Hoi,
Ik heb wat Peco code 55 rails binnen en ben er wat mee aan het proberen.
Nu loop ik er tegenaan dat de railschoentjes (ook Peco) echt ontiegelijk lastig zijn aan te brengen. Die dingen gaan echt superstrak en je hebt aardig wat kracht nodig om ze erop te krijgen. Regelmatig moet ik een tangetje erbij pakken om ze erop te duwen. Als je dan iets te hard knijpt is er weer een railschoentje naar de filistijnen.
Heeft iemand ervaring met dit spul en wat is een handige(r) manier om dit te doen? Want hier word ik niet vrolijk van.
Railschoentjes
Railschoentjes
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2610
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Railschoentjes
Ik rij zelf ook met Peco code 55, maar het echt totaal geen problemen om ze erop te krijgen... Alleen bij de wissels gaat het niet altijd even makkelijk. Maar verder heb ik er geen problemen mee...
Re: Railschoentjes
Steven,
Ik gebruik zelf Fleischmann rails, dus weet niet exact hoe de Peco rails werkt, maar ik vermoed één ding dat hetzelfde is: De verbinding tussen de rails en de bielzen wordt gemaakt door kleine plastic haakjes. Bij het gebruik van flexrail moet je wel even kijken of er niet zo'n klemmetje zit vlakbij het einde van de railstaaf. Een railschoentje daar doorheen proberen te duwen is erg moeilijk. Dus met een scherp mes even die klemmetjes aan beide zijden van staaf weghalen. Wees er zeker van dat er geen klein braample overblijft, anders moet je nog door plastic heenduwen. Even controleren door het mesje tussen de railstaaf en de bielzen te laten glijden.
Groetjes,
Jos
Ik gebruik zelf Fleischmann rails, dus weet niet exact hoe de Peco rails werkt, maar ik vermoed één ding dat hetzelfde is: De verbinding tussen de rails en de bielzen wordt gemaakt door kleine plastic haakjes. Bij het gebruik van flexrail moet je wel even kijken of er niet zo'n klemmetje zit vlakbij het einde van de railstaaf. Een railschoentje daar doorheen proberen te duwen is erg moeilijk. Dus met een scherp mes even die klemmetjes aan beide zijden van staaf weghalen. Wees er zeker van dat er geen klein braample overblijft, anders moet je nog door plastic heenduwen. Even controleren door het mesje tussen de railstaaf en de bielzen te laten glijden.
Groetjes,
Jos
-
- Moderator
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Railschoentjes
Fleischmann en Peco verschillen wel degelijk van elkaar op dit gebied. De Peco 55 rail is namelijk verzonken code 80 rail. Dat betekent dat het even verwijderen van een klemmetje niet kan. In zulke gevallen moet de hele biels weggehaald worden en vervangen door een los model biels dat om de railschoentjes van Peco past.
Controleer de uiteindjes van de flexrailsen eens op uitlopers van het plastic van de bielsen. Het plastic loopt namelijk tussen het code 55 profiel en de code 80 basis in en vormt zo een obstructie voor de railschoentjes. ff en scherp mesje erlangs en klaar.
Robert
Controleer de uiteindjes van de flexrailsen eens op uitlopers van het plastic van de bielsen. Het plastic loopt namelijk tussen het code 55 profiel en de code 80 basis in en vormt zo een obstructie voor de railschoentjes. ff en scherp mesje erlangs en klaar.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Railschoentjes
Steven,
Is solderen een optie. Heb ik ook gedaan in mij nw secties. Grotendeels omdat deze in een spiraal liggen en niet zo maar bereikbaar zijn. Tevens heb je een buitengewwon goed kontakt wat in de loop van de tijd door krimp en rek beinvloed wordt. Na het solderen ff met fijn vijltje er langs en je hebt een mooie verbinding
Rob
Is solderen een optie. Heb ik ook gedaan in mij nw secties. Grotendeels omdat deze in een spiraal liggen en niet zo maar bereikbaar zijn. Tevens heb je een buitengewwon goed kontakt wat in de loop van de tijd door krimp en rek beinvloed wordt. Na het solderen ff met fijn vijltje er langs en je hebt een mooie verbinding
Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Railschoentjes
Mensen, bedankt voor de tips.
Er zit inderdaad nogal wat plastic aan van het gieten van de bielzen, maar dat snij ik er standaard al af voor het monteren, dat is het niet. Wat wel irritant is dat je inderdaad een stukje biels moet afbreken in sommige gevallen. Zit je weer met een gat om te vullen.
Solderen is natuurlijk superbetrouwbaar, maar eigenlijk vind ik dat het standaard spul gewoon goed moet zijn, de schoentjes dus.
Dit heb ik allemaal geprobeerd maar het blijft knudde. Nog maar wat oefenen denk ik, het is tenslotte om te testen (en anders zijn er vast wel geïnteresseerd in code 55 spul voor een zacht prijsje... ).
Het is idd lastig om Peco code 55 aan andere merken te koppelen. Is er ergens een overzicht hoe dat zit met andere merken? (kun je bijv. Fleischmann aan Roco of Minitrix koppelen?) Want voor schaduwstation etc was ik eigenlijk van plan wat oude rails te hergebruiken.
Er zit inderdaad nogal wat plastic aan van het gieten van de bielzen, maar dat snij ik er standaard al af voor het monteren, dat is het niet. Wat wel irritant is dat je inderdaad een stukje biels moet afbreken in sommige gevallen. Zit je weer met een gat om te vullen.
Solderen is natuurlijk superbetrouwbaar, maar eigenlijk vind ik dat het standaard spul gewoon goed moet zijn, de schoentjes dus.
Dit heb ik allemaal geprobeerd maar het blijft knudde. Nog maar wat oefenen denk ik, het is tenslotte om te testen (en anders zijn er vast wel geïnteresseerd in code 55 spul voor een zacht prijsje... ).
Het is idd lastig om Peco code 55 aan andere merken te koppelen. Is er ergens een overzicht hoe dat zit met andere merken? (kun je bijv. Fleischmann aan Roco of Minitrix koppelen?) Want voor schaduwstation etc was ik eigenlijk van plan wat oude rails te hergebruiken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Railschoentjes
Shoven, mocht je van je peco code 55 af willen, stuur maar een pb .shoven schreef: (en anders zijn er vast wel geïnteresseerd in code 55 spul voor een zacht prijsje... ).
Het is idd lastig om Peco code 55 aan andere merken te koppelen. Is er ergens een overzicht hoe dat zit met andere merken? (kun je bijv. Fleischmann aan Roco of Minitrix koppelen?) Want voor schaduwstation etc was ik eigenlijk van plan wat oude rails te hergebruiken.
Voor wat betreft koppelen van andere merken rails, mijn ervaring
minitrix en roco uitstekend te combineren, gebruiken zelfde rail lengtes als standaard, en ook zelfde boogradius,
dit laatste met dien verstande dat roco meer boogradiusen kent dan minitrix, ff een klein vergelijk:
minitrix R1 en R2 zijn gelijk aan Roco R1 en R2
Minitrix R3 en R4 zijn gelijk aan roco R4 en R5
Roco vult echter met hun eigen R3 en R3a bochten, het gat op wat bij minitrix tussen R2 en R3 ligt.
Wissels, zowel minitrix als roco leverd 24gr en 15gr wissels, roco daarnaast ook nog 10gr wissels, maar geen gepolariseerde wissels
Minitrix leverd wel weer gepolariseerde (15gr)wissels. (met leveren dan wel ff in acht nemend dat roco inmiddels geen n-spoor meer maakt en dus ook wel geen rails meer nieuw zal aanleveren)
Fleischmann kan kwa spoorstaven zeker gekoppeld worden, maar gebruikt andere standaard maten en bochtradiusen dan minitrix/roco en heeft daarnaast ook nog een die (persoonlijke mening) foeilelijke bedding.
bedenk daarnaast ook dat Minitrix/Fleischmann en ook roco behoorlijk duurder is dan peco
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2