Gerdam I - Oefening baart kunst!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JeePee

Gerdam I - Oefening baart kunst!

Bericht door JeePee »

Ik ben erg enthousiast gemaakt voor het N-spoor rijden en ga starten met een kleine baan om een aantal technieken onder de knie te krijgen zoals rails leggen, digitaal rijden, werken met verschillende decoders, en wat er zoal meer bij komt kijken.

Ik heb een start gemaakt met het ontwerp van een spoorbaan op een L-vormig vlak in Wintrack (plaatje is toegevoegd). Het idee is om door middel van een frame twee multiplex platen van 61x122x1,2 tegen elkaar aan te plaatsen.

Graag zou ik wat feedback willen krijgen op het ontwerp (rails wordt peco code 55) en tips voor de bouw van de onderbouw, waar ik tegen zou kunnen lopen, etc.

Alvast bedankt!
JeePee
Bijlagen
Eerste ontwerp Gerdam I
Eerste ontwerp Gerdam I
Gerdam.gif (55.33 KiB) 3264 keer bekeken

Onze vereniging: http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl (gevestigd in Den Haag)

Jerome

Re: Gerdam I - Oefening baart kunst!

Bericht door Jerome »

Jeepee!!

Welkom op het forum!

Enne.. was mijn feedback weer niet goed genoeg?? hahahaha!

Greetz, J

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Jeepee,

Ook welkom hier en leuk dat je ook bent geraakt door het n-spoor virus ik ben zelf ook pas een paar maanden bezig en mijn eerste baan leek heel erg op jouw ontwerp.

Het baanplannen laat ik maar over aan de iets meer ervaren mensen hier er word momenteel voor mij ook een baanplan gemaakt door Edwin omdat ik het zelf niet kan op de computer :oops:

Veel succes met de plannen en ik blijf je ook volgen ;)

Jerome

Bericht door Jerome »

JP,

Wellicht is het handig bij te vermelden dat dit slechts een oefenbaan gaat worden om alles wat bij modelspoor komt kijken (behalve Scenery) onder de knie te krijgen voordat je gaat starten met je uiteindelijke baan.

Ik had al feedback gegeven (niet via het forum), maar ik zal het ook nog even opsommen zodat ook andere formumleden kunnen schieten hierop :ugeek: .

-Het baanplan is prima om ook de wat ingewikkelde treinbewegingen te kunnen maken zodat je lekker met Koploper kan experimenteren. Echter kan je je ook afvragen of je niet beter een eenvoudigere baan kan nemen als start zodat je eerder aan je uiteindelijke baan kan beginnen.
-De rails ligt dicht langs de rand van de plaat wat problemen kan geven het de onderbouw en de wisselaandrijvingen.

Verder ziet het er goed uit.

Greetz, Jeroen (die schuldig is aan het en enthousiasmeren en je gelukkig hebt kunnen overhalen om N spoor te gaan rijden!)

FidOo

Bericht door FidOo »

JP,

Ik heb toch wel even 2 dingen die ik onder je aandacht wil brengen.

Het eerste is dat het stukje tussen de overloopwissels, dat ziet er echt heel onnatuurlijk uit. Deze wissels moeten eigenlijk direct tegen elkaar aan te liggen.
Zoals het nu is, kan het eigenlijk echt niet. Waarschijnlijk zullen wagons ontsporen of anders heel onnatuurlijk er uit zien.

Het tweede punt is dat je vaste rails stukken gebruikt die niet van peco zijn, Peco bestaat namelijk alleen maar uit wissels en flexibele rails stukken.
Gebruik dit ook in het baanplan-programma. Dit geeft je gelijk een leerpunt voor een grote baan in een later stadium.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
JeePee

Bericht door JeePee »

Bedankt voor de tips. Naar aanleiding van jullie aanwijzingen heb ik het volgende gedaan:

- het stukje tussen de overloopwissels weggehaald
- linker bocht wat krapper gemaakt zodat er meer ruimte ontstaat voor de wissels aan de randen onder en boven (een cm of 4)

Ik heb nog wel met vaste rails stukken gewerkt in Wintrack voor het ontwerp voor de bochten zodat ik zeker weet dat de bochten niet te krap worden. Uiteraard wordt dat in het uiteindelijke uitwerking gewoon bochten dmv peco flexrails.

Plaatje weer toegevoegd :)

JeePee
Bijlagen
Versie 2...
Versie 2...
Gerdam I - aangepast.gif (117.91 KiB) 3060 keer bekeken

Onze vereniging: http://www.delftsemodelbouwvereniging.nl (gevestigd in Den Haag)

Onderwerp starter
JeePee

Bericht door JeePee »

Ben ook maar vast begonnen aan de aanbouw van de onderbouw. Aangezien ik niet echt een timmerman ben wordt dit waarschijnlijk het meest uitdagende werk :) Het is gelukkig een vrij simpel ontwerp, en na een avondje knutselen het volgende resultaat hieronder. Het wiebelt nog wat, het ziet er niet zo fraai uit en moet nog wat afgewerkt worden, maar het bovenblad is in ieder geval waterpas!
Bijlagen
Eerst het onderstel...
Eerst het onderstel...
Onderbouw in aanbouw 1.jpg (34.1 KiB) 2970 keer bekeken
... en dan het bovenblad erop.
... en dan het bovenblad erop.
Onderbouw in aanbouw 2.jpg (30.73 KiB) 2970 keer bekeken

Jerome

Bericht door Jerome »

JP,

Ziet er goed uit. Snel gedaan hoor. Als ik de stevigheid moet testen door erop te gaan zitten hoor ik het wel! :lol:

Greetz, Jeroen

nico42

Bericht door nico42 »

Nou die tafel ziet er toch keurig uit netter als bij mij ;)

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Jeepee, ook namens mij welkom geheten op N spoor forum.
Mag ik je meteen complimenteren met de tafel die gemaakt is.
Oefeningen noem je het, Die zien er meteen erg goed uit ook. :o
Tip van mij. :idea:
Sugestie, heb ik namelijk ook gedaan bij mijn eigen baan.
Is om tegen wand zijden meteen nog een opstaande triplex achterplaat te monteren.
Daar kun je eventuweel ook nog je berg tegenaan opbouwen, als je dat zou willen, als er berg mochten komen.
En zowizo kun je ook nog eens een mooie achtergrond verven. :)
Blijft de tafel opzet toch ook nog eens mooi mobiel ook, toch. ;)
En het is een oefenbaan, dus kun je daar ook meteen mee experimenteren.
Wat denk je ervan, je bent het niet verplicht hoor ;)
Sucses.

Martin de Deugd

Plaats reactie