De volgende actie op de baan is het aanbrengen van alle polarisatie. Dit doe ik voordat ik de servo's terug plaats omdat ik de polarisatie strak tegen het hout wil doen. De servo's komen op 3-4 cm afstand op klosjes om de invloed te minimaliseren. Zoals eerder vermeld op n-spoorforum heb ik problemen gekregen door de microswitchen te plaatsen op de servo's. Hierdoor kregen de servo's stuiptrekkingen.
Nu ga ik dit oplossen door kleine relais printjes in elkaar te solderen. De printen die te koop zijn bij conrad en dynasys zijn erg goed voor dit doel alleen voor alleen de poalrisatie een beetje over-done in functies. Dus ook in de kosten wat op kan lopen tot boven de 5,- per wissel, met de methode die ik ga proberen kan ik voor € 2,85 per wissel klaar zijn. Wat heb ik besteld bij conrad:
Miniatuurrelais 30.22.7.012.0000 12VDC 502814-8A 1,69 EUR/stuk(s)
Euro printplaat 160x100 mm 527769-8F 2,95 EUR/stuk(s)
Printplaatklem RM 5,0 blauw 2-polig 731091-8F 0,16 EUR/stuk(s)
Printplaatklem RM 5,0 blauw 3-polig 730196-8F 0,26 EUR/stuk(s)
Ik gebruik per wissel 1 relais om te polariseren. Normaal doe je dit met 2 relais om beide sporen eerst stroomloos te zetten en pas nadat de wissel in de stand staat word 1 van de relais bekrachtigd. Zou je dit niet doen dan onstaat er een tijdelijke kortsluiting omdat de relais niet kan ruiken wanneer de wisseltong in het midden staat Dat betekend dubbele kosten. De OC32 die ik gebruik heeft hierop ingespeeld door een functie midpoint te introduceren. Als je de servo's insteld bepaal je eerst het middenpunt van de wissel.
Vervolgens kan je in de instellingen selecteren dat hij 1 of 2 relais meeschakeld. Als je kiest voor 1 servo dan schakeld de OC32 de relais pas om als de servo zijn midpoint heeft bereikt. Erg handig en daarom kan je in plaats van twee relais goedkoper schakelen.
De bedoeling is om uit het printbordstukjes te zagen waarop ik 1 of meer relais kan plaatsen. Aan de ene kant van de relais komt een 2-polige schroefterminal voor de 12VDC + en -. Aan de andere kant komt een 3-polige schroefterminal voor het wisselcontact waarop je de beide spoorstaven en het hartstuk aansluit. Nu heeft het relais nog een tweede wisselcontact, die bedraad ik gewoon uit op een soldeerpunt. Daarom zou je een terugkoppeling kunnen aansluiten of een ledje
Heb de spullen besteld, zodra ik eraan begin zal ik een paar foto's plaatsen.