Hollentalbahn...
Re: Hollentalbahn...
De hamvraag is eigenlijk, eenmaal bovengekomen, op het hoogste niveau, hoe keer je terug de helix in, om terug te dalen richting schaduwstation? Ik zie het nog niet!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
eigenlijk niet. Als je boven komt en door het hoofdstation rijdt, hoe keer je terug naar de helix? Probeer het eens te volgen met een ingebeelde trein. Ik vrees dat eenmaal boven, je niet meer naar beneden kan rijden (behalve achteruit over hetzelfde spoor als waarlangs je naar boven kwam).
eigenlijk niet. Als je boven komt en door het hoofdstation rijdt, hoe keer je terug naar de helix? Probeer het eens te volgen met een ingebeelde trein. Ik vrees dat eenmaal boven, je niet meer naar beneden kan rijden (behalve achteruit over hetzelfde spoor als waarlangs je naar boven kwam).
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Bert het is heel simpel.
Je baan is eigenlijk een hondebot idee. schaduwstation is de ene keerlus (beetje veredelt met opstelsporen)
Dan volgt je dubbelsporig traject door je spiraal en je paradebaan enc totdat je boven komt. daar moet een andere lus komen. en die is er niet....
Je baan is eigenlijk een hondebot idee. schaduwstation is de ene keerlus (beetje veredelt met opstelsporen)
Dan volgt je dubbelsporig traject door je spiraal en je paradebaan enc totdat je boven komt. daar moet een andere lus komen. en die is er niet....
Re: Hollentalbahn...
Weer de doorsteek aanleggen zoals je eerst ook had.
De doorsteek is wel een keerlus dus moet je daar een keerlusmodule aan koppelen.
Groetjes marco
De doorsteek is wel een keerlus dus moet je daar een keerlusmodule aan koppelen.
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
Misschien een tipje probeer alle lagen aan elkaar door te tekenen. Je kan binnen wintrack aangeven op welke laag(layer) een stuk rails zich bevind. Onder in het scherm heb je nummers staan hiermee kan je lagen aan en uit zetten om het overzichtelijk te houden. Als je dan nog wat verder gaat laat ook je spiraal van hoogte veranderd dan kan je in de 3d view een idee krijgen hoe het eruit gaat zien.
Bij jou ontwerp krijg ik het idee dat je geen rekening hebt gehouden dat de twee banen aan één kant je spiraal uitkomen en dus daar ook weer terug naar beneden moeten. Er weer overheen kan niet. Ik zal kijken of ik het in 3d kan tekenen.
Gr. Sjoerd
Misschien een tipje probeer alle lagen aan elkaar door te tekenen. Je kan binnen wintrack aangeven op welke laag(layer) een stuk rails zich bevind. Onder in het scherm heb je nummers staan hiermee kan je lagen aan en uit zetten om het overzichtelijk te houden. Als je dan nog wat verder gaat laat ook je spiraal van hoogte veranderd dan kan je in de 3d view een idee krijgen hoe het eruit gaat zien.
Bij jou ontwerp krijg ik het idee dat je geen rekening hebt gehouden dat de twee banen aan één kant je spiraal uitkomen en dus daar ook weer terug naar beneden moeten. Er weer overheen kan niet. Ik zal kijken of ik het in 3d kan tekenen.
Gr. Sjoerd
Re: Hollentalbahn...
Bert,
Het loopt nu ongeveer zo.. dan heb je een beetje een idee waar het fout gaat...
Het loopt nu ongeveer zo.. dan heb je een beetje een idee waar het fout gaat...
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
Het is niet zo moeilijk meer een kwestie van weten waar het zit. Je legt een aantal stukken rails neer. Je selecteerd de eerst rail klik op je rechtermuisknop en kies voor "Display". Selecteer de tabblad "3D - Profile" Hierin kan je de hoogte of stijgingspercentage opgeven van alle stukken. Onderin het schermpje zie je allle railsstukken, standaard zijn alle stukken geslecteerd d.m.v. klikken en slepen kan je ook een deel selecteren.
Probeer het met een klein stukje en dan moet het vast gaan lukken.
Mocht het niet lukken laat het mij weten.
groeten
Het is niet zo moeilijk meer een kwestie van weten waar het zit. Je legt een aantal stukken rails neer. Je selecteerd de eerst rail klik op je rechtermuisknop en kies voor "Display". Selecteer de tabblad "3D - Profile" Hierin kan je de hoogte of stijgingspercentage opgeven van alle stukken. Onderin het schermpje zie je allle railsstukken, standaard zijn alle stukken geslecteerd d.m.v. klikken en slepen kan je ook een deel selecteren.
Probeer het met een klein stukje en dan moet het vast gaan lukken.
Mocht het niet lukken laat het mij weten.
groeten
Re: Hollentalbahn...
Dat ziet er goed uit hoor Bert!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hollentalbahn...
Dat ziet er goed uit bert, Nu zal de rest tekenen ook duidelijker gaan worden. Ben zelf ook weer gaan tekenen in mijn ontwerp omdat ik toch aan de andere kant van de zolder ga zitten en weer 95 cm meer ruimte heb.
Ben benieuwt naar het eind resultaat.
gr.
Ben benieuwt naar het eind resultaat.
gr.
Re: Hollentalbahn...
Als je wintrack installeert op je computer kun je het zonder CD draaien. Alleen heb je dan wel wat geheugen voor het programma nodig, maar mag met die netbooks geen probleem zijn.
Ik gebruik de cd alleen voor een nieuwe installatie als iets fout gegaan is.
René
Ik gebruik de cd alleen voor een nieuwe installatie als iets fout gegaan is.
René
Groet,
René
René
Re: Hollentalbahn...
zo wil die controleren of je echt de cd-rom heb. voor spellen heb je zoiets als no cd crack. maar zoiets verwacht ik niet dat ze voor wintrack hebben. maar durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken.
hoe veel kost eigelijk een orinele cd van wintrack?
mvg vincent
hoe veel kost eigelijk een orinele cd van wintrack?
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: Hollentalbahn...
Cracks zijn er. Van wintrack 6 t/m 9
Als je iemand hebt die echt handig met programmeren is, kan hij de crack van de cd halen. Heeft een collega van me gedaan. Ik zelf ben BLOND op dat gebied
Als je iemand hebt die echt handig met programmeren is, kan hij de crack van de cd halen. Heeft een collega van me gedaan. Ik zelf ben BLOND op dat gebied
Groet,
René
René
Re: Hollentalbahn...
Kun je niet gewoon een losse USB cd-speler lenen van iemand? Geen idee wat die software kost, maar zo'n drive heb je voor 5 tientjes. Als je hem legaal hebt zou ik gewoon de makers contacteren en je probleem voorleggen. Misschien hebben ze er zelf een patch voor.
Normaal gesproken zou Deamon Tools het ook op moeten kunnen lossen. Verbaasd mij dat dat niet werkt.
En cracks zijn niet legaal, denk een beetje aan onze reputatie jongens.
Normaal gesproken zou Deamon Tools het ook op moeten kunnen lossen. Verbaasd mij dat dat niet werkt.
En cracks zijn niet legaal, denk een beetje aan onze reputatie jongens.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Hollentalbahn...
Nou als ik dat zou moeten doen dan staat er werkelijkheid niets meer op de pc.
Maar idd vreemd dat deamon niet werkt. Dat zou toch de truck moeten zijn.
Maar idd vreemd dat deamon niet werkt. Dat zou toch de truck moeten zijn.
Re: Hollentalbahn...
Schoot mij te binnen bij het lezen van.....verhoeks schreef:hey vincent,
en wat de cd kost weet ik niet precies heb hem al een tijd,en gekregen van iemand.
groeten,
bert
Kan het zo wezen
Als die iemand online dat product al heeft geregistreert, met persoons gegevens, online suport dus.
En zo voor dat product ook tevens een activerings code heeft opgehaalt, en zo dus registratie ervan ook online heeft.
Kan het dan zo wezen.
Dat het dan mischien alleen maar werken op de computer bij hem.
copy beveiliging, kan dat ook het geval zijn, bij de betreffende cdrom die jij nu hebt, Bert.
Dat is toch mogelijk ;)dat gebeurt vaak.
Bij instalatie wordt daar verder nog meer gevraagt, als alleen om die cdrom.?
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Hallo Bert,
We dachten al wat is Bert toch allemaal aan het doen en ik kan je helaas niet helpen zulke dingen kom ik ook niet uit maar er zal vandaag vast wel een antwoord komen.
Wel een mooi gezocht zo je tekening in 3d.
We dachten al wat is Bert toch allemaal aan het doen en ik kan je helaas niet helpen zulke dingen kom ik ook niet uit maar er zal vandaag vast wel een antwoord komen.
Wel een mooi gezocht zo je tekening in 3d.
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
Het doet plezier om te zien dat het plannen van de baan concrete vormen aanneemt. Betreffende je vraag hoe het nu verder moet, zal het geen verrassing zijn als ik je zeg: met een lus. Want al het verkeer dat naar boven komt gereden, moet weet terug de helix in.
Je kan die lus enkelsporig houden, met een station erin verwerkt, een beetje zoals je schaduwstation. Of je kan de lus dubbelsporig uitvoeren. Ook in deze dubbelsporig lus leg je dan een station aan. Als je graag naar rijdende treintjes kijkt zonder al te veel te moeten ingrijpen (rangeren), dan zou je kunnen kiezen voor een doorgaand station in een lus (enkel- of dubbelsporig).
Een laatste oplossing is natuurlijk de aanleg van een kopstation. Het dubbelspoor uit de helix loopt recht het kopstation binnen, met natuurlijk voldoende aantal perronsporen en opstelsporen. Als rangeren je ding is, zou ik je dat zeker aanraden. Maar dan heb je natuurlijk geen doorrijdend verkeer meer.
Het doet plezier om te zien dat het plannen van de baan concrete vormen aanneemt. Betreffende je vraag hoe het nu verder moet, zal het geen verrassing zijn als ik je zeg: met een lus. Want al het verkeer dat naar boven komt gereden, moet weet terug de helix in.
Je kan die lus enkelsporig houden, met een station erin verwerkt, een beetje zoals je schaduwstation. Of je kan de lus dubbelsporig uitvoeren. Ook in deze dubbelsporig lus leg je dan een station aan. Als je graag naar rijdende treintjes kijkt zonder al te veel te moeten ingrijpen (rangeren), dan zou je kunnen kiezen voor een doorgaand station in een lus (enkel- of dubbelsporig).
Een laatste oplossing is natuurlijk de aanleg van een kopstation. Het dubbelspoor uit de helix loopt recht het kopstation binnen, met natuurlijk voldoende aantal perronsporen en opstelsporen. Als rangeren je ding is, zou ik je dat zeker aanraden. Maar dan heb je natuurlijk geen doorrijdend verkeer meer.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Je hebt werk zat ook nog eens een trein voor je zoon je hoeft je niet te vervelen
Ik heb nog eens na zitten denken ben ook nog maar een beginner je trekt nu de sporen helemaal bovenin naast elkaar door als je de binnenste die uit de helix komt afbuigt naar rechts dus een rondje maakt en dan weer op elkaar aansluit dan ben je er toch
Misschien heb ik het helemaal verkeerd maar dan kan ik er ook weer wat van leren zit me wel te bedenken dat er tussen bovendste gedeelte en het schaduwstation nog een laag zit met je paradebaan
Ik heb nog eens na zitten denken ben ook nog maar een beginner je trekt nu de sporen helemaal bovenin naast elkaar door als je de binnenste die uit de helix komt afbuigt naar rechts dus een rondje maakt en dan weer op elkaar aansluit dan ben je er toch
Misschien heb ik het helemaal verkeerd maar dan kan ik er ook weer wat van leren zit me wel te bedenken dat er tussen bovendste gedeelte en het schaduwstation nog een laag zit met je paradebaan
Re: Hollentalbahn...
Dat is eigenlijk hetzelfde als Michiel zegt. Ik zou daar ook voor kiezen en dan station of op het rechte stuk of op het diagonale stuk plaatsen. Vraag is wel of je 2-richtingverkeer in je station wilt hebben en of je binnenspiraal dan nog voldoende stijgingspercentage voor je locs heeft, zodat deze kunnen klimmen. Om te lange wachttijden in de spiraal te vermijden laat je de locs na anderhalve wending dan even op een zijspoor parkeren, zodat er weer een ander via de binnenbaan naar boven kan.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hollentalbahn...
Kun je dan met panto's omhoog rijden, met 49mm?verhoeks schreef:geen te hoge stijgingen netjes onder de 3%
en onder door rijhoogte ook allemaal netjes 49mm
En kun je een loc/wagon er met goed fatsoen uitpakken bij calamiteiten?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
dit is inderdaad een van de mogelijke oplossingen. Je kan de lus als enkelspoor of ook als dubbelspoor uitvoeren. Het onnatuurlijke bij deze constructie is wel dat treinen die het station verlaten hebben meteen ook weer terug het station induiken. Je zou dan kunnen overwegen om een extra schaduwstation in de lus onder te brengen, maar kwa beschikbare plaats op het niveau van het hoofdstation wordt dat echt wringen.
Een alternatief is om vanuit je hoofdstation dubbelsporig weer aansluiting te zoeken met het spoor dat uit de helix komt, en dan zodanig dat je weer de helix in gaat. Je hoofdstation komt dan als het ware in de dubbelsporig lus te liggen. Deze oplossing zou mijn voorkeur wegdragen, maar jij bent natuurlijk baas.
dit is inderdaad een van de mogelijke oplossingen. Je kan de lus als enkelspoor of ook als dubbelspoor uitvoeren. Het onnatuurlijke bij deze constructie is wel dat treinen die het station verlaten hebben meteen ook weer terug het station induiken. Je zou dan kunnen overwegen om een extra schaduwstation in de lus onder te brengen, maar kwa beschikbare plaats op het niveau van het hoofdstation wordt dat echt wringen.
Een alternatief is om vanuit je hoofdstation dubbelsporig weer aansluiting te zoeken met het spoor dat uit de helix komt, en dan zodanig dat je weer de helix in gaat. Je hoofdstation komt dan als het ware in de dubbelsporig lus te liggen. Deze oplossing zou mijn voorkeur wegdragen, maar jij bent natuurlijk baas.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
"...station dwars en terug naar spiraal..." lijkt me inderdaad de best oplossing. Go for it!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert, je bent er bijna! Na de rode wissel moet je nog een overloop plaatsen zodat de treinen die vanuit de helix naar boven komen gereden ook de afslag over de rode wissel kunnen nemen (ik veronderstel dat je rechts rijdt). Voorzie wel plaats voor je perrons in je hoofdstation, en zorg ervoor dat je perrons van redelijke lengte zijn (minstens een rijtuig of 4-5 plus loklengte lijkt me). Maar voor de rest, prima hoor!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Geen probleem. Beeld je in dat een trein, rechts rijdend, de helix boven komt. Deze trein heeft niet de mogelijkheid om de afslag links bij de rode wissel te nemen, want de trein rijdt rechts. Tussen de helix en de rode wissel zou je dus twee wissels moeten toevoegen om van het rechter naar het linker spoor te gaan. Van het linker spoor kan de trein dan wel de afslag over de rode wissel nemen. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Als je het buitenste spoor echt alleen als dalend gebruikt, kan er geen een trein aan de bovenkant van je station komen. In dit plan zijn je bovenste drie sporen van het station nutteloos of je moet van spoor 4 weer achteruit draaien via de wissel naar spoor 3. Een overloopwissel moet je zeker voor het station maken om de bvenste drie sporen te kunnen gebruiken.
Er komt immers nooit vanaf de rode wissel een trein die rechtsaf slaat naar het station. Het is immers een wissel in een dalend traject.
Mvg,
Martin
Er komt immers nooit vanaf de rode wissel een trein die rechtsaf slaat naar het station. Het is immers een wissel in een dalend traject.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.