Wisselvoeding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Pim

Wisselvoeding

Bericht door Pim »

Beste Nspoorders,

Ik heb al een tijdje een kleine baan onder m'n bed liggen waar wat handwissels aan zitten. Nu zou ik hier graag automatische wissels van maken. Echter heeft mijn minitrix starterssettrafo geen wisselaansluiting. Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt,
Pim

Jos

Re: Wisselvoeding

Bericht door Jos »

Hallo Pim,

Het beste is een extra trafo toevoegen, die zijn vaak al 2e hands bij veel modelspoorzaken te krijgen. Of een trafo nemen die zowel een gelijkspanningdeel met regelaar heeft en een wisselspanningsdeel.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Trix 5599

Zware transformator. 12V Gelijkstroom (1A) voor de treinen en 14V wisselstroom (1A) voor de verlichtings- en schakelartikelen. Kunststof ombouw.

Afbeelding

Zoiets een goeie oplossing? Kost ook slechts 25 euro..

spoor65

Bericht door spoor65 »

Pim,

Dit soort travo kan ja, maar beslist niet dit type voor 25 euri,
het is een stok oud model, en daarnaast vele malen te duur,
Zoek eens op marktplaats of ebay, daar vind je modernere varianten voor minder euri.

ga uit van gemiddeld zo pakweg tussen de 7,50 en 15 euro, dan moet je zeker een goede travo voor kunnen bemachtigen.
natuurlijk dan wel zonder de verzendkosten van €6,75 die TNT voor pakketpost rekend.

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

spoor65

Bericht door spoor65 »

Pim,

Nog ff vraagje, wat van travo heb jij dan bij je minitrix startset zitten? want zover ik weet hebben die normaal toch altijd ook een wisselstroom aansluiting, waar je dan de wisselschakelaars op kunt aansluiten.

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Jos

Bericht door Jos »

Pim,

Die trix trafo bromt enorm, niet doen dus.
Waarschijnlijk heb je een vrij nieuwe set waarbij een losse adapter en een losse regelaar zit?

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Ik heb al een stokoude set eigenlijk.. En begin beetje zat te worden (hij stoort erg en houd er soms helemaal mee op), dus ik ben van plan de boel om te zetten naar digitaal. Ik zie dat er volgende week zaterdag een mooie beurs in lochem is, ik denk dat ik daar maar eens langs ga voor wat informatie..

Kan ik overigens als ik de boel omzet naar digitaal m'n spoor houden? Heb best wel wat minitrix spoor liggen en het liefst haal ik het stukje eruit waar de travo aan zit en zet ik daar een digitaal stukje voor terug, maar weet niet of dat mogelijk is? Ik denk dat ik dan gewoon een digitale set koop op een beurs ergens als het me bevalt en dat ik m'n oude locs ombouw met een docedertje..

shoven

Bericht door shoven »

Pim,

Je kunt je rails houden, is op zich geen probleem. Het is echter wel verstandig te bedenken wat je nu wilt.
De moderne digitale systemen (TC, IB, Multimaus etc) zijn gewoon aan te sluiten op je rails (klemmetje of solderen). Ombouwen van je loks is in het ene geval makkelijker als het andere. Als je het zelf kunt zijn de kosten beperkt tot decoders en wat draad, anders heb je nog inbouwkosten.
Het is verstandig het totaalplaatje uit te rekenen. Wil je 100% digitaal gaan of gedeeltelijk? Wil je met de PC besturen of alleen met de centrale?
Zet de boel op een rijtje en kijk wat je wel en niet wilt. Op dit forum en op beneluxspoor.net zijn heel veel draadjes te vinden met de informatie die je zoekt. En als je het totaalplaatje in beeld hebt, kan het best wel eens zijn dat wat je nu belangrijk vindt (je huidige rails houden) ineens een stuk minder belangrijk wordt.
Succes en vuur hier je vragen maar af.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jos

Bericht door Jos »

Pim,

Storen en ermee ophouden klinkt meer als vuil op de rails en/of bij de stroomafname van de loc.
Haal eens een doekje met wasbenzine over de rails en probeer de wielen van de loc en de stroomafnameveertjes een schoon te maken.
Slechte contacten hebben hetzelfde effect bij digitaal als analoog.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Nee zo mooi is het niet.. Ik heb zo'n mooi wielschoonmaak ding wat je op je baan zet, en die nette blokjes om de baan mee schoon te maken.. Tevens hebben de helft van m'n wagens zo'n schoonmaak dingetje.. Tis echt ouderdom

Jos

Bericht door Jos »

Zijn die schoonmaakdingetjes ook schoon? Als ze vuil worden verspreiden ze vuil in plaats van schoonmaken.
Heel goed dat je de wielen ook reinigt, blijft er nog 1 ding over, de veertjes die tegen de wielen aandrukken en de stroomdoorvoer verzorgen, deze kunnen ook vuil worden.
Een trafo kan eigenlijk niet storen, hij werkt of werkt niet. Ter controle zou je eens een lampje op de trafo aan kunnen sluiten parallel aan de railverbinding. Stopt de trein maar blijft het lampje branden dan is het niet de trafo. Gaat het lampje ook uit dan is het wel de trafo.
Het zou zonde zijn iets te vervangen wat biet nodig is :)

Groetjes,
Jos

Saraan

Bericht door Saraan »

Het uitvallen van de trafo kan ook te wijten zijn aan de termische beveiliging. Met een treintje of 3 (eventueel met rijtuigverlichting) is al genoeg om een 1A beveiliging te laten activeren. Het effect is dat de trein een tijdje rijdt, en dan weer een tijdje niet.

Als je slechts met 1 treint rijdt (en zonder huisjesverlichting en dergelijke op de wisseltroom uitgang), en het uitvallen gebeurt niet meer, dan is het waarschijnlijk de termische beveiliging.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Nee dat is het probleem niet, de trafo houd er soms gewoon mee op.. Dat ding blaast echt zijn laatste adem uit.

Ik zag toevallig dit setje: http://www.hobbyshop-modelbouw.nl/websh ... ts_id=1872

Lijkt me leuk om mee te beginnen.. Kan ik roco ook aansluiten op m'n minitrix rails ?

Saraan

Bericht door Saraan »

Op zich geen enkel probleem om die Roco set te combineren met Minitrix. Die Multimaus is super populair, en er wordt veel over geschreven op diverse fora en er wordt veel voor ontwikkeld om de Multimaus universeler in te zetten. Ik ken het beest niet, maar mij lijkt het een zinnige aankoop.

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb deze set een maandje geleden gekocht. Leuke en betaalbare set om digitaal mee te starten. Ik heb er inmiddels een stuk of 5 loks bijgekocht en dat werkt prima met de Multimaus. Ook het aansturen van wissels gaat OK (via wisseldecoder, plm €50). Het enige dat je niet hebt is bezet/terugmelders. Ik gebruik Roco en Minitrix door elkaar, zonder problemen te koppelen. De kwaliteit van de drie meegeleverde wissels is matig.

Je kunt een setje kopen om de Multimaus te laten werken met Koploper en je PC om de boel digitaal aan te sturen. Dat setje biedt als extra ook de mogelijkheid om S88 bezet/terugmelders aan te sluiten. Even kijken op Beneluxspoor bij de actie voor de S88XpressNetLI (waar ik ook nog op zit te wachten... het leveren gaat nog niet supersnel).

Kosten zijn beperkt, 229 euri voor je startset (check ook MTE even, daar was hij pasgeleden in de aanbieding voor €199) + 89,95 voor het andere setje (inc. 1x S88 print). Plus een wisseldecoder (en elektrische wissels), maar die moet je bij andere centrales ook nog erbij kopen. Als je simpel wilt starten kun je ook met alleen de startset al leuk aan de slag. Ik ben tevreden over deze aankoop.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Pim

Bericht door Pim »

Op die site kan ik vreemd genoeg niets bestellen. Als ik op bestel klik dan ligt hun server eruit (als nieuwe klant) en wordt ik weer teruggestuurd..

[edit]het is gelukt :)[/edit]

spoor65

Bericht door spoor65 »

Pim,

mocht je de 28e naar de N-spoorbeurs in lochem gaan, daar bied ons h@ns oftewel freebit hem aan voor 209 euri, lees ik zojuist in mijn mail.

Ik zelf gebruik de MultiMaus ook en hij bevalt mij uitstekend.

freddy(spoor65)

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2
Plaats reactie