Trix.Trammetje schreef:Omdat een keerlus voor mij nieuw is ben ik even gaan zoeken bij Rosoft voor een oplossing, daar vond ik het volgende:
http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Als ik dan naar de tweede foto kijk, is dat dan al voldoende om digitaal door de lus te kunnen rijden, ik gebruik alleen een Arnold centrale (geen PC, Koploper of iets dergelijks)?
Er staat onder dat de lengte van C1 bepalend is voor de lengte van de langste trein die door de keerlus kan rijden. Dit houdt in loc+rijtuigen/wagons??
Als je kijkt bij het aansluit schema van de Rosoft print zie je dat C1 de max lengte van de trein bepaaald.
Zijn er ook nog beperkingen bij A,B,D en E? of is een standaard lengte van een minitrix railtje (+/- 10cm) voldoende?
Op de 2 meest rechtse aansluitingen staat een soort trafo afgebeeld, kan ik daar een analoge trafo voor gebruiken (wissel uitgang)??
De twee aansluitingen daar rechts van kan ik dan gewoon van de Mobile Station pakken???
Heel wat vragen maar zal het jammer vinden als het aansluiten niet goed gaat en daardoor een print verknal.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hier nog even de ontwikkelingen mbt 1 van de schaduwstations:
Op het spoor staat mijn langste trein tot nu toe, ik verwacht ik niet met langere treinen te gaan rijden.
Op het spoor staat mijn langste trein tot nu toe, ik verwacht ik niet met langere treinen te gaan rijden.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Ziet er netjes uit Sander!
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Sander,
Er zijn geen beperkingen vaan A,B,D en E en de door jouw aangevoerde lengtes zijn dus uitstekend.
De vorderingen zien er overigens goed uit
Er zijn geen beperkingen vaan A,B,D en E en de door jouw aangevoerde lengtes zijn dus uitstekend.
De vorderingen zien er overigens goed uit
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Oke, het is dus niet zo dag b.v. een loc in zijn geheel binnen zo'n sectie moet passen?
Dan nog even de vraag over de voeding.
Op de twee meest rechter aansluitingen, sluit ik daar een gewone analoge trafo op aan (Wisslaanluiting)??
En de twee aansluitingen daar links van gaat op de Mobile Station??
Dan nog even de vraag over de voeding.
Op de twee meest rechter aansluitingen, sluit ik daar een gewone analoge trafo op aan (Wisslaanluiting)??
En de twee aansluitingen daar links van gaat op de Mobile Station??
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Sander,
Om verwarring te voorkomen hier staat het precies.. http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Om verwarring te voorkomen hier staat het precies.. http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Rob,
die had ik inderdaad gezien. Alleen dat onderste printplaatje heb ik niet. Ik vraag ik mij af, omdat ik geen booster heb of ik op de twee meest rechter aansluitngen een gewone analoge trafo kan gebruiken (wissel aansluiting).
die had ik inderdaad gezien. Alleen dat onderste printplaatje heb ik niet. Ik vraag ik mij af, omdat ik geen booster heb of ik op de twee meest rechter aansluitngen een gewone analoge trafo kan gebruiken (wissel aansluiting).
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
De 3 oranje draadjes naar het onderste printje heb je niet nodig. De bruine en gele aan de rechterkant naar het zwart/witte blokje is de stroomvoorziening van de print. Dit kun je inderdaad voeden via de wisselstroomuitgang van een oude trafo.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan