Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Gave brug he
@henry: is het ook verstandig te wachten met het voegen? heb verdunde zwarte verf staan om de voegen van het gesteente wat te verouderen. Weet niet of dat zo makkelijk gaat als de berg af is ??
@henry: is het ook verstandig te wachten met het voegen? heb verdunde zwarte verf staan om de voegen van het gesteente wat te verouderen. Weet niet of dat zo makkelijk gaat als de berg af is ??
-
- Berichten: 3820
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hallo Martin,
Het gaat er verschrikkelijk goed uitzien met die nieuwe brug,mooi stukje bouwwerk.
Gr Chris
Het gaat er verschrikkelijk goed uitzien met die nieuwe brug,mooi stukje bouwwerk.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
mart als je nu gaat weatheren en straks weer met gips ertegenaan moet je toch weer bijwerken, kun je beter ales in 1 keer doen is mijn ervaring tenminste
gr henry
gr henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
De afgelopen dagen druk geweest met meters maken. Heb inmiddels de lengtes rails gelegd en klaar om te verlijmen.
Daarna de wissels bij het nevenstation installeren
Ik ben wel blij dat ik ervoor heb gekozen eerst de trajecten te leggen voor ik aan het station begin. Kom er lastig bij vanaf de kant, het is niet onmogelijk maar niet echt handig. Voor ik aan het station ga beginnen wil ik dan ook eerst het parade- en nevenspoor afmaken met de seinen, bovenleiding en scenery. Technisch is het ook geen probleem want de blokken zijn al ingedeeld en er zitten geen complexe punten in.
Na het lijmen ga ik de rails bedraden en testen op goed rijgedrag.
Daarna de wissels bij het nevenstation installeren
Ik ben wel blij dat ik ervoor heb gekozen eerst de trajecten te leggen voor ik aan het station begin. Kom er lastig bij vanaf de kant, het is niet onmogelijk maar niet echt handig. Voor ik aan het station ga beginnen wil ik dan ook eerst het parade- en nevenspoor afmaken met de seinen, bovenleiding en scenery. Technisch is het ook geen probleem want de blokken zijn al ingedeeld en er zitten geen complexe punten in.
Na het lijmen ga ik de rails bedraden en testen op goed rijgedrag.
-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
- Locatie: Enschede
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ziet er zeker indrukwekkend uit! Maar je gaat niet iets tussen het hout en het spoor leggen?(als je het eerder hebt vermeld, sorry )
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Tnxs,
Nee er komt niks tussen. Ik heb eerder getest met houtlijm en boekbindlijm en blauwe isolatie. Vond zelf het geluids verschil zodanig minimaal dat het niet opweegt tegen het meerwerk.
groetjes
Nee er komt niks tussen. Ik heb eerder getest met houtlijm en boekbindlijm en blauwe isolatie. Vond zelf het geluids verschil zodanig minimaal dat het niet opweegt tegen het meerwerk.
groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ok ik dacht zelf altijd dat het ook te maken heeft met de realistische hoogte van het spoor t.o.v. de omliggende grond door het ballast? haha ik ben nog maar een beginner
Maar ziet er erg leuk uit! Ben benieuwd hoe het verder word
Maar ziet er erg leuk uit! Ben benieuwd hoe het verder word
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Daar heb je wel gelijk in, met de iso plaat eronder heb je wel een mooiere baanlichaam. Heb er wel lang over na zitten denken maar dan kwam ik in de knoei met de hoogte van mijn helixen. Er zijn maar een paar plekken waar je het zou missen, geeft wel weer een uitdaging het te camoufleren
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Vandaag weer druk geweest, had eerst in het nevenstation de wissels gelegd. Echter in de praktijk was het resultaat niet echt gewenst. De wissels zaten zodanig dicht op elkaar dat van normaal omlopen geen sprake meer was.
Zit niks anders op dan het stationnetje een enkelsporig stationnetje van te maken. best ajmmer maar de positieve kant, spraat me wel drie blokken en drie wissels uit
Straks ga ik de rails vast lijmen en dan kan ik de verbinding gaan maken tussen het paradespoor en de schaduwspoor. Dan kan ik gaan testen en heb ik een nieuw mijlpaal: kan rondjes rijden
Zit niks anders op dan het stationnetje een enkelsporig stationnetje van te maken. best ajmmer maar de positieve kant, spraat me wel drie blokken en drie wissels uit
Straks ga ik de rails vast lijmen en dan kan ik de verbinding gaan maken tussen het paradespoor en de schaduwspoor. Dan kan ik gaan testen en heb ik een nieuw mijlpaal: kan rondjes rijden
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Mooi dat je de mijlpaal nadert Martin. Wat ik gezien heb tot nu toe, ziet er goed uit.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
tnxs, moet nog wel een herdenkingsdienst houden voor het gedegradeerde nevenemplancempent
haha
haha
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Martin.
Ziet er uitstekend uit.
Complimenten, Martin ga zeker zo verder
Martin de Deugd
Ziet er uitstekend uit.
Complimenten, Martin ga zeker zo verder
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Zo net de sporen gelegd van de paradespoor naar het schaduwtraject. Hierin zitten perronsporen 1 en 2 en de goederenperron. Een tip voor diegene die met de gebogen wissel gaan leggen: soldeer wel eerst de lassen vast krijg je het mooiste effect gepriegel.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Tis weer tijd voor een update, zeker nu ik een mijlpaal heb bereikt in de bouw van mijn project: rondrijden
Afgelopen week heb ik steeds weer wat gedaan maar vanwege de drukte op mijn werk even geen tijd gehad om verslag te doen.
Nadat ik de bovenste paradesporen had gemaakt ben ik druk geweest om de sporen te leggen. de laatste stap was de verbinding tussen het paradespoor en het schaduwtraject. Dit heb ik gerealiseerd door de twee doorgaande sporen van het station aan te leggen. Vanuit de schaduwtraject rijd de trein spoor 1 binnen en vanuit de paradehelix spoor 2.
Maar dan moet het nog rijden. De afgelopen twee dagen ben ik druk geweest met de bedrading en gisteren was het moment daar. Alles aangesloten en rijden maar Was een mooi moment om eindelijk de treinen rond te zien rijden en met de helixen was alles dik in orde. Ik heb nog wel een paar knelpunten waar de trein niet echt lekker loopt. Met name de bietschtall geeft een nare hobbel bij het op en afrijden en de lus heeft een stukje wat stroom problemen geeft.
Omdat ik Dinamo nog niet uitgebreid heb met blokkaarten heb ik 2 blokken gejat van het schaduwstation en daar de paradeblokken over verdeeld. Geeft niet want ik kan mijn wissels toch niet gebruiken door het gemis van de servo's. Dat is de volgende stap, de servo's opnieuw monteren en de polarisatierelais maken. Wil de servo's vervangen door nieuwe omdat ik ze niet helemaal meer vertrouw na de secondelijm excapade
Even een overzicht van het genot:
Nu sparen voor servo's, relais, 2 blokkaarten TM-H en 2 detectiekaarten CD16 en een extra OC32. Als ik die heb kan ik het paradespoor laten functioneren zoals het hoort en de wisselstraten gebruiken. Ook zal ik dan perronspoor 3 aanbrengen zodat het nevenspoor aansluiting heeft en mee kan functioneren. Ik wil niet teveel al aanbrengen van het emplencement omdat ik eerst met de scenery van het paradespoor aan de slag ga. Anders kom ik daar niet meer bij
kortom nog zat te doen, maar eerst lekker rijden
Afgelopen week heb ik steeds weer wat gedaan maar vanwege de drukte op mijn werk even geen tijd gehad om verslag te doen.
Nadat ik de bovenste paradesporen had gemaakt ben ik druk geweest om de sporen te leggen. de laatste stap was de verbinding tussen het paradespoor en het schaduwtraject. Dit heb ik gerealiseerd door de twee doorgaande sporen van het station aan te leggen. Vanuit de schaduwtraject rijd de trein spoor 1 binnen en vanuit de paradehelix spoor 2.
Maar dan moet het nog rijden. De afgelopen twee dagen ben ik druk geweest met de bedrading en gisteren was het moment daar. Alles aangesloten en rijden maar Was een mooi moment om eindelijk de treinen rond te zien rijden en met de helixen was alles dik in orde. Ik heb nog wel een paar knelpunten waar de trein niet echt lekker loopt. Met name de bietschtall geeft een nare hobbel bij het op en afrijden en de lus heeft een stukje wat stroom problemen geeft.
Omdat ik Dinamo nog niet uitgebreid heb met blokkaarten heb ik 2 blokken gejat van het schaduwstation en daar de paradeblokken over verdeeld. Geeft niet want ik kan mijn wissels toch niet gebruiken door het gemis van de servo's. Dat is de volgende stap, de servo's opnieuw monteren en de polarisatierelais maken. Wil de servo's vervangen door nieuwe omdat ik ze niet helemaal meer vertrouw na de secondelijm excapade
Even een overzicht van het genot:
Nu sparen voor servo's, relais, 2 blokkaarten TM-H en 2 detectiekaarten CD16 en een extra OC32. Als ik die heb kan ik het paradespoor laten functioneren zoals het hoort en de wisselstraten gebruiken. Ook zal ik dan perronspoor 3 aanbrengen zodat het nevenspoor aansluiting heeft en mee kan functioneren. Ik wil niet teveel al aanbrengen van het emplencement omdat ik eerst met de scenery van het paradespoor aan de slag ga. Anders kom ik daar niet meer bij
kortom nog zat te doen, maar eerst lekker rijden
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Martin.
Martin de Deugd
Oja, heel veel foto,s ervan, a,u.b
Perfect bezig.
Martin de Deugd
Oja, heel veel foto,s ervan, a,u.b
Perfect bezig.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin ik zie dat de baan behoorlijk hoog ligt. Het lijkt mij verstandig om dat stuk bij raam van een doorval beveiliging te voorzien, voor zover dat je al niet van plan was. Als een treintje eraf kukelt en vroeg of laat gebeurd dat een keer is het eeuwig zonde van een trein. Op site's zie diverse oplossingen. Omdat het bij een raam is zou ik gaan voor doorzichtig plastic of zo iets. Je aanleg ziet er trouwens heel verzorgd uit als ik het mag zeggen.
Groet Henk
Groet Henk
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin dit vraagt natuurlijk om een filmpje van een trein die het hele traject een keer rijd
Persoonlijk vind ik het jammer dat je op het bovenste nivo geen klein schaduwstation hebt aangelegd zodat je de treinenloop wat kan afwisselen op het bovenste gedeelte van de baan.
Al was het maar een lang inhaalspoor waar ook treinen achterelkaar kunnen staan.
Maar goed ik ziet het al helemaal voor me over een x aantal jaren loop jij zo midden in een hooggebergte op je treinenkamer
Succes ook met sparen
Persoonlijk vind ik het jammer dat je op het bovenste nivo geen klein schaduwstation hebt aangelegd zodat je de treinenloop wat kan afwisselen op het bovenste gedeelte van de baan.
Al was het maar een lang inhaalspoor waar ook treinen achterelkaar kunnen staan.
Maar goed ik ziet het al helemaal voor me over een x aantal jaren loop jij zo midden in een hooggebergte op je treinenkamer
Succes ook met sparen
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ja, heeel mooi zeg!
Altijd een mooi moment als je helemaal rond kunt rijden he.
1 of 2 opstelsporen misschien?
De brug is nu al een blikvanger!
Groet,
Mark
Altijd een mooi moment als je helemaal rond kunt rijden he.
Hier zou ik toch nog even over nadenken, komt het verloop van de teinen zeker ten goede!Persoonlijk vind ik het jammer dat je op het bovenste nivo geen klein schaduwstation hebt aangelegd zodat je de treinenloop wat kan afwisselen op het bovenste gedeelte van de baan.
1 of 2 opstelsporen misschien?
De brug is nu al een blikvanger!
Groet,
Mark
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
tnxs voor de tips,
heb de mogeljikheden allemaal al bekeken en het resultaat van een inhaalspoor heeft teveel nadelen. Of ik mis het nevenspoor, of de entree van het station of het gaat ten koste van het depot. Zoals wellicht te zien is mis ik best veel ruimte waardoor ik veelal steile bergwanden heb gekregen. Gelukkig heb ik een schaduwstation van 6 sporen
Kijk maar naar de lijnen van de spanten.
heb de mogeljikheden allemaal al bekeken en het resultaat van een inhaalspoor heeft teveel nadelen. Of ik mis het nevenspoor, of de entree van het station of het gaat ten koste van het depot. Zoals wellicht te zien is mis ik best veel ruimte waardoor ik veelal steile bergwanden heb gekregen. Gelukkig heb ik een schaduwstation van 6 sporen
Kijk maar naar de lijnen van de spanten.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
De volgende actie op de baan is het aanbrengen van alle polarisatie. Dit doe ik voordat ik de servo's terug plaats omdat ik de polarisatie strak tegen het hout wil doen. De servo's komen op 3-4 cm afstand op klosjes om de invloed te minimaliseren. Zoals eerder vermeld op n-spoorforum heb ik problemen gekregen door de microswitchen te plaatsen op de servo's. Hierdoor kregen de servo's stuiptrekkingen.
Nu ga ik dit oplossen door kleine relais printjes in elkaar te solderen. De printen die te koop zijn bij conrad en dynasys zijn erg goed voor dit doel alleen voor alleen de poalrisatie een beetje over-done in functies. Dus ook in de kosten wat op kan lopen tot boven de 5,- per wissel, met de methode die ik ga proberen kan ik voor € 2,85 per wissel klaar zijn. Wat heb ik besteld bij conrad:
Miniatuurrelais 30.22.7.012.0000 12VDC 502814-8A 1,69 EUR/stuk(s)
Euro printplaat 160x100 mm 527769-8F 2,95 EUR/stuk(s)
Printplaatklem RM 5,0 blauw 2-polig 731091-8F 0,16 EUR/stuk(s)
Printplaatklem RM 5,0 blauw 3-polig 730196-8F 0,26 EUR/stuk(s)
Ik gebruik per wissel 1 relais om te polariseren. Normaal doe je dit met 2 relais om beide sporen eerst stroomloos te zetten en pas nadat de wissel in de stand staat word 1 van de relais bekrachtigd. Zou je dit niet doen dan onstaat er een tijdelijke kortsluiting omdat de relais niet kan ruiken wanneer de wisseltong in het midden staat Dat betekend dubbele kosten. De OC32 die ik gebruik heeft hierop ingespeeld door een functie midpoint te introduceren. Als je de servo's insteld bepaal je eerst het middenpunt van de wissel.
Vervolgens kan je in de instellingen selecteren dat hij 1 of 2 relais meeschakeld. Als je kiest voor 1 servo dan schakeld de OC32 de relais pas om als de servo zijn midpoint heeft bereikt. Erg handig en daarom kan je in plaats van twee relais goedkoper schakelen.
De bedoeling is om uit het printbordstukjes te zagen waarop ik 1 of meer relais kan plaatsen. Aan de ene kant van de relais komt een 2-polige schroefterminal voor de 12VDC + en -. Aan de andere kant komt een 3-polige schroefterminal voor het wisselcontact waarop je de beide spoorstaven en het hartstuk aansluit. Nu heeft het relais nog een tweede wisselcontact, die bedraad ik gewoon uit op een soldeerpunt. Daarom zou je een terugkoppeling kunnen aansluiten of een ledje
Heb de spullen besteld, zodra ik eraan begin zal ik een paar foto's plaatsen.
Nu ga ik dit oplossen door kleine relais printjes in elkaar te solderen. De printen die te koop zijn bij conrad en dynasys zijn erg goed voor dit doel alleen voor alleen de poalrisatie een beetje over-done in functies. Dus ook in de kosten wat op kan lopen tot boven de 5,- per wissel, met de methode die ik ga proberen kan ik voor € 2,85 per wissel klaar zijn. Wat heb ik besteld bij conrad:
Miniatuurrelais 30.22.7.012.0000 12VDC 502814-8A 1,69 EUR/stuk(s)
Euro printplaat 160x100 mm 527769-8F 2,95 EUR/stuk(s)
Printplaatklem RM 5,0 blauw 2-polig 731091-8F 0,16 EUR/stuk(s)
Printplaatklem RM 5,0 blauw 3-polig 730196-8F 0,26 EUR/stuk(s)
Ik gebruik per wissel 1 relais om te polariseren. Normaal doe je dit met 2 relais om beide sporen eerst stroomloos te zetten en pas nadat de wissel in de stand staat word 1 van de relais bekrachtigd. Zou je dit niet doen dan onstaat er een tijdelijke kortsluiting omdat de relais niet kan ruiken wanneer de wisseltong in het midden staat Dat betekend dubbele kosten. De OC32 die ik gebruik heeft hierop ingespeeld door een functie midpoint te introduceren. Als je de servo's insteld bepaal je eerst het middenpunt van de wissel.
Vervolgens kan je in de instellingen selecteren dat hij 1 of 2 relais meeschakeld. Als je kiest voor 1 servo dan schakeld de OC32 de relais pas om als de servo zijn midpoint heeft bereikt. Erg handig en daarom kan je in plaats van twee relais goedkoper schakelen.
De bedoeling is om uit het printbordstukjes te zagen waarop ik 1 of meer relais kan plaatsen. Aan de ene kant van de relais komt een 2-polige schroefterminal voor de 12VDC + en -. Aan de andere kant komt een 3-polige schroefterminal voor het wisselcontact waarop je de beide spoorstaven en het hartstuk aansluit. Nu heeft het relais nog een tweede wisselcontact, die bedraad ik gewoon uit op een soldeerpunt. Daarom zou je een terugkoppeling kunnen aansluiten of een ledje
Heb de spullen besteld, zodra ik eraan begin zal ik een paar foto's plaatsen.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Wat nu een idee ismark schreef:Ja, heeel mooi zeg!
Altijd een mooi moment als je helemaal rond kunt rijden he.
Hier zou ik toch nog even over nadenken, komt het verloop van de teinen zeker ten goede!Persoonlijk vind ik het jammer dat je op het bovenste nivo geen klein schaduwstation hebt aangelegd zodat je de treinenloop wat kan afwisselen op het bovenste gedeelte van de baan.
1 of 2 opstelsporen misschien?
De brug is nu al een blikvanger!
Groet,
Mark
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 ... G_0314.jpg
er zijn twee bergen: achterin komt de lijn uit een kleine berg en waar de lus opsplitst gaat hij de ebrg in en uit. Als ik na de portaal een gebogen wissel plaats zodat ik een dubbel spoor creeer dan laat ik ddeze meelopen aan de binnenkant van het teruggaande spoor de berg uit. Net voordat hij de achterste berg ingaat komen beide sporen samen met een wissel. Dit geeft me een extra opstelspoor
ideetje?
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Een dubbele lus zeg maar? Heb je inderdaad een extra verborgen opstelspoor, slim. Ik ben het wel met de anderen eens dat het minder leuk is dezelfde trein eerst naar rechts te zien rijden en even later naar links. Zo'n extra 'wachtspoor' kan dat voorkomen.
Dat van die polarisering is ook slim, mooi gebruik gemaakt van bestaande mogelijkheden. En als je veel wissels hebt zou je nog kunnen overwegen om zelf printjes te (laten) etsen. Gaan de kosten wel van omhoog maar dan heb je ook wat.
Dat van die polarisering is ook slim, mooi gebruik gemaakt van bestaande mogelijkheden. En als je veel wissels hebt zou je nog kunnen overwegen om zelf printjes te (laten) etsen. Gaan de kosten wel van omhoog maar dan heb je ook wat.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.