Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Kan ik een Marklin trafo gebruiken voor een
Minitrix modelbaan?
Ik zoek tips enz. voor het aanleggen van het
elektrische gedeelte van de baan, ben op dit
gebied behoorlijk blanco.
Minitrix modelbaan?
Ik zoek tips enz. voor het aanleggen van het
elektrische gedeelte van de baan, ben op dit
gebied behoorlijk blanco.
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Hoi Henkie, je kunt in principe iedere gelijkstroomtrafo gebruiken voor een 2-rail systeem.
Märklin levert alleen wisselstroomtrafo's, dus die kun je niet gebruiken.
Ik neem aan dat je gewoon analoog rijdt?
Groetjes,
Jos
Märklin levert alleen wisselstroomtrafo's, dus die kun je niet gebruiken.
Ik neem aan dat je gewoon analoog rijdt?
Groetjes,
Jos
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Hoi Henkie,
Het maakt inderdaad uit of je digitaal of analoog wilt rijden.
In mijn geval ben ik Digitaal met N spoor gaan rijden via Fleischmann Twincenter.
Ik ben niet zo technisch onderlegd met electronica maar ik heb het volgende uitgeprobeerd en dat werkt prima.
Ik had de Marklin Trafo 60052 nog liggen omdat ik eerder digitaal reed met MA. Uitgang 16 V wisselstroom. Totaal 60 VA. Daar voed ik het Twincenter mee. (3 locs dus prima)
Met de Fleischmann trafo uit de startset, die iets minder VA heeft, voed ik de Viesmann wisseldecoders en lichtseindecoders. Ik kwam er nl. pas later achter dat je die decoders niet met dezelfde spanning mag aansturen als de rijstroom en ik was blij de Marklin nog te hebben liggen.
Misschien heb je hier wat aan.
Frans.
Het maakt inderdaad uit of je digitaal of analoog wilt rijden.
In mijn geval ben ik Digitaal met N spoor gaan rijden via Fleischmann Twincenter.
Ik ben niet zo technisch onderlegd met electronica maar ik heb het volgende uitgeprobeerd en dat werkt prima.
Ik had de Marklin Trafo 60052 nog liggen omdat ik eerder digitaal reed met MA. Uitgang 16 V wisselstroom. Totaal 60 VA. Daar voed ik het Twincenter mee. (3 locs dus prima)
Met de Fleischmann trafo uit de startset, die iets minder VA heeft, voed ik de Viesmann wisseldecoders en lichtseindecoders. Ik kwam er nl. pas later achter dat je die decoders niet met dezelfde spanning mag aansturen als de rijstroom en ik was blij de Marklin nog te hebben liggen.
Misschien heb je hier wat aan.
Frans.
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Bij mijn weten is de DCC rijstroom een wisselstroom van plm. 20-22V waar wat extra's op gezet wordt voor de DCC berichten. Maar ik kan het mis hebben.Fr@nskie schreef:Ik kwam er nl. pas later achter dat je die decoders niet met dezelfde spanning mag aansturen als de rijstroom en ik was blij de Marklin nog te hebben liggen.
Hoe zit dat precies? Stoort de trafo het DCC signaal als het te dicht bij elkaar ligt?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Dat is pertinent niet waar. Je mag de decoders wel degelijk aansturen met dezelfde trafo, echter je gebruikt dure spanning voor je wissel en vooral seindecoders. De wissels zijn maar een puls per keer voor de lichtseinen brandt er konstant een led of lampje en dan is het beter dat je een aparte trafo neemt i.p.v. een dure boosterFr@nskie schreef:Ik kwam er nl. pas later achter dat je die decoders niet met dezelfde spanning mag aansturen als de rijstroom en ik was blij de Marklin nog te hebben liggen.
Steven het eerst is juist, door je rijstroomdraad wordt tevens een DCC signaal meegestuurd, dat is meetbaar met een scope en anders kan je het niet zien met welke multimeter ook, de rijstroom die je meet is geen echte wisselspanning omdat het DCC meekomt, je kan grofweg meten wat de spanning is maar dat is geen correcte meting.shoven schreef:Dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Bij mijn weten is de DCC rijstroom een wisselstroom van plm. 20-22V waar wat extra's op gezet wordt voor de DCC berichten. Maar ik kan het mis hebben.
Hoe zit dat precies? Stoort de trafo het DCC signaal als het te dicht bij elkaar ligt?
Wat de trafo's betreft is het m.i. en praktijk ondervonden geen probleem. Stoorsignalen die elkaar beinvloeden, me don't know.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Het DCC signaal is een blokgolf, dat een sterk stralend character heeft. De blokvorm heeft vele harmonischen (lees "boventonen") en is erg "vervuilend" (elektro-magnetisch). Dat wilt zeggen dat DCC spanning nogal sterk kan instralen op andere leidingen. Op voedingslijnen is dat niet zo'n probleem, want die zijn laag-ohmig (resistent tegen vreemde instraling). Maar voor bijvoorbeeld een feedback lijn (S88, Loconet, XpressNet, RS,...) kan dit wel degelijk een belangrijke storende factor zijn.
Advies, leg geen DCC lijnen parallel naast andere digitale lijnen. Je gaat er enkel ergernis mee oogsten, vooral bij S88 dat al erg onstabiel is van nature. De instraling van DCC lijnen onderling (vb. bij gebruik van meerdere boosters), lijkt me geen probleem, omdat ze allen dezelfde informatie overdragen, en mekaar dus "bevestigen".
(sorry, maar dit lijkt meer op een cursus voor gevorderden, en wijkt nogal sterk af van de initiele vraag)
groetjes,
Advies, leg geen DCC lijnen parallel naast andere digitale lijnen. Je gaat er enkel ergernis mee oogsten, vooral bij S88 dat al erg onstabiel is van nature. De instraling van DCC lijnen onderling (vb. bij gebruik van meerdere boosters), lijkt me geen probleem, omdat ze allen dezelfde informatie overdragen, en mekaar dus "bevestigen".
(sorry, maar dit lijkt meer op een cursus voor gevorderden, en wijkt nogal sterk af van de initiele vraag)
groetjes,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Michiel,
Ik ben het niet met je eens, Hier ligt alles bij elkaar, voeding naar baan, decoders, S88, verlichting en seinen. Alles mooi met tyraps gebundeld. Ik heb de problemen die je schetst wel gehad maar de oorzaak lag bij het oversturen, dus teveel informatie in een keer, van de RS 232 poort naar de computer. Als je daarbij optelt dat er ook nog eens lichte kortsluiting pulsjes tussen door gaan is het bingo.
Grtz Rob
Ik ben het niet met je eens, Hier ligt alles bij elkaar, voeding naar baan, decoders, S88, verlichting en seinen. Alles mooi met tyraps gebundeld. Ik heb de problemen die je schetst wel gehad maar de oorzaak lag bij het oversturen, dus teveel informatie in een keer, van de RS 232 poort naar de computer. Als je daarbij optelt dat er ook nog eens lichte kortsluiting pulsjes tussen door gaan is het bingo.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Rob, ik ben blij dat het bij jou allemaal prima verloopt, en ik denk dat op de gemiddelde N-baan, waar afstanden toch eerder beperkt zijn, er niet meteen problemen te verwachte zijn. Maar het DCC-instralingseffect is wel degelijk een feit. Ik ga in elk geval mijn RS-terugmeldlijn scheiden van de DCC lijnen. Beter voorkomen dan genezen, en nu, tijdens de bouw van de baan, gaat het toch met dezelfde moeite.
groetjes,
groetjes,
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Oei, wat heb ik een uitgebreide discussie veroorzaakt. Sorry voor mijn onkunde.
Ik dacht inderdaad dat je voor het voeden van wisseldecoders (Viessmann 5212) een aparte trafo moest hebben want dat had ik uit de handleiding van de Viessmann powermodul 5215 gelezen. Het kwam zo:
Toen ik de basisbaan had liggen met 8 el. wissels en er 2 errug traag schakelden, verkocht mijn winkelier mij de Viessmann powermodul omdat die een betere puls zou geven.
In de handleiding van de powermodul staat: (citaat) Verwenden Sie zur Versorgung des Powermoduls nicht den Versorgingstrafo Ihres Digitalsystems. Sondern einen separaten Trafo! En dat heb ik daarna steeds consequent toegepast voor alle 3 de wisseldecoders.
Jullie hebben gelijk dat, als je geen powermodul gebruikt, die aparte trafo niet beslist nodig is.
Overigens heeft de powermodul niets geholpen: de wissels blijven traag schakelen.
Frans.
Ik dacht inderdaad dat je voor het voeden van wisseldecoders (Viessmann 5212) een aparte trafo moest hebben want dat had ik uit de handleiding van de Viessmann powermodul 5215 gelezen. Het kwam zo:
Toen ik de basisbaan had liggen met 8 el. wissels en er 2 errug traag schakelden, verkocht mijn winkelier mij de Viessmann powermodul omdat die een betere puls zou geven.
In de handleiding van de powermodul staat: (citaat) Verwenden Sie zur Versorgung des Powermoduls nicht den Versorgingstrafo Ihres Digitalsystems. Sondern einen separaten Trafo! En dat heb ik daarna steeds consequent toegepast voor alle 3 de wisseldecoders.
Jullie hebben gelijk dat, als je geen powermodul gebruikt, die aparte trafo niet beslist nodig is.
Overigens heeft de powermodul niets geholpen: de wissels blijven traag schakelen.
Frans.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Kan ik ieder merk trafo gebruiken?
Frans,
Je kan de pulsduur toch verhogen van de wissels, betekend wel dat het langer duurt voordat de volgende wissel omgaat maar beter te lang duren als naderhand langdurig opruimen
Grtz Rob
Je kan de pulsduur toch verhogen van de wissels, betekend wel dat het langer duurt voordat de volgende wissel omgaat maar beter te lang duren als naderhand langdurig opruimen
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek