Oponthoudschakeling

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
fjj01

Oponthoudschakeling

Bericht door fjj01 »

Hallo,

Ik heb een paar oponthoudschakelingen ( tijd en remweg ) bij mijn station gemonteerd, maar het werkt niet echt lekker.

De tijdsinstellingen kloppen van geen kant. Nou is dat niet zo erg.
Maar na een heleboel testrondjes, lukt het mij niet om de treinen op de juiste plaats te laten stilhouden.
Weet iemand wat ik eventueel fout doe, of ik nog ergens op moet letten ?
Is de totale afstand van het afgesloten baanvak erg belangrijk ? Staat in de gebruiksaanwijzing 50 cm, bij mij is dat 62 cm.

Heeft iemand ervaring met deze schakelingen ?

Groet
Frank

Jos

Re: Oponthoudschakeling

Bericht door Jos »

Hoi Frank,

Ik weet niet welke schakelingen je gebruikt, maar ik heb zelf op het analoge stuk van mijn baan de schakelingen van Mecktronics. Afregelen is inderdaad moeilijk, zodra de locs een beetje warmgereden zijn is de remweg langer. Ook reageert elke loc weer anders, heb je het voor 1 loc ingeregeld, doet de andere het weer totaal anders. Bij digitaal is dat een stuk makkelijker. Ik ben langzamerhand het analoge stuk aan het vervangen door digitaal.
Maar dat helpt jou niet. Misschien kun je opgeven welke schakeling je gebruikt en een schets van de situatie geven?

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
fjj01

Bericht door fjj01 »

Hoi Jos,

Ik heb ze bij conrad gekocht. Bestelnr.: 199311 - 89 (Je kan op bestelnr. zoeken )

Tja, een schets... het zijn twee rechtuitsporen, met een perron ertussen. Het afgesloten blok voor de schakelingen zijn 62 cm.
Het afremmen tot de stop is gemiddeld rond de 30 cm, maar is inderdaad niet altijd gelijk. En al helemaal niet als je verschillende loks gebruikt.

Ik ga morgen sowieso de eerste raillassen meer naar het station toe zetten, want de treinen stoppen nu halverwege het station.
Ze moeten dus later stoppen. De stopweg is eigenlijk slecht te regelen met de potmeter, dat is dus eigenlijk het hele probleem.
Nou vraag ik me af of dit te veranderen af aan te passen is.

Groet Frank

Jos

Bericht door Jos »

Hoi Frank,

Ik heb even op de site van Conrad gekeken. Je hebt 1 potmeter om zowel het remmen als het optrekken te veranderen. Er zijn 2 soorten potmeters, logaritmische en lineaire. Soms te identificeren door de tekst log of lin.
Vaak staat het er niet op. Doormeten met een multimeter is dan de enige optie om dit te bepalen. Met een logaritmische potmeter is het vaak heel moeilijk om een kleine verandering te bewerkstelligen, zeker als je in het steile deel van de curve zit. Vervangen door een lineaire potmeter is dan een optie.
Maar je zult het nooit precies krijgen omdat elke loc anders reageert op de afgegeven spanning en elke loc in warme toestand ook anders reageert dan in koude toestand.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
fjj01

Bericht door fjj01 »

Hoi Jos,

Ik heb even gekeken, zowel op de potmeters als in het schema, maar het staat helaas nergens.
Zal ze morgen eens doormeten, want het gedrag lijkt er inderdaad sterk op dat het logaritmische zijn.

Kan je ze zonder problemen veranderen met dezelfde waarden naar lineaire ( als het logaritmische zijn ) ?
Is ook het gedrag nog te beinvloeden met een andere weerstandswaarde of zeg ik nou onzin ?
De rem is 10 K en voor de tijd is het 100 K

Groet Frank

Jos

Bericht door Jos »

Hoi Frank,

Je kunt logaritmisch en lineair probleemloos verwisselen, voor beiden geldt dat geregeld wordt tussen 0 ohm en 10k ohm.
Een andere weerstandswaarde zou ik niet doen, daarmee verander je de karakteristiek van de regeling en heb je niet het hele bereik van de regeling (bij lagere weestand) of voorkom je dat een transistor werkt (bij hogere weerstand).

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
fjj01

Bericht door fjj01 »

Hoi Jos,

Nou, duidelijk allemaal.
Ga morgen eens even fijn de baan aanpassen en uitproberen.
Geef wel weer mijn bevindingen hier.

Groetjes Frank

Jos

Bericht door Jos »

Succes ermee Frank :)

Groetjes,
Jos

Saraan

Bericht door Saraan »

Als ik me goed herinner uit mijn cursus elektronica uit mijn studententijd, wordt vaak op een lineaire potmeter ook het symbool A gebruikt, en op een logaritmische het symbool B. Dus er kan staan: 10KOhm A voor een lineaire potentiometer

Maar iedereen mag me tegenspreken, want wat is hier vertel, is ook weet 30 jaar oud. :?

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie