Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vanavond her director Henry H. uit Apeldoorn op visite gehad. Erg gezellig en weer wat pleuro's nuttig besteed. Vrouw heeft een boel strooisel gekocht voor de bomen makerij en ik heb een paar nuttige tips gekregen voor de baan.

De lus word uitgebreid met een extra opstelspoor, alleen nu word het doorgaande spoor zichtbaar door een stuk lawinetunnel en is de wissel onzichtbaar. Het opstelstuk word verdeeld over 2 blokken. 1 blok onzichtbaar en 1 blok zichtbaar. Mischien doe ik dat met het doorgaande spoor ook.

Tevens gaat het nevenstation toch uitgebreid worden met een extra perronspoor. dus twee kopsporen.

word wel eens wat zo



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Hee Martin,

Blij dat je er toch nog even op terugkomt!
Ik weet zeker dat je hier geen spijt van gaat krijgen, andersom misschien wel..
Goed idee zo!

Groet,
Mark


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door spoor65 »

Uitstekend idee Mrtin,

Des te meer rij-mogelijkheden des te meer plezier zul je van jouw baan hebben.
Ziet er allemaal mooi strak uit hoor.

Groetjes

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben ook erg benieuwd naar het resultaat, op Houten haal ik de wissels op bij Hans.

:P



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Nog even geduld dan dus.. :D
Maar je hebt vast nog wel wat anders te doen!
Ik wacht het rustig af.

Groet,
Mark


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

echt wel, krijg vandaag de relais binnen dus kan me zeker nog wel ff vermaken, volgende week zaterdag op de dinamodag krijg ik de nieuwe servo's van Frans. Loopt lekker door zo. Alleen na de aanpassingen en de nieuwe servo's monteren moet ik even sparen voor de uitbreiding op Dinamo. in die tijd ben ik waarschijnlijk weer even druk met de racerij en bouw ik een beetje alle frames in elkaar voor de luikjes.

groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vandaag is de conrad seinterklaas langs geweest:

Afbeelding
De onderdelen voor de polarisatierelais zijn binnen :)

Meteen mijn knutselkitje tevoorschijn gehaald
Afbeelding

En aan de slag maar. Allereerst heb ik een stukje print uitgeslepen uit de grote platen. Voor het slijpen twee gaten geboord voor de bevestiging van M3 boutjes in het houtwerk.
Afbeelding

Daarna het printje voorzien van het relais, een schroefterminal 2-polig voor de voeding en een schroefterminal 3-polig voor het wisselcontact.
Afbeelding

De componenten vastsolderen
Afbeelding

En dan de draadbruggetjes solderen tussen het relais en de terminals. Ik heb kleine stukje 0,2mm draad van isolatie ontdaan en vertint. Deze tussen de pinnen vast gesoldeerd en op die manier het tweede wisselcontact die ik niet nodig heb uitbedraad naar de zijkant. Die kan ik later alsnog gebruiken door er 3 draden aan te solderen.

Afbeelding

Het resultaat van de eerste print is bevredigend. Ik deed hier nu 15 minuten over inclusief uitzoeken hoe of wat. Dat schiet flink op, als ik de handigheid erin heb dan zal ik er een mooi fotoverslag van tikken. Maar tot die tijd heb ik er 30 te maken :) Scheelt wel dat ik een aantal prints van meerdere relais kan voorzien.



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.
Jottum :D :D
Dat zijn weer projectjes, waar ik warm voor loop. :o :o
Leuk en duidelijk gepresenteert met de foto,s erbij.
Dat leest en kijkt fijn.
Sucses met de volgende ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Nou ben ik dus bang dat je de verkeerde relais hebt. Dit zijn Mono's en je had Bi moeten hebben. Als de spanning weg is valt het relais terug en bij de volgende keer dat je de spanning er weer opzet heb je kortsluiting :( :( :(


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi vriend,

je hebt bijna gelijk, de OC32 kan zowel bistabiel als monostabiel aansturen (pagina 24 van de handleiding). Dit omdat hij de COM schakeld i.p.v. de voedingsspanning. Ik heb tot nu toe ook monostabiel relais gebruikt van Omron type MY4. Werkt uitstekend.

groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Heb zojuist mijn eerste relais getest, met succes. Ik heb het relais aangesloten op de OC32 en ter controle een lampje over het wisselcontact gezet. In de OC configuratie de juiste device geselecteerd en het werkte meteen. De servo ingesteld en je kunt de timing van het relais nog zodanig fijnstellen dat hij exact in het midden pas schakeld. Ging super.

Voor degene die het zich af vroegen heb ik het meteen geprobeerd. Heb de sservo op afbuigend gezet zodat het relais bekrachtigd werd. Vervolgens de spanning eraf gehaald, en weer aan gezet. Het lampje ging meteen weer branden wat betekend dat de OC32 de stand onthoud weer wat geleerd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik wil een test opstelling doen met een paar mogelijkheden ter preventie van de stuiptrekkingen. Tot heden is het devies om de servo's op afstand te plaatsen. Dat kan ik het beste testen bij de scissor, hier zitten vier servo's op elkaar en is dus extra gevoelig voor magnetische invloeden. Maar om dat te doen heb ik dus wel eerst de polarisatieprint nodig. Dus mijn volgende print was dus meteen een grote met 4 relais. Een leuke klus en zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet alleen nog wel iets verzinnen om op een goedkope en makkelijke manier te markeren. Ik denk op de terminal met een dunne zwarte stift. :idea:


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door maarten »

...Of printen en er op plakken. Met een kleurenprinter kun je ook nog kleurcodes gebruiken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

is dat niet te klein??



Wim Ros

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Wim Ros »

Hi,

Ik zou hier gewoon strokenprint voor gebruiken. Het is makkelijker een printbaan te onderbreken dan iedere keer een draadje te moeten solderen tussen de aansluitingen.
Bovendien kun je dan aan de bovenkant een draadbrug plaatsen waar nodig.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

He wim,

Daar heb je gelijk in. Zat nog te twijfelen, achteraf verkeerd gegokt :'( ach het is wel kunstig zo :P

Misschien dat ik die alsnog bestel, kijk wel hoe lang ik e draadjes nog leuk vind haha


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vandaag weer even lekker gerommeld aan de baan. Heb de print bij de schaduw scissor geplaatst. Wat een werkje om op de kop draden te verlengen :shock: Was wel meteen de moeilijkste en ik heb er inmiddels wat handigheid in gekregen. Nu nog een boel andere prints, ben wel even zoet voorlopig. ga bij de andere scissor ook de print plaatsen en aan beide scissors de servo's aansluiten. Kan ik weer even wat tetsen :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

ben vandaag weer even druk bezig geweest met de modelbaan. Ik heb de laptop vervangen dooor een vaste pc waardoor ik de werkplank niet meer odig heb en dus wat meer bewegingsruimte heb gekregen. Meteen een nieuw montagebord geplaatst voor de OC32 en de eerst set servo's en relaiskaarten ingebruik genomen.

Tot op heden heeft het gewerkt. Door de relaiskaarten te gebruiken voor de polarisatie en de servo op afstand te plaatsen heb ik geen last meer van stuiptrekkingen :D

Komend weekend de Dinamo gebruikersdag en volgende week de beurs in Houten. Krijg ik weer spulletjes en kan ik weer vrolijk verder gaan :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

En nog steeds geen stuiptrekkingen :mrgreen:. Wel erg druk geweest met een andere storing, een bezetmelder die spontaan aangaat als er een spanning overheen gaat. Oorzaak bleek te liggen bij het gebruik van een UTP kabel om het relais te bedraden vanaf de scissor. Heb deze vervangen door gewoon draad en nu werkt alles naar behoren.

Ben erg druk bezig geweest met bedrading. Heb alle prints gesoldeerd en gister een lading servo's ontvangen van Frans ;) Zal morgen wel even een paar plaatjes schieten, heb lekker een vrije dag dus wil ik morgen servo's en relais gaan monteren.

Alles rijd nu lekker, heb een previeuw draaien van Xander's Itrain 2.0 en moet zeggend at de locs mooi lopen nu. Heb ze nog niet eens geijkt en het resultaat is leuk. Moet nog even sparen om Dinamo uit te breiden, maar zaterdag eerst wat rails en wissels ophalen bij H@NS en de baan ietsie uitbreiden.

Ellen is ondertussen druk bezig geweest met het maken van boompjes, met dank aan Nprojects, het draadje boompje bouwen en de spullen van Henry is ze enorm tevreden met het eerste resultaat:

Afbeelding

Nu is ze druk bezig met de leukere boompjes,

Afbeelding
(krijg hem in fotoboeket niet gedraaid)

Afbeelding
Beetje kleien

Afbeelding

Nu nog airbrushen en aankleden.

Best blij met zon vrouw 8-)


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door gek op stoom »

die zien er wel heel goed uit
mooi gedraaid

Gr andy



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Dat zijn echt fraaie bomen.
Complimenten.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Heb inmiddels een verslag van de relais geplaatst:

http://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=40&t=93&p=892#p892


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door maarten »

Mooie boompjes Martin! Wilde je de stammen nog wat gladder maken of laat je het zo?
Ik zal mijn moeder de vrouw dit ook eens laten zien, misschien heb ik geluk. ;)

Groeten,
Maarten


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

maarten schreef:Mooie boompjes Martin! Wilde je de stammen nog wat gladder maken of laat je het zo?
Ik zal mijn moeder de vrouw dit ook eens laten zien, misschien heb ik geluk. ;)

Groeten,
Maarten

Nee er komt nog wat meer klei op, je opmerking is terecht. Tnxs


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo weer eens tijd voor een kleine update. Na het nodige testwerk ben ik nu dan verder gegaan met de bedrading van de baan. Allereerst heb ik de UTP kabels vervangen van de SP4 prints in het schaduwstation en heb ik naar elke wissel een plus draad en een gestuurde min draad vanuit de OC32 gelegd.

De volgende stap was het plaatsen van de blokjes waar de servo's op gemonteerd gaan worden en het plaatsen van de servo's. Afgelopen zaterdag heb ik 30 nieuwe servo's ontvangen van Frans dus kan ik druk aan de slag met de kleine motortjes. Eerst voorzien van een arm ter bediening van de wissels en een stukje klikband voor de bevestiging. Na het plaatsen van de servo's heb ik bij elke wissel een relaisprintje gemonteerd en ben ik langzaam aan begonnen met het aansluiten van de servo's en relais.

Omdat ik na een uurtje geen servo meer kon zien heb ik het gecombineerd met de bedrading van het nevenspoor en het paradespoor. Bij het nevenstation heb ik de bedrading liggen voor de armseinen, verlichting en de wissel. Aan de rijdraden ben ik nog niet toe gekomen. Het paradespoor was meer werk, hier heb ik een boel seinen en omdat elk ledje word aangestuurd resulteerde dat ik ruim 25 draadjes moest aanbrengen :) was wel leuk om aan te leggen. Ik hoef hier nu alleen de rijdraden nog uit te breiden met 3 blokken voor de uitbreiding.

Komende zaterdag in Houten ontvang ik een lading wissels en rails dus kan ik het paradespoor uitbreiden en de perronsporen van het CS aanleggen. Het CS moet nog helemaal bedraad worden, maar eerst het schaduwtraject, neventraject en paradetraject af. Daarna concentreer ik me op de bedrading van het Centraal Station.

Tevens heb ik de nieuwe pc geïnstalleerd en van de gelegenheid gebruik gemaakt om een net montagebord te monteren voor de OC32 en DS32 prints. Ik heb nu nog 1 OC32 maar als het mee zit ontvang ik morgen 2 nieuwe OC32 prints. Hiermee zou ik alle wissels en relais moeten kunnen aansturen, voor de seinen heb ik later nog twee prints nodig. Maar goed dat kan later :)

Kortom lekker druk en een groot zooitje in de kamer. Moet zeggend at het heerlijk is om zo te rommelen met draden (ondanks dat je soms door de draden het werk niet meer ziet) :twisted:

Even een paar foto's

Afbeelding
Soms denk je waar is mijn schaar :shock:

Afbeelding
Het bord waar de 5 OC32's op geplaatst gaan worden. (naast de energiecentrale :lol:)

Afbeelding
Een boel seintjes op het paradetraject

Afbeelding
Zo zijn alle servo's en relais gemonteerd. Storingsvrij tot nu toe

Afbeelding
Een "complex" wisselstraatje (scissor + twee kopse wissels die niet in een blok kunnen) Ik vond het niet echt complex eigenlijk :roll:

Afbeelding
Schaduwtraject komt tot leven

Ellen gaat nog weer lekker verder met bomen 8-)

Groetjes uut Harderwiek


Plaats reactie