Hoi spoorders,
Ik overweeg om mijn 4e loc te gaan kopen. Het moet deze keer een stoomloc met losse tender worden.
Nu zie ik dat veel Fleischmann locs de aandrijving in de tender hebben. Die tender duwt dus de loc. Hebben de rij-eigenschappen, vooral bij meegebogen wissels, daar geen nadeel van?
In het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van geduwde treinen in bochten en wissels.
Concreet vraag 1: kan ik beter zoeken naar een loc met aandrijving in de machine zelf of hoeft dat beslist niet?
En dan: stoomlocs hebben vaak voorloopwieltjes. Bij mijn huidige stoomloc (BR 86) willen de 2 voorloopwieltjes nog wel eens uit de rails springen als ik een wissel openrijd.
Vraag 2: zou dat beter gaan als ik een stoomloc koop met 4 voorloopwielen ipv 2 ?
Vraag 3: bij wissels met kunststof hartstuk stagneert mijn huidige stoomloc bij lage snelheden nog wel eens. Mijn langere diesellocs met verder uit elkaar staande draaistellen (V200) lopen er goed overheen. Is er een kritische minimale lengte of aantal wielen/assen, waarmee stoomlocs altijd soepel over kunststof wissels rijden ?
Dank alvast voor jullie adviezen.
Frans.
Graag advies over rij-eigenschappen stoomlocs
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Graag advies over rij-eigenschappen stoomlocs
Frans,
Ik zou me daar maar geen zorgen over maken. Flm is waarschijnlijk de beste N producent van dit moment. Als ik naar mijn eigen materiaal kijk heeft Flm ook de voorkeur. Degelijk ontworpen en perfect in elkaar gezet, gewoon weg TOP. Minitrix is ook goed maar mist net dat kleine beetje extra.
Wat duwen betreft zie ik het niet als probleem. Ik zelf heb wel geen stoomlocs maar rijd wel met trek - duwtreinen rond en die hebben absoluut geen problemen in bochten (R1) en wissels (Flm)
Ik denk dat je gewoon moet kopen wat je mooi / leuk vind van Flm in ieder geval. Van de andere merken zou ik eerst toch wat testen voordat je het koopt.
Succes Rob
Ik zou me daar maar geen zorgen over maken. Flm is waarschijnlijk de beste N producent van dit moment. Als ik naar mijn eigen materiaal kijk heeft Flm ook de voorkeur. Degelijk ontworpen en perfect in elkaar gezet, gewoon weg TOP. Minitrix is ook goed maar mist net dat kleine beetje extra.
Wat duwen betreft zie ik het niet als probleem. Ik zelf heb wel geen stoomlocs maar rijd wel met trek - duwtreinen rond en die hebben absoluut geen problemen in bochten (R1) en wissels (Flm)
Ik denk dat je gewoon moet kopen wat je mooi / leuk vind van Flm in ieder geval. Van de andere merken zou ik eerst toch wat testen voordat je het koopt.
Succes Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Graag advies over rij-eigenschappen stoomlocs
Frans,
Zoals ook al door Rob gemeld, is een stoomloc met motor in tender geen enkel probleem, heb er zelf enkele en die rijden uitstekend.
Voor wat betreft de rijeigenschappen van locs betreft, ja dat kan per loc nog wel eens verschillen.
Wil je wat meer zekerheid of een loc al dien niet voldoet, kijk dan ook eens op de duitse site
http://www.spurweite-n.de/content/BannerIndex.asp
Typ links onder een merknaam in, daarna krijg je een lijst met alle artikelnummers, voor zo ver ze in hun databank staan,
en geloof me, er is weinig niet te vinden daar. Vervolgens kun je boven aan de pagina met artikelnummers, zelf nog een betreffend artikelnummer ingeven, waarna die de bewuste loc opzoekt.
Staat er een zwart met rood en wit knipperend icoontje bij de tekst van de loc, dan hebben gebruikers/kopers van deze er hun bevindingen over geschreven, denk er wel aan, als het om de beoordelings cijfers gaat, het is een duitse site, en duitsers denken net even andersom op dat gebied, een 1 is uitstekend een 5 mega slecht, hier zouden we anders om cijfers geven.
Fleischmann maakt idd mooie stoomlocs van verschillende types, minitrix maakt ook mooie locs, en gelukkig de laatse jaren ook steeds netter afgewerkt. maar ja das ieder zijn eigen mening natuurlijk.
Succes met je zoektocht.
Mvg
Freddy(spoor65)
Zoals ook al door Rob gemeld, is een stoomloc met motor in tender geen enkel probleem, heb er zelf enkele en die rijden uitstekend.
Voor wat betreft de rijeigenschappen van locs betreft, ja dat kan per loc nog wel eens verschillen.
Wil je wat meer zekerheid of een loc al dien niet voldoet, kijk dan ook eens op de duitse site
http://www.spurweite-n.de/content/BannerIndex.asp
Typ links onder een merknaam in, daarna krijg je een lijst met alle artikelnummers, voor zo ver ze in hun databank staan,
en geloof me, er is weinig niet te vinden daar. Vervolgens kun je boven aan de pagina met artikelnummers, zelf nog een betreffend artikelnummer ingeven, waarna die de bewuste loc opzoekt.
Staat er een zwart met rood en wit knipperend icoontje bij de tekst van de loc, dan hebben gebruikers/kopers van deze er hun bevindingen over geschreven, denk er wel aan, als het om de beoordelings cijfers gaat, het is een duitse site, en duitsers denken net even andersom op dat gebied, een 1 is uitstekend een 5 mega slecht, hier zouden we anders om cijfers geven.
Fleischmann maakt idd mooie stoomlocs van verschillende types, minitrix maakt ook mooie locs, en gelukkig de laatse jaren ook steeds netter afgewerkt. maar ja das ieder zijn eigen mening natuurlijk.
Succes met je zoektocht.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Graag advies over rij-eigenschappen stoomlocs
Kijk zo zie je maar verschillende mensen verschillende meningen.
Ik vind bijvoorbeeld de nieuwe generatie van Trix met getrokken tender, faulhaber en vliegwiel mooier lopen als FLM piccolo locs
In verhouding met de oudere generatie trix is Piccolo absoluut beter.
Verder vind ik een voordeel bij een getrokken tender de wielen van de loc altijd draaien, deze willen bij een gemotoriseerde tender nog wel eens stil staan zeker in R1
groet Paul
Ik vind bijvoorbeeld de nieuwe generatie van Trix met getrokken tender, faulhaber en vliegwiel mooier lopen als FLM piccolo locs
In verhouding met de oudere generatie trix is Piccolo absoluut beter.
Verder vind ik een voordeel bij een getrokken tender de wielen van de loc altijd draaien, deze willen bij een gemotoriseerde tender nog wel eens stil staan zeker in R1
groet Paul
Re: Graag advies over rij-eigenschappen stoomlocs
Als Fleischmann famaat doet het me zeer te zeggen dat de latere generatie Minitrix stomers beter rijden dan de Fleischmannen.
De (faulhaber)motor in de loc rijdt gewoon mooier en beter.
Met een stoomloc met losse voorwieltjes kun je beter niet gebruiken om wissels open te rijden, de druk die het veertje op de wielen uitoefent is gewoon te laag. Bij een aantal locs heb ik dat veertje wat extre gebogen, zodat de druk toeneemt, dit verbetert wel het rijgedrag over wissels (en vooral engelse wissels).
Groetjes,
Jos
De (faulhaber)motor in de loc rijdt gewoon mooier en beter.
Met een stoomloc met losse voorwieltjes kun je beter niet gebruiken om wissels open te rijden, de druk die het veertje op de wielen uitoefent is gewoon te laag. Bij een aantal locs heb ik dat veertje wat extre gebogen, zodat de druk toeneemt, dit verbetert wel het rijgedrag over wissels (en vooral engelse wissels).
Groetjes,
Jos
Re: Graag advies over rij-eigenschappen stoomlocs
Ik heb een vrij recente Minitrix stoomlok (Belgisch type 26, bouwjaar 2002) en een recente Fleischmann (Belgisch type 64), en de Fleischmann rijdt toch een stuk soepeler en kwasie geluidloos. Maar ik heb dus maar een zeer beperkte ervaring want de rest van mijn stoomlocomotieven zijn minstens 15 (tot 40) jaar oud en kunnen de vergelijking met de moderne fabricages niet aan.
Wissels zou ik nooit openrijden, maar doe je het toch, dan geeft dit met voorlopers inderdaad regelmatig problemen. Ook in de kortste bochten (R1) kan een voorloper wel eens problemen geven. Kwestie van de rails zeer zorgvuldig te leggen, en vóór het vastplakken (of vastnagelen) toch even uittesten met die stoomlocomotief met voorloper of alles goed ligt.
Ik heb nooit problemen gekend met aandrijving in de tender. Sommigen vinden dat dit een onnatuurlijk gedrag oplevert, maar ik merk er niets van. De locomotief blijkt niet meer of minder stabiel te rijden. Althans dat is mijn waarneming,
Ik zou steeds kiezen voor wissels met metalen puntstuk. Niet alleen kleine stoomloks hebben last van de plastieken puntstukken, maar alle korte locs. Twee- of 3-assige locomotieven zijn daar gewoon erg gevoelig voor. Ga voor metalen puntstukken, en rij nooit een wissel open. Dan heb je echt meer rijplezier van je modelletjes, en vooral dan met die kleine trage rangeerlocjes.
groetjes,
Wissels zou ik nooit openrijden, maar doe je het toch, dan geeft dit met voorlopers inderdaad regelmatig problemen. Ook in de kortste bochten (R1) kan een voorloper wel eens problemen geven. Kwestie van de rails zeer zorgvuldig te leggen, en vóór het vastplakken (of vastnagelen) toch even uittesten met die stoomlocomotief met voorloper of alles goed ligt.
Ik heb nooit problemen gekend met aandrijving in de tender. Sommigen vinden dat dit een onnatuurlijk gedrag oplevert, maar ik merk er niets van. De locomotief blijkt niet meer of minder stabiel te rijden. Althans dat is mijn waarneming,
Ik zou steeds kiezen voor wissels met metalen puntstuk. Niet alleen kleine stoomloks hebben last van de plastieken puntstukken, maar alle korte locs. Twee- of 3-assige locomotieven zijn daar gewoon erg gevoelig voor. Ga voor metalen puntstukken, en rij nooit een wissel open. Dan heb je echt meer rijplezier van je modelletjes, en vooral dan met die kleine trage rangeerlocjes.
groetjes,
Re: Graag advies over rij-eigenschappen stoomlocs
Bedankt voor de tips mannen,
Erg fijn dit forum. In de winkel merk ik vaak dat ik op dit soort vragen een theoretisch antwoord uit het boekje krijg maar ik heb veel meer aan de echte N-spoor ervaring .
Ik ga 'n mooie uitzoeken.
Frans.
Erg fijn dit forum. In de winkel merk ik vaak dat ik op dit soort vragen een theoretisch antwoord uit het boekje krijg maar ik heb veel meer aan de echte N-spoor ervaring .
Ik ga 'n mooie uitzoeken.
Frans.