ontsporing door onderzijde wagon
ontsporing door onderzijde wagon
Ik heb een Fleischmann dubbeldekker. Als deze uit de bocht met een geringe verkanting komt, loopt het voorste wielstel uit de rails omdat het enigszins opgetild wordt. Bij nader bekijken, blijkt dat de onderzijde van de wagon aan de ene kant anders is dan de andere kant. Aan een kant (a) is de bodem vlak en kan het wielstel kantelen. Aan de andere kant (b) zit er rondom een rand, die dit wielstel verhinderd te kantelen. Gevolg als de wagon uit de bocht komt, hangt het er ten eerste vanaf of kant a of b aan aan voorkant zit. Dit is overigens lastig bij een stuurstandcombinatie. Als b nu voor zit en de wagon iets scheef hangt blijft het achterste wielstel a netjes op de rails staan, terwijl het niet kantelbare wielstel aan de b zijde dus schuin komt te staan en vervolgens over de rand van de rails schiet.
Wie weet waarom de fabrikan dit verschil gemaakt heeft?
Wie (her)kent het probleem? En weet er een oplosing?
Wie weet waarom de fabrikan dit verschil gemaakt heeft?
Wie (her)kent het probleem? En weet er een oplosing?
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: ontsporing door onderzijde wagon
Hoi Ronald
Een foto van het detail doet wonderen Ik heb ze hier ook rijden en heb daar geen last van en heb ook verkantingen
Een foto van het detail doet wonderen Ik heb ze hier ook rijden en heb daar geen last van en heb ook verkantingen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: ontsporing door onderzijde wagon
Men ziet aan de onderzijde dat vele fabrikanten een soort driepuntssteun willen maken.
dwz. één draaistel kan schommelen in de lengte het andere in de breedte.
Op die manier raken alle wielen de rails en wordt de wagen goed gestuurd.
Lange Roco's hebben dit zelfs bij twee-assers.
Bij verkanting reageert zo'n wagen inderdaad verschillend, dit afhankelijk van het draaistel dat voorop rijdt.
Enige oplossing de verkanting, mooier, geleidelijker laten groeien .
dwz. één draaistel kan schommelen in de lengte het andere in de breedte.
Op die manier raken alle wielen de rails en wordt de wagen goed gestuurd.
Lange Roco's hebben dit zelfs bij twee-assers.
Bij verkanting reageert zo'n wagen inderdaad verschillend, dit afhankelijk van het draaistel dat voorop rijdt.
Enige oplossing de verkanting, mooier, geleidelijker laten groeien .
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: ontsporing door onderzijde wagon
bedankt voor de reacties. ik zal eens zien of ik foto's kan maken.
ik zal ook de verkanting nog eens bekijken.
ik zal ook de verkanting nog eens bekijken.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Re: ontsporing door onderzijde wagon
Rob,
Hierbij de foto's. op foto 04 is de rand zichtbaar als boog aan het eind van het open segment. Zoniet op foto 07. Nu gaf Theo mij al een reden op; dus ik zal nog even wachten met het weghalen van deze rand. Temeer omdat jij schrijft nergens last van te hebben. Ik ga ook eens andere bochten wat nauwkeuriger bekijken. M isschien is de verkanting net iets te veel.
Hierbij de foto's. op foto 04 is de rand zichtbaar als boog aan het eind van het open segment. Zoniet op foto 07. Nu gaf Theo mij al een reden op; dus ik zal nog even wachten met het weghalen van deze rand. Temeer omdat jij schrijft nergens last van te hebben. Ik ga ook eens andere bochten wat nauwkeuriger bekijken. M isschien is de verkanting net iets te veel.
- Bijlagen
-
- de kant met de rand
- th_DSCF1304.JPG (56.69 KiB) 1892 keer bekeken
-
- het type wagon
- th_DSCF1303.JPG (47.04 KiB) 1892 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: ontsporing door onderzijde wagon
Hoi Ronald,
Ik kan niks ontdekken op de foto's, Heb je het al eens geprobeerd om hem om te draaien of op een andere positie in de trein te hangen.
Ik kan niks ontdekken op de foto's, Heb je het al eens geprobeerd om hem om te draaien of op een andere positie in de trein te hangen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: ontsporing door onderzijde wagon
erg interressant, ik heb dit probleem, bij een minitrix dubbeldekker, die helemaal gelijk is aan flm (ik heb beide merken)
Maar bij mijn wagon in de bocht ontspoorde die ook en ik dacht dat het kwam doordat de koppeling aan een kant soms blijft hangen , die vervolgens een wiel omhoog trekt.
Gebeurde ook op wissels.
hoop dat je hier wat aan hebt.
Maar bij mijn wagon in de bocht ontspoorde die ook en ik dacht dat het kwam doordat de koppeling aan een kant soms blijft hangen , die vervolgens een wiel omhoog trekt.
Gebeurde ook op wissels.
hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten Chris
Re: ontsporing door onderzijde wagon
Klopt, heb ik ook al bemerkt.
In bochten is de ruimte tussen bovenzijde koppelingskop en buffers minimaal.
Wanneer de koppelingen niet vlot naar beneden vallen en niet mooi horizontaal hangen, durft dat wel even wringen.
In bochten is de ruimte tussen bovenzijde koppelingskop en buffers minimaal.
Wanneer de koppelingen niet vlot naar beneden vallen en niet mooi horizontaal hangen, durft dat wel even wringen.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: ontsporing door onderzijde wagon
Rob,
Als je foto 4 en 7 goed bekijkt en dan mn. naar het opengewerkte stuk kijkt (zeg maar vlinder)dan zie je dat bij foto 4 er een opstaande gebogen rand is vlakbij de zijkant van de wagon. die ontbreekt bij foto 4. die rand verhindert het kantelen van het wielstel.
Het is inderdaad zo dat de rijrichting een rol speelt. Rijdt het kantelbare deel voorop dan blijft dat keurig op de rails staan. Het vervelende is dat het een stuurstandcombinatie is en dus in beide richtingen kan rijden. En het is natuurlijk niet leuk om de wagon telkens met de hand om te moeten draaien.
Het is dus geen koppelingsprobleem.
Ik ga het verder uittesten en laat het nog wel weten.
Als je foto 4 en 7 goed bekijkt en dan mn. naar het opengewerkte stuk kijkt (zeg maar vlinder)dan zie je dat bij foto 4 er een opstaande gebogen rand is vlakbij de zijkant van de wagon. die ontbreekt bij foto 4. die rand verhindert het kantelen van het wielstel.
Het is inderdaad zo dat de rijrichting een rol speelt. Rijdt het kantelbare deel voorop dan blijft dat keurig op de rails staan. Het vervelende is dat het een stuurstandcombinatie is en dus in beide richtingen kan rijden. En het is natuurlijk niet leuk om de wagon telkens met de hand om te moeten draaien.
Het is dus geen koppelingsprobleem.
Ik ga het verder uittesten en laat het nog wel weten.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Re: ontsporing door onderzijde wagon
Allen bedankt voor het meedenken.
Probleem opgelost. Door de verkanting iets terug te nemen komt de wagon minder schuin uit de bocht.
Dit vermindert het hefboomeffect van de toch wel lange wagon en blijft zelfs het niet-kantelbare wielstel voldoende op de rails staan. Een modificatie van de wagon is dus niet nodig. Meteen alle bochten maar eens gecontroleerd. Dat gaat goed. De probleembocht had nl ook een kleinere radius.
Probleem opgelost. Door de verkanting iets terug te nemen komt de wagon minder schuin uit de bocht.
Dit vermindert het hefboomeffect van de toch wel lange wagon en blijft zelfs het niet-kantelbare wielstel voldoende op de rails staan. Een modificatie van de wagon is dus niet nodig. Meteen alle bochten maar eens gecontroleerd. Dat gaat goed. De probleembocht had nl ook een kleinere radius.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232
Ronald
Fleischmann N, TC, S88, DCC, BMD16, Par/Dec63, P4 Loconet>RS232