Nieuw lid met baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JVG

Nieuw lid met baanontwerp

Bericht door JVG »

Hallo, allemaal.

Ik heb mij net aangemeld op dit forum en zou graag bij jullie willen polsen wat ik zou kunnen verbeteren en bijbouwen op mijn ontwerp.
Ik ga digitaal rijden met uhlenbrock en later wil ik met software automatisch gaan rijden.
Ik heb een max van 8 a 10 loks op de baan gepland en deze zullen redelijk lang zijn (thalys kato, 1600+8 ic/ick minitrix).

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Jan
Bijlagen
het idee.
het idee.
modelspoor1.jpg (47.82 KiB) 5543 keer bekeken

tv_man

Re: Nieuw lid met baanontwerp

Bericht door tv_man »

Ik vind het plan zoals hij nu is niet bijster interessant. Het is een veredelde ovaal en het enige wat je er kunt doen is afwisselend rondjes rijden. Is prima, maar de tendens is om op z'n minst een beetje rangeermogelijkheden erin te bouwen en een wat speelser spoorverloop te hebben om interessanter landschap mogelijk te maken en zo nu en dan wat te kunnen rangeren (en als dat je ding niet blijkt te zijn is kan je zo een deel van je baan ook als statisch landschapselement gebruiken)

Dus: gezien je ontzettend veel ruimte lijkt te hebben - maak de sporen van je schaduwstation een flink stuk langer (naar rechts) en maak er nog een paar bij (als je met tien treinen wilt rijden)

Maak wat meer bochten (heel flauwe zien er het beste uit, beter dan kaarsrecht of scherpe bochten)

Laat de sporen niet evenwijdig aan tafelranden lopen. (2-5 graden schuin is voldoende)

Overweeg een rangeeremplacement en met deze reusachtige ruimte als je suggereert te hebben nog een zijlijn en/of tweede station/halte.

En uiteraard welkom op het forum! :D

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
JVG

Bericht door JVG »

Ik heb de opstelsporen als een soort schaduw station bedoeld. en wil verder rond dit vierkant rijden. Maar kan ik nu beter een tweede splitsing maken voor een extra ronde of de huidige verlengen met een tweede station of zo?
Ik dacht om hierop wat hoge snelheid te rijden en dan een tweede ronde te bouwen voor wat meer afwisseling met alle treinstellen.

Jos

Bericht door Jos »

Hallo Jan,

Welkom op het forum.
Een baanplan maken is altijd iets persoonlijks, wat de een leuk vindt, vindt een ander saai.
De beste tip is leg de baan los uit op je tafel en ga gewoon eens rijden.
Je merkt dan vanzelf welke stukken je leuk vindt en niet, ook wat je verder nog mist op je baan.

Veel rijplezier,

Groetjes,
Jos

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik sluit me aan bij de bovenstaande opmerkingen, maar zou er nog aan toe wille voegen om te letten op de bereikbaarheid. Hou als stelregel dat je over 60cm nog vrij comfortabel kan werken. Meer wordt echt moeilijk. Ga dus na of je overal bij kan, en voorzie eventueel mangaten waar het problematisch zou worden.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi jan
allereerst welkom op het forum
ik heb mijn baan niet getekent ik ben begonnen met uit leggen van de rails
net zo lang tot dat het naar mijn zin was

Gr andy

Onderwerp starter
JVG

Bericht door JVG »

Ik heb het hele plan nu doorgewerkt en was in de eerste tekening vergeten te melden dat deze rondom rijd. zie midden stuk.
Ben benieuwd wat het zo zal worden.
Bijlagen
modelspoor2.jpg
modelspoor2.jpg (104.14 KiB) 5409 keer bekeken

Vincent

Bericht door Vincent »

hoeveel ruimte heb je eigenlijk?

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

Onderwerp starter
JVG

Bericht door JVG »

Het lange stuk is 7,2m en het brede stuk 2,2m waar de baan 4,2m lang is de ruiten van de tekening zijn 50cm breed en hoog.

dentheo

Bericht door dentheo »

Lijkt mij een erg "analoge" baan.
Bij digitaal moet je wel zorgen dat beide sporen van het dubbelspoor hetzelfde gepolariseerd zijn.
De rijrichting en de polarisatie zijn bij digitaal onafhankelijk van elkaar.
Daarna kan je totaal andere wisselstraten bouwen....

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
JVG

Bericht door JVG »

Mag ik dan een tip vragen omtrent de wisselstraten? je bedoelt waarschijnlijk de stations.
Ik sta open voor tips

Groeten Jan

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Jan,

Om te beginnen ook welkom hier ben zelf ook een beginner en wat een ruimte heb je zeg geweldig ben benieuwd hoe je sporenplan gaat worden veel succes en ik blijf je ook volgen. ;)

Plaats reactie